2-5-2فرضیه های فرعی…………………………………………………………………………….. 7
1-6 متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………….. 7
1-7قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………….. 8
1-7-1 قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………. 8
1-7-2 قلمرو زمانی تحقیق…………………………………………………………………………… 8
1-7-3 قلمرو مکانی تحقیق………………………………………………………………………….. 8
1-8 تعریف واژه ها و اصطلاحات مهم………………………………………………………………… 8
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………. 11
2-2 تاریخچه ، مفاهیم و تعاریف رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………… 12
2-3 رفتار های درون نقشی وفرا نقشی…………………………………………………………….. 17
2-4 دید گاه های صاحب نظران در مفهوم رفتار شهروندی سازمان………………………………….. 18
2-4-1 دید گاه کاتز وکاهن در رفتار شهروندی……………………………………………………… 18
2-4-2 دیدگاه اسمیت در رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………. 19
2-4-3 دیدگاه گراهام در رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………….. 19
2-4-4 دیدگاه اورگان در رفتار شهروندی…………………………………………………………… 20
2-4-5 دیدگاه پود ساکف در رفتار شهروندی……………………………………………………….. 22
2-5 پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………….. 23
2-6 اثرات رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد وموفقیت سازمان ( اثر بخشی)………………………. 24
2-6-1 رشد وتقویت بهره وری همکاران…………………………………………………………….. 24
2-6-2 افزایش بهره وری اداری……………………………………………………………………. 25
2-6-3 آزاد کردن منابع برای تولید بیشتر………………………………………………………….. 25
2-6-4 جلوگیری از تخصیص منابع کمیاب به فعلیت های حفظ ونگهداری…………………………. 25
2-6-5 هماهنگی بین اعضای تیم وفعالیت های گروهی:…………………………………………… 25
2-6-6 توانایی جذب ونگهداری بهترین افراد از طریق محیط کاری جذاب:…………………………. 26
2-6-7 ثبات عملکرد سازمانی……………………………………………………………………… 26
2-6-8 توانایی سازمان در انطباق با تغییرات محیطی……………………………………………….. 26
2-8 رفتار شهروندی اجباری……………………………………………………………………….. 27
2-8-1 نامشخص بودن حد فاصل بین ملزومات رسمی شغل و رفتارهای خودجوش…………………. 27
2-8-2 افزایش فشارهای بازار وسطوح بالاتری از رقابت…………………………………………….. 28
2-8-3 تعیین حد و مرز رفتار شهروندی سازمانی به وسیله سرپرستان ومدیران……………………. 28
2-9 عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………… 29
2-9-1 ادراک نقش و رفتار شهروندی……………………………………………………………… 29
2-9-2 رضایت شغلی وتعهد سازمانی……………………………………………………………….. 29
2-9-3 عدالت و رفتار شهروندی……………………………………………………………………. 30
2-9-4 تعهد سازمانی و رفتار شهروندی…………………………………………………………….. 31
2-9-5 حمایت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………… 32
2-9-6 فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی………………………………………………………….. 33
2-9-7 شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………….. 34
2-10 مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………………. 35
2-10-1 اعتماد…………………………………………………………………………………….. 35
2-10-2 مشروعیت……………………………………………………………………………….. 35
2-10-3 تقابل…………………………………………………………………………………….. 36
2-10-4 عدالت سازمانی…………………………………………………………………………… 36
2-11 سیاستهای تشویق رفتار شهروندی…………………………………………………………… 37
2-11-1 گزینش واستخدام………………………………………………………………………… 37
2-11-2 آموزش و توسعه…………………………………………………………………………. 38
2-11-4 ارزیابی عملکرد و جبران خدمات…………………………………………………………. 38
2-11-5 سیستمهای غیررسمی……………………………………………………………………. 39
2-12 پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………. 48
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………. 53
3-2 روش تحقیق………………………………………………………………………………….. 53
3-3 روش های گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………. 54
3-4 ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………….. 54
3-5 روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………. 56
3-6 پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………. 56
3-7 جامعه آماری…………………………………………………………………………………. 57
3-8 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………….. 58
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………. 58
3-9-1 همبستگی…………………………………………………………………………………. 59
3-9-2 آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………………………….. 59
3-9-3 آزمون همبستگی اسپیرمن…………………………………………………………………. 59
3-9-4 آزمون کولموگوروف –اسمیرنوف……………………………………………………………. 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………. 62
4-2 توصیف داده های جمعیت شناختی…………………………………………………………… 62
4-2-1 بررسی وضعیت تاهل پاسخ دهندگان……………………………………………………….. 63
4-2-2 بررسی وضعیت جنسی پاسخ دهندگان……………………………………………………… 64
4-2-3 بررسی وضعیت تحصیلی پاسخ دهندگان……………………………………………………. 65
4-2-4 بررسی پست سازمانی پاسخ دهندگان……………………………………………………….. 66
