پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش های فرهنگی و کیفیت حسابرسی درشرکت های پذیرفته شده در … بین ارزش های فرهنگی و کیفیت حسابرسی رابطه وجود دارد. 1-6-2-فرضیه های فرعی: 1-در آن دسته از شرکتهای پذیرفته شده در بورس که فاصله قدرت بیشتر است کیفیت حسابرسی کمتر است. 2-در آن دسته از شرکتهای پذیرفته شده در بورس که بلا تکلیفی بیشتر است کیفیت حسابرسی کمتر است. 3-در آن دسته ازشرکتهای پذیرفته شده در بورس که فردگرایی بیشتر است کیفیت حسابرسی کمتر است. 4-در آن دسته از شرکتهای پذیرفته شده در بورس که مردمنشی بیشتر است کیفیت حسابرسی کمتر است. 1-7-روش تحقیق : این تحقیق از نظر روش از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف از نوع کاربردی محسوب می شود. 1-8-قلمرو تحقیق : 1-8-1-قلمرو مکانی : قلمرو مکانی تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. 1-8-2-قلمرو زمانی : قلمرو زمانی تحقیق نیز شامل شرکت هایی است که قبل از سال 78 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند. فهرست مطالب صفحه عنوان……………………………………………………………………………………………………………………………………………. فصل اول :کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..1 مقدمه:………………………………………………………………………………………………………………………………………..2 -1 -1 1-2-مساله تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………….3. 1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..8 1-4-اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………..9 1-5-سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………9 1-6-فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………..10 1-7-روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………..10 1-8-قلمرو تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………10 1-9-شرح واژه ها و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق……………………………………………………………………………..11 1-9-1-ارزش های فرهنگی…………………………………………………………………………………………………………….11 1-9-2-مردمنشی…………………………………………………………………………………………………………………………..12. 1-9-3-فاصله قدرت………………………………………………………………………………………………………………………12 1-9-4-فردگرایی…………………………………………………………………………………………………………………………..12 1-9-5-اجتناب از بیاطمینانی به آینده و بلاتکلیفی………………………………………………………………………………..13 1-10-کیفیت حسابرسی …………………………………………………………………………………………………………………….13 1-11- مبانی نظری پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….14 1-12- تعریف فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………….18 1-13- تفسیر فرهنگ………………………………………………………………………………………………………………………….19 ویژگیهای فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………20 1-14- 1-15- انواع فرهنگ…………………………………………………………………………………………………………………………..21 1-15-1- فرهنگ انعطافپذیر……………………………………………………………………………………………………………..21 1-15-2-فرهنگ مأموریتی………………………………………………………………………………………………………………21 1-15-3- فرهنگ مشارکتی……………………………………………………………………………………………………………..22 1-15-4- فرهنگ مبتنی بر تداوم……………………………………………………………………………………………………….22 -16-1تعریف سازمان………………………………………………………………………………………………………………….23 مفهوم فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………….24-17-1 تعریف فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………..25-18-1 19-1-ویژگیهای فرهنگ سازمانی……… …………………………………………………………………………………………….…26 20-1-عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی…. …………………………………………………………………………………………………28 -21-1چگونگی شکلگیری و تداوم فرهنگ سازمانی. ………………………………………………………………………….…..31 22-1- الگوهای توصیف فرهنگ سازمان… ……………………………………………………………………………………………….35 1 -22-1- الگوی A.G.I.L. پارسونز…….. ……………………………………………………………………………………………..35 1–222- چارچوب اوچی…….. ………………………………………………………………………………………………………….36 1-22-2-1- تعهد نسبت به کارکنان… …………………………………………………………………………………………………36 1-22-2-2- ارزیابی…….. ………………………………………………………………………………………………………………….37 1-22-2-3- کنترل………. ………………………………………………………………………………………………………………….37 1-22-2-4- تصمیمگیری .. ……………………………………………………………………………………………………………….38 1-22-2-5- مسئولیت…. ……………………………………………………………………………………………………………………38 1-22-2-6- توجه به افراد… ……………………………………………………………………………………………………………….39 1-22-2-7- تئوری z و عملکرد سازمان… ……………………………………………………………………………………………39 1-22-3- رویکرد پیترز و واترمن…… ……………………………………………………………………………………………………….40 1-22-3-1- نزدیکی با مشتریان….. ……………………………………………………………………………………………………..40 