بخش اول: ارزیابی عملکرد
2-1) مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 10
2-2) عملکرد سازمانی ………………………………………………………………………………………. 10
2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی…………………………………………………………………….. 12
2-3-1) محیط بیرونی ……………………………………………………………………………………….. 12
2-3-2)محیط درونی ………………………………………………………………………………………… 13
2-3-3) دستاوردها …………………………………………………………………………………………… 14
2-4) ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………. 15
2-5) رویکرد های اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………………. 17
2-6) روشهای ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………….. 17
2-7) فرایند ارزیابی عملکرد ……………………………………………………………………………….. 20
2-8) چالش های ارزیابی عملکرد ………………………………………………………………………… 20
2-9) مزایای نظام ارزیابی عملکرد ………………………………………………………………………… 21
2-9-1) برای سازمان ………………………………………………………………………………………… 21
2-9-2) برای ارزیابی کننده………………………………………………………………………………….. 21
2-9-3) برای ارزیابی شونده………………………………………………………………………………… 22
2-10)مدل ناپارامتریک تحلیل پوششی داده در ارزیابی عملکرد و بررسی کارایی ……………. 22
2-10-1) تحلیل پوششی داده ها DEA ………………………………………………………………… 23
2-10-2) مدلهای پایه ای تحلیل پوششی دادهها………………………………………………………… 25
2-10-2-1) مدل CCR……………………………………………………………………………………… 25
مدل نسبت CCR……………………………………………………………………………………………… 25
مدل CCR ورودی محور ………………………………………………………………………………….. 28
مدل CCR خروجی محور………………………………………………………………………………….. 29
2-10-2-2) مدل BCC ……………………………………………………………………………………… 30
2-10-2-3)مدل اندرسن – پیترسن ( (AP……………………………………………………………….. 31
بخش دوم: معرفی سازمان تامین اجتماعی و جایگاه آن در ارتقاء سلامت کشور
2-11) معرفی سازمان تامین اجتماعی ……………………………………………………………………. 31
2-12) خدمات و حمایتهای سازمان ……………………………………………………………………… 33
2-12-1) تعهدات و خدمات حمایتی ……………………………………………………………………. 34
2-12-2) خدمات درمانی …………………………………………………………………………………… 34
2-13) پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………….. 36
الف) مطالعات داخلی…………………………………………………………………………………………. 36
ب) مطالعات خارجی…………………………………………………………………………………………. 39
2-14) خلاصه فصل………………………………………………………………………………………….. 41
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 43
3-2) روش تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 43
3-3) جامعه آماری…………………………………………………………………………………………….. 44
3-4) روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………….. 44
3-5) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………….. 44
3-5-1)مدل مورد استفاده…………………………………………………………………………………… 45
3-5-2) تعیین و تبیین شاخصها………………………………………………………………………….. 45
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 48
4-2) ساماندهی داده ها و اطلاعات……………………………………………………………………….. 48
4-3) بخش دوم بررسی نتایج………………………………………………………………………………. 50
4-3-1) بررسی نتایج با مدل CCR-I……………………………………………………………………. 55
مجموعه مرجع…………………………………………………………………………………………. 56
رتبه بندی بر اساس کارایی………………………………………………………………………….. 58
بررسی علل کارآمدی شعب کارآمد و ناکارآمدی شعب ناکارآمد…………………………… 61
بررسی کارایی مقیاس ……………………………………………………………………………….. 64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………… 68
5-2) پاسخ به پرسشهای پژوهش………………………………………………………………………….. 69
پرسش اصلی……………………………………………………………………………………………. 69
پرسشهای فرعی ……………………………………………………………………………………… 69
5-3) پیشنهادآتی بر مبنای یافته های پژوهش…………………………………………………………… 71
5-4) پیشنهادها برای تحقیقات آتی……………………………………………………………………….. 72
5-5) محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………. 72
منابع………………………………………………………………………………………………………………. 73
چکیده
امروزه تمامی مدیران در همه سازمانها خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف می باشند. بنابراین وجود مدلی به منظور ارائه بازخور در راستای بهبود شعب مختلف سازمانها و دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. در راستای ضرورت فوق، سازمان تامین اجتماعی استان گیلان به عنوان نمونه آماری انتخاب و با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی شعب آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا ضمن ارزیابی عملکرد شعب آن، شعب کارا و نا کارا تعیین و راهکارهایی جهت بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هرچه بیش تر شعب کارا تدوین شود. جهت بررسی کارایی نهاده های منابع انسانی و مساحت زیر بنای مورد استفاده و درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال، نسبت آراء تائید شده صادره به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی تشخیص مطالبات، نسبت وصولی حق بیمه به بودجه مصوب ابلاغی، نسبت پرونده های مختومه به کلاسه فعال اجراییات، نسبت بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد، اختیاری و خاص به کادر امور بیمه شدگان با استفاده از مدل CCR ورودی محور از طریق نرم افزار DEA-Master مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که 4 شعبه از 21 شعبه مورد بررسی کارا و 17 شعبه ناکارا بوده اند. لازم به ذکر است که میانگین کارایی فنی آنها 59.22 و میانگین کارایی مقیاس شعب مورد بررسی نیز 86 درصد بوده است.
کلید واژهها: کارایی، ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها،تامین اجتماعی استان گیلان
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (4-1) نهاده های شعب تامین اجتماعی استان گیلان ( سال 1391) …………………….. 51
جدول (4-2) ستاده های شعب تامین اجتماعی استان گیلان (سال 1391 ) ……………………… 52
جدول (4-3) ارقام نرمال شده مربوط به دادهها و ستاده های سال 1391 شعب تامین ……….. 54
جدول (4-4) بررسی وضعیت کارایی بازدهی ثابت به مقیاس، نهاده محور یا ورودی محور…. 55
جدول (4-5) مجموعه مرجع بنگاه های ناکارا، و وزن هر کدام در حالت CCR-I …………… 56
جد