1-8-3 تعریف نظری رضایتمندی………………………………………………………………………. 9
1-8-4 تعریف عملیاتی رضایتمندی……………………………………………………………………. 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 11
2-2 تاریخچه مدیریت……………………………………………………………………………………… 11
2-3 کلیات مهارتهای سهگانه مدیریت……………………………………………………………….. 12
2-4 مهارتهای ضروری مدیران سازمانهای آموزشی…………………………………………………. 14
2-5 وظایف مدیران نسبت به کارمندان………………………………………………………………… 16
2-6 کلیات مدیریت آموزشی……………………………………………………………………………… 16
2-7 نظریه های کلاسیک مدیریت………………………………………………………………………. 18
2-7- 1نظریه مدیریت علمی……………………………………………………………………………………..19
2-7- 2نظریه مدیریت اداری (اصول گرایان)……………………………………………………………….19
2-7- 3-نظریه بوروکراسی ……………………………………………………………………………………….19
2-7- 4-مکتب روابط انسانی…………………………………………………………………………………….20
2-7- 5-تئوری مقداری مدیریت (علم مدیریت)………………………………………………………….21
2-7- 6-نگرش سیستمی- مدیریت نظام گرا……………………………………………………………….21
2-7- 7-مدیریت اقتضایی………………………………………………………………………………………..21
2-8 تاثیر تئوری های مدیریت بر مدیریت آموزشی………………………………………………………..22
2-9 تئوری پیشنهادی محقق: روابط انسانی…………………………………………………………………….23
2-9- 1- شاخص های روابط انسانی مطلوب درمحیط آموزشی……………………………………24
2-10 تعاریف………………………………………………………………………………………………….. 25
2-11 وظایف اساسی مدیریت آموزشی……………………………………………………………….. 29
2-12 پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………… 30
2-12-1 پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………30
2-12-2 پیشینه خارجی…………………………………………………………………………………………..34
2-13 مدل تحلیلی…………………………………………………………………………………………………………35
فصل سوم : روش پژوهش
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 37
3-2 روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………. 37
3-3 متغیرها………………………………………………………………………………………………….. 38
3-4 ابزار گردآوری دادهها ………………………………………………………………………………. 38
3-4-1 مطالعات کتابخانه ای…………………………………………………………………………. 38
3-4-2 پرسشنامه……………………………………………………………………………………….. 38
3-5 جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه ………………………………………………… 39
3-6 روشها تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………. 39
3-6-1پرسشنامه رضایتمندی………………………………………………………………………….. 39
3-6-2 روایی …………………………………………………………………………………………. 40
3-6-3 پایایی …………………………………………………………………………………………. 40
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 42
4-2 تحلیل توصیفی داده ها………………………………………………………………………………. 42
4-2 تحلیل استنباطی داده ها……………………………………………………………………………… 53
فصل پنجم: نتیجه گیری، پیشنهادات
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 66
5-2 جمع بندی نتایج ……………………………………………………………………………………. 66
5-2-1 بررسی فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………… 66
5-2-2 بحث ونتیجه گیری ………………………………………………………………………….. 68
5-3 پیشنهادات …………………………………………………………………………………………….. 69
5-3-1 پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی ………………………………………………….. 69
5-3-2 پیشنهادات کاربردی براساس نتایج پژوهشی…………………………………………… 69
5-4 محدودیتهای پژوهش ………………………………………………………………………………. 70
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………. 71
منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………. 74
ضمائم…………………………………………………………………………………………………………. 75
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………80
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (4-1-1) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده سنی ………………………………………………. 42
جدول شماره (4-1-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت ………………………………………………… 43
جدول شماره (4-1-3) توزیع فراوانی دانشجویان برحسب دانشکده…………………………………………………. 45
جدول شماره (4-1-4) توزیع فراوانی کارمندان آموزش برحسب میزان تحصیلات……………………………. 46
جدول شماره (4-1-5) توصیف کمی متغیر عملکرد فنی براساس پاسخ دهی دانشجویان…………………….. 47
