2-2-1-5-عوامل موثر در تعیین میزان سرمایه در گردش……………………………………………………………19
2-2-1-6-نسبتهای مالی برای سنجش سرمایه در گردش……………………………………………………………22
2-2-1-7-راهبردهای سرمایه در گردش…………………………………………………………………………………23
2-2-1-8-سرمایه درگردش وعملکرد شرکتها………………………………………………………………………….24
2-2-2-مدیریت سرمایه در گردش……………………………………………………………………………………….25
عنوان صفحه
2-2-2-1-اهمیت مدیریت سرمایه در گردش………………………………………………………………………….26
2-2-2-2-مدیریت سرمایه در گردش در مرحله عمل……………………………………………………………….26
2-2-2-3-نحوه مدیریت سرمایه در گردش…………………………………………………………………………….27
2-2-2-4-مولفه های اندازه گیری سرمایه در گردش…………………………………………………………………28
2-2-3-ویژگیهای خاص شرکت…………………………………………………………………………………………..29
2-2-3-1-نسبت کل بدهی به کل دارایی ها……………………………………………………………………………30
2-2-3-2-نسبت بدهی های بلند مدت به حقوق صاحبان سهام…………………………………………………..30
2-2-3-3-نسبت Q توبین…………………………………………………………………………………………………..31
2-2-3-4-نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام………………………………………………………………….31
2-3-پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….32
2-3-1-مطالعات خارجی صورت گرفته در ارتباط با موضوع………………………………………………………32
2-3-2-مطالعات ایرانی صورت گرفته در ارتباط با موضوع…………………………………………………………37
2-4-جمع بندی ادبیات وپیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………..45
2-4-1-خلاصه تحقیقات پیشین……………………………………………………………………………………………45
2-4-2-جمع بندی پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………….55
فصل سوم: روش تحقیق
3-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………57
3-2-روش کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………….57
3-3-جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………..58
3-4-نمونه آماری و حجم آن……………………………………………………………………………………………….59
3-5-روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………59
3-6-روش های گرد آوری داده ها و موارد استفاده…………………………………………………………………..59
3-7-ابزار تحقیق و موارد استفاده………………………………………………………………………………………….60
3-8-پایایی و اعتبار تحقیق………………………………………………………………………………………………….6
0
3-9-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………………………….61
3-9-1-روش های آماری……………………………………………………………………………………………………61
3-9-2-سایر روش ها………………………………………………………………………………………………………..62
عنوان صفحه
3-9-3-مدل تحقیق……………………………………………………………………………………………………………62
3-9-4-روش های رایانه ای………………………………………………………………………………………………..64
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………66
4-2-توصیف نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………..66
4-3-توصیف داده ها………………………………………………………………………………………………………….69
4-4-تحلیل پیش فرض ها…………………………………………………………………………………………………..71
4-4-1-نرمال بودن توزیع متغیر ها………………………………………………………………………………………..71
4-4-2-آزمون استقلال خطاها………………………………………………………………………………………………74
4-4-3-بررسی نرمال بودن توزیع خطاها………………………………………………………………………………..75
4-4-4-استقلال خطی متغیرهای مستقل.………………………………………………………………………………..77
4-4-5-آزمون هم خطی بین متغیرهای مستقل.………………………………………………………………………..79
4-4-6-آزمون همگنی یا ثبات واریانس ها………………………………………………………………………………82
4-4-7- تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون……………………………………………………………..82
4-5-تحلیل روابط بین متغیر ها…………………………………………………………………………………………….84
4-5-1- برآورد پارامترهای رگرسیونی……………………………………………………………………………………85
4-5-2- رابطه برآوردی خطی………………………………………………………………………………………………86
4-5-3- نوع ارتباط بین متغیرها……………………………………………………………………………………………86
4-5-3-1–رابطه بین مانده خالص نقدینگی و نسبت کل بدهی به کل داراییها………………………………….86
4-5-3-2–رابطه بین مانده خالص نقدینگی و نسبت بدهی های بلند مدت به حقوق صاحبان سهام……..87.
4-5-3-3-رابطه بین مانده خالص نقدینگی و نسبت کیو توبین……………………………………………………87
4-5-3-4-رابطه بین مانده خالص نقدینگی و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام……………………..88
4-5-4-اعتبار سنجی رابطه برآوردی………………………………………………………………………………………88
4-5-5-تعمیم رابطه خطی برآوردی………………………………………………………………………………………89
4-5-6-تحلیل ناپارامتریک ارتباط بین متغیرها………………………………………………………………………….91
4-6-جمع بندی………………………………………………………………………………………………………………..93
عنوان صفحه
فصل پنجم:تلخیص نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..97
5-2-خلاصه یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………….97
5-2-1-خلاصه یافته ها بر مبنای تحلیل رگرسیونی………………………………………………………………….99
5-2-2-خلاصه یافته ها بر مبنای تحلیل ناپارامتریک………………………………………………………………..101
5-3-نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….102
5-3-1- نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه فرعی اول…………………………………………………………..102
5-3-2- نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………..103
5-3-3- نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه فرعی سوم………………………………………………………….104
5-3-4- نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه فرعی چهارم……………………………………………………….105
5-3-5- نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………..105
5-4- بررسی مقایسه ای بین نتایج تحقیق با سایر تحقیقات مشابه……………………………………………….106
5-5-محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………107
5-6-پیشنهادهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………108
5-6-1-پیشنهادهای کاربردی بر مبنای یافتههای تحقیق……………………………………………………………108
5-6-2-پیشنهادهای موضوعی برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………..109
منابع وماخذ
پیوست ها
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
عنوان صفحه
2-1-جدول خلاصه تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………45
2-2-جدول خلاصه تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………..51
4-1-جدول توصیف جامعه آماری………………………………………………………………………………………..67
عنوان صفحه
4-2-جدول توزیع نمونه بر مبنای نوع فعالیت………………………………………………………………………….68
4-3-جدول توصیف یافته ها……………………………………………………………………………………………….70
4-4-جدول آزمون نرمال بودن متغیر وابسته(کلموگروف-اسمیرونوف)………………………………………….72
4-5-جدول آزمون مجدد نرمال بودن متغبر وابسته (کلموگروف-اسمیرونوف)………………………………..72
4-6-جدول آزمون نرمال بودن متغیرهای مستقل(کلموگروف-اسمیرونوف)…………………………………….73
4-7-جدول آزمون مجدد نرمال بودن متغیرهای مستقل(کلموگروف-اسمیرونوف)……………………………73
4-8-جدول آزمون استقلال خطاها………………………………………………………………………………………..75
4-9-جدول ارزیابی استقلال خطی متغیرهای مستقل(پیرسون)……………………………………………………..78
4-10-جدول آزمون هم خطی بین متغیرهای مستقل………………………………………………………………….80
4-11-جدول آزمون همسانی واریانس ها(وایت)………………………………………………………………………82
4-12-جدول نتایج آزمون چاو……………………………………………………………………………………………..83
4-13-جدول نتایج آزمون هاسمن…………………………………………………………………………………………84
4-14-جدول نتایج برآورد پارامترهای رگرسیون خطی مرکب……………………………………………………..85
4-15- جدول جمع بندی ارتباط بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل………………………………………….89
4-16- جدول تحلیل واریانس یک طرفه متغیرها و آزمون خطی بودن رابطه برآوردی……………………….91
4-17- جدول نتایج ارزیابی استقلال خطی متغیرها (اسپیرمن)……………………………………………………..92
4-18- جدول جمع بندی نتایج رابطه بین متغیرها…………………………………………………………………….95
5-1-جدول جمع بندی ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و متغیرهای مستقل………………………..100
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
4-1-نمودار هیستوگرام اجزاء خطاها ی مدل رگرسیونی…………………………………………………………….76
4-2-نمودارهیستوگرام مقایسه مقادیر برآوردی و واقعی متغیر وابسته…………………………………………….77
چکیده:
