1-8-2تعریف عملیاتی واژههای تحقیق.. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 13
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………… صفحه
2-2 مبانی نظری… 13
2-2-1 بازاریابی.. 13
2-2-2 بازاریابی ورزشی.. 13
2-2-3 مدیریت بازاریابی ورزشی.. 14
2-2-4 آمیخته بازاریابی.. 15
2-2-5 حمایت مالی.. 16
2-2-6 مزایا و اشکالات حمایت مالی.. 18
2-2-6-1 مزایایی حمایت مالی.. 18
2-2-6-2 اشکالات حمایت مالی.. 19
2-2-7 حمایت مالی ورزشی.. 19
2-2-8 فاکتورهای کمک کننده به رشد بالای هزینههای صرف شده در حمایتهای مالی.. 21
2-2-9 اهداف حمایت مالی.. 22
2-2-10 جنبههای مدیریتی حمایت مالی.. 25
2-2-11 ارزیابی حمایت مالی.. 25
2-2-12 هم نیروزاییهای بین ترویج و حمایت مالی.. 27
2-2-13 تبلیغات… 27
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………..صفحه
2-2-14 حمایت مالی با تبلیغات متفاوت است…. 29
2-2-15 تمایز حمایت مالی از مراودات ترویجی دیگر. 29
2-2-16 تفکیک حمایت مالی از تکنیکهای ترویجی و مراوداتی دیگر. 30
2-2-17 فروش حضوری… 32
2-2-18 پیشبرد فروش…. 32
2-2-19 تصویر (وجهه) و بازاریابی هیجانی.. 32
2-2-20 رسانههای گروهی.. 33
2-2-21 پوشش رسانهای و درهم ریختگی حمایت مالی.. 34
2-2-22 علامتهای تجاری… 34
2-3 مروری بر پیشینه پژوهش…. 37
2-3-1 مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 37
2-3-2 مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج ازکشور. 39
2-4 جمع بندی… 45
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 47
3-2 روش تحقیق.. 47
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………..صفحه
3-3 جامعه آماری و نمونه آماری… 47
3-4 متغیرهای پژوهش…. 47
3-5 ابزار پژوهش…. 47
3-6 روش جمع آوری اطلاعات… 53
3-7 روش تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش…. 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1 مقدمه. 54
4-2 یافتههای توصیفی تحقیق.. 55
4-2-1 توصیف وضعیت سنی. 55
4-2-2 توصیف جنسیت گروه مورد مطالعه. 56
4-2-3 توصیف سطح تحصیلات گروه مورد مطالعه. 56
4-2-4 توصیف رشته تحصیلی جامعه مورد مطالعه. 57
4-2-5 توصیف علاقه مدیران شرکتها به حمایت ازسطوح مختلف ورزش…. 57
4-2-6 توصیف علاقه شرکتها به حمایت از بخشهای مختلف ورزش…. 58
4-2-7 توزیع شرکتها بر اساس گستره فعالیت…. 58
4-2-8 توزیع میزان کارکنان شرکتها 59
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………..صفحه
4-2-9 توصیف میزان هزینه تبلیغات شرکتها 59
4-3 آزمون فرضیههای تحقیق.. 60
4-3-1 فرضیه اول تحقیق.. 60
4-3-2 فرضیه دوم تحقیق.. 60
4-3-3 فرضیه سوم تحقیق.. 61
4-3-4 فرضیه چهارم تحقیق.. 61
4-3-5 فرضیه پنجم تحقیق.. 62
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 68
5-2 خلاصه تحقیق.. 68
5-3 بحث و نتیجه گیری… 70
5-3-1 بحث و نتیجه گیری فرضیه اول.. 70
5-3-2 بحث و نتیجه گیری فرضیه دوم. 70
5-3-3 بحث و نتیجه گیری فرضیه سوم. 71
5-3-4 بحث و نتیجه گیری فرضیه چهارم. 72
5-3-5 بحث و نتیجه گیری فرضیه پنجم.. 73
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………..صفحه
5-4 پیشنهادهای کاربردی… 74
5-5 پیشنهادهای پژوهش…. 75
منابع.. 76
پیوستها 82
1.پرسشنامه. 82