جدول شماره (4-1-6) توصیف کمی متغیر عملکرد ادراکی براساس پاسخ دهی دانشجویان………………. 48
جدول شماره (4-1-7) توصیف کمی متغیر عملکرد انسانی براساس پاسخ دهی دانشجویان………………… 49
جدول شماره (4-1-8) توصیف کمی متغیر عملکرد فنی براساس پاسخ دهی کارمندان آموزش……………. 50
جدول شماره (4-1-9) توصیف کمی متغیر عملکرد انسانی براساس پاسخ دهی کارمندان آموزش……….. 51
جدول شماره (4-1-10) توصیف کمی متغیر عملکرد ادراکی براساس پاسخ دهی کارمندان آموزش……. 52
جدول شماره (4-2-1) آزمون فرضیه اصلی اول براساس ضریب همبستگی ااسپرمن وکندال ……………… 54
جدول شماره (4-2-2) آزمون فرضیه فرعی اول براساس ضریب همبستگی وکندال ………………………….. 54
جدول شماره (4-2-3) آزمون فرضیه فرعی دوم براساس ضریب همبستگی وکندال………………………….. 55
جدول شماره (4-2-4) آزمون فرضیه فرعی سوم براساس ضریب همبستگی وکندال…………………………. 57
جدول شماره (4-2-5) آزمون فرضیه اصلی دوم براساس ضریب همبستگی ااسپرمن وکندال …………….. 58
جدول شماره (4-2-6) آزمون فرضیه فرعی چهارم براساس ضریب همبستگی وکندال………………………. 59
جدول شماره (4-2-7) آزمون فرضیه فرعی پنجم براساس ضریب همبستگی وکندال………………………… 60
جدول شماره (4-2-8) آزمون فرضیه فرعی ششم براساس ضریب همبستگی وکندال………………………… 62
جدول شماره (4-2-9) آزمون فرضیه فرعی هفتم براساس آزمون t مستقل ……………………………………. 63
جدول شماره (4-2-10) آزمون فرضیه فرعی هشتم براساس آزمون t مستقل ………………………………… 63
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره (4-1-1) نمودار میله ای برای سن دانشجویان……………………………………… 43
نمودار شماره (4-1-2) نمودار میله ای برای جنسیت دانشجویان………………………………… 44
نمودار شماره (4-1-3) نمودار میله ای برای سن کارمندان آموزش……………………………… 44
نمودار شماره (4-1-4) نمودار میله ای برای توزیع فراوانی دانشجویان برحسب دانشگده…. 46
نمودار (4-1-5) نمودار میله ای کارمندان آموزش برحسب میزان تحصیلات………………….. 47
نمودار شماره (4-1-6) هیستوگرام برای توصیف کمی متغیر عملکرد فنی براساس پاسخ دهی دانشجویان…… 48
نمودار شماره (4-1-6) هیستوگرام برای توصیف کمی متغیر عملکرد فنی براساس پاسخ دهی دانشجویان…… 48
نمودار شماره (4-1-6) هیستوگرام برای توصیف کمی متغیر عملکرد فنی براساس پاسخ دهی دانشجویان…… 48
نمودار شماره (4-1-7) هیستوگرام برای متغیر بعد آگاهی اجتماعی درهوش هیجانی………. 75
نمودار شماره (4-1-8) توصیف کمی متغیر مدیریت رابطه از مولفه هوش اجتماعی…………. 76
نمودار شماره (4-1-9) هیستوگرام برای متغیر هوش هیجانی…………………………………….. 77
نمودار شماره (4-1-10) نمودار میله ای برای متتغیر پیشرفت تحصیلی………………………… 78
چکیده:
عنوان تحقیق حاضر، بررسی رابطه عملکرد مدیریتی مدیران آموزشی با رضایتمندی کارکنان آموزش و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد که با هدف شناسایی رابطه و میزان رضایتمندی صورت گرفته است. لذا درا ین پژوهش رابطه بین عملکردهای مدیران آموزش با کارکنان آموزش و دانشجویان به عنوان مشتریان دانشگاه مطالعه می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان آموزش دانشگاه
علوم پزشکی کرمان که تعداد آنها70 نفراست با حجم نمونه 60 نفر و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان(شامل هفت دانشکده) که تعداد آنها 2900 نفر است و با حجم نمونه 246 نفر در نیمسال دوم تحصیلی92-1391 با استفاده از روش همبستگی انجام پذیرفت. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های رضایتمندی کارکنان و رضایتمندی دانشجویان صورت پذیرفت. روایی پرسشنامه رضایتمندی کارکنان (85 درصد) توسط محقق درسال (1392) به دست آمده است. وپایایی آن ازطریق آزمون آلفای کرونباخ توسط محقق(91درصد) اعلام شده است.
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss,version20، آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی کندال، اسپرمن وt مستقل وt تک نمونه ای) استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رابطه معناداری عملکرد مدیریتی مدیران آموزشی و رضایتمندی کارکنان آموزش ودانشجویان دانشگاه
علوم پزشکی کرمان وجود دارد؛ اما تفاوت معنادار آماری بین عملکرد مدیریتی مدیران آموزش و رضایتمندی زنان و مردان دانشجوو رضایتمندی زنان ومردان کارمند آموزش از نظر جنسیت وجود ندارد.