1-22-3-2- استقلال و کارافرینی……. …………………………………………………………………………………………………40 1-22-3-3- بهرهوری از طریق اشخاص…. …………………………………………………………………………………………..40 1-22-3-4- وفادار ماندن به رشته تخصصی…… …………………………………………………………………………………….41 1-22-3-5- سازماندهی منعطف و غیرمنعطف به طور همزمان….. ……………………………………………………………….41 1-23- جامعهپذیری سازمانی…….. ……………………………………………………………………………………………………………42 1-24- تغییر فرهنگ سازمان……. ……………………………………………………………………………………………………………..43 1-25- تفاوت فرهنگها………… ……………………………………………………………………………………………………………..43 1 -25-1- رابطه انسان با طبیعت…. ……………………………………………………………………………………………………….43 1 -25-2- فرهنگ و زمان……….. …………………………………………………………………………………………………………44 1 -25-3- ماهیت مردم……….. …………………………………………………………………………………………………………….44 1 -25-4- توجه به کار………… ……………………………………………………………………………………………………………45 1-52-5- رابطه افراد با یکدیگر….. ………………………………………………………………………………………………………….46 1-62- نظریه هوفستد در خصوص فرهنگ… ……………………………………………………………………………………………..46 1-62-1- سمبلها، قهرمانها، عقاید مذهبی و ارزشها …………………………………………………………………………….47 1-62-2- لایههای فرهنگ…….. ………………………………………………………………………………………………………….47 1-62-3- تفاوتهای فرهنگی بر اساس سرزمین، مذهب، جنس، نسل و سطح فرهنگ………………………………………..48 1-27- ابعاد مدنظر هوفستد برای مطالعه فرهنگ. …………………………………………………………………………………………49 1-27-1- فاصله قدرت………. ……………………………………………………………………………………………………….49 1-27-1-1- تفاوتهای فاصله قدرت در درون کشورها…. …………………………………………………………………..50 1-27-1-2- تفاوت فاصله قدرت در میان کشورها……………………………………………………………………………….51 1-27-1-3- فاصله قدرت در مدرسه……… ………………………………………………………………………………………..52 1-27-1-4- فاصله قدرت در محیط کار……. …………………………………………………………………………………….53 1-27-1-5- فاصله قدرت و دولت…….. ……………………………………………………………………………………………56 1-27-1-6- فاصله قدرت و عقاید………… ………………………………………………………………………………………..56 1-27-2- فردگرایی-جمع گرایی….. ………………………………………………………………………………………………..59 1-27-2-1- فردگرایی و جمعگرایی در ارتباط با شغل……. …………………………………………………………………60 1-27-2-2- فردگرایی و جمعگرایی در خانواده…………. ……………………………………………………………………61 1-27-2-3- فردگرایی و جمعگرایی در محیط کار……. ……………………………………………………………………63 1-27-2-4- فردگرایی، جمعگرایی و عقاید………… ………………………………………………………………………….66 1-27-3- جنسیتگرایی (زنگرایی-مردگرایی)…………… ……………………………………………………………………….68 1-27-3-1- خردورزی و عاطفهورزی در خانواده…….. ……………………………………………………………………..70 1-27-3-2- خردورزی و عاطفهورزی در مدرسه……………………………………………………………………………….72 1-27-3-3- خردورزی و عاطفهورزی در محیط کاری……. ………………………………………………………………..72 1-27-3-4- خردورزی، عاطفهورزی و دولت…………. ……………………………………………………………………….75 1-27-4- پرهیز از ابهام و عدم اطمینان نسبت به آینده (اضطراب)…. …………………………………………………………..77 1-27-4-1- پرهیز از ابهام…. …………………………………………………………………………………………………………78 1-27-4-2- پرهیز از ابهام منطبق بر شغل، جنسیت و سن….. ………………………………………………………………..79 1-27-4-3- پرهیز از ابهام و خانواده… …………………………………………………………………………………………….80 1-27-4-4- پرهیز از ابهام و مدرسه………. ……………………………………………………………………………………….81 1-27-4-5- پرهیز از ابهام و محیط کار………. …………………………………………………………………………………..81 1-27-4-6- پرهیز از ابهام، خردورزی و انگیزش…….. ………………………………………………………………………..82 1-27-4-7- پرهیز از ابهام و دولت…………………………………………………………………………………………………..83 1-27-4-8- پرهیز از ابهام، مذهب و عقاید…… ………………………………………………………………………………….84 1-27-4-9- فاصله قدرت، پرهیز از ابهام و انگیزش….. ………………………………………………………………………..87 1-28- ابعاد ارزشهای فرهنگی از دیدگاه ترنر و ترامپنرز…….. ………………………………………………………………….88 1-28-1-عامگرایی در برابر خاصگرایی……. ……………………………………………………………………………………88 1-28-2-تجزیه در برابر ترکیب…………….. ……………………………………………………………………………………….89 1-28-3-فردگرایی در برابر جمعگرایی….. ………………….. …………………………………………………………………..89 1-28-4-درونمداری در مقابل برونمداری……. …………………………………………………………………………………89 1-28-5-توالی زمانی در برابر تقارن زمانی………… ………………………………………………………………………………90 1-28-6-توجه به وضعیت اکتسابی در برابر توجه به وضعیت انتسابی…….. ………………………………………………..90 1-28-7-برابری در برابر سلسله مراتب طبقاتی…………… ……………………………………………………………………….90 1 -29- مبانی نظری کیفیت حسابرسی………. ………………………………………………………………………………………….91 1-30-برداشت از کیفیت حسابرسی، کیفیت واقعی حسابرسی و متغیر اندازه……… ………………………………………….93 چارچوب کیفیت خدمات حسابرسی……… …………………………………………………………………………………….95 -31-1 1-32- پیشینه پژوهش………. ……………………………………………………………………………………………………………….96 1-33-کیفیت حسابرسی……………… ………………………………………………………………………………………………….99 101……………………………. ……………………………………………………………………………….