1-7-1-1بانکداری الکترونیکی……………………………………………………………………………………………..8
1-7-1-2 تحلیل وضعیت…………………………………………………………………………………………………….8
1-7-2 تعاریف عملیاتی………………………………………………………………………………………………………………8
1-7-2-1 بانکداری الکترونیکی…………………………………………………………………………………………….8
1-7-2-2تحلیل وضعیت……………………………………………………………………………………………………..8
1-8روش شناسی تحقیق…………………………. 9
1-8-1 نوع پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….9
1-8-2 فرایند اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………………….9
1-9 مدل مفهومی تحقیق……………………….. 10
1-10 روش های گرد آوری داده ها……………….. 10
1-11 روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………12
1-11-1 روایی………………………………………………………………………………………………………………………….12
1-11-2پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………12
1-12جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه ………………………………………………………………12
1-13روش ها وابزار تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………12
1-14 قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………13
1-14-1قلمرو موضوعی تحقیق…………………………………………………………………………………………………..13
1-14-2 قلمرو مکانی تحقیق……………………………………………………………………………………………………..13
1-14-3 قلمرو زمانی تحقیق………………………………………………………………………………………………………13
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2- مبانی نظری پژوهش………………………… 15
2-1 مقدمه…………………………………. 15
2-2 تعاریف بانکداری الکترونیک……………….. 16
2-2-1 بانک………………………………….. 16
2-2-2 انواع بانک در ایران……………………… 16
2-2-3 بانکداری الکترونیکی……………………… 17
2-2-4 بانکداری الکترونیک در ایران……………… 17
2-2-5 انواع خدمات الکترونیک قابل استفاده توسط بانکها………………………………………………………………18
2-2-6 ابزارهای بانکداری الکترونیکی در ایران……… 19
2-3 خدمات بانکداری الکترنیکی قابل ارائه در بانک مسکن 22
2-4 نگاهی به وضعیت بانکداری الکترونیکی در مقابل بانکداری سنتی 25
2-5 بستر های بانکداری الکترونیکی…………….. 26
2-5-1 بسترهای نرم افزاری………………………. 26
2-5-2 بستر های سخت افزاری……………………… 26
2-6 مزایا و معایب بانکداری الکترونیکی ……….. 26
2-6-1 مزایای بانکداری الکترونیکی ………………. 26
2-6-2 معایب بانکداری الکترونیکی ……………….. 27
2-7 چالش های بانکداری الکترونیکی در ایران ……. 27
2-7-1 الگوی مفهومی چالش های بانکداری الکترونیکی در ایران……………………………………………………29
2-8 بانکداری الکترونیکی و مدیریت ریسک………… 29
2-9 تحلیل های آماری بانک مرکزی ……………… 31
2-10 مدیریت استراتژیک………………………. 38
2-10-1 فرایند مدیریت استراتژیک…………………. 39
2-10-2 مزایای مدیریت استراتژیک…………………. 40
2-11 تعریف برنامه ریزی……………………… 41
2-11-1 تعریف برنامه ریزی استراتژیک……………… 42
2-11-2 برنامه ریزی استراتژیک…………………… 42
2-11-3 مزایای برنامه ریزی استراتژیک…………….. 46
2-12 مفهوم استراتژی………………………… 47
2-12-1 تدوین استراتژی…………………………. 48
2-12-1-1 چارچوب جامع تدوین استراتژی………… 49
2-12-2 مدلهای تدوین استراتژی…………………… 50
2-12-2-1مدل هاروارد………………………. 50
2-12-2-2مدل ذینفع ها……………………………………………………………………………………………………… 51
2-12-2-3مدل BCG (گروه مشاوران بوستون)………………………………………………………………………..52
2-12-2-4 مدل GE (جنرال الکتریک)……………. 53
2-12-2-5 مدل تحلیل رقابتی پورتر……………. 53
2-12-2-6 مدل دیوید……………………….. 55
2-12-2-7 مدل برایسون……………………… 56
2-13 تجزیه و تحلیل و انتخاب استراتژیک…………………………………………………………………………….58
2-13-1 فنون تجزیه و تحلیل استراتژیک……………. 59
2-14 معرفی تحلیلSWOT……………………….. 61
2-14-1 نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات……….. 64
2-14-2 مراحل انجام آنالیزSWOT …………………. 65
2-14-3 ماتریسهای مورد استفاده در روش تحلیلSWOT….. 65
