2-2-2-2 ماهیت سرمایه در گردش……………………………………………………………………………………….25
2-2-2-3 منابع و مصارف سرمایه در گردش…………………………………………………………………………..26
2-2-2-4 مدیریت سرمایه در گردش در مرحله عمل……………………………………………………………….26
2-2-2-5 فروش و سرمایه در گردش…………………………………………………………………………………….26
2-2-2-6 مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری شرکت: یک چرخه بهینه تبدیل وجه نقد………….29
2-2-2-7 مدیریت سرمایه در گردش، گردش نقدی عملیاتی و عملکرد شرکت…………………………..29
2-2-2-8 استراتژى سرمایه در گردش و ریسک و بازده……………………………………………………………31
2-2-2-8-1 استراتژى دارائىهاى جارى…………………………………………………………………….31
2-2-2-8-1-1 استراتژى محافظهکارانه…………………………………………………………..31
2-2-2-8-1-2 استراتژى جسورانه……………………………………………………………….32 2-2-9-2 استراتژى بدهىهاى جارى …………………………………………………………….32
2-2-2-8-2-1 استراتژى محافظهکارانه…………………………………………………………..33
2-2-2-8-2-2 استراتژى جسورانه………………………………………………………………..34
2-2-2-9 سیاست های سرمایه در گردش…………………………………………………………………..35
2-2-2-10 شاخص های مدیریت سرمایه در گردش……………………………………………………36
2-2-2-11 شاخص های عملکرد………………………………………………………………………………37
2-2-2-12 عوامل مؤثر بر سرمایه در گردش………………………………………………………………38
2-2-2-12-1 مدیریت وجوه نقد…………………………………………………………………..38
2-2-2-12-2 نسبت بدهی……………………………………………………………………………39
2-2-2-12-3 جریان نقدی عملیاتی………………………………………………………………39
2-2-2-12-4 ابزارهای کنترل ریسک…………………………………………………………….40
2-2-2-13 تاثیر مدیریت سرمایه در گردش در عملکرد مالی………………………………………..41
2-2-2-14 سیاست های سرمایه در گردش و عملکرد………………………………………………….41
2-2-2-15 شاخص های مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد…………………………………….43
2-2-2-16 نقدینگی و شاخص های مدیریت سرمایه درگردش……………………………………..43
2-2-2-17 سودآوری و شاخص های مدیریت سرمایه در گردش………………………………………………44
2-2-2-18 محدودیتهای مالی ………………………………………………………………………………………………45
2-2-2-18-1 معیارهای سنتی محدودیت مالی………………………………………………………………………..46
2-2-2-18-1-1 اندازه شرکت …………………………………………………………………………………………….47
2-2-2-18-1-2 عمر شرکت ………………………………………………………………………………………………47
2-2-2-18-1-3 نسبت سود تقسیمی……………………………………………………………………………………47
2-2-2-18-1-4 گروههای تجاری ……………………………………………………………………………………….48
2-2-2-18-2 ذخایر نقدی و محدودینهای مالی ……………………………………………………………………..48
2-2-2-18-2-1 جریان نقدی عملیاتی ………………………………………………………………………………..49
2-2-2-18-2-2 میزان استفاده از بدهی …………………………………………………………………………………49
2-2-2-18-2-3 فرصت های سرمایه گذاری …………………………………………………………………………50
2-2-2-18-2-4 سرمایه گذاری …………………………………………………………………………………………..51
2-2-2-18-2-5 اندازه و عمر شرکت …………………………………………………………………………………..51
2-2-2-18-2-6 سود تقسیمی ……………………………………………………………………………………………51
2-2-2-18-2-7 گروههای تجاری ……………………………………………………………………………………..52
2-3 پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….52
2-3-1 تحقیقات داخل کشور………………………………………………………………………………………………..52
2-3-2 تحقیقات خارج کشور……………………………………………………………………………………………….54
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….57
3-2 روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………57
3-3 جدول متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..58
3-4 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………..58
3-5 نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………59
3-6 روش گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………….60
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………….61
3-7-1 دادههای پانل (دادههای تابلویی)………………………………………………………………………………….61
3-7-2 روشهای تخمین مدلهای ادغام شده………………………………………………………………………….62
3-7-3 آزمون F لیمر……………………………………………………………………………………………………………65
3-7-4 آزمون هاسمن…………………………………………………………………………………………………………..66
3-7-5 مدل اثر ثابت (FEM)……………………………………………………………………………………………….67
3-7-6 مدل اثرات تصادفی (REM) یا مدل تصحیح خطا (ECM)………………………………………….69
3-7-7 آزمون ریشه واحد پانل……………………………………………………………………………………………..71
