فصل دوم: تئوری تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….11
2-2- مدیریت با هوش اخلاقی……………………………………………………………………………………………………12
2-3- اصول هوش اخلاقی در مدیریت…………………………………………………………………………………………13
2-4- رفتار اخلاقی……………………………………………………………………………………………………………………14
2-5-اهمیت و ضرورت بحث های اخلاقی……………………………………………………………………………………14
2-6- مسایل اخلاقی در مدیریت…………………………………………………………………………………………………15
2-7-ویژگی مسایل اخلاقی در مدیریت………………………………………………………………………………………..17
2-8-تجزیه و تحلیل مسایل اخلاقی در مدیریت…………………………………………………………………………….18
2-9-اقتصاد و اخلاق مدیریت……………………………………………………………………………………………………..19
2-10-حقوق و اخلاق مدیریت……………………………………………………………………………………………………19
2-11-فلسفه و اخلاق مدیریت……………………………………………………………………………………………………20
2-12-محتوای مدیریت اخلاقی و تاثیر اقتصاد در آن……………………………………………………………………..20
2-13- قانون و اخلاق مدیریت……………………………………………………………………………………………………21
2-14- انتخاب مدیریت اخلاقی…………………………………………………………………………………………………..24
2-15- ویژگیها و شرایط اجرایی قانون………………………………………………………………………………………..25
2-16- قانون و اخلاق در مدیریت……………………………………………………………………………………………….26
2-17- زمینه ی شکلگیری قانون…………………………………………………………………………………………………27
2-18- اصول پنجگانه اخلاق رهبری………………………………………………………………………………………….30
2-19- تاریخچه و سوابق موضوع………………………………………………………………………………………………..31
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….34
3–2 روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..34
3-3-متغیرها و فرضیات پزوهش………………………………………………………………………………………………….36
3-4-روش جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………..37
3-5-جامعه آماری و نمونه ی آماری…………………………………………………………………………………………….37
3-6-ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………39
3-7-پایایی و روایی پرسش نامه………………………………………………………………………………………………….41
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………..43
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………46
4-2- آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………..46
4-3- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………..50
4-4- تحلیل جانبی…………………………………………………………………………………………………………………….69
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….75
5-2-نتایج حاصل از تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………..75
5-4- ارایه ی پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………..80
پیوستها
پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………………83
منابع و مآخذ
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………….85
منابع غیرفارسی…………………………………………………………………………………………………………………………..86
فهرست جدولها
3-1. جدول: مقیاس طیف لیکرت…………………………………………………………………………………………………40
3-2. جدول: ترکیب سئوالات پرسشنامه………………………………………………………………………………………..40
3-3. جدول: ضریب اعتماد با روش آلفاکرونباخ……………………………………………………………………………..42
4-1. جدول: جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………….47
4-2. جدول: فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………48
4-3. جدول:.فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………..49
4-4. جدول: ضریب همبستگی امانتداری و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر……………………………..51
4-5. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون…………………………………………52
4-6. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………….52
4-7. جدول: ضرایب و رگرسیون امانتداری و اعتماد……………………………………………………………………….53
4-8. جدول: ضریب همبستگی خدمتگزاری و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر………………………….54
4-9. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون…………………………………………55
4-10. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..56
4-11. جدول: ضرایب رگرسیون خدمتگزاری و اعتماد……………………………………………………………………56
4-12. جدول: ضریب همبستگی مسئولیت پذیریو اعتماد شهروندان به شهرداری………………………………..57
4-13. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون……………………………………….58
4-14. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..59
4-15. جدول: ضرایب رگرسیون مسؤلیتپذیریو اعتماد……………………………………………………………………………59
4-16. جدول: ضریب همبستگی عدالت واعتمادشهروندان بهشهرداری ماهشهر…………………………………………….60
4-17. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آمارۀ دوربین – واتسون (متغیر عدالت)…………………………..61
4-18. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..62
4-19. جدول: : ضرایب رگرسیون مسئولیت پذیری و اعتماد……………………………………………………………62
4-20. جدول: ضریب همبستگی تکریم ارباب رجوع و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر…………….63
4-21. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون……………………………………….64
4-22. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..65
4-23. جدول: ضرایب رگرسیون عدالت و تکریم ارباب رجوع………………………………………………………..65
4-24. جدول: ضریب همبستگی ویژگیهای اخلاقی مدیران و اعتماد شهروندان به شهرداری………………66
4-25. جدول: ضریب تعیین، خطای معیار تخمین و آماره دوربین- واتسون……………………………………….67
4-26. جدول: تجزیه و تحلیل آنوا………………………………………………………………………………………………..68
4-27. جدول: ضرایب رگرسیون عدالت و ویژگیهای اخلاقی مدیران………………………………………………68 4-28. جدول:خلاصه نتایج فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………..69
4-29. جدول: آمار توصیفی مربوط به آزمون تی…………………………………………………………………………..70
4-30. جدول: آمار استنباطی مربوط به آزمون تی……………………………………………………………………………70
4-31. جدول: فراوانیپاسخ دهندگان زن و مرد با توجه به متغیر اعتماد شهروندان به شهرداری …………….71
4-32. جدول: آزمون مقایسه میانگین مردان و زنان با توجه به متغیر اعتماد شهروندان به شهرداری……….71
4-33. جدول: تحلیل واریانس یک طرفه……………………………………………………………………………………….72
4-34. جدول: تحلیل واریانس یک طرفه……………………………………………………………………………………….73
5-1. جدول: خلاصه نتایج متغیرهای جمعیت شناسی……………………………………………………………………..76
5-2. جدول: خلاصه نتایج فرضیات پژوهش………………………………………………………………………………….79
فهرست شکلها
عنوان صفحه
2-1. شکل: نقطه اشتراک بین استانداردهای اخلاقی و الزامات قانونی………………………………………………..27
4-1. شکل: نمودار جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………….48
4-2. شکل: نمودار توزیع فراوانی مربوط به سن پاسخ دهندگان……………………………………………………….49
4-3. شکل: نمودار فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………….50
4-4. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی………………………………………………………………………………………….52
4-5. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی………………………………………………………………………………………….55
4-6. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی………………………………………………………………………………………….58
4-7. شکل: توزیع خطاهای رگرسیونی………………………………………………………………………………………….61
4-8 . شکل: توزیع خطاهای رگرسیون………………………………………………………………………………………….64
چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش و تأثیر اخلاق مدیران در افزایش میزان اعتماد شهروندان ماهشهر به شهرداری است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی از لحاظ هدف بوده و از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شهروندان ماهشهری است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 271 نفر از مراجعه کنندگان به شهرداری در مدت دو هفته مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده که روایی آن توسط پانلی از متخصصان در دو بخش روایی ظاهری و محتوا احراز گردیده است و پایایی آن بوسیله ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف احراز گردید.پس از تکمیل پرسشنامهها، مراحل تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش توصیفی و استنباطی صورت گرفت. نتایج بدست آمده از تحلیلهای توصیفی نشان میدهد که 68 درصد از پاسخگویان مرد و 38 درصد دارای تحصیلات لیسانس بوده و بیشترپاسخگویان در بازه سنی 41 تا 50 سال قرار دارند.
نتایج حاصل از آزمونهای فرضیات تحقیق نشان میدهد که در بین تمامی موارد مطرح شده در فرضیات تحقیق، ارتباط مثبت وجود دارد. همچنین فرضیه اصلی پژوهش که ارتباط ویژگیهای اخلاقی مدیران و اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر است نیز ارتباط مثبت و معنیدار است.
پژوهش حاضر نشان میدهد که خدمتگزاری، بیشترین رابطه را با اعتماد شهروندان به شهرداری ماهشهر دارد به عبارتی شهرداری ماهشهر از طریق خدمتگزاری، اعتماد بیشتری در میان مشتریان ایجاد کرده است.
کلمات کلیدی: اخلاق مدیران، اعتماد شهروندان، خدمتگزاری.
- مقدمه
کارهایی که به آنها کار اخلاقی گفته میشود فرقشان با کار عادی این است که قابل ستایش و تحسیناند. به عبارت دیگر یعنی انسان برای آنها ارزش قایل است. تفاوت کار اخلاقی با کار طبیعی در این است که کار اخلاقی در وجدان هر بشری دارای ارزش است( مطهری، 1366). مکتب انسان ساز اسلام به دنبال تربیت خلیفه الهی، یعنی انسان الهی که مظهر صفات حق تعالی است، برای رسیدن به این هدف عالی، مجموعهای از دستورات الهی در قالب اعتقادات، احکام و اخلاق بیان شده است. با توجه به جامعیت و فراگیر بودن اسلام به عنوان آیین زندگی، نوع نگاه اسلام به مدیریت مشخص خواهد شد. مدیریت از مهمترین مباحث جهان امروز است که با آن میتوان به دنیای بشریت کمکهای شایانی کرد زیرا جامعه بشری برای رسیدن به هدف به مدیرانی احتیاج دارد که هم هدف را خوب بشناسند و هم ابزار رسیدن به آن هدف را. همانطور که استاد مطهری میفرمایند: مدیریت صحیح از ضعیفترین ملتهای دنیا قویترین ملتها را میسازد.
بنابراین اسلام مکتبی است هدفمند و هدف آن تقرب به خداست. مدیریت اسلامی هم جزیی از این برنامهها است. مدیر در مدیریت اسلامی نقش الگو دارد لذا داشتن یک سری خصوصیات و ویژگیها که بیانگر کفایت و شایستگی او برای مدیریت است مدنظر قرار میگیرد که عبارتند از: اخلاص، رهبری، آگاهی و قدرت، خودسازی، امانتداری، خدمتگزاری، عدالت، وجدان کاری و … (فروزنده دهکردی و جوکار، 1386).
- تعریف مساله و بیان موضوع تحقیق
اخلاق در علم مدیریت به تازگی مطرح و جذابیت خاصی برای محققین این رشته علمی فراهم نموده و چشمانداز تحقیقاتی فراوانی برای آن میتوان متصور بود. علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیمگیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که هر تصمیم در این حوزه می تواند به اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثرگذار باشد از جمله طریق مؤثر به منظور وارد ساختن مباحث اخلاقی در امور روزمره انسانی لحاظ اخلاق در تصمیمگیری و متعاقباً در عملیات به عنوان یک سیستم پشتیبانی تصمیم میباشد. از سویی دیگر امروزه تأکید برمباحث اخلاقی و به گسترش بوده و از جمله طرق مؤثر در اعمال مباحث اخلاقی و اجرایی کردن بحث اخلاقیات در جامعه، توجه به مباحث اخلاق در تصمیمگیری یا اخلاق در علم مدیریت می باشد. با گسترش تحقیقات در حوزه اخلاق در علم مدیریت در سال های اخیر، آیندهنگری مطلوبی را برای اخلاق در حوزه علم مدیریت و تصمیمگیری میتوان تصور کرد.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها، باورها، اصول، مبانی بایدها و نبایدها تعریف میشود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص میشود و عمل بد از خوب متمایز میگردد(الوانی، 1380).
اخلاق، عبارتست از قواعد ارزشی و هنجاری یک جامعه که در رفتار افراد آن انعکاس مییابد. اینکه چگونه اصول اخلاقی را بر موارد خاص اعمال کنیم، همان اخلاق کاربردی است که شامل اخلاق اقتصادی پزشکی محیطزیست علمی اخلاق در سازمان و مدیریت میباشد(جباری، 1386). بحث اخلاق در حقیقت عمدهترین چالش مدیریت است زیرا بیانگر تقابل بین عم