2-3 سرمایه گذاران نهادی.. 20
2-3-1 دلایل رشد سرمایه گذاران نهادی.. 22
2-3-2 میزان مالکیت نهادی.. 23
2-3-3 مالکیت نهادی وحاکمیت شرکتی.. 24
2-3-4 اهداف مالکان نهادی در شرکتها 29
2-3-5 نقش نظارتی سرمایه گذاران نهادی.. 31
2-3-6 طبقه بندی سرمایه گذاران نهادی.. 32
7 فرضیات موجود درخصوص سرمایه گذاران نهادی.. 33
2-4 شکاف قیمتی.. 35
2-4-1 شکاف های عمومی(متداول) 35
2-4-2 شکاف های خط شکن.. 36
2-4-3 شکاف های اندازه گیری.. 37
2-4-4 شکاف های فرسودگی.. 38
2-5 نظریه عدم تقارن اطلاعات.. 38
2-5-1 عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار 39
2-5-2 عدم تقارن اطلاعات و فرضیه پیام دهی.. 43
2-5-3 پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه. 43
2-6 پیشینه تحقیق.. 47
2-6-1 تحقیقات داخلی.. 47
2-6-2 تحقیقات خارجی.. 55
2-6-3 خلاصه فصل.. 59
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه 65
3-2 روش کلی تحقیق.. 65
3-3 جامعه آماری.. 66
3-4 نمونه آماری.. 67
3-4-1 حجم نمونه و کفایت آن.. 68
3-4-2 روش نمونه گیری و دلیل انتخاب.. 68
3-5 روش گردآوری داده ها 69
3-6 ابزار گردآوری داده ها 69
3-7 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 69
3-7-1 روش های آماری.. 69
3-7-2 مدل تحقیق.. 70
3-7-2-1 مدل ریاضی تحقیق.. 71
3-7-2-2 تعریف متغیر ها 71
3-7-2-3 نحوه اندازه گیری متغیر ها 71
3-7-2-4 دسته بندی متغیر ها 72
3-7-2-5 رابطه بین متغیر ها 72
3-7-2-6 اندازه گیری رابطه. 73
3-7-3 نرم افزارها 73
فصل چهارم:بیان یافته ها
4-1 مقدمه 75
4-2 توصیف جامعه و نمونه آماری.. 76
4-3 توصیف یافته ها 77
4-4 تحلیل یافته ها 79
4-4-1 تحلیل پیش فرض ها 79
4-4-2 تحلیل پیش فرضهای استفاده از مدل تابلویی.. 84
3 تحلیل روابط بین متغیرها 87
1 رابطه بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و شکاف قیمتی.. 87
2 رابطه بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و کارایی بازار 94
فصل پنجم:تلخیص،نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه 101
5-2 خلاصه پژوهش…. 101
5-3 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه طبق شرایط متغیرها 104
5-4 نتیجه گیری کلی.. 107
5-5 پیشنهادها 108
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی بر مبنای نتایج تحقیق.. 109
5-5-2 پیشنهادهای کاربردی بر مبنای تحقیقات آتی.. 110
5-6 محدودیتهای پژوهش…. 111
پیوست ها:
پیوست الف:نام شرکتهای جامعه آماری.. 113
. 115
منابع و ماخذ:
منابع فارسی.. 121
منابع لاتین.. 125
منابع اینترنتی.. 126
جدول(1-2):پژوهش های پیشین در خارج از ایران.. 60
جدول(2-2):پژوهش های پیشین در ایران.. 61
جدول (1-3): نحوه انتخاب و استخراج جامعه. 65
جدول(1-4):توصیف شرکت های نمونه آماری.. 73
جدول (2-4): اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق.. 75
جدول(3-4): بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 76
جدول(4-4): بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای تبدیلی.. 78
جدول (5-4): نتایج آزمون ناهمسانی وایت… 80
جدول ( 6-4): بررسی فرض همبسته نبودن خطاها 81
جدول (8-4) : نتایج آزمون هاسمن(انتخاب بین اثرات ثابت و تصادفی) 84
جدول (9- 4): ضریب همبستگی اسپیرمن بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و شکاف قیمتی.. 85
جدول (10- 4): برآورد رگرسیونی برای رابطه بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و شکاف قیمتی.. 86
جدول (11- 4): ضریب همبستگی اسپیرمن بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و شکاف قیمتی در سطح شرکتهای با اندازه ی کوچک و بزرگ 88
جدول (12- 4): ضریب همبستگی اسپیرمن بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و شکاف قیمتی در شرکتهای با اهرم مالی بالا و پایین 90
جدول (13- 4): ضریب همبستگی اسپیرمن بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و کارایی بازار 91
جدول (14- 4): برآورد رگرسیونی برای رابطه بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و کارایی بازار 92
جدول (15- 4): ضریب همبستگی اسپیرمن بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و کارایی بازار سطح شرکتهای با اندازه ی کوچک و بزرگ 94
جدول (16- 4): ضریب همبستگی اسپیرمن بین نفوذ سرمایه گذاران نهادی و کارایی بازار در شرکتهای با اهرم مالی بالا و پایین 95
جدول (17-4):خلاصه یافته های حاصل از بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش…. 96
جدول(1-5): نتیجه گیری کلی فرضیات.. 103
نمودار(1-4):بررسی نرمال بودن خطاهای رابطه بین شکاف قیمتی و نفوذ سرمایه گذاران نهادی.. 78
نمودار(2-4):بررسی نرمال بودن خطاهای رابطه بین کارایی بازار و نفوذ سرمایه گذاران نهادی.. 79
چکیده
در این تحقیق ، رابطه بین نفوذ سرمایهگذاران نهادی، شکاف قیمتی و کارایی بازار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است. تحقیق مورد نظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی بوده از لحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس رویدادی و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی می باشد.
تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی می باشد.جامعه مطالعاتی پژوهش حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی یک دوره پنج ساله (سال های1392-1388) می باشد.در نهایت با توجه به محدودیت های تحقیق اطلاعات مربوط به 160 شرکت جمع آوری گردید و سپس با استفاده از جدول مورگان تعداد 113 شرکت به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.
جهت مستند سازی نتایج تجزیه و تحلیل آماری و ارائه راه حل های نهایی ،محقق از شیوه آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Eviews اقدام به تجزیه و تحلیل سوالات و فرضیات نموده است.
فرضیه های تحقیق با استفاده از رگرسیون چند گانه خطی دو متغیره و چند متغیره و آزمون های F و t تحلیل شده اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که