هدف این تحقیق تعیین رابطه بین ویژگیهای خاص شرکت و مدیریت سرمایه در گردش می باشد. در این راستا، ویژگیهای خاص شرکت مشتمل بر نسبت کل بدهی به کل داراییها ، نسبت بدهی های بلند مدت به حقوق صاحبان سهام ، کیو توبین و نسبت ارزش بازار سهام به ارزش دفتری سهام به عنوان متغیر های مستقل و مانده خالص نقدینگی (NLB) به عنوان سنجه مدیریت سرمایه در گردش و متغیر وابسته تحقیق در نظر گرفته شده است. داده های مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب ازتعداد 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازه زمانی 1391-1387 است. برای تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون خطی به روش ترکیبی یا Data Panel وهمچنین تحلیل همبستگی ناپارامتریک اسپیرمن استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق بر مبنای تحلیل رگرسیونی حاکی از رابطه ای معکوس و ضعیف بین میزان نسبت کل بدهی به کل داراییها و نسبت بدهی های بلند مدت به حقوق صاحبان سهام و رابطه ای مستقیم و ضعیف بین کیو توبین و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام با مانده خالص نقدینگی به عنوان سنجه مدیریت سرمایه در گردش می باشد ، نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق بر مبنای تحلیل ناپارامتریک نیز حاکی از رابطه ای معکوس و بسیار ضعیف بین نسبت کل بدهی به کل داراییها و نسبت بدهی های بلند مدت به حقوق صاحبان سهام و مانده خالص نقدینگی به عنوان سنجه مدیریت سرمایه در گردش و رابطه ای مستقیم و بسیار ضعیف بین کیو توبین و نسبت ارزش بازار سهام به ارزش دفتری سهام با مانده خالص نقدینگی به عنوان سنجه مدیریت سرمایه در گردش می باشد . جمع بندی این پژوهش رابطه خطی بین ویژگیهای خاص شرکتها به عنوان متغیرهای مستقل با مانده خالص نقدینگی به عنوان سنجه مدیریت سرمایه در گردش رد شده است. ولی ارتباط ضعیف به صورت غیر خطی بین متغیرها را می توان پذیرفت.مدیران میتوانند میزان بدهی ها و تعهدات بلند مدت را جهت مدیریت وجوه نقد مورد نیاز شرکت ،کنترل و بهینه نمایند.
واژه های کلیدی: مدیریت سرمایه در گردش، نسبت کل بدهی به کل داراییها،بدهی های بلند مدت به حقوق صاحبان سهام ، کیو توبین و ارزش بازار به ارزش دفتری سهام
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
یکی از مهمترین نیازهای افراد تصمیم گیری در رابطه با موضوعات مختلف است، به علت وجود گزینه ها و راهکارهای مختلف در مورد یک موضوع، انسانها ناگزیر از تصمیم گیری هستند با توجه به اصل مطلوبیت با انتخاب گزینه بهتر در جهت حداکثرساختن مطلوبیت خود اقدام به تصمیم گیری می نمایند.
بیش از صد سال است که مدیریت مالی به عنوان یک رشته علمی دستخوش تحولات عمده ای شده است و هرروز گسترش بیشتری پیداکرده وحوزه های مختلف آن به صورت تخصصی تر درآمده و به نقش خود در سازمانها ادامه می دهند.در سده های گذشته شرکتهای تولیدی صنعتی مقادیر زیادی کالا به طور انبوه تولید کرده و سودهای کلانی بردند این امر باعث شد مسائل برنامه ریزی و کنترل به ویژه از نظر قدرت نقدینگی به تدریج در مدیریت مالی مورد توجه قرار گیرد و مدیریت سرمایه در گردش به صورت یک بخش تخصصی واحد تجاری درآمده و عده زیادی ازمدیران روزانه وقت خود راصرف اداره سرمایه در گردش نمایند.از دیدگاه مدیران مالی مدیریت سرمایه در گردش یک مفهوم ساده وروشن است که از توانایی شرکت در درک تفاوت بین دارایی ها و بدهی های کوتاه مدت اطمینان می دهد .نگهداری سطح مطلوب وجه نقد برای پرداخت بدهیهادال براهمیت سرمایه در گردش می باشد هرگونه تصمیمی در بخش مدیریت سرمایه در گردش اتخاذ شود اثرات شدیدی برروی بازده عملیاتی واحد تجاری می گذارد که باعث تغییر ارزش شرکت و نهایتاً ثروت سهامداران خواهد شد.(شباهنگ،1381)
گسترش روز افزون فعالیتهای تجاری موجب گردیده است که مناسبات مالی ،فرایندها وشیوه های مدیریت علی الخصوص مدیریت مالی سازمانها ،هر دم پیچیده تر شود.چنین است که تداوم فعالیت شرکتها وبنگاه های اقتصادی راباید در داشتن منابع مالی کافی جستجو کرد. بدون دسترسی به منابع مالی کافی و مدیریت صحیح این منابع که با بهره گیری از سازوکارهای مختلف میسر میگردد، بسیاری از این فعالیتها یا به اجرا در نمی آید ویا اینکه عملیات و فعالیتها ،کارا واثر بخش نخواهد بود ودر نتیجه تحقق هدفها میسر نمیشود .
تحو