تعریف وازه ها و اصطلاحات تخصصی …………………………………………………………………………………….. 9
1-7-1. آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………… 10
1-7-2. بهروه وری نیروی انسانی ………………………………………………………………………………………….. 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 11
2-1. مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2. مفهوم آموزش ……………………………………………………………………………………………………………………. 13
2-3. اهداف آموزش نیروی انسانی ………………………………………………………………………………………………. 14
2-3-1. اهداف سازمانی ………………………………………………………………………………………………………. 15
2-3-2. اهداف کارکنان ………………………………………………………………………………………………………. 15
2-3-3. اهداف اجتماعی …………………………………………………………………………………………………….. 15
2-4. اصول آموزش کارکنان …………………………………………………………………………………………………. 16
2-5. انواع فنون آموزش ……………………………………………………………………………………………………………… 18
2-5-1. گروه اول: روشهایی که منظور از آنها دادن اطلاعات است ………………………………………….. 18
2-5-1-1. سخنرانی ………………………………………………………………………………………………….. 19
2-5-1-2. سمینار …………………………………………………………………………………………………….. 19
2-5-2. گروه دوم: روشهای شبیه سازی ……………………………………………………………………………….. 20
2-5-2-1. بررسی موارد خاص …………………………………………………………………………………… 20
2-5-2-2. ایفای نقش ………………………………………………………………………………………………. 21
2-5-2-3. تمرین شغل …………………………………………………………………………………………….. 21
2-5-2-4. بازیهای مدیریتی …………………………………………………………………………………….. 22
2-5-3. گروه سوم: وشهای آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………. 23
2-5-3-1. گردش شغلی ………………………………………………………………………………………….. 23
2-5-3-2. آموزش کارگاهی …………………………………………………………………………………….. 24
2-5-3-3. مربیگری ……………………………………………………………………………………………….. 24
2-5-3-4. جانشینی موقت ……………………………………………………………………………………… 24
2-5-3-5. استاد-شاگردی ……………………………………………………………………………………… 25
2-6. تعریف آموزش ضمن خدمت ……………………………………………………………………………………………….. 25
2-7. اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………… 26
2-8. اصول آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………………………………………. 31
2-8-1. فعال بودن یادگیرنده ………………………………………………………………………………………………. 31
2-8-2. احترام به یادگیرنده ……………………………………………………………………………………………….. 32
2-8-3. اصل مسأله محوری ……………………………………………………………………………………………….. 32
2-8-4. اصل استقلال یادگیرنده …………………………………………………………………………………………. 32
2-8-5. اصل تناسب ………………………………………………………………………………………………………….. 33
2-8-6. اصل تداوم ……………………………………………………………………………………………………………. 33
2-8-7. اصل یادگیری متقابل …………………………………………………………………………………………….. 34
2-8-8. اصل همسانی تجارب یادگیرندگان …………………………………………………………………………. 34
2-9. اهداف آموزش ضمن خدمت کارکنان …………………………………………………………………………………… 35
2-9-1. هماهنگ و همسو کردن کارکنان با سازمان ………………………………………………………………. 36
2-9-2. افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان …………………………………………………………. 36
2-9-3. کاهش حوادث و ضایعات کاری ……………………………………………………………………………….. 37
2-9-4. بهنگام سازی دانش و توازن نیروی انسانی در سازمان ………………………………………………. 37
2-10. انواع آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………….. 40
2-10-1. انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب زمان ……………………………………………………………. 40
2-10-1-1. آموزشهای کوتاه مدت تخصصی ………………………………………………………………… 40
2-10-1-2. آموزشهای بلند مدت ……………………………………………………………………………….. 41
2-10-1-3. آموزشهای ترکیبی یا میانگین ………………………………………………………………….. 41
2-1-2. انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب هدف ……………………………………………………………. 42
2-10-2-1. آموزشهای توجیهی …………………………………………………………………………………. 42
2-10-2-2. بازآموزی ……………………………………………………………………………………………….. 42
2-10-2-3. آموزشهای جبرانی …………………………………………………………………………………. 43
2-10-2-4. دانش افزایی ………………………………………………………………………………………….. 43
2-10-3. انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب ماهیت ……………………………………………………….. 44
2-10-3-1. آموزشهای ویژه یا تخصصی …………………………………………………………………….. 44
2-10-3-2. آموزشهای عمومی …………………………………………………………………………………. 44
2-11. ضرورت آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………………………………….. 45
2-12. تهیه و تدوین برنامه عمل آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………….. 46
2-12-1. تدوین هدفهای آموزشی ………………………………………………………………………………………… 46
2-12-1-1. تعیین هدف ها ………………………………………………………………………………………… 46
2-12-1-2. اهمیت هدف ها ……………………………………………………………………………………… 47
2-12-2. تصمیم گیری درباره محتوا و مواد آموزشی مورد نیاز دوره ………………………………………. 48
