2-3) توانمندی.. 19
2-4) ریشهیابی مفهوم توانمندی.. 22
2-5) تعریف توانمندی.. 24
2-6) دیدگاههای توانمندی.. 28
2-6-1) توانمندی به عنوان یک مفهوم ارتباطی.. 28
2-6-2) توانمندسازی به عنوان یک عامل انگیزشی.. 30
2-6-3) توانمندی به عنوان یک مفهوم روان شناختی.. 31
2-6-3-1) شایستگی.. 34
2-6-3-2) معنی دار بودن. 37
2-6-3-3) خود سامانی.. 39
2-6-3-4) مؤثر بودن. 41
2-6-3-5) اعتماد. 42
2-7) عوامل مورد توجه در بررسی توانمندی.. 44
.. 44
44
. 45
… 45
2-8 ) حوزههای ارائه فرضیه درباره توانمندی.. 46
.. 46
.. 46
… 47
.. 47
2-9) عوامل موثر و توانمندی.. 48
.. 48
. 49
. 49
.. 50
.. 52
2-10) سبک رهبری متناسب با توانمندی.. 54
.. 54
. 55
… 57
. 58
2-11) فرهنگ سازمانی و توانمندسازی.. 61
… 61
… 61
.. 62
. 62
.. 62
2-12) تئوریهای روانشناختی توانمندی.. 64
2-13) تعهد سازمانی.. 66
2-14) تعهد مفهومی است عاطفی یا عقلانی؟. 70
2-15) تعهد سازمانی مفهومی یک بعدی یا چندبعدی؟. 70
2-16) عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 71
2-16-1) عوامل فردی.. 72
2-16-2) عوامل سازمانی.. 72
2-16-3) عوامل غیرسازمانی.. 73
2-17) کانونهای تعهد.. 73
. 73
. 74
.. 75
. 76
. 76
. 77
. 78
. 78
2-18) رویکردهای تعهد سازمانی.. 80
.. 80
.. 80
.. 80
.. 81
.. 81
.. 82
.. 83
.. 84
. 84
.. 85
2-19) شکلهای تعهد.. 85
2-20)تعهد به عنوان یک مفهوم دو بعدی: زمان و طبیعت… 87
. 87
.. 88
.. 89
.. 90
.. 91
. 94
.. 96
.. 97
2-21) تعهد سازمانی مفهومی یک بعدی یا چندبعدی؟. 99
2-22) دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی.. 99
.. 100
2-23) تعهد نسبت به سازمان ـ تعهد نسبت به کار. 103
2-24) راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی.. 105
2-25) رابطه میان تعهد حرفهای و سازمانی.. 106
2-26) مفهوم تعهد حرفهای.. 107
2-27) دیدگاههای ناظر بر سازگاری تعهد حرفهای و سازمانی.. 108
2-28) تعهد سازمانی و غیبت کارکنان. 109
2-29) تعهد سازمانی و ترک خدمت… 109
2-30) فرایند ایجاد تعهد سازمانی.. 110
2-31) نتایج تعهد سازمانی.. 111
2-32) نتایج مطلوب تعهد سازمانی برای افراد، گروه کاری و سازمان. 113
2-33) ارتباط بین توانمندی و تعهد سازمانی.. 114
. 117
.. 119
2-34) پیشینه تحقیق.. 122
2-35 ) تحقیقات و مطالعات انجام شده 122
.. 122
.. 126
.. 131
2-36) چارچوب مفهومی.. 133
2-37) مراحل اجرایی تحقیق.. 134
2-38) ابعاد و مؤلفههای تحقیق.. 135
2-39)مدل مفهومی تحقیق.. 136
فصل سوم؛ روش شناسی تحقیق.. 137
3-1) مقدمه. 138
3-2) روش تحقیق.. 138
3-3) متغیرهای تحقیق.. 139
.. 139
. 139
3-4) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 139
3-5) ابزار جمع آوری دادهها و اطلاعات… 142
3-6) روایی و پایایی پرسشنامه. 143
.. 143
.. 144
3-7) جامعه آماری.. 144
3-8) حجم نمونه. 145
3-9) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمونهای آماری مورد استفاده 146
فصل چهارم؛ یافتههای پژوهش…. 148
4-1) مقدمه. 149
4-2) توصیف متغیرهای پرسشنامه. 150
. 150
. 151
. 152
. 153
.. 154
. 155
. 156
.. 157
. 158
.. 159
.. 160
. 161
.. 162
.. 163
4-3 تحلیل استنباطی.. 164
.. 164
.. 164
4-4) اولویت بندی مولفههای توانمندی: 168
4-5) اولویتبندی مولفههای تعهد سازمانی: 169
فصل پنجم؛ تحلیل نتایج و پیشنهادها 170
5-1) مقدمه. 171
5-2)نتایج بدست آمده از آمار توصیفی.. 171
5-3)نتایج بدست آمده از آمار استنباطی.. 172
5-4)پیشنهادهای تحقیق.. 177
. 177
.. 179
5-5) موانع و محدودیتهای تحقیق.. 179
فهرست منابع.. 181
197
فهرست جداول
جدول 2-1: ابعاد توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………. 33
جدول 2-2: ویژگیهای رهبر تحول آفرین و رهبر تبادلی…………………………………………………………………….. 53
جدول 2-3: چهار دیدگاه مختلف تعهد………………………………………………………………………………………………… 79
جدول 2-4: مدل چهاربخشی تعهد………………………………………………………………………………………………………. 86
جدول 2-5: نتایج مثبت تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………….. 113
جدول 2-6: : مقایسه دو سیستم کنترل تعهد و تبعیت………………………………………………………………………… 121
جدول 2-7: شاخصهای آماری هر یک از اجزاء سهگانه تعهد سازمانی و ترک خدمت………………………. 130
جدول 2-8: ابعاد و مؤلفههای توانمندی مبتنی بر جدول اسپرتیزر………………………………………………………. 135
جدول 3-1: جدول سوالات مربوط به هر بعد مولفه………………………………………………………………………….. 141
جدول 3-2: شکل کلی و امتیاز بندی پرسشنامه………………………………………………………………………………….. 142
جدول 4-1: توزیع فراوانی وضعیت تاهل در بین پاسخ دهندگان………………………………………………………… 150
جدول 4-2: توزیع فراوانی وضعیت جنسیت در بین پاسخ دهندگان…………………………………………………… 151
جدول 4-3: توزیع فراوانی وضعیت میزان تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………. 152
جدول 4-4: توزیع فراوانی وضعیت میزان سابقه کار پاسخ دهندگان…………………………………………………… 153
جدول 4-5: توزیع فراوانی پاسخهای احساس شایستگی……………………………………………………………………. 154
جدول 4-6: توزیع فراوانی پاسخهای احساس معنی دار بودن…………………………………………………………….. 155
جدول 4-7: توزیع فراوانی پاسخهای احساس مؤثر بودن…………………………………………………………………… 156
جدول 4-8: توزیع فراوانی پاسخهای احساس خود سامانی………………………………………………………………… 157
جدول 4-9: توزیع فراوانی پاسخهای احساس اعتماد…………………………………………………………………………. 158
جدول 4-10: توزیع فراوانی پاسخهای تعهد اخلاقی………………………………………………………………………….. 159
جدول 4-11: توزیع فراوانی پاسخهای تعهد بیگانگی…………………………………………………………………………. 160
جدول 4-12: توزیع فراوانی پاسخهای تعهد حسابگرانه……………………………………………………………………… 161
جدول 4-13: میانگین و انحراف معیار مولفههای توانمندی………………………………………………………………… 162
جدول 4-14: میانگین و انحراف معیار مولفههای تعهد سازمانی………………………………………………………….. 163
جدول 4-15: اولویت بندی مولفههای توانمندی……………………………………………………………………………….. 168
جدول 4-16: اولویت بندی مولفههای تعهد سازمانی…………………………………………………………………………. 169
جدول 5-1: رتبه بندی مؤلفههای توانمندی و تعهد سازمانی………………………………………………………………. 177
فهرست نمودارها
نمودار 4-1: توزیع فراوانی وضعیت تاهل در بین پاسخ دهندگان……………………………………………………….. 150
نمودار 4-2: توزیع فراوانی وضعیت جنسیت در بین پاسخ دهندگان…………………………………………………… 151
نمودار 4-3: وضعیت میزان تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………………………….. 152
نمودار 4-4: توزیع فراوانی وضعیت میزان سابقه کار پاسخ دهندگان…………………………………………………… 153
نمودار 4-5: نظرات پاسخ دهندگان در مورد احساس شایستگی………………………………………………………….. 154
نمودار 4-6: نظرات پاسخ دهندگان در مورد احساس معنی دار بودن…………………………………………………… 155
نمودار 4-7: نظرات پاسخ دهندگان در مورد احساس مؤثر بودن…………………………………………………………. 156
نمودار 4-8: نظر پاسخ دهندگان در مورد احساس خود سامانی…………………………………………………………… 157
نمودار 4-9: نظر پاسخ دهندگان در مورد احساس اعتماد……………………………………………………………………. 158
نمودار 4-10: نظر پاسخ دهندگان در مورد تعهد اخلاقی…………………………………………………………………….. 159
نمودار 4-11: نظر پاسخ دهندگان در مورد تعهد بیگانگی……………………………………………………………………. 160
نمو