- بارهای عاملی هریک از گویهها در عاملهای باقی مانده. 85
فهرست جدولها
عنوان……………………………………………………………………………………….صفحه
جدول 3-1 ضرایب پایای پرسشنامه و زیرمقیاسهای آن………………………………… ……. 49
جدول 3- 2 آزمون کیزر – می یر – الکین…………………………………………………………… 51
جدول 3- 3 آزمون بارتلت………………………………………………………………………………. 51
جدول 3- 4 نتایج ویژه مقدار برای استخراج عامل……………………………………………52
جدول 3- 5 حیطههای پرسشنامه و تعداد گویههای مربوط به هر حیطه………………………. 53
جدول 4-1 نتایج آزمون تی تک نمونهای فرضیه اول……………………………………………… 60
جدول 4-2 نتایج آزمون تی تک نمونهای فرضیه دوم…………………………………………….. 60
جدول 4-3 نتایج آزمون تی تک نمونهای فرضیه سوم…………………………………………….. 61
جدول 4-4 نتایج آزمون تی تک نمونهای فرضیه چهارم………………………………………….. 61
جدول 4-5 نتایج آزمونW Mauchly’s…………………………………………………………. 62
جدول 4-6 نتایج آزمون اختلاف بین موانع حمایتمالی……………………………………62
جدول 4-7 نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی در مورد مشخص کردن محل اختلافها……… 63
جدول 4-8 نتایج مربوط به رتبه بندی موانع حمایتمالی……………………………………63
جدول 4-9 رتبه بندی گویههای حیطهی قانونی- دول………………………………………..64
جدول 4-10 رتبه بندی گویههای حیطهی بسترسازی حرفهای……………………………….65
جدول 4-11 رتبه بندی گویههای حیطهی تبلیغاتی………………………………………..……65
جدول 4-12 رتبه بندی گویههای حیطهی مدیریت ورزشی………………………………………66
فهرست نمودار و اشکال
عنوان صفحه
نمودار4-1 توزیع افراد بر اساس سن.. 55
نمودار 4-2 وضعیت جنسیت گروه مورد مطالعه. 56
نمودار 4-3 سطح تحصیلات گروه مورد مطالعه. 56
نمودار4-4 توصیف رشته تحصیلی جامعه موردمطالعه………………………………………………………57
نمودار 4-5 توزیع علاقه مدیران شرکتها به حمایت از سطوح مختلف ورزش…. 57
نمودار 4-6 توزیع شرکتها براساس علاقه به حمایت از بخشهای مختلف ورزش…. 58
نمودار 4-7 توزیع شرکتها بر اساس گستره فعالیت………………………………………………………..58
نمودار 4-8 توزیع کارکنان شرکتها 59
نمودار 4-9 میزان هزینه تبلیغات شرکتها را نشان میدهد. 59
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
در حال حاضر ورزش و تفریحات سالم در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک صنعت مهم و عامل اثرگذار در رشد اقتصاد ملی مورد توجه است و یکی از درآمدزاترین صنایع در قرن 21 به شمار میرود (ایزدی،1384). صنعت ورزش به سرعت جهانی گشته، قلمرو آن همهجا را تسخیر کرده و در سراسر دنیا ریشه دوانیده است، تا میلیاردها انسان از آن بهرهمند شوند. صنعت ورزش با در اختیار داشتن عامل محرکی همچون مسابقات بزرگ ورزشی ، امکان بهرهگیری از فرصتهای تبلیغاتی و رسانهها را فراهم نموده است؛ که این موضوع خود موجب ایجاد بستر لازم برای تعامل ما بین صنعت، تجارت و ورزش گردیده است (آندروف و همکاران،1380). ورزش جزء عواملی است که در جامعهی مدرن تاثیر گذاری غالبی دارد و هیچ جنبهی دیگری از مسائل اجتماعی تا این حد مورد توجه رسانهها قرار ندارد (بازرگان،1386). در سطح بینالمللی، ورزش ششمین رتبه را دربین صنایع عمدهی مختلف را دارا است (آزادان،1391). صنعت ورزش بخشهای نظیر کالاهای ورزشی، بازاریابی، سرپرستی، اجرا، وحمایت مالی، ورزش حرفهای، پوشاک ورزشی، رسانههای ورزشی