2-12-3. تصمیم گیری درباره روش اجرای دوره ……………………………………………………………………. 50
2-12-3-1. ماهیت دوره …………………………………………………………………………………………… 50
2-12-3-2. اهمیت و محتوای دوره ……………………………………………………………………………. 50
2-12-3-3. شرکت کنندگان در دوره ………………………………………………………………………… 50
2-12-3-4. حجم کلاس ها ……………………………………………………………………………………….. 50
2-12-3-5. منابع و امکانات در دسترس ……………………………………………………………………. 51
2-12-3-6. مدت زمان دوره …………………………………………………………………………………….. 51
2-12-3-7. علاقه و تمایل مدرسان …………………………………………………………………………… 51
2-12-4. تجهیزات، امکانات و منابع مورد نیاز ………………………………………………………………………. 51
2-12-4-1. تجهیزات و وسائل کمک آموزشی …………………………………………………………….. 51
2-12-4-2. امکانات و تسهیلات رفاهی …………………………………………………………………….. 52
2-12-4-3. امکانات و تسهیلات لازم در محیط آموزشی ……………………………………………. 52
2-12-4-4. منابع مالی …………………………………………………………………………………………….. 52
2-13. اجرای برنامه های آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………………….. 53
2-14. الگوهای مختلف اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………. 54
2-14-1. الگوی سنتی …………………………………………………………………………………………………………. 54
2-14-2. الگوی گاسکی ……………………………………………………………………………………………………… 55
2-14-3. الگوی ترکیبی ……………………………………………………………………………………………………… 56
2-15. عوامل مؤثر بر استقبال از دوره های آموزشی …………………………………………………………………….. 57
2-15-1. ویژگی های کارکنان سازمان ………………………………………………………………………………….. 57
2-15-2. ثبات شغلی …………………………………………………………………………………………………………. 58
2-15-3. ماهیت شغل یا حرفه ……………………………………………………………………………………………. 58
2-15-4. عوامل مرتبت با سازمان ……………………………………………………………………………………….. 58
2-15-4-1. اندازهی یک سازمان ………………………………………………………………………………. 59
2-15-4-2. فرهنگ آموزش خدمت ………………………………………………………………………….. 59
2-15-4-3. راهبرد سازمان ……………………………………………………………………………………… 59
2-15-4-4. تغییر در روش کار ………………………………………………………………………………….. 60
2-16. فرایندهای آموزش …………………………………………………………………………………………………………….. 60
2-17. بهره وری …………………………………………………………………………………………………………………………. 62
2-18. نقش انسان در بهبود بهره وری و عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی ……………………………… 63
2-19. بهره وری منابع انسانی ……………………………………………………………………………………………………… 65
2-20. عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی ………………………………………………………………………………. 65
2-20-1. تعلیم و تربیت ………………………………………………………………………………………………………. 67
2-20-2. آموزش ………………………………………………………………………………………………………………… 68
2-20-3. تکنولوژی …………………………………………………………………………………………………………….. 69
2-20-4. نقش مشارکت و همکاری در بهره وری …………………………………………………………………… 70
2-20-5. انگیزش ……………………………………………………………………………………………………………….. 70
2-21. رابطه بین آموزش و بهره وری ……………………………………………………………………………………………. 71
2-22. نقش آموزش نیروی انسانی بر بهره وری ……………………………………………………………………………. 73
2-23. پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 74
فصل سوم: روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. 78
3-1. مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 79
3-2. روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………… 79
3-2-1. جهت گیری پژوهش ……………………………………………………………………………………………….. 80
3-2-2. رویکرد پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 80
3-2-3. افق زمانی پژوهش …………………………………………………………………………………………………. 80
3-2-4. اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………. 80
3-2-5. استراتژی پژوهش ………………………………………………………………………………………………….. 80
3-3. متغیرها و شاخص های تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 81
3-4. قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….. 81
3-4-1. قلمرو مکانی تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. 82
3-4-3. قلمرو موضوعی تحقیق ………………………………………………………………………………………….. 82
3-5. جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………….. 82
3-6. حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………… 82
3-7. ابزار جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………… 83
3-7-1. مطالعات کتابخانه ای ……………………………………………………………………………………………… 83
3-7-2. تحقیقات میدانی …………………………………………………………………………………………………… 84
3-7-2-1. نامه همراه ………………………………………………………………………………………………. 84
3-7-2-2. سؤال های (گویه ها) پرسشنامه ………………………………………………………………. 84
3-8. روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………….. 85
3-8-1. تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ………………………………………………………………… 85
3-8-2. تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه …………………………………………………………………………….. 86
3-8-2-1. روایی محتوا …………………………………………………………………………………………… 87
3-8-2-2. روایی سازه ……………………………………………………………………………………………. 88
3-9. روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………………… 90
3-9-1. آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………………… 90
3-9-2. آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………………………….. 91
3-10. مدل سازی معادلات ساختاری ……………………………………………………………………………………………. 92
3-11. مراحل مدل معادلات ساختاری ………………………………………………………………………………………….. 93
3-11-1. مراحل بیان مدل ……………………………………………………………………………………………………. 94
3-11-2. مرحل دوم تخین مدل …………………………………………………………………………………………… 95
3-11-3. ارزیابی تناسب یا برازش ……………………………………………………………………………………….. 96
3-11-4. اصلاح مدل ………………………………………………………………………………………………………….. 98
3-11-5. تفسیر مدل ………………………………………………………………………………………………………….. 98
3-11-6. ابلاغ یا نوشت گزارش تحقیقات ……………………………………………………………………………… 99
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………………………………………. 100
4-1. مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-2. آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-2-1. آمار توصیفی بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی …………………………………………………… 101
4-3. آزمون نرمال بودن داده ها ………………………………………………………………………………………………… 103
4-4. تحلیل عاملی تأئیدی ………………………………………………………………………………………………………… 103
4-5. آزمون فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 106
4-5-1. آزمون فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………….. 106
4-5-2. فرضیه فرعی اول …………………………………………………………………………………………………… 110
4-5-3. فرضیه فرعی دوم …………………………………………………………………………………………………. 113
4-5-4. فرضیه فرعی سوم ………………………………………………………………………………………………… 116
4-5-5. فرضیه فرعی چهارم ……………………………………………………………………………………………… 119
4-5-6. فرضیه فرعی پنجم ………………………………………………………………………………………………. 122
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات ……………………………………………………………………………………….. 126
5-1. مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 127
5-2. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها ………………………………………………………………………………………… 128
5-3. پیشنهاداتی بر اساس نتایج تحقیق ……………………………………………………………………………………. 131
5-4. پیشنهاداتی برای محققین آینده ………………………………………………………………………………………. 133
5-5. محدویت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. 133
پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 135
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 137
منابع غیر فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………. 144
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1. مقدمه
سازمانهای امروزی از ارکان مهمی از قبیل سرمایه، نیروی انسانی، فناوری و مدیریت تشکیل یافتهاند، که به زعم بسیاری ازصاحبنظران، نیروی انسانی مهمترین رکن در این بین است. زیرا کارایی سازمانها منوط به انجام وظایف درست و صحیح این نیروها در دایره صفی و ستادی است. از آنجاییکه 70 درصد از منابع و سرمایه سازمانها را منابع انسانی تشکیل میدهد، لذا تأمین این سرمایه انسانی مستلزم انجام فعالیتهای آموزشی منظم درتمامی سطوح سازمانی است (عباسیان،عبدالحسین، 1385)، [61]. بنابراین برای حداقل بالا بردن سطح کیفیت و یا کمیت کار سازمان، نیرویانسانی احتیاج به آموزش دارد، از طرفی دیگر پیشرفتهای روز افزون در علوم و فنون، تغییرات در مسیر تولیدات و خدمات سازمانها، گسترش و یا محدود شدن اهداف کلی سازمان، اهداف خود کفایی و سایر تغییرات و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و غیره هم نیاز به آموزشهای جدیدی را محرز میسازد و لزوم توجه نیروهای بیشتری را در امر آموزش منابع انسانی توجیه می نماید. در واقع کوششهای اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف برآن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاشها و امکانات بدست آورد. این تمایل را می توان اشتیاق وصول به بهرهوری افزونتر نام نهاد.
امروزه در اقتصاد تمامی کشورها، ارتقا بهرهوری به اولویتی ملی تبدیل شده است. اقتصاددانان، ادامه حیات و بقای اقتصادی کشور را به توانایی مستمر در کسب تولید بهینه در ازای هر واحد ستانده، وابسته میدانند و همگان عقیده دارند که بهرهوری موجبات رشد اقتصادی و بهبود سطح زندگی افرادجامعه را فراهم میآورد (احمدی،پروین1380)،[7]. پیدایش نگرش جدید به مفهوم بهره وری، بیش ازسه دهه پیشینه دارد و تاکید همه جانبه بر بهرهوری، مربوط به دو دهه اخیر ا