نقش وسایل ارتباط جمعی در جامعه پذیری
جامعه پذیری مدرسه ای
جامعه پذیری مدرسه ای با تاکید برنظام آموزشی ایران
اهداف جامعه پذیری مدرسه ای
ابعاد جامعه پذیری مدرسه ای
3-2 نظریه ها وتئوریهای مرتبط با تحقیق
کاستلز وجامعه شبکه ای
جیمز کاتز و نظریه آپارات ژئیست
هانس گسر و نظریه توسعه کاربردی موبایل
لئوپولدینا فورتونانی و نظریه دموکراتیزه شدن ارتباطات
نظریه کنش ارتباطی هابرماس
نظریه تحول ارزشی اینگلهارت
نظریات مربوط به جامعه پذیری
دیدگاه کارکردگرایی دورکیم
نظریه نظام کنش پارسونز
بوردیو و نظریه بازتولید فرهنگی
لوسین پای و مراحل جامعه پذیری مدرسه ای
4-2پیشینه تحقیق
گذری بر برخی پژوهشهای انجام گرفته در جهان
برخی پژوهشهای داخلی
5-2چارچوب نظری تحقیق
مانوئل کاستلز
هانس گسر
اینگلهارت
پارسونز
فرضیات تحقیق
مدل نظری تحقیق
فصل سوم : روش شناسی
1-3روش تحقیق
2-3جامعه آماری
3-3جمعیت نمونه و روش نمونه گیری
4-3حجم نمونه
5-3ابزار گردآوری داده های تحقیق
6-3تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
شیوه های کاربرد موبایل
جامعه پذیری مدرسه ای
7- 3 روایی و پایایی ابزار پژوهش
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه
الف) یافته های توصیفی
ب) آزمونهای مقدماتی دومتغیره
ج)آزمون فرضیات
د) آزمونهای تکمیلی
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
نتایج
نتایج توصیفی
نتایج تبیینی
نتایج تحلیلی
پیشنهادات
محدودیتهای پژوهش
منابع فارسی
منابع لاتین
فهرست جداول
جدول 1: توزیع پراکندگی جمعیت نمونه برحسب جنس ، رشته و پایه تحصیلی
جدول 2: مولفه ها و ابعاد متغیر مستقل الگوی استفاده از موبایل
جدول3: مولفه ها و ابعاد متغیر وابسته جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 4: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دارا بودن یا نبودن موبایل
جدول5: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پایه تحصیلی
جدول 6: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی
جدول 7: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب نوع نگرش و نحوه استفاده از موبایل
جدول 8: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب موقعیتهای استفاده از موبایل
جدول 9: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه استفاده از موبایل
جدول 10: توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده از موبایل
جدول 11: توصیف آماری متغیر شدت و میزان استفاده از موبایل
جدول 12: توصیف آماری و توزیع فراوانی برحسب متغیر جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 13:توصیف آماری خرده متغیر مهارت ارتباطی
جدول 14: توصیف آماری خرده متغیر مهارت جرئت ورزی
جدول 15: توصیف آماری خرده متغیر مهارت مسئولیت پذیری
جدول16: توصیف آماری خرده متغیر مهارت شناخت و عمل به ارزشها
جدول 17: توصیف آماری خرده متغیر مهارت فراغتی –مقابله ای
جدول 18: توصیف آماری میزان استفاده از موبایل به تفکیک جنسیت
جدول 19: توصیف آماری سابقه استفاده از موبایل به تفکیک جنسیت
جدول 20: توصیف آماری میزان جامعه پذیری به تفکیک کاربر و غیرکاربر
جدول 21:توصیف آماری میزان مهارت ارتباطی افراد به تفکیک کاربر وغیرکاربر
جدول 22: توصیف آماری میزان مهارت جرئت ورزی افراد به تفکیک کاربر وغیرکاربر
جدول 23: توصیف آماری میزان مهارت مسئولیت پذیری افراد به تفکیک کاربر وغیرکاربر
جدول24: توصیف آماری میزان مهارت شناخت وعمل به ارزشها افراد به تفکیک کاربر وغیرکاربر
جدول 25: توصیف آماری میزان مهارت فراغتی- مقابله ای افراد به تفکیک کاربر وغیرکاربر
جدول 27: بررسی رابطه بین موقعیتهای استفاده از موبایل و جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 28: بررسی رابطه بین نوع نگرش ونحوه استفاده از موبایل و جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 29 : بررسی رابطه بین شدت ومیزان استفاده از موبایل و جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 30: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه پیرامون جامعه پذیری و میزان استفاده از موبایل
جدول 31: بررسی رابطه بین سابقه استفاده از موبایل و جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 32: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه پیرامون جامعه پذیری و سابقه استفاده از موبایل
جدول 33: تحلیل واریانس دوراهه برای بررسی اثر تعاملی نوع نگرش ومیزان استفاده از موبایل بر جامعه پذیری مدرسه ای
جدول 34: تحلیل واریانس دوراهه برای بررسی اثر تعاملی موقعیتهای استفاده ومیزان استفاده از موبایل بر جامعه پذیری مدرسه ای
فهرست نمودارها
نمودار1: نمایش دایره ای فراوانی پاسخگویان برحسب دارابودن یا نبودن موبایل
نمودار2: نمودارمیله ای توزیع فراوانی برحسب پایه تحصیلی
نمودار3: نمودارمیله ای توزیع فراوانی برحسب رشته تحصیلی
نمودار4: نموداردایره ای توزیع فراوانی برحسب نوع نگرش و نحوه استفاده از موبایل
نمودار5: نموداردایره ای توزیع فراوانی برحسب موقعیتهای استفاده از موبایل
نمودار 6: نمودارمیله ای توزیع فراوانی برحسب سابقه استفاده از موبایل
نمودار7: نموداردایره ای توزیع فراوانی برحسب نوع شدت و میزان استفاده از موبایل
نمودار8:نمودارهیستوگرام داده های مربوط به متغیر میزان و شدت استفاده از موبایل
نمودار9: نمودارهیستوگرام داده های مربوط به متغیر جامعه پذیری مدرسه ای
نمودار10: نمودار هیستوگرام مربوط به خرده متغیر مهارت ارتباطی
نمودار11: نمودار هیستوگرام مربوط به خرده متغیر مهارت جرئت ورزی
نمودار12: نمودار هیستوگرام مربوط به خرده متغیر مهارت مسئولیت پذیری
نمودار13: نمودار هیستوگرام مربوط به خرده متغیر مهارت شناخت وعمل به ارزشها
نمودار14: نمودار هیستوگرام مربوط به خرده متغیر مهارت فراغتی – مقابله ای
نمودار15: نمایش میله ای توزیع پاسخگویان برحسب میزان استفاده از موبایل در موقعیتهای مختلف به تفکیک جنسیت
نمودار16: نمایش میله ای توزیع پاسخگویان برحسب نوع نگرش به موبایل به تفکیک جنسیت
نمودار17: نمودار تحلیل روند پیرامون جامعه پذیری مدرسه ای و میزان استفاده از موبایل
نمودار18: نمودار تحلیل روند پیرامون جامعه پذیری مدرسه ای و سابقه استفاده از موبایل
نمودار19: نمایش اثرتعاملی میزان استفاده و موقعیتهای استفاده از موبایل بر جامعه پذیری مدرسه ای
مقدمه
جهان وارد هزاره سوم گشته ،عصری که فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی توانسته اند دهکده جهانی را به ارمغان آورند.اکنون جامعه شناسی نوپای دوران صنعتی بیش از پیش با ارتباطات پیوند خورده،و به طور قطع ویقین جامعه شناسی و فرهنگ پیشرو درآینده ای نه چندان دوربا جامعه ای شبکه ای –اطلاعاتی درگیر خواهد بود که لازمه آن تغییر پارادایم تحلیلی کنونی به تحلیل شبکه های اجتماعی مبتنی بر فناوری اطلاعات و بازنگری در روشها ومتد انتقال عناصر فرهنگی خواهد بود. محیط اجتماعی در عصر جهانی شده حاضر یک محیط رسانه ای است لذا متغیر های مستقل جدیدی پا به عرصه فرهنگ جوامع گذاشته اند که در پژوهشهای پیشین لحاظ نگردیده اند. فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی روش کارکرد ما را دگرگون کرده و امور اقتصادی و اجتماعی و حتی نحوه تفکر ما را تغییر دادهاند.
