1-8-3 قلمرو زمانی.. 11
1-9 تعریف واژهها و اصطلاحات تحقیق.. 11
1-10ساختار تحقیق.. 12
2-1 مقدمه… 15
2-2 گفتار اول: نماگرهای ساختاری بازار. 16
2-3 گفتار دوم: همزمانی قیمت… 19
. 20
2-4 گفتار سوم: محتوای اطلاعاتی بازار. 21
2-5 گفتار چهارم: پیشینه تحقیق.. 25
2-5-1 تحقیقات خارجی: 25
2-5-2 تحقیقات داخلی.. 33
3-1 مقدمه……. 50
3-2 روش کلی تحقیق.. 50
3-3 جامعه آماری.. 51
.. 52
3-4 نمونه آماری.. 52
3-5 حجم نمونه و کفایت آن. 53
3-6 روش نمونهگیری و دلیل انتخاب… 53
3-7 روش گردآوری دادهها 53
3-8 ابزار گردآوری دادهها 53
3-9 پایایی و اعتبار ابزار تحقیق.. 54
3-10روشها و ابزار تجزیهوتحلیل دادهها 54
3-10-1 روشهای آماری.. 54
54
3-10-3 مدل تحقیق.. 55
3-10-3-1 مدل ریاضی تحقیق.. 55
3-10-3-2 تعریف متغیرها 56
3-10-3-3 نحوه اندازهگیری متغیرها 56
دستهبندی متغیرها…………………………………………………………………………………………… 59
3-10-3-4 رابطه بین متغیرها: 59
3-10-3-5 اندازهگیری رابطه. 59
3-10-4 نرمافزارها 59
3-11روش واکاوی مدلها و آزمون فرضیات… 60
3-11-1 روش دادههای پانل.. 60
3-11-2 روش اثرات ثابت… 62
.. 63
3-11-4 آزمون معنیدار بودن مدل. 64
3-11-5 آزمون معنیدار بودن ضرایب… 65
3-11-6 آزمون مربوط به بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 65
3-11-7 آزمونهای مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی.. 66
3-11-7-1 فرض نرمال بودن باقیماندهها 66
3-11-7-2 فرض عدم وجود هم خطی بین متغیرهای مستقل.. 67
3-11-7-3 فرض مستقل بودن باقیماندهها 68
69
3-11-7-5 فرض عدم وجود خطای تصریح مدل و خطی بودن مدل. 70
3-12خلاصه فصل.. Error! Bookmark not defined.
4-1 مقدمه……… Error! Bookmark not defined.
4-2 یافتههای توصیفی متغیرهای تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
4-3 آزمون نرمال بودن متغیرها Error! Bookmark not defined.
4-4 آزمون همبستگی.. Error! Bookmark not defined.
4-5 آزمون معنادار بودن رگرسیون.
4-6 آزمون همخطی.. Error! Bookmark not defined.
4-7 آزمون عدم خود همبستگی.. Error! Bookmark not defined.
4-8 آزمون فرضیهها و نتایج آن. Error! Bookmark not defined.
4-9 خلاصه نتایج.. Error! Bookmark not defined.
5-1 مقدمه……. Error! Bookmark not defined.
5-2 مروری بر خطوط کلی تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
5-3 بحث و نتیجه گیری.. Error! Bookmark not defined.
5-4 پیشنهادها Error! Bookmark not defined.
5-5 پیشنهادهایی برای تحقیقهای آینده Error! Bookmark not defined.
5-6 محدودیتهای پژوهش…. Error! Bookmark not defined.
فهرست جداول و نمودارها
جدول (2-4): اندازه شاخص های آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق.. 61
جدول(3-4): بررسی فرض نرمال بودن متغیرها 63
جدول(4-4): بررسی آزمون هم خطی.. 66
جدول (5-4): نتایج آزمون ناهمسانی وایت… 68
جدول ( 6-4): بررسی فرض همبسته نبودن خطاها 68
جدول (8-4): نتایج آزمون فرضیه اول. 69
جدول (9-4) : نتایج آزمون فرضیه دوم. 70
جدول (10- 4): نتایج آزمون فرضیه سوم. 72
جدول (19-4): نتایج آزمون فرضیه چهارم …………………………………………………………………………………….73
فصل اول:
کلیات تحقیق
- مقدمه
کارایی بازار، شفافیت اطلاعات و سرعت انتقال اطلاعات سالهاست که موضوع بحث در حوزه مدیریت مالی میباشد. متخصصان و صاحبنظران این رشته علاقهی زیادی به ایجاد مدلهایی داشتند که رفتار قیمت سهام را نشان دهد هرچند که نتایج آن مدلها پایدار نبوده است (سالمینن، 2008).
