2-1-1 تعریف وبگردی 15
2-1-2 رواج وبگردی.. 16
2-1-3 دیدگاه های موجود در رابطه با عوامل ایجاد کننده وبگردی.. 18
2-1-4 رفتارهای وبگردی.. 20
2- 1-5 رفتارهای ناکارآمد در سازمان. 22
2-1-5-1 ابعاد رفتارهای ناکارآمد در سازمان. 22
2-1-5-2 وبگردی و رفتارهای ناکارآمد در سازمان. 24
2-1-6 فعالیت های وبگردی.. 24
2-1-7 پیامدهای وبگردی.. 27
2-1-8 وبگردی و عملکرد سازمانی……………………………………………………………………………………..29
2-2بخش دوم 31
2-2 مبانی نظری ارزیابی عملکرد. 31
2-2-1 ضرورت و اهمیت مدیریت عملکرد. 32
2-2-2 تعریف و مفهوم مدیریت عملکرد. 32
2-2-3 فرایند مدیریت عملکرد. 34
2-3 بخش سوم. 35
2-3 الگوها و مدل های ارزیابی عملکرد. 35
2-3-1 مدل سینک و تاتل 36
2-3-2 ماتریس عملکرد. 38
2-3-3 مدل نتایج و تعیین کننده ها 38
2-3-4 هرم عملکرد. 39
2-3-5 کارت امتیازدهی متوازن. 40
2-3-6 تحلیل ذینفعان. 42
2-3-7 مدل تعالی سازمان. 44
2-3-8 مراحل پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد. 44
2-4 بخش چهارم 52
2-4 مروری بر مطالعات انجام شده 52
2-4-1 مطالعات انجام شده داخلی.. 52
2-4-2 مطالعات انجام شده خارجی.. 55
فصل سوم. 59
روش تحقیق.. 59
. 60
3-1 نوع وماهیت تحقیق.. 60
3-2 جامعه آماری.. 60
3-3 روش نمونه گیری 60
3-4 تعیین حجم نمونه 61
3-5 روش جمع آوری داده ها 62
3-6 ابزار سنجش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….62
3-7 روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………….64
3-7-1 ضریب آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………………..65
3-7-2 اعتبار………………………………………………………………………………………………………………………..66
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های آماری مورد استفاده………………………………………….66
3-8 -1 تحلیل توصیفی………………………………………………………………………………………………………….66
3-8 -2 تحلیل استنباطی……………………………………………………………………………………………………….67
فصل چهارم. 70
70
4-1 مقدمه. 71
4-2 آمار توصیفی.. 71
4-2-1 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت… 72
4-2-2 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن.. 72
4-2-3 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات… 74
4-2-4 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سابقه کار. 74
4-2-5 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سمت… 75
4-2-6 متغیرهای تحقیق.. 76
4-3 نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده ها 77
4-3-1آزمون کالموگروف- اسمیرنوف… 78
4-3-2آزمون فرضیات… 78
4-3-2-1 فرضیه اول 78
4-3-2-2 فرضیه دوم. 79
4-3-2-3 فرضیه سوم. 80
4-3-2-4 فرضیه چهارم. 80
4-3-2-5 فرضیه پنجم. 81
4-3-2-6 فرضیه ششم. 82
4-3-2-7 فرضیه هفتم. 83
4-3-2-8 فرضیه هشتم. 83
4-4 سایر یافته های تحقیق.. 84
4-4-1 سنجش وضعیت موجود متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………….84
4-4-2 آزمون T دو جامعه مستقل………………………………………………………………………………………….87
4-3-3 آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………..88
فصل پنجم. 91
نتیجه گیری و پیشنهادات… 91
5-1 مقدمه. 92
5-2خلاصه تحقیق.. 92
5-3 تحلیل نتایج تحقیق.. 93
5-3-1 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی……………………………………………………………………….93
5-3-2 بحث درباره نتایج حاصل از آزمون K.S……………………………………………………………………….94
5-3- 3بحث درباره نتایج حاصل از فرضیات تحقیق…………………………………………………………………95
5-3-3-1 نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………..95
5-3-3-2 نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………….95
5-3-3-3 نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم………………………………………………………………………96
5-3-3-4 نتایج حاصل از فرضیه فرعی چهارم……………………………………………………………………96
5-3-3-5 نتایج حاصل از فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………………..97
5-3-3-6 نتایج حاصل از فرضیه فرعی ششم……………………………………………………………………..97
5-3-3-7 نتایج حاصل از فرضیه فرعی هفتم………………………………………………………………………98
5-3-3-8نتایج حاصل از فرضیه فرعی هشتم……………………………………………………………………..98
5-3-4 نتایج حاصل از آزمون T تک نمونه ای………………………………………………………………………..99
5-3-5 نتایج حاصل از آزمون T دو جامعه مستقل……………………………………. …………………………..100