تجارت، بانکداری، اوقات فراغت و سرگرمی، خدمات، خط تولید، آموزش، و بهداشت در عصر حاضر نسبت به ده سال قبل کاملاً متفاوت شده و مردم این تغییر را که فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی موجب آن شدهاند، بهتدریج تشخیص میدهند. ترکیبی از رایانهها، ماهوارهها، اینترنت، تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی، که ابزار اطلاعات و ارتباطات مدیریتاند، فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی را تشکیل میدهند که موجب عمل و عکسالعمل مؤثرتر و کاراتر امور میشوند و باعث بروز مشاغل جدید، صنایع نوین و خلاقیتهای پیدرپی در کشورهای توسعهیافته شده، و نیز تغییراتی در روش زندگی به وجود آوردهاند (استوور، 1375: 10). اما از سوی دیگر، با اذعان به کاربردهای فراوانی که فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی به ارمغان میآورد، پیدایی این فنآوریها، بحث و جدلهای متعددی را بر سر آثار فردی و اجتماعی، کوتاهمدت و بلندمدت، سطحی و زودگذر و یا عمقی و دیرپای، و کلا آثار مثبت و منفی آنها به راه انداخته است. در حالیکه به نظر میرسد بعضی، برغم مشاهده سرعت سرسامآور گسترش دسترسی به شبکههای کامپیوتری، و اذعان به توان حیرتآور رسانههای ارتباطی جدید، رسانهها را واجد آثاری تصنعی و زودگذر به حساب میآورند که اصولاً هیچ مطالب اساسی درباره آنها نمیتوان گفت (تامپسون، 1379: 10).
آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از نهاد های اصلی جامعه نمی تواند فارغ از این عرصه نوو بدون درنظر گرفتن آثار و تبعات پیشرفتهای تکنولوژیکی نوین به فعالیت سنتی خویش یعنی پرورش و انتقال عناصر فرهنگی به نسل جدید ادامه حیات دهد. زیراکه فناوریهای نوین ارتباطی با فراهم کردن امکان پیدایش جامعه ای شبکه ای، افراد و جوامع را در قالب های جدید هویت سازی نموده اند. (کاستلز:1380 ،201) این امر نه تنها بر ارتباط و تعامل انسانها با یکدیگر موثر افتاده بلکه ساختارها و نهادها را نیز با چالش روبرو ساخته است .
در این میان جامعه پذیری مدرسه ای نیز به عنوان یکی از مولفه ها و عملکردهای رسمی در مدارس عنصری بسیار مهم در هویت بخشی ،استمرار و تعمیق عناصر فرهنگی و ارزشها و هنجارهای رسمی به دانش آموزان می باشد. ورود ناخوانده ولی گریزناپذیر تکنولوژیهای نوین ارتباطی از جمله موبایل به عرصه فرهنگ و آموزش وپرورش علی رغم استفاده های تکنیکی و … از آنها چالشهایی را پیش روی کارگزارن عرصه انتقال فرهنگی و متصدیان امر جامعه پذیری در مدارس گذاشته که حل این مسئله مستلزم پژوهشهایی تجربی و کارشناسانه است.
مطالعه حاضر با دو سؤال اصلی آغاز میشود: 1) تلفن همراه در بین دانشآموزان متوسطه دختر و پسر چه کاربردهایی دارد 2) آیااین الگوی استفاده از موبایل با جامعه پذیری مدرسه ای ارتباط معنادار دارد ؟یا خیر؟