واژه های کلیدی : عملکردهای مدیریتی، رضایتمندی
فصل اول:
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه:
به عقیده صاحبنظران، منابع انسانی مهمترین دارایی یک سازمان و مدیریت اثربخش آن کلید موفقیت سازمان است) آرمسترانگ،(34:1993
پیچیدگی فزاینده جامعه، پیشرفت علم، تکنولوژی، و به تبع آن نیازمندی ها و گسترش سازمان ها ایجاب می کند که از مدیران ماهر و کارآمد در اداره مؤثر سازمان ها استفاده شود، زیرا بازده عملکرد معقول مدیران است که موجب بقاء و رشد سازمان می شود). ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر، (31:1371
مدیریت ورهبری از ارکان اساسی سازمان وجامعه است. مدیریت آموزشی در میان انواع مدیریت از جایگاه ویژه ای برخورداراست. گفته می شود که اگر مدیران آموزشی یک جامعه دارای دانش و مهارت های کافی باشند، بدون تردید نظام آموزشی نیز از اثربخشی، کارآیی، و اعتبار بالایی برخوردار خواهد بود. )میرکمالی، 1378:9)
با توجه به اینکه در عصر حاضر مدیریت به شدت زیادتری مورد تاکید است این حقیقت روز به روز نمایانتر می گردد که موفقیت سازمانها بستگی کامل به استفاده صحیح و کاربرد موثر نیروی انسانی بر پایه علوم رفتاری دارد. (علاقه بند ، 1365: 81)
اثربخشی و کارآیی مدیران نیز مستلزم داشتن مهارت های مدیریتی است و نقصان هر یک از مهارت ها احتمال موفقیت مدیر و نهایتاً احتمال موفقیت سازمان را به عنوان یک کل کاهش میدهد. بنابراین هر یک از مهارت ها جهت انجام وظایف مدیریت اهمیت دارند. ( اندرسون، 1:1998)
مطالعات بسیاری که تاکنون در زمینه ی سازمان و مدیریت انجام پذیرفته، این موضوع را روشن می سازد که مدیریت، وجه انسجام بخش سازمان هاست. مدیران کارآزموده توانایی آن را دارند که رفتار سازمانی خود و کارکنان را در زمینه ی گسترده ی هدفها و روابط رسمی، تجزیه و تحلیل کنند و با جامعیت،
ژرف اندیشی و انعطاف پذیری رفتار حرفه ای مناسب سازمانی را نشان دهند. اسکات، ترجمه ی
( بهرنگی6:1380)
و بر این اساس برای اثربخش بودن نظام و پرورش به عنوان نهاد ی اجتماعی و از پیچیده ترین سازمان های امروزی، وجود مدیران ماهر، مدیریت در این مفهوم عبارت است از تهیه ی تدارکات و اتخاذ شیو ه های لازم برای ایجاد محیطی که آموزش و یادگیری بتواند در آن اتفاق بیفتد.اچسون و گال، ترجمه
( بهرنگی،78:1380)
مدیریت آموزشی از بین سایر انواع مدیریت از جایگاه ویژه و حساسی برخوردار است. اگر آموزش و پرورش هر جامعه در رأس همه مسائل جامعه باشد، مدیریت آموزشی نیز با همان منطق جایگاه مهم در توسعه جامعه دارد. امروزه مدیریت و رهبری سازمان ها و نهادها تا حد زیادی به کارایی و اثربخشی مدیریت بستگی دارد. بنابراین اگر مدیران آموزشی جامعه از مهارت و دانش کافی برخوردار باشند، بدون تردید نظام آموزشی اثربخشی خواهیم داشت. مدیر و رهبر آموزشی،علاوه بر دانایی و توانایی در زمینه های فنی و انسانی کار خود، باید بتواند وظایف آموزش و پرورش، رهبری مدیریت آن را در یک زمینه کلی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ملاحظه کند. به عبارت دیگر، دارای مهارت های فنی و انسانی و مهارت ادراکی باشد. (انصاری جابری2:1389)
وظیفه مدیریت این است که در تماس خود باکارکنان، الگوها و استاندارد های خدمت را ارائه دهد وکیفیت رفتار و توجه به مشتری را به وجود آورد. اگروظیفه ی کارمند خط مقدم این است که قهرمان خدمت 1باشد، پس نقش مدیر هم این است که ارایه ی خدمت رارهبری کند. یک واقعیت مهم دیگر هم وجود دارد و آنهم این است که کیفیت خدمتی که کارمند خط مقدمارایه می دهد، نه تنها به نحوه یادآوری افراد خط مقدم، بلکه به کیفیت خدمتی که آنان از ادارات داخلی دریافتی دارند وابسته است. (هاپسون 1381 ،17-59 )
1-2- بیان مساله
توفیق مدیران در ایفای وظایف محوله و تحقیق اهداف تعیین شده، مستلزم خصایص، آگاهیها و مهارتهایی است که باید در مدیران آموزشی وجود داشته باشد.
در م