1-13- تعاریف واژگان کلیدی (تعاریف عملیاتی واژگان)………………………………………………………………..13
1-14- ساختار پژوهش………………………………………………………………………………………………………………..14
1-15- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………………15
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
بخش اول : مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………..17
2 – 1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….17
2-2- محافظه کاری در گزارشگری مالی………………………………………………………………………………………..18
3-2-موضوعات مفهومی محافظه کاری………………………………………………………………………………………….24
4-2- معیارهای ارزیابی محافظه کاری……………………………………………………………………………………………26
5-2-عدم تقارن زمانی سود به عنوان معیاری از محافظه کاری …………………………………………………………28
6-2- رابطه عدم تقارن زمانی سود با نسبت MTB ……………………………………………………………………….32
7-2- معیارهای محافظه کاری ……………………………………………………………………………………………………..33
بخش دوم :انحرافات سود پیش بینی شده ………………………………………………………………………………………43
1-2 – سود حسابداری…………………………………………………………………………………………………………………42
2-2-تعریف سود حسابداری………………………………………………………………………………………………………..44
4-2-اهمیت سود………………………………………………………………………………………………………………………..46
5-2-اهداف گزارشگری سود………………………………………………………………………………………………………..47
6-2-نقش اطلاعاتی سود……………………………………………………………………………………………………………..48
7-2-سرمایه در مقایسه با سود………………………………………………………………………………………………………49
8-2-مفاهیم سود………………………………………………………………………………………………………………………..50
9-2 -دقت پیشبینی سود در عرضه اولیه سهام……………………………………………………………………………….66
10– 2- روشهای پیشبینی سود…………………………………………………………………………………………………67
11-2- پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور…………………………………………………………………….71
12-2 -پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور………………………………………………………………………..76
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………79
3-2- جامعه آماری پژوهش ………………………………………………………………………………………………………..79
3-3- تعیین حجم نمونه پژوهش …………………………………………………………………………………………………79
3-4- اهداف مشخص تحقیق……………………………………………………………………………………………………….82
3-5- فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….84
3-6- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………..85
3-7- روش و ابزار جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………85
3-8- تعریف متغیرها و نحوه محاسبه آن ها …………………………………………………………………………………86
3-9- تعاریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………………..87
3-10- مدلهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..89
3-11- اعتبار درونی و برونی پژوهش …………………………………………………………………………………………..90
3-12- روش واکاوی مدلها و آزمون فرضیات……………………………………………………………………………….91
3-13- روش دادههای پانل…………………………………………………………………………………………………………..92
3-14- روش اثراث ثابت……………………………………………………………………………………………………………..93
3-15- آزمون چاو یا F مقید………………………………………………………………………………………………………..94
3-16- آزمون هاسمن………………………………………………………………………………………………………………….95
3-17- آزمون معنی دار بودن مدل…………………………………………………………………………………………………96
3-18- آزمون معنی دار بودن ضرایب …………………………………………………………………………………………..96
3-19- آزمون مربوط به بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها……………………………………………………………….97
3-20- آزمونهای مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی……………………………………………………………97
3-21- فرض نرمال بودن باقیماندهها …………………………………………………………………………………………..97
3-22- فرض عدم وجود همخطی بین متغیرهای مستقل …………………………………………………………………98
3-23- فرض مستقل بودن باقیماندهها…………………………………………………………………………………………..99
3-24- فرض عدم وجود ناهمسانی واریانس ها میان باقیماندهها……………………………………………………….99
- 25- فرض عدم وجود خطای تصریح مدل و خطی بودن مدل……………………………………………………100
فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….103
4-2- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………103
4-3- آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته تحقیق ………………………………………………………………………105
4-4- بررسی همبستگی میان متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………110
4-5- بررسی همخطی میان متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………..112
4-6- نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق……………………………………………………………………………..113
4-7- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………..131
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….133
5-2-فرضیه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………136
5-3- نتایج آزمون فرضیه…………………………………………………………………………………………………………..137
5-4- محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………….141
5-5- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج تحقیق……………………………………………………………………………………….142
5-6- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده…………………………………………………………………………………..143
فهرست منابع
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………145
منابع غیرفارسی…………………………………………………………………………………………………………………………150
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………………………………..156
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………..162
.
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر محافظهکاری حسابداری بر میزان انحرافات سود پیش بینی شده توسط مدیریت است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانهای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا 1391 بررسی شده است (648 شرکت – سال). برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمدهی پژوهش از نرمافزارهای 20 Spss، 7 Eviews و 16 Minitab استفاده شده است. نتایج تحقیق در ارتباط با تایید فرضیه اول پژوهش نشان میدهد که بین سطح محافظه کاری و انحرافات پیش بینی مدیریت از سودهای آتی ارتباط معنادار و مستقیمی وجود دارد. در ادامه با توجه به تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که ارتباط معنادار و معکوسی بین سطح محافظه کاری و انحرافات پیش بینی سود مدیران در شرکت هایی که چرخه عملیاتی طولانی تری دارند وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق در ارتباط با تایید فرضیه سوم نشان از آن داشت که ارتباط معنادار و مستقیمی بین سطح محافظه کاری و انحرافات پیش بینی سود برای شرکت هایی که نوسان سود بیشتری دارند وجود دارد. در ادامه با توجه به تجزیه و تحل