-34-تحقیقات خارجی 1-35-تحقیقات داخلی…….. …………………………………………………………………………………………………………….104 1-36- خلاصه فصل……. …………………………………………………………………………………………………………………..105 فصل دوم…. …………………………………………………………………………………………………………………………………….106 2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..107 2-2- تعریف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………..107 2-3- فرضیه سازی و ملاکهای انتخاب فرضیه…. ………………………………………………………………………………….108 2-4- فرضیههای پژوهش…………. ……………………………………………………………………………………………………….109 2-5- تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش و نحوه اندازهگیری آنها……. ………………………………………………………110 2-5-1- متغیرهای مستقل…………… ………………………………………………………………………………………………….110 2-5-2- متغیرهای وابسته………. ………………………………………………………………………………………………………112 2-5-3- متغیرهای کنترلی………. ……………………………………………………………………………………………………..113 2-6- جامعه و نمونه آماری….. ……………………………………………………………………………………………………………114 2-7- روش انجام پژوهش و روش گردآوری دادهها….. ………………………………………………………………………….114 2-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها……. ………………………………………………………………………..116 2-9- آزمون فروض کلاسیک……….. ………………………………………………………………………………………………….116 2-9-1- نبود خود همبستگی…………… …………………………………………………………………………………………….116 2-9-2- واریانس ناهمسانی جملات خطا و اصلاح آن…. …………………………………………………………………….119 2-10- روشهای آزمون فرضیهها……… ………………………………………………………………………………………………..120 2-11- آزمون معنیدار بودن در الگوی رگرسیون……. …………………………………………………………………………….121 2 -11-1- آزمون معنیدار بودن معادله رگرسیون……. …………………………………………………………………………122 2-11-2- آزمون معنیدار بودن ضرایب.. …………………………………………………………………………………………122 2-12- روش استفاده از دادهها………. ……………………………………………………………………………………………………123 2-13- خلاصه فصل… ………………………………………………………………………………………………………………………128 فصل سوم:بحث و نتایج….. …………………………………………………………………………………………………………………129 3-1-مقدمه …. …………………………………………………………………………………………………………………………………130 3-2-بررسی اعتبار مدل برآورد کننده اقلام تعهدی اختیاری…………………………………………………………………….130 3-3-آزمون نرمال بودن داده های تحقیق….. ………………………………………………………………………………………….131 3-4-بررسی اعتبار مدل های رگرسیونی………… ……………………………………………………………………………………..135 آزمونهای تعیین رابطه بین کیفیت حسابرسی و ارزشهای فرهنگی…….. ………………………………………………..138-5- 3 3-5-3-توصیف پاسخهای متغیر مستقل ارزشهای فرهنگی…………. ……………………………………………………………139 3-5-3-1-توصیف پاسخهای متغیر مرد سالاری در مقابل زن سالاری(MF)…… ………………………………………….140 3-5-3-2-توصیف پاسخهای متغیر فرد گرایی در مقابل جمع گرایی(IC)……………………………………………………140 3-5-3-3-توصیف پاسخهای متغیر اجتناب از عدم اطمینان (UA)………………………. ……………………………………140 3-5-3-4-توصیف پاسخهای متغیر فاصله توزیع (PD)……………….. ………………………………………………………….141 3-6-آزمون رگرسیون ………………… …………………………………………………………………………………………………..146 3-7-نتیجه گیری کلی………………. ….. ………………………………………………………………………………………………..144 3-8-محدودیت پژوهشی …….. ….. ……………………………………………………………………………………………………..145 3-9-پیشنهادهای موضوعی تحقیقات آتی… ….. …………………………………………………………………………………….146 3-10-منابع …….. ….. ………………………………………………………………………………………………………………………….147 پیوست…………… ….. ……………………………………………………………………………………………………………….149-11-3 150………….. ………………………………………………………………………….……..spss خروجی های نرم افزار 1-11-3 3-12-چکیده انگلیسی …………… ….. …………………………………………………………………………………………………162 فهرست جدول ها جدول 1-1……………………………………………………………………………………………………………………………………… 50 جدول 1-2………………………………………………………………………………………………………………………………………..54 جدول 1-4………………………………………………………………………………………………………………………………………63 جدول 1-5……………………………………………………………………………………………………………………………………….69 جدول 1-6……………………………………………………………………………………………………………………………………….72 جدول 1-7……………………………………………………………………………………………………………………………………78 جدول 1-8 …………………………………………………………………………………………………………………………………. 81 جدول 1-9……………………………………………………………………………………………………………………………………83
پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش های فرهنگی و کیفیت حسابرسی درشرکت های پذیرفته شده در …