5-4 پیشنهادات… 101
5-4-1 پیشنهادات کاربردی مبتنی بر نتایج بدست آمده از تحقیق.. 101
5-4-2 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 102
5-5 موانع و محدودیت های تحقیق.. 102
منابع و مآخذ. 103
پیوست ها 112
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………….129
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-1 مدل عملکردی ACHIEVE …………………………………………………………………………………………6
جدول2-1عوامل مثبت و منفی در مدیریت عملکرد. 46
جدول 3-1 متغیرها و سوالات… 64
جدول 3-2ضریب الفای کرونباخ متغیرها 66
جدول 4-1 توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب جنسیت… 72
جدول 4-2 توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سن.. 73
جدول 4-3 توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب تحصیلات… 74
جدول 4-4 توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سابقه کار. 75
جدول 4-5 توزیع فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سمت… 76
جدول 4-6توزیع توصیفی متغیرهای تحقیق.. 77
جدول 4-7 نتایج مربوط به آزمون نرمال بودن متغیرهای تحقیق.. 78
جدول 4-8 مقادیر ضریب همبستگی.. 79
جدول 4-9 مقادیر ضریب همبستگی.. 80
جدول 4-10 مقادیر ضریب همبستگی.. 80
جدول 4-11 مقادیر ضریب همبستگی.. 81
جدول 4-12 مقادیر ضریب همبستگی.. 82
جدول 4-13 مقادیر ضریب همبستگی.. 83
83
جدول 4-15 مقادیر ضریب همبستگی.. 84
جدول 4-16 ازمون میانگین برای متغیرها 86
جدول 4-17 آزمون تی دو جامعه مستقل.. 87
جدول 4-18 نتایج آزمون فریدمن.. 89
جدول 4-19 نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن.. 89
جدول 5-1 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 94
جدول 5-2 نتایج ازمون فرعی اول. 95
جدول 5-3 نتایج ازمون فرعی دوم. 95
جدول 5-4 نتایج ازمون فرعی سوم. 96
جدول 5-5 نتایج ازمون فرعی چهارم. 96
جدول 5-6 نتایج ازمون فرعی پنجم. 97
جدول 5-7 نتایج ازمون فرعی ششم. 97
جدول 5-8 نتایج ازمون فرعی هفتم. 98
جدول 5-9 نتایج ازمون فرعی هشتم. 98
جدول 5-10 آزمون میانگین برای متغیرها 99
جدول 5-11 نتایج ازمون های تا دو جامعه مستقل.. 100
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1 فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب جنسیت… 72
نمودار 4-2 فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سن.. 73
نمودار 4-3 فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب تحصیلات… 74
نمودار 4-4 فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سابقه کار. 75
نمودار 4-5 فراوانی اعضای جامعه آماری بر حسب سمت… 76
نمودار 4-6 کمینه، بیشینه و میانگین متغیرهای تحقیق.. 77
نمودار 4-7 وضعیت میانگین دو گروه زن و مرد در متغیرهای تحقیق.. 88
نمودار 4-8 رتبه بندی ابعاد مختلف عملکرد کارکنان در سازمان. 90
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1-1 مدل مفهومی.. 8
شکل 2-1 مدل ارزیابی عملکرد سینک و تاتل.. 37
شکل 2-2 مدل ماتریس عملکرد. 38
شکل2-3 هرم عملکرد. 39
شکل 2-4 کارت امتیازی متوازن. 41
شکل 2-5 مدل کارت امتیازی متوازن. 42
شکل2-6 مدل تحلیل ذینفعان. 43
شکل 2-7 ابعاد چهارگانه مفهوم ارزیابی عملکرد. 45
شکل 2-8 مدل اجرایی ارزیابی عملکرد 47
چکیده:
هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه پدیده وبگردی [1] و عملکرد کارکنان است. جامعهی آماری این تحقیق کلیه پرسنل دانشگاه آزاد واحد یادگار امام می باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر می باشد. برای جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد عملکرد اچیو و وبگردی استفاده شده است. اطلاعات از 200 نفر از کارمندان و کارشناسان و مدیران ارشد سازمانها جمعآوری گردید و بعد از تلخیص با استفاده از نرمافزار SPSS مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفت. این تحقیق 7 فرضیه داشت که نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین وبگردی با انگیزه کاری، سازگاری و تناسب عملکرد محیطی، همکاری و مساعدت، شفافیت در کار، دقت و اعتبار در کار و مدیریت عملکرد (به عنوان ابعاد مدل اچیو) وجود دارد و فقط بین وبگردی با توانایی کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد.