بورس اوراق بهادار یکی از اجزای بازارهای مالی است که حرکت چرخهای اقتصاد بدون وجود آن تقریباً غیرممکن میباشد. امروزه تحولات اقتصادهای صنعتی، بازار سرمایه را به ماشینی تبدیل کرده است که نمیتوان بدون تغییر اساسی در شیوه زندگی ملی، آن را از اقتصاد حذف کرد. به عقیدهی کینز اصلیترین وظیفهی یک بورس اوراق بهادار، جذب سرمایهگذاریها با بالاترین بازده میباشد؛ بنابراین میتوان گفت که بورس مکانی برای رقابت طالبان سرمایه در جهت سوق دادن منابع مالی دارندگان سرمایه بهجانب فعالیتهای خود است. در مورد تغییرات قیمت سهام در بازار اوراق بهادار میتوان گفت که رویدادهای عادی و غیرعادی متعددی ازجمله عوامل سیاسی و اقتصادی و بسیاری عوامل دیگر میتوانند بر قیمت سهام اثر بگذارند و باعث ایجاد تغییرات فزاینده و یا کاهنده در قیمتها گردند
در تحقیقاتی که درزمینهٔ بورس اوراق بهادار تهران انجامگرفته غالباً به رابطهی بین اطلاعات داخلی شرکتها و وضعیت مالی آنها با قیمت سهام شرکت توجه شده و کمتر به خود بازار بهعنوان یک عامل تأثیرگذار بر قیمت سهام شرکتها توجه شده است. واقعیت این است که در بسیاری از موارد تغییر قیمت سهام شرکتها ناشی از تغییر وضعیت مالی آنها نیست بلکه ناشی از عوامل روانی و درونی بازار است؛ بهعبارتدیگر در بسیاری از موارد شرایط بازار و انتشار اطلاعات در آن قیمت سهام را تعیین میکند و اطلاعات شرکتها بهعنوان اطلاعات جنبی است. (خاکپور،1387).
روش تحلیل بازار که بعضاً به تحلیل تکنیکی مشهور است بر پایه سه اصل کلی و اساسی بنا شده است این سه اصل که در تمام بازارهای جهان صدق میکنند عبارتاند از اصل اول، همهچیز یک سهم در قیمت آن سهم منعکس میشود. تکنسینها معتقدند که تمام دانش موجود درباره سهم صرفنظر از اینکه بنیادی، اقتصادی، سیاسی و یا روانشناختی باشد، در قیمت بازار سهم نمایان میشود. برخی تکنسینهای متعصب برخلاف تحلیل گران بنیادی، مطالعه اطلاعات و صورتهای مالی شرکتها و درآمد آنها و عوامل عرضه و تقاضا را بیهوده میدانند. آنان معتقدند تمام این اطلاعات متفرقه در یکجا به ظهور میرسد که همان است اصل دوم بیان میکند که قیمتها در مسیرها یا روندهای خاصی حرکت ” قیمت روز سهم “میکنند و آن روندها در مقابل تغییرات ناگهانی از خود مقاومت نشان میدهند. (قائمی،1387).
عرضه و تقاضایی که برای یک محصول وجود دارد، باعث میشود تا روند حرکت سهم مربوطه در حالت تعادل قرار گیرد. وقتی حرکتی آغاز شد، تغییری در آن پدیدار نمیشود مگر اینکه خود به پایان رسد. بهعنوانمثال، اگر قیمت سهمی شروع به افزایش کند، این افزایش ادامه خواهد یافت تا اینکه به نقطه بازگشت مشخصی برسد اصل سوم مربوط به تکراری بودن فعالیت بازار است. طبق این اصل، بازار بهصورت مداوم در حال تکرار خود است. لذا میتوان الگوهای مشخصی را در فواصل زمانی مختلف بر روی نمودارها یافت. البته این امر به یک اصل مهم روانشناختی برمیگردد که انسانها در شرایط مشابه، عکسالعملهای مشابهی از خود نشان میدهند. ازآنجاکه بازار سرمایه، انعکاسی از عملکرد انسانها است، تکنسینها این عکسالعملها را مطالعه میکنند تا در موقعیتهای همسان بتوانند عکسالعملهای مشابه را پیشبینی کنند. تحلیل ساختار بازار توسط بسیاری از متخصصان بازار مورد ارزیابی واقعشده و بعضاً به چالش کشیده شده است. برخی محققان به شواهدی دستیافتهاند که نشان میدهد در صورت تحقق فرضیه کارایی بازار، تحلیل مذکور نمیتواند قیمت آتی سهام را تخمین بزند، تغییرات قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تأثیر متغیرهای مختلفی است که بعضاً فراتر از سطح شرکتها و حتی بازار است. بسیاری ازنظریهپردازان بازارهای مالی معتقدند با استفاده از نماگرهای ساختاری بازار میتوان تغییرات قیمت سهام را پیشبینی کرده و از آنها در تصمیمگیری استفاده کرد.
- بیان مسئله تحقیق
- مشکل اصلی:
امروزه یکی از اساسیترین مسائل اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی و دغدغههای تصمیم گیران اقتصادی و دولتمردان در مورد بازار سرمایه، تخصیص بهینه منابع در اختیار است. تخصیص بهینه منابع زمانی امکانپذیر است که منابع به سمت سرمایهگذاریهای پربازده با ریسک منطقی هدایت شوند. در این میان نقش اطلاعات پردازششده که با یک معیار اندازهگیری معتبر ترکیبشده باشد، کاملاً مشهود است. با عنایت به نقش بازار سرمایه در تجهیز منابع مالی و هدایت سرمایهها و بسط فرهنگ سرمایهگذاری، سنجش اثر محرکهای با قدرت پیشبینی زیاد برای فرایند تصمیمگیری فعالان، از مهمترین مسائل بازار سرمایه در بسیاری از کشورهاست بر اساس آنچه اشاره شد، اگر بازار سرمایه در حال ثبات بوده و یا شرایط بازار، افزایشی برقرار باشد، میتوان نتیجه گرفت که وضعیت کلی اقتص