4-2-5 بررسی سابقه کاری پاسخ دهندگان…………………………………………………………. 67
4-3 بررسی نرمال بودن توزیع داده های تحقیق…………………………………………………….. 68
4-4 آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………… 68
4-4-1 آزمون فرضیه فرعی اول…………………………………………………………………….. 69
4-4-2 آزمون فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………… 70
4-4-3 آزمون فرضیه فرعی سوم………………………………………………………………….. 71
4-4-4 آزمون فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………………… 72
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………… 75
5-2-1 نتیجه فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………. 76
5-2-2 نتیجه فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………… 77
5-2-3 نتیجه فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………… 77
5-2-4 نتیجه فرضیه سوم…………………………………………………………………………. 78
5-3 پیشنهاداتی در راستای یافته های تحقیق……………………………………………………… 78
5-4 پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی……………………………………………………………. 81
5-5 موانع و محدودیت های تحقیق……………………………………………………………….. 81
پیوست ها…………………………………………………………………………………………… 82
منابع و ماخذ
منابع فارسی:……………………………………………………………………………………….. 99
منابع لاتین:………………………………………………………………………………………. 100
فهرست جداول
جدول 3-1: ترکیب پرسشنامه تحقیق در بخش سوالات توصیفی…………………………………… 56
جدول 3-2: ترکیب پرسشنامه تحقیق در بخش سوالاات پژوهشی………………………………….. 56
جدول 3-3: بررسی پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ…………………………………… 58
جدول4-1: وضعیت تاهل پاسخ دهندگان………………………………………………………….. 65
جدول4-2: وضعیت جنسی پاسخ دهندگان………………………………………………………… 66
جدول4-3: وضعیت تحصیلی پاسخ دهندگان………………………………………………………. 67
جدول4-4: پست سازمانی پاسخ دهندگان………………………………………………………….. 68
جدول4-5: سابقه کاری پاسخ دهندگان…………………………………………………………….. 69
جدول 4-6: آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف……………………………………………………… 70
جدول 4-8: نتایج مربوط به فرضیه فرعی دوم……………………………………………………… 72
جدول 4-9: نتایج مربوط به فرضیه فرعی سوم…………………………………………………….. 73
جدول 4-10: نتایج مربوط به فرضیه اصلی تحقیق…………………………………………………. 74
جدول 5-1: خلاصه نتایج حاصل از بررسی فرضیات تحقیق………………………………………… 77
فهرست نمودارها
نمودار 2-1: مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی……………………………………………… 36
نمودار4-1: وضعیت تاهل پاسخ دهندگان………………………………………………………….. 65
نمودار4-2: وضعیت جنسی پاسخ دهندگان………………………………………………………… 66
نمودار4-3: وضعیت تحصیلی پاسخگویان…………………………………………………………… 67
نمودار 4-4: پست سازمانی پاسخ دهندگان…………………………………………………………. 68
نمودار 4-5: سابقه کاری پاسخ دهندگان……………………………………………………………. 69
چکیده:
سرعت تغییرات در محیط های تولیدی امروزه به گونه ای است که مدیران باید ابزارهای توانمندی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند واکنش مناسب را نسبت به این تغییرات داشته باشند. شبیه سازی یکی از شناخته شده ترین این ابزارها است که با استفاده از آن مدیران می توانند با ریسک کمتری اقدام به اتخاذ تصمیم نمایند. در صورت در اختیار داشتن یک مدل شبیه سازی معتبر مدیران می توانند با کمترین هزینه اقدام به تجزیه و تحلیل تاثیرات تغییرات بر روی سیستم تحت مدیریت خود بنمایند. در این میان اطلاعات مربوط به هزینه ها تاثیر به سزایی بر نوع واکنش مدیران و تصمیمات آنها می گذارد. معمولا تمرکز عمده مدلهای شبیه سازی بر تجزیه و تحلیل فرآیند تولید ، شناسایی قابلیت های بهبود فرآیند و نظایر آن می باشند. بدیهی است که اضافه نمودن اطلاعات مالی این تغییرات به خروجی های شبیه سازی، می تواند کمک شایانی به بهبود تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیران بنماید. در این پژوهش سعی شده است تا با ترکیب نمودن هزینه یابی بر مبنای فعالیت با شبیه سازی گسسته پیشامد ارزیابی دقیق تری از هزینه های سربار شرکت تراکتور سازی کردستان بدست آید. بدین منظور ابتدا یک مدل شبیه سازی از فرآیند تولید محصول در این شرکت ایجاد گردیده سپس با استفاده از هزینه یابی بر مبنای فعالیت سهم هر کدام از ایستگاهها از هزینه سربار تولید مشخص گردید. بدین معنی که با پایان یافتن اجرای مدل شبیه سازی، اطلاعات مورد نیاز جهت انجام محاسبات هزینه یابی بر مبنای فعالیت به طور خودکار وارد صفحه اکسل شده و نرم افزار محاسبات را به صورت اتوماتیک انجام میدهد. به این ترتیب با اجرای مدل شبیه سازی، مدیران علاوه بر اطلاعات معمول مدلهای شبیه سازی مانند حجم تولید، میزان خرابی های ماشین الات و زمان پردازش آنها، به اطلاعات مالی نظیر سهم هر ایستگاه از سربار تولید و نیز نحوه مصرف منابع غیر مستقیم در هر ایستگاه دسترسی خواهند داشت. از نتایج بدست آمده می توان به عنوان اطلاعات مفیدی جهت بهبود فرآیند و نیز تجزیه وتحلیل های مربوط به کاهش هزینه های تولیدی استفاده نمود.
واژ ههای کلیدی : شبیه سازی گسسته پیشامد، هزینه یابی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، خط مونتاژ
فصل اول
کلیات تحقیق