2-15 پیشینه تحقیق………………………….. 66
فصل سوم:روش تحقیق
3- روش پژوهش………………………………. 75
3-1 نوع پژوهش……………………………… 75
3-2 جامعه آماری پژوهش………………………. 75
3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه …………….. 76
3-4روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها………. 78
3-5 روایی و پایایی ابزار پژوهش………………. 80
3-5-1 روایی………………………………….. 80
3-5-2 پایایی…………………………………. 80
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
4- تجزیه و تحلیل داده های پژوهش……………… 83
4-1 یافته های توصیفی……………………….. 83
4-2 تجزیه توصیفی داده ها……………………. 84
4-2-1 تدوین ماتریس SWOTجهت تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی 84
4-2-2 مقایسه متناظری EFEو IEFو تدوین استراتژی های متناظر 90
4-2-3 ماتریس داخلی و خارجی(IE) انتخاب استراتژی های ترجیحی 94
4-2-4 ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک(SPACE)……. 95
4-2-5 برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)………….. 99
فصل پنجم:خلاصه پژوهش و بحث و نتیجه گیری
5- خلاصه پژوهش، بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………….106
5-1 مقدمه…………………………………. 106
5-2 خلاصه پژوهش…………………………….. 106
5-3 بحث و نتیجه گیری ………………………. 113
5-4خلاصه پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………….116
5-5 محدودیت ها و موانع……………………… 117
5-6 پیشنهاد هایی مبتنی بر نتایج تحقیق فعلی……. 117
5-7 پیشنهادهایی برای محققان آینده……………. 119
منابع ومأخذ
منابع فارسی……………………………….. 121
منابع انگلیسی……………………………… 124
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………….126
پیوست ها وضمایم
پیوست الف
جدول آمار مقایسه استان ها…………………… 128
پیوست ب
پرسشنامه اولیه ……………………………. 182
پیوست ج
پرسشنامه اصلی…………………………………………………………………………………………………………………..185
1بیان مسأله اساسی تحقیق
توسعه و کاربری فن آوری اطلاعات در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه بانکداری، حاصل قابلیت های فن آوری اطلاعات است که امروزه در دنیای کسب وکار با اقبال فراوان روبرو شده است. انسان هزاره سوم در تلاش است با شتاب دادن به روند توسعه و کاربری فن اوری اطلاعات در بخش های مختلف نظام اجتماعی از الگوی سنتی فاصله گرفته و الگوی جدیدی متناسب با الزامات عصر اطلاعات ایجاد کند (نورمحمد و همکاران،1387).
در سالهای اخیر به موازات گسترش روزافزون فن آوری های اطلاعاتی و ایجاد فرصت های جدید در صنعت بانکداری، موجبات توجه بیشتر به مقوله بانکداری الکترونیکی فراهم گردیده است (لگزیان و همکاران،1389). رقابت شدیدی که با افزایش تعداد بانکها به وجود آمده است موجب شده تا یکی از بهترین راه های افزایش سودآوری، کاهش هزینه ها باشد، که بانکداری الکترونیک می تواند در این زمینه بسیار اثرگذار عمل نماید.
بانکداری الکترونیک به سبب نقش آفرینی در توسعه تجارت الکترونیک، کیفیت ارائه خدمات بانکی، صرفه جویی در وقت میلیون ها مشتری، کاهش معضلات اجتماعی و … از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است (نوری،1387). با گسترش اینترنت و سایر درگاه های الکترونیکی، بانکها نیز سعی د ارند مراجعه فیزیکی مشتریان را کاهش داده و حتی الامکان امور بانکی روزمره آنها توسط یکی از درگاه های الکترونیکی انجام گیرد. در این پژوهش سعی خواهد شد وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران بر مبنای شناخت عوامل داخلی و خارجی (نقاط ضعف،قوت،فرصت ها،تهدیدها) مورد بررسی قرار گیرد.همچنین متناسب با داده های تحلیل انجام شده استراتژی ترجیهی برای توسعه بانکداری الکترونیک انتخاب گردد.در پایان سعی خواهد شد تا با استفاده از مدل هاروارد ماتریس SWOT جهت توسعه بانکداری الکترونیک توصیه های استراتژیک پیشنهاد گردد.
1-2 اهمیت و ضرورت انجام
یقیناً برای رسیدن به یک وضعیت ایده آل ابتدا لازم است تا وضعیت فعلی مورد تحلیل و سنجش قرار گیرد تا بتوان با شناخت عوامل مهم اثرگذار بر روند بهبود فرآیند بانکداری الکترونیک ،به یک استراتژی مناسب دست یافت. از آنجایی که نیازهای مختلف در افراد با توجه به شرایط زندگی اجتماعی ایجاد می گردند و نهادهای اجتماعی نیز به دنبال راه حلی برای ارضاء این نیازها می باشندموجب پدید آمدن رقابت تکنولوژیک گشته و هر روز یک تکنولوژی جدید جایگزین تکنولوژی قبلی خواهد شد و نباید تصور کنیم که با دستیابی به بانکداری الکترونیک به آخر خط بانکداری رسیده ایم. چرا که با ایجاد شرایط و وضعیت جدید اجتماعی نیازهای جدیدی به وجود آمده و متعاقباً ارضاء نیاز جدید معطوف به داشتن استراتژی مناسب خواهد بود. از آنجایی که طی تحقیقات مختلف صورت گرفته در زمینه بانکداری الکترونیک(حمیدی زاده و همکاران،1386 و گیلانی نیا و همکاران،1388)، اکثر محققان بدنبال شناسایی چالش ها و مشکلات و یا میزان پذیرش و استقبال مشتریان از بانکداری الکترونیک بوده اند که عموماً منتج به ارائه یک راه حل کاربردی و استراتژیک در این زمینه نشده اند. در این تحقیق تلاش خواهد شد تا با بررسی وضعیت موجود و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت داخلی و فرصت ها و تهدیدهای خارجی، ضمن تدوین استراتژی ترجیحی،برای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک مسکن استان مازندران توصیه های استراتژیک ارایه گردد.
1-3 مرور ادبیات و سوابق
- دکتر ناصر کهزادی در مقاله ای تحت عنوان «وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران و جهان» ضمن معرفی مزایا و معایب بانکداری الکترونیکی و بررسی چگونگی آن در ایران و جهان وجود زیرساخت های مناسبی اقتصادی، اجتماعی و فنی از قبیل زیرساخت های مخابراتی، امنیت در تبادل اطلاعات، تدوین قوانین و مقررات حقوقی مناسب، بسترسازی فرهنگی و آشنانمودن مردم و بنگاههای اقتصادی با مزایای این نوع بانکداری را جهت بهبود وضعیت بانکداری الکترونیک پیشنهاد نمودند (کهزادی،1381).
- دکتر سید رضا سید جوادین و مریم سقطچی در مقاله ای با عنوان بانکداری الکترونیکی و سیر تحول آن در ایران نیز توجه به زیرساخت های فرهنگی، مخابراتی، امنیتی و همچنین ایجاد نگرش کلان در بیان تصمیم گیرندگان، سیاست گذاران و دست اندرکاران در این زمینه و بومی سازی فرهنگ و ابزارهای موردنیاز را مورد توجه قرار دادند(سید جوادین و همکاران،1385).
- در یکی دیگر از تحقیقات صورت گرفته ضمن شناخت موانع موجود راهکارهایی از قبیل تدوین هدف و برنامه های راهبردی چگونگی توسعه بانکداری الکترونیک، تسهیل فرایند ارائه خدمات بانکی، توسعه خدمات کنونی بر پایه جلب اعتماد و اطمینان مشتری، ارتقای سطح توانمندی کارکنان و امنیت سیستم های موجود جهت بهبود وضعیت ارائه گردیده است(حمیدی زاده و همکاران،1386).
- آقای پیمان نوری به عنوان مدیرعامل بانک رفاه طی مقاله ای ضمن بررسی مشکلات، موانع و چالش های پیش روی بانکداری الکترونیک بخش قابل توجهی از این چالش ها را مربوط به عوامل درونی و قابل کنترل در داخل کشور دانسته و لزوم تعریف دقیق نقشهای مورد انتظار هریک از دستگاه های مسئول، ایجاد زیرساخت های مخابراتی، تسهیل قوانین و مقررات، آموزش فرهنگی و رفع محدودیت هایی مانند عدم امکان تأسیس شرکت های زیرمجموعه جهت واگذاری امور بانکداری الکترونیک توسط بانکها را در بهبود وضعیت فعلی موردنظر قرار داده اند(نوری،1387).
- دکتر محمد لگزیان نیز طی تحقیقی جهت شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتریان، ساده سازی فرایند ارائه اینگونه خدمات توسط بانکها به نحوی که کاملاً واضح و قابل فهم برای مشتریان باشد و همچنین توجه ویژه به کارکنان بانک جهت آموزش و آمادگی لازم برای پاسخگویی ساده و قابل درک به مشتریان در کنار توسعه زیرساخت های مخابراتی، افزایش تعداد شعب 24 ساعته و ارائه اطلاعات کامل در وب سایتهای بانک را جهت گسترش و خدمات بانکداری الکترونیکی پیشنهاد نموده اند (لگزیان و همکاران،1389).