واژههای کلیدی:
وبگردی ، عملکرد کارکنان
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
رایانه و اینترنت ، به عنوان ابزاری برای توسعه و رشد سریعتر در جوامع امروز شناخته می شوند . افراد بسیاری از مزایای اینترنت استفاده می کنند که باعث سرعت و سهولت دسترسی به امکانات ارتباطی شده است . بدیهی است وجود این توانمندی ها و جذابیت ها در دنیای مجازی باعث شده که اینترنت در بین رسانه های ارتباطی بیشترین رشد را از جهت جلب مخاطب داشته باشد ، لیکن همراه با توسعه و گسترش روزافزون این کاربردها ، تهدیدهای ناشی از سوء استفاده از آن نیز افزایش یافته است. یکی از شایع ترین این موارد ، سایبرلوفینگ یا پرسه زنی اینترنتی کارکنان در سازمانها می باشد .اکثر کارکنان نه تنها از طریق پرسهزنی اینترنتی وقت اداری خود را هدر می دهند بلکه موجب شیوع مشکلات بسیاری درشرکت یا سازمان خود می شوند. یکی از این مشکلات می تواند کاهش عملکرد کارکنان باشد .
پژوهش حاضر سعی دارد ارتباط پدیده سایبرلوفینگ را با میزان عملکرد کارکنان در دانشگاه آزاد مورد مطالعه قرار دهد .
1-1 بیان مسئله:
امروزه پیشرفت تکنولوژی در سازمانها درکنار ایجاد تسهیلات روز افزون در فرایند تولید محصول و ارائه خدمات گاها موجب ایجاد آسیب ها وعوارض سازمانی میشود که لازمه آن مدیریت صحیح تکنولوژی در سازمانهای امروزی میباشد. پدیده وبگردی نیز به عنوان یک پدیده نوظهور در فرایندهای سازمانی از جمله مواردی است که بایستی به دقت مورد آسیب شناسی قرارگیرد. عملکرد کارکنان یکی از موضوعات کلیدی مدیریت منابع انسانی بوده و عواملی که آنرا بصورت مثبت ومنفی تحت تاثیر قرار میدهند مهم هستند، شناسایی رفتارهایی که تاثیر مهم روی عملکرد دارد سبب میشود مدیران تصمیم گیری بهتری در سازمان خود داشته باشند و مدیریت عملکرد به درستی انجام شود. ورود تجهیزات مدرن به فعالیتهای روزمره کارکنان به نظر میرسد دارای آثاری است که موثر برحوزه مدیریت عملکرد میباشد من جمله اشکال مختلف استفاده از اینترنت ،یکی از صور وبگردی میباشد که در این خصوص دیدگاههای متفاوتی وجود دارد عده ای معتقد هستند وبگردی در طول ساعات اداری آثاری منفی برعملکرد پرسنل دارد، کاهش بهره وری رابه همراه دارد، اثر بخشی وکارایی پرسنل را کم میکند، اما در مقابل گروهی نیز بر این باور هستند که وبگردی ولو برای امور شخصی باعث افزایش سطح آشنایی پرسنل با نادانسته های خود شده ودر نهایت کارایی آنهارا ارتقا میدهد بنابراین مسئله ای که پدید می آید اینست که اصولا سایبر لوفینگ چه نوع تاثیراتی بر عملکرد پرسنل دارد؟ امروزه با توجه به گسترش شبکه های محلی و شبکه جهانی اینترنت ، در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، کامپیوتر جزء غیر قابل حذف میز هر کارمندی شده است. مزایای استفاده از سیستم های کامپیوتری و شبکه های محلی امری است که برای تمام مدیران موفق ثابت شده است و در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا یک امر عادی محسوب می شود. این مسئله راه خود را به کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته نیز باز کرده است و هر کجا مدیری به دنبال پیشرفت سازمانش باشد، یکی از اولین مواردی که احساس نیاز می کند استفاده از فناوری اطلاعات و کامپیوتر می باشد. با اینکه در سال های اخیر اینترنت خدمت بزرگی به سازمانها ارائه داده است، و موجب تقویت و توسعه خدمات و تولیدات سازمانها شده است، با این حال بخش جدیدی از رفتارها را در محل کار بوجود آورده است، که همان وبگردی (گردش در اینترنت) در زمانهای کاری می باشد.
