2-3-1- 1- پییر بوردیو. 18
-2-3-1-2- دیوید تراسبی.. 23
2-3-1-3- پاول دیماجیو. 26
2-3-2- مفهوم پردازی هویت.. 28
2-3-2-1- هویت از منظر روانشناسان. 29
2-3-2-2- دیدگاههای مطرح در علوم اجتماعی درباره هویت.. 32
2-3-3- هویت اجتماعی از منظر جامعهشناسی.. 34
2-3-3-1- تاجفل.. 35
2-3-3-2- بورک.. 37
2-3-3-3- کاستلز. 39
2-3-3-4-کلنر. 42
2-3-3-5- جنکینز. 44
2-3-3-6- گیدنز. 47
2-3-3-7-استوارت هال………………………………………………………………………………………………………………………………….50
2-4-جمعبندی و بیان چارچوب نظری.. 52
2-5-فرضیات تحقیق.. 59
2-6-مدل نظری تحقیق.. 60
فصل سوّم: روششناسی
3-1-مقدمه. 63
3-2-روش تحقیق و ابزار گردآوری دادهها 64
3-3-سنجش متغیرهای تحقیق.. 64
3-3-1-تعریف متغیر سرمایهفرهنگی.. 64
3-3-1-1-بعد عینی سرمایه فرهنگی.. 65
3-3-1-2-بعد ذهنی سرمایه فرهنگی.. 66
3-3-1-3-بعد نهادی سرمایه فرهنگی.. 67
3-3-1-4-سرمایه فرهنگی خانواده……………………………………………………………………………………………………………..68
3-3-1-5- پایگاه اقتصادی-اجتماعی……………………………………………………………………………………..69
3-3-2-تعریف متغیر هویت اجتماعی.. 69
3-3-2-1-هویت خانوادگی.. 70
3-3-2-2- هویت فردی.. 70
3-3-2-3- هویت ملی.. 71
3-3-2-4- هویت دینی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..72
3-4-اعتبار تحقیق.. 73
3-5-روایی تحقیق.. 74
3-6-جامعهی آماری.. 75
3-7-واحد تحلیل.. 75
3-8-روش تعیین حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………………..75
3-9-روش نمونهگیری………………………………………………………………………………………………………………………………..76 3-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………….77
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه. 81
4-2-آمارههای توصیفی.. 82
4-2-1-توزیعپاسخگویانبرحسبسن.. 82
4-2-2توزیعپاسخگویانبرحسبجنسیت.. 82
4-2-3- توزیعپاسخگویانبرحسبتحصیلات.. 83
4-2-4- توزیعپاسخگویانبرحسبپایگاهاقتصادیاجتماعی.. 83
4-2- 5-آمارههای توصیفی ابعاد سرمایه فرهنگی.. 84
4-2-6-آمارههای توصیفی ابعاد هویت اجتماعی.. 87
4-3-آمار استنباطی.. 90
4-3-1-بررسی فرضیههای تحقیق.. 90
4-3-1-1-آزمون فرضیهی اوّل. 90
4-3-1-2-آزمون فرضیهی دوّم. 91
4-3-1-3-آزمون فرضیهی سوّم. 92
4-3-1-4-آزمون فرضیهی چهارم. 93
94
4-3-1-6-94
فصل پنجم: نتیجهگیری
5-1-مقدمه. 97
5-2-خلاصهی روند انجام پژوهش… 98
5-3-خلاصهی نتایج توصیفی.. 98
5-4-خلاصهی نتایج استنباطی.. 100
5-5-بحث و نتیجهگیری.. 102
5-6-پیشنهادات.. 105
6
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………109ضمائم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………119
فهرست جداول
جدول -3-1: گویههای سنجش بعد عینی…………………………………………………………………………………………………………………………………..66
جدول-3-2: گویههای سنجش بعد ذهنی……………………………………………………………………………………………………………………………………67
جدول-3-3: گویههای سنجش بعد نهادی…………………………………………………………………………………………………………………………………..68
جدول-3-4: گویههای سنجش سرمایه فرهنگی خانواده……………………………………………………………………………………………………………..68
جدول-3-5:گویههای سنجش هویت خانوادگی…………………………………………………………………………………………………………………………..70
جدول-3-6: گویههای سنجش هویت فردی………………………………………………………………………………………………………………………………..71
جدول-3-7: گویههای سنجش هویت ملی………………………………………………………………………………………………………………………………….72
جدول-3-8: گویههای سنجش هویت دینی……………………………………………………………………………………………………………………………..73
جدول3-9: میزانپایایی شاخصهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………74
جدول 4-1:توزیع پاسخگویان برحسب سن………………………………………………………………………………………………………………………………..82
جدول 4-2:توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………82
جدول 4-3:توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات………………………………………………………………………………………………………………………83
