1-7 تجزیه و تحلیل SWOT. 11
1-8 کارت امتیازات متوازن. 11
1-9 اولویت بندی استراتژی ها با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای.. 11
1-10 پرسش های پژوهش…. 11
1-11 فرضیات مسئله. 12
1-12 جاﻣﻌﺔ آﻣﺎری و ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ. 12
1-13 واژگان کلیدی.. 13
فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع 14
2-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-2 مدیریت دانش…. 16
2-2-1 تاریخچه مدیریت دانش…. 16
2-2-2 سیر تحول مدیریت دانش…. 17
2-2-3 تعاریف مدیریت دانش…. 18
2-2-4 چرخه مدیریت دانش…. 20
2-2-5 ویژگیهای مدیریت دانش…. 21
2-2-6 نظریه های مدیریت دانش…. 21
2-2-7 دیدگاههای مدیریت دانش…. 22
2-2-8 مزایای مدیریت دانش…. 23
2-3 مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک…. 24
2-4 مدیریت استراتژیک…. 25
2-5 پیشینه تحقیق.. 26
فصل سوم : روش پژوهش ………………………………………………………………………………………….29
3-1 مقدمه……………. 30
3-2 فرآیند برنامه ریزی استراتژیک…. 30
3-2-1 تدوین ارکان جهت ساز. 31
3-2-1-1 بیانیه های ماموریت… 32
3-2-1-2 چشم انداز. 33
3-2-1-3 ارزش ها، بایدها و نبایدها 33
3-2-2 شناخت و تحلیل محیط داخلی/ خارجی.. 34
3-2-2-1 فرآیند شناسایی عوامل داخلی و خارجی سازمان. 35
3-2-2-2 ارزیابی محیط بیرونی.. 36
3-2-2-3 ارزیابی محیط درونی سازمان. 38
3-2-3 تدوین و طراحی استراتژی.. 40
3-2-3-1 مدل تحلیل SWOT.. 40
3-2-4 کارت امتیازات متوازن. 43
3-2-4-1 مراحل پیاده سازیBSC… 44
BSC.. 45
3-3 اولویت بندی استراتژی ها 45
3-3-1 نظریه تصمیم گیری.. 46
3-3-2 تعریف تصمیم گیری.. 47
3-3-2-1 تصمیم گیری با معیارهای چند گانه. 47
3-3-2-2 مدلهای تصمیم گیری چند هدفه. 47
3-3-2-3 مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه. 47
3-4 مقدمه ای بر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه ای.. 48
3-5 فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP). 51
3-5-1 رویکرد گام به گام روش فرآیند تحلیل شبکه ای.. 51
3-5-1-1 محاسبه وزن در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه. 55
3-5-1-1-1 روش بردار ویژه 56
3-5-1-1-1-1 محاسبه وزن ها در روش بردار ویژه 56
3-5-1-2 محاسبه نرخ ناسازگاری.. 57
3-5-1-3 شاخص ناسازگاری تصادفی.. 58
3-6 تلفیق فرآیند تحلیل شبکه ای و تحلیل SWOT. 59
SWOT.. 60
3-8 روش گرد آوری اطلاعات… 61
3-8-1 روایی ابزار جمع آوری داده ها 61
3-8-2 پایایی ابزار جمع آوری داده ها 63
3-8-2-1 ضریب آلفای کرونباخ.. 64
3-9 فرآیند کلی تحقیق.. 65
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق.. 68
4-1 مقدمه ………….. 69
4-2 معرفی سازمان. 69
4-2-1 چشم انداز سازمان. 70
4-2-2 ارزش ها ی سازمان. 70
4-3 تحلیل محیط داخلی شرکت سبلان تهویه. 70
4-3-1 فرآیند شناسایی نقاط قوت و ضعف…. 70
4-3-2 ارزیابی وضعیت محیط داخلی سازمان. 72
4-4 تحلیل محیط خارجی سازمان. 74
4-4-1 فرصت ها و تهدیدات مربوط به مدیریت دانش…. 75
4-4-2 ارزیابی موقعیت سازمان نسبت به مولفه های خارجی 76
4-5 تدوین استراتژی.. 77
4-6 اولویت بندی استراتژی ها 80
4-6-1 ساختار سلسله مراتبی سازمان. 80
4-6-2 ماتریس مقایسات زوجی عوامل اصلی.. 81
4-6-3 وابستگیهای درونی میان گروههای SWOT.. 83
4-6-4 اولویت های گروههای SWOT.. 85
4-6-5 اولویت های نسبی فاکتورهای SWOT.. 85
4-6-6 اولویت نهایی (کلی) فاکتورهای SWOT.. 85
4-6-7 درجه ی اهمیت فاکتورهای SWOT.. 87
4-6-8 تعیین اولویت نهایی گزینه های استراتژی.. 99
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 101
5-1 نتیجه گیری 102
5-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده 105
مراجع………………………………………………………………………………………………………………………106
مراجع فارسی……………. 107
مراجع لاتین…………. 110
ضمائم و پیوست ها 116
فهرست نمودارها
فهرست جداول:
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی، به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. [29] مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه میشد و آن را یک فناوری میپنداشتند. اما به تدریج سازمانها دریافتند که برای استفاده واقعی از مهارت کارکنان، چیزی ماورای مدیریت اطلاعات موردنیاز است. انسانها در مقابل بعد فناوری والکترونیکی، در مرکز توسعه، اجرا و موفقیت مدیریت دانش قرار میگیرند و همین عامل انسانی وجه تمایز مدیریت دانش از مفاهیم مشابهی چون مدیریت اطلاعات است.
اهمیت مقوله دانش در دهه های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان میباشد. امروزه سازمان ها یکی از راه های تمایز خود از سازمان های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه های دستیابی و حفظ مزیت های رقابتی تلقی می گردد.
به جهت افزایش اهمیت دانش در سازمان ها، مقوله مدیریت دانش به عنوان یک مبحث مهم وارد سازمان های امروزی گردیده است.اهمیت مدیریت در سازمان ها لزوم به کارگیری استراتژی هایی را در این زمینه ضروری نموده است. مکاتب مختلفی از استراتژی های مدیریت دانش در سازمان ها وجود دارد که هر کدام از جنبه های مختلف به بیان استراتژی های مدیریت دانش پرداخته اند.
در این پایان نامه سعی شده است با کمک برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت سبلان تهویه استراتژی های مدیریت دانش سازمان تدوین و سپس اولویت بندی شود.تحلیل و تدوین و اولویت بندی استراتژی ها با کمک و نظرات مدیران ارشد سازمان و خبرگان در حوزه های مورد مطالعه، برنامه ریزی استراتژیک و صنعت تاسیسات تهویه انجام گرفته است.
در ا