لازم به ذکر است که در دانشگاه موضوع تحقیق ، این نگرانی برای معاونت آموزشی جناب آقای دکتر وحیدی ایجادشده است که باتوجه به اینکه استفاده از اینترنت وایجاد دسترسی برای کارمندان بصورت یک دفعه ایجاد شده احتمال این وجوددارد کارمندان در ساعات اداری به وبگردی بپردازندکه نتیجه آن کاهش بهره وری وفعالیت سازمانی برای پرسنل میباشد پس در این تحقیق سعی براین است که این نحوه ارتباط بررسی شود.
1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق
در این تحقیق، جهت مطالعه این پدیده، یک مجموعه شبه دولتی، (دانشگاه آزاد واحد شهرری) مورد بررسی قرار میگیرد. دانشگاه آزاد واحد شهرری، یک واحد مستقل میباشد که تعداد کارشناسان آن بالغ بر 200 نفر میباشد. تقریبا تمام کارشناسان آن مجهز به سیستم های کامپیوتر مناسب و متصل به شبکه داخلی بوده و از اینترنت دانشگاه استفاده مینمایند. چگونگی دسترسی به اینترنت دارای 3 سطح می باشد که شامل اینترنت کارشناسان (با محدودیت حجم روزانه) ، مدیران ارشد( بدون محدودیت) و کارشناسان IT میباشد. استفاده های کارکنان از شبکه در حالت کلی عبارتند از :
استفاده از وب سایتهای دانشگاه-استفاده از وب سایتهای سیاسی-استفاده از وب سایتهای مناقصات اینترنتی- مرور سایتهای خبری-استفاده از وب سایتهای علمی-استفاده ار سایتهای تفریحی وبازی-چک کردن وب سایت بانک ها-استفاده از وب سایت آموزش الکترونیکی-استفاده از اتوماسیون اداری تحت وب-ارتباط با سایر واحدها-دانلودنرم افزارهای مورد نیاز-دانلودنسخه های پی دی اف کتب مورد نیاز -مکاتبات اینترنتی با دانشگاههای دیگر-مکاتبات اینترنتی با دانشگاههای کشورهای مختلف-پرداخت کلیه قبوض سازمان -دریافت اطلاعات و آیین نامه ها و دستورالعملها -چک کردن ایمیلها -استفاده از اینترنت جهت امور تحقیقاتی و…..
بدیهی است تمام موارد ذکر شده ، در پیشبرد اهداف سازمان ضروری بوده و باعث تسریع در انجام وظایف کارکنان میشود ، لیکن در لابلای آنها، بهره گیری از اینترنت جهت امور شخصی و وقت گذرانی از طریق وبگردی نیز ممکن است وجود داشته باشد. به نظر منتقدین وبگردی به عملی گفته میشود که فرد، بجای انجام امور مربوط به کار خود، با استفاده از فضایی که اینترنت در اختیار وی قرار می دهد، زمان کاری خود را یا هدر می دهد و یا به انجام امور شخصی اختصاص می دهد. که این امر منجر به اتلاف وقت و انرژی آنان میگردد و ممکن است آنها را از انجام وظایف و مسئولیتهای اصلی خود باز دارد با عنایت به وظایف مهمی که سازمان برعهده دارداگر بتوان به این نتیجه رسید که پدیده وبگردی موجب کاهش تعهد سازمانی کارکنان میشود، مدیران سازمان باید راهی برای کنترل آن پیدا کنند. به تعریف دیگر گشت زنی اینترنتی، به عنو