جدول 4-4: توزیع پاسخگویان برحسبپایگاه اقتصادی اجتماعی………………………………………………………………………………………………83
جدول4-5: توزیع پاسخگویان برحسب مصرف فرهنگی………………………………………………………………………………………………………………84
جدول 4-6: توزیع پاسخگویان برحسبداراییهای فرهنگی……………………………………………………………………………………………………….85
جدول4-7:توزیعپاسخگویان برحسب آشنایی با کالاهای فرهنگی……………………………………………………………………………………………85
جدول4-8:توزیع پاسخگویان بر حسب میزان آشنایی با شخصیتهای فرهنگی……………………………………………………………………….86
جدول4-9:توزیع پاسخگویان بر حسب بعد نهادی……………………………………………………………………………………………………………………..87
جدول 4-10: توزیع پاسخگویان برحسب هویت خانوادگی………………………………………………………………………………………………………….87
جدول 4-11: توزیع پاسخگویان برحسب هویت فردی………………………………………………………………………………………………………………..88
جدول 4-12: توزیع پاسخگویان برحسب هویت ملی…………………………………………………………………………………………………………………..88
جدول 4-13: توزیع پاسخگویان برحسب هویت دینی…………………………………………………………………………………………………………………89
جدول 4-14: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین(بعد ذهنی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی……………………………………….90
جدول 4-15: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین (بعد عینی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی……………………………………91
جدول 4-16: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین(بعد نهادی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی………………………………….. 92
جدول 4-17: ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین(سرمایه فرهنگی) روی متغیر هویت ملی، دینی و فردی…………………………..93
جدول 4-18: ضریب رگرسیون متغیر پیش بین (سرمایه فرهنگی خانواده) روی متغیر هویت اجتماعی…………………………….94
جدول 4-19: ضریب رگرسیون متغیر پیش بین(پایگاه اقتصادی-اجتماعی) روی متغیر سرمایه فرهنگی………………………………..95
1-1-مقدمه:
با توجه به تحولات سریع و گسترده جوامع مدرن در ابعاد فرهنگی و اجتماعی و نقش تعیینکنندهی این تحولات در زمینه شکلگیری شخصیت افراد مسئله هویت اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ به گونهای که صاحبنظران بر این باورند که محتوای هویت هر فرد بسته به ایناست که تحت چه شرایط زمانی و مکانی قرار گرفته، لذا بسیاری از صاحبنظران و محققان علوم اجتماعی و انسانی در دهههای اخیر از تغییر مؤلفههای هویت بخش و تغییر مؤلفههای هویتی سخن به میان میآورند. این صاحبنظران معتقدند که با توجه به تغییرات ایجاد شده،صورنوینهویتاجتماعىبرپایههاىمصرفوالگوهاىگوناگونآناستوارگشتهاستوامروزهادبیاتجامعهشناسانهبویژهبهطورفزایندهاىبراهمیتمصرففرهنگىوترجیحاتذوقىدرشکلبخشىبههویت اجتماعیتأکیدمىورزد.بوردیوکهاساسبیشترینتحلیلهادرزمینۀ سرمایه فرهنگی2ازآناوست،مصرفکالاهاىفرهنگىرابهمنزلهییکمعرف برای هویت اجتماعیمیداندو آن رانوعىنظممنطقىدرمصرفکالاهاىفرهنگىنامیدوباکمکآنوجوهتمایزوتشابهمصرفکنندگانفرهنگىراهویداساخت(بوردیو،37:1984).
مصرففرهنگىازمعدودقلمروهاىخلاقزندگىاستکهمُهرهویتشخصىافرادرابر پیشانى دارد.ترجیحاتذوقىرانمیتوانباتقلیدحاصلکرد،بلکهمحصولمستقیمتمایلات و گرایشهای فرد نسبت به مصرف فرهنگی هستندکهمیزانآنبهنسبتسعىفردىدراکتساب،متفاوتاست. افراد یک جامعه حتىبامیزانمشابهىازسرمایهفرهنگىدرنوعمصرفمتفاوتندوماهیتمصرففرهنگىنزدآنانیکسان نیست. اینعدمتشابهبهمثابهبرترىیکىبردیگرىنیستتنهابیانتفاوتمیانآنهاست (همان:38).
بنابراین بایدبپذیریمکهتفاوتوتمایزهایافراد کهبخشی از آن ناشیازروشهایگوناگونبکارگیریمحصولاتفرهنگمادیونحوهیدرکوتفسیرآنهاستمبناییبرایتعریفهویتافرادبهشمارمیرود. بر همین اساس به نظر میرسد که امروزه طرح صحیح مسئله سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی به خصوص در قشر جوان اهمیت پیدا کرده است. بنابراین هدف اصلی این نوشتار بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی است.