3-7-8 آزمون هم جمعی پانل دیتا………………………………………………………………………………………….74
3-7-9 آزمون هم جمعی پدرونی…………………………………………………………………………………………..75
3-7-10 آزمون جارک- برا……………………………………………………………………………………………………74
3-7-11 مفهوم سطح معنیداری (P-value)…………………………………………………………………………..77
3-7-12 آزمون t ………………………………………………………………………………………………………………..78
3-7-13 آماره دوربین – واتسن …………………………………………………………………………………………..78
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..81
4-2-آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………….81
4-3 آزمون ریشه واحد دادههای پانل………………………………………………………………………………………………..86
4-4 معرفی متغیرها و تصریح مدل…………………………………………………………………………………………………..89
4-5-نتایج برآورد مدل……………………………………………………………………………………………………………………91
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….96
5-2 نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………………….96
5-3 پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………..98
5-3-1 پیشنهادهای اجرایی(حاصل از پژوهش)………………………………………………………………………………….98
پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی………………………………………………………………………………………………….100
5-4 محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..100
منابع و ماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………….101
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول(3-1) جدول متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………….58
جدول(3-2) حذف سیستماتیک ( چگونگی انتخاب شرکتهای مورد مطالعه ) ………………………………………..60
جدول(3-3) خلاصه ویژگیهای اصلی آزمون های ریشه واحد پانل ………………………………………………………74
جدول(4-1) تحلیل توصیفی متغیرهای مدل……………………………………………………………………………………….84
جدول(4-2) تحلیل توصیفی متغیرهای مدل……………………………………………………………………………………….85
جدول(4-3) نتایج آزمون ریشه واحد متغیرهای مستقل (آزمون مانایی )………………………………………………..88
جدول(4-4) نتایج آزمونF لیمر وآزمون هاسمن……………………………………………………………………………….91
جدول(4-5) نتایج مدل اثرات ثابت (مدل 1)……………………………………………………………………………………..92
جدول(4-13)خلاصه نتایج تأثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته……………………………………….. 94
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار 1-1 مدل مفهومی پژوهش……………………………………………………………………………………………………….8
چکیده:
معمولا شرکتها مبالغ قابل توجهی از پرداختهای کوتاهمدت را به عنوان یک منبع تامین مالی در اختیار دارند. مدیران شرکتها انتظار دارند که با مدیریت سرمایه در گردش بتوانند تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت بگذارند. بنابراین، برای بسیاری از شرکتها، مدیریت سرمایه در گردش یکی از مباحث مهم مدیریت مالی میباشد و مدیران میتوانند با نگهداری سطحی بهینه از سرمایه در گردش ارزش شرکتشان را افزایش دهند. معمولا بخش قابل توجهی از منابع شرکتها در سرمایه در گردش سرمایهگذاری میشود. که این امر خود بر اهمیت مدیریت سرمایه در گردش میافزاید. هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت سرمایه در گردش با مدیریت نقدینگی تحت شرایط محدودیت مالی در بین شرکتهای پذیرفته میباشد. تعداد فرضیات مورد آزمون در این پژوهش 5 فرضیه میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی میباشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع استقرایی، از نظر زمان انجام پژوهش مقطعی و از نظر نحوهی اجرای پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشند. روش نمونهگیری این پژوهش روش حذف سیستماتیک(جدول فیلترینگ) میباشد. تعداد 90 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق نرمافزار رهآورد نوین جمعآوری شدند و برای تجریه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS، EVIEWS 8 و Excel استفاد شده است. نتایج پژوهش حاکی حسابهای پرداختنی دارای تأثیر مثبت و معناداری بر روی مدیریت نقدینگی بوده است ولی حسابهای دریافتنی و دوره تبدیل به وجه نقد بر مدیریت نقدینگی تأثیر منفی و معناداری داشتهاند. همچنین رابطه بین مدیریت موجودی و نسبت جاری با مدیریت نقدینگی در بین شرکتهای با محدویت مالی در بورس اوراق بهادار مورد تأیید قرار نگر