- یکی دیگر از تحقیقات صورت گرفته در این زمینه توسط دکتر شهرام گیلانی نیا بوده است که ضمن بررسی رفتار مشتریان، پیشنهاداتی از قبیل دسترسی آسان به ابزارهای بانکداری الکترونیکی، برگزاری دوره های آموزشی برای مشتریان، امکان ارائه خدمات مسائل ارائه در شعب توسط بانکداری الکترونیکی، افزایش سرعت انجام معاملات از طریق سامانه های الکترونیکی و آگاه کردن مشتریان از مسایل امنیتی و استانداردهای رعایت شده از سوی بانک برای افزایش سطح آگاهی عمومی و بحث بیمه مالی در برابر سوءاستفاده های احتمالی را ذکر نموده اند(گیلانی نیا و همکاران،1386).
- همچنین در پایان نامه ای که در سال 1387 در دانشگاه تربیت مدرس توسط آرزو پور میرزا در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان «پذیرش بانکداری الکترونیک از سوی مشتریان “انجام گرفته، تفاوت های اساسی میان ویژگی های جمعیتی مشتریان و رفتار مشتریان مشاهده شده است. علاوه بر این باجه شعبه به عنوان یک کانال پرطرفدار و بعد از آن دستگاههای خودپرداز رتبه دوم را به خود اختصاص داده و تلفن بانک و ایمیل بانک کمترین موارد استفاده را داشته اند. نتایج بالا نشان داده است که جنبه های امنیتی و پایین بودن آگاهی درباره بانکداری الکترونیکی و دانش فنی مهم ترین و اساسی ترین موانع جهت پذیرش و توسعه بانکداری الکترونیکی می باشد (گیلانی نیا و همکاران،1388).
با توجه به نمونه های ذکر شده و نگاهی گذرا به تحقیقات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که عوامل فرهنگی، زیرساختی و امنیتی جزء مشترک همه آنها بوده است و اما نکته ای که می تواند جلب توجه کند وجود پیشنهادات عمومی و کلی و عدم ارائه یک مدل استراتژیک کاربردی در این تحقیقات می باشد.
1-4اهداف مشخص تحقیق
برای اجرای این تحقیق 4 هدف اصلی موردنظر است و شامل:
1- بررسی وضعیت عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران.
2- بررسی وضعیت عوامل خارجی (فرصت ها و تهدید ها) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران.
3- شناسایی و تحلیل استراتژی های ترجیحی جهت بهبود وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران.
4- پیشنهاد توصیه های استراتژیک برای بهبود وضعیت بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران.
1-4-1هدف کاربردی
با توجه به اینکه این پژوهش در شعب بانک مسکن استان مازندران صورت خواهد گرفت. نتایج حاصل از آن می تواند کمک شایانی جهت تدوین یک استراتژی مناسب برای توسعه و بهبود کیفی و کمی وضعیت بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران گردد.
1-5 سولات تحقیق
1-5-1پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق)
– وضعیت بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران چگونه است؟
1-5-2 سؤالات فرعی تحقیق
سؤالات موردنظر جهت انجام این پژوهش تحت 3عنوان اصلی خواهد بود.
1- وضعیت عوامل داخلی (نقاط ضعف و قوت) و خارجی(فرصت و تهدید) بانکداری الکترونیکی در شعب بانک مسکن استان مازندران چگونه است؟
2- با ترکیب عوامل مربوط به وضعیت داخلی و خارجی، استراتژی های ترجیهی برای توسعه نظام بانکداری الکترونیک در بانک مسکن استان مازندران در کدام ناحیه قرار می گیرد؟
3- متناسب با داده های مربوط به تحلیل وضعیت و استراتژی ترجیحی مربوطه چه توصیه های استراتژیک را برای توسعه بانکداری الکترونیک در شعب بانک مسکن استان مازندران می توان پیشنهاد نمود؟
1-6 فرضیههای تحقیق
در این پژوهش جهت دستیابی به نتایج کاملتر و عدم محدودیت در یک وضعیت خاص، فرضیه ای در نظر گرفته نشده و سعی می گردد با سؤال روند پژوهش ادامه یابد.
1-7 تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی
1-7-1 تعاریف مفهومی
1-7-1-1 بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبهای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سختافزاری و نرمافزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام ده