1-2- تعریف مسأله:
یکی ازموضوعات مورد مطالعه در جوامع معاصرمسأله هویت اجتماعی است. در جوامع ابتدایی هویت به عنوان یک مسئله اجتماعی چندان مطرح نبود، زیرا افراد در آن جوامع اغلب دارای هویت انتسابی بودهاند و در زمینهی هویتیابی چندان دچار سردرگمی نمیشدند در جوامع سنتی یکسری عوامل خاص مانند قومیت، خانواده و مذهب از مهمترین عوامل مؤثر بر هویت افراد محسوب میشدند و هویت امری ثابت، پایدار و تغییرناپذیر بود اما موضوع هویت با ورود به دنیای مدرن وسر برآوردن هویتهای تازه وخدشهدارشدن منابع هویتهای پیشین مورد توجه اندیشمندان و برنامهریزان اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته است(جنکینز،6:1996).
مسئله هویت در ایران در دهه60 و اوایل دهه 70 مطرح گردید. برنامههای رسمی دولتی، تألیفات، پژوهشها و سمینارهای انجام شده در قلمرو موضوع هویت در این دههها نشانه اهمیت بسیار حیاتی هویت و موضوعات مرتبط با آن است؛ در واقع تاریخ ایران معاصر به طرز خارقالعادهای با پرسش هویت عجین شده است این آمیختگی به آن دلیل است که میتوان همه تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را حول محور هویت صورتبندی دوبارهای کرد، به واسطهی این امر بخشهای مختلف کشور از جمله استان همدان نیز با تحولات گسترده روبرو بوده است. تغییر و تحولات سریع در عرصهی دسترسی به اطلاعات و گسترش تکنولوژیهای نوین ارتباطی تغییرات عمیقی در ذائقه و منش افراد در عرصه فرهنگی به وجود آورده و همین امر سبب ورود کالاهای فرهنگی در بازارهای مصرفی شده که به اقشار مختلف از جمله جوانان هویت میبخشند (ذکایی،14:1386). از آنجایی که175510 نفر از جمعیت استان همدان را جوانان 29-15 سال تشکیل میدهند که مهمترین متقاضیان کالاهای فرهنگی هستند عدم برنامهریزی در جهت تأمین نیازهای فرهنگی آنها آثار و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. چرا که این قشر بیشترین تأثیر را از تحولات مذکور پذیرفته و این تأثیرپذیری منجر به تغییرات عمیقی در منابع هویتی آنها شده است(خبرگزاری فارس،1392).با اذعان به اهمیت موضوع، هویت در مطالعه حاضر از بُعدی جامعه شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. هویت مفهومی پیچیده است و در مورد آن دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. مارکوس معتقد است هویت در بستر اجتماعی منبع رفتار به شمار میرود و میتواند به عنوان مؤلفههای هویت مذهبی، ملی، قومی و فردی ارائه گردد، اما در بستر اجتماعی مؤلفههای هویت تعیینکنندهی میزان پیروی از مقررات یا الگوهای اجتماعی است. او معتقد است در جوامع نوین به واسطه گسترش ارتباطات محلی، ملی و بینالمللی به همراه حادث شدن تحولات اجتماعی و فرهنگی بافت اجتماعی از حالت سنتی به شکل مدرن درآمده است ( مارکوس، 1977: 69 ).دکتر شایگان اعتقاد دارد که انسان امروز دیگر قادر نیست وجود خود را در یک محدوده و با یک هویت معین حفظ کند ما هر چه بیشتر بر هویت خویش تاکید کنیم، هر چه تعلق خود را به فلان گروه یا ملت با صدای بلندتر جار زنیم، آسیبپذیری هویت خویش را بیشتر نشان دادهایم؛ لذا هویت دیگر مجموعهاییک دست از ارزشهای ثابت و مطمئن نیست و سیل جهانی شدگی، پلهای پشت سر را ویران کرده است. هویتهاییگانهساز تاریخی، توانایی تفکیک و تمایز خود را از دست دادهاند و ما در شرف تکوین انسان چهلتکهای هستیم با تفکری سیار و سیال که دیگر به هویتی خاص تعلق ندارد و دچار هویت چهلتکه شده است. هویت چهل تکه به این معناست که انسان یک هویت ندارد، دائم در سیر و سلوک است و در فرهنگهای مختلف حضور پیدا میکند، از یک حوزه فرهنگی به یک حوزه فرهنگی دیگر میرود(شایگان:1378)؛ با توجه به توضیحات ارائه شده میتوان گفت هویت در جوامع مدرن بر خلاف جوامع سنتی به طور مداوم در حال تغییر است. تغییرات مهمی از جمله انقلاب صنعتی، رشد و گسترش شهرنشینی، تغییر در الگوهای فرهنگی و سرانجام فرآیند جهانی شدن و گسترش وسایل ارتباطی، رسانههای ارتباط جمعی و و رود به عصر دیجیتال به همراه افزایش تیراژ کتابها، مجلات و سایر محصولات فرهنگی که از آنها با عنوان سرمایه فرهنگی تعبیر میشود شرایط وچارچوب سنتی هویتیابی را دگرگون ساخته و یکسری از ارزشها که از آنها به عنوان ارزشهای مدرن تعبیر میشود موجب ارزشگذاری افراد بر حسب ملاکهای امروزین از قبیل سرمایه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده استبه گونهای که در جامعه امروزین یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر هویت اجتماعی افراد سرمایه فرهنگی و ابعاد مربوط به آن است (بوردیو:1990).
مهمترین تأثیر سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان دگرگونی در فرآیند تولید و بازتولید هویت اجتماعی آنهاست، لذا با در نظرگرفتن سرمایه فرهنگی به عنوان عاملی که از آن به عنوان سازهی بازتولید هویتی نامبرده میشود میتوان گفت که باعدم برنامهریزی در خصوص ارتقاء سرمایه فرهنگی فرآیند هویتیابی افراد دچار نقصان میگردد و بررسی هویت جوانان و مؤلفههای آن با نادیدهگرفتن سرمایه فرهنگی کامل و بیعیب نمیباشد.به عقیده بوردیو سرمایه فرهنگییعنی قدرت شناخت و قابلیت استفاده از کالاهای فرهنگی در هر فرد و آن در بر گیرنده تمایلات پایدار هر فرد است که در خلال اجتماعی شدن در او انباشتهمیشود (بوردیو،155:1381).اقتصاددانان مفهوم سرمایه فرهنگی را با مفهوم سرمایه انسانی موازی میدانند. اقتصاددانان فرهنگ را به مثابه مجموعهای از فعالیتها میدانند که شامل تمام فعالیتهایی میشود که درون صنایع مشهور به صنایع فرهنگی قرار میگیرد،اما از نظر جامعهشناسان فرهنگ آن چیزی است که میتوان دیدگاهی جامعهشناختییا انسانشناختی نامید، آنجا که فرهنگ به مثابه مجموعهایی از نگرشها، اعمال، و عقاید در نظر گرفته میشود که برای پیشبرد جوامع متفاوت ضرورتی بنیادین دارد. فرهنگ به این معنا در ارزشها و در رسوم یک جامعه خاص بیان میشوند که در طول زمان و مادامی که از یک نسل به نسل دیگر انتقال داده میشود، نمو مییابد (تراسبی، 1995: 202) پس مفهوم ارزش فرهنگی درجامعهشناسی متفاوت است.
با توجه به توضیحات ارائه شده میتوان گفت در جامعهی کنونی با افزایش ورود کالاهای فرهنگی اهمیت برجستهی کالاهای فرهنگی بیش از پیش نمایان میگردد، اما از سوی دیگر با توجه به عدم برنامهریزی برخیجوامع در توزیع محصولات فرهنگی و نابرابری دسترسی قشر جوان به این منابع که از متقاضیان اصلی این منابع به شمار میروند، تغییرات کمی وکیفی فراوانی در سرمایه فرهنگی جوانان روی داده که حکایت از وجود یک مسئلهی اجتماعی در جوامع معاصر دارد به گونهای که مسأله مورد نظر موضوع محوری پژوهشهایی بوده که در این زمینه صورت گرفته است. در کشور ما هم شاخص مصرف کالاهای فرهنگی در قیاس با استانداردهای جهانی وحتی منطقهای ناامید کننده است و از آنجایی که مصرف این کالاها نقش اساسی در بهبود سرمایه فرهنگی دارد، برنامهریزی در خصوص الگوی مصرف آنها به عنوان یکی از مسائل اساسی مورد توجه برنامهریزان فرهنگی کشور قرار گرفته است. به علاوه باید در نظر داشت که نابرابری در توزیع سرمایه فرهنگی میتواند منجربه محرومیت اکثر اعضای جامعه در دسترسی به منابع معرفتی، محدود شدن امکان بسط خردگرایی در عرصههای مختلف زندگی، نزول سطح مشارکت همگانی، محدودیت در تولیدات و خلاقیتهای علمی و فرهنگی و محدودیت در گردش اطلاعات و جذب دانشهای نوینگردد(فخرایی و کریمیان ،1389 :127).با توجه به مطالب ذکر شده میتوان گفت از آنجا که مفهوم سرمایه فرهنگی و هویت به عنوان دو مؤلفهی اساسی در زندگی اجتماعی افراد نقش بسزایی در پایداری وتداوم شیوهی زندگی و پویایی هر جامعهای داشتهاند و از موضوعات ریشهای در جامعهشن