و ورزشهای تفریحی را در بر میگیرد و هر ساله در حال رشداست (احسانی،1387). اقتصاد ورزشی حیطه گستردهای است که با دیگر بخشهای اقتصادی رابطهای تنگاتنگ دارد. ضرورت جهانی شدن ورزش که از دههی 1980 شروع شد، موجب تغییر نقش ورزش در جامعه شد و فرصتهای درآمدزایی بسیاری را برای افراد، مؤسسات و رسانههای مختلف ایجاد کرد (الهی،1387). افزایش فعالیت در عرصهی تربیتبدنی و ورزش موجب افزایش تقاضای کالا وخدمات مختلف میشود. این مجموعه فعالیتها موجب پیدایش صنعت ورزش میشود (عسکریان،1383). یکی از راههای تأمین بودجهی کافی جهت انجام فعالیتهای ورزشی به ویژه فعالیتهای قهرمانی، جذب سرمایهگذاری شرکتها وکارخانجات خصوصی در صنعت ورزش است (کاظم،1381). حمایتمالی ورزشی یکی از مهمترین منابع درآمدی در ورزش امروزی است (سید عامری، 1388). مفهوم حمایت مالی از ورزش یک پدیده جدید به شمار نمیرود. کشاک به نقل از گراتون و تیلور (1985) بیان میدارد که شروع حمایتمالی از ورزش به سال 1850 میلادی باز میگردد که در آن یک شرکت استرالیایی به عنوان حامی مالی مسابقات کریکت انگلستان درآمد و از این طریق سود زیادی را عاید خود و برگزار کنندگان مسابقه مذکور کرد( کشاک،2004). حمایت از یک ورزش، سازمان ورزشی یا رویداد توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دو جانبه برای هر دو طرف قرارداد (کشاک،2004). تا به حال چه در ورزش و چه در دیگر زمینهها، از حمایت تعریف جامع و مختصی نشده است. اما حمایتمالی به عنوان تدارک کمکهای مالی و جنسی به یک فعالیت به وسیلهی یک سازمان تجاری با هدف کسب اهداف تجاری تعریف میشود(جماعت،1386).
شانک حمایتمالی ورزشی را به صورت زیر بیان میکند سرمایهگذاری در موجودیت ورزش (ورزشکار،تیم،لیگ، یا برنامهی ورزشی) برای حمایت از اهداف کلی سازمانی، تجاری ویا استراتژیهای پیشرفته (شانک،1951). گراتون( 1985) حمایت مالی ورزشی را حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه برای هر دو طرف قرارداد، میداند. امروزه شرکتهای تجاری و صاحبان صنایع مختلف دریافتهاند که، حمایت مالی میتواند به منزله یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند برای آنها عمل کند. در واقع یکی از مهمترین و موثرترین عناصری که موجب پیوند رویدادهای ورزشی و اقتصاد شده است، موضوع حمایت مالی ورزشی به عنوان یک روش تبلیغاتی برای شرکتهای حامی است (بلوریان،1387). اهمیت حامیان مالی در درآمد زایی بخش ورزش دنیا بعد از امتیاز پخش زندهی تلویزیونی قرار دارد که ارزش آن در المپیک برای شرکتها مانند شرکتهای مک دونالد، کداک، ویزا، آدیداس وکوکاکولا بیش از 170 میلیون دلار بوده است (کاظمی،1386). ورزش و اقتصاد در تعامل با یکدیگرند از یک طرف دولتها وشرکتهای خصوصی با حمایتمالی در امر ورزش میتوانند از منابع بسیار آن بهرهمند شوند واز طرف دیگر ورزش میتواند در جنبههای مختلف توسعهی اقتصادی نقش موثری داشته باشد (الهی،1383). در استرالیا براساس گزارش رایان، سالانه 7/49 میلیون دلار توسط حامیانمالی به فوتبال جنوب استرالیا کمک بلاعوض میشود (سید عامری،1388). بنابراین با توجه به اینکه حمایتمالی یکی از زیر مجموعههای بخش بازاریابی است و مسئولین ورزش برای به ثمر بخشیدن و به نتیجه رسیدن اهداف خود چه در بحث ورزش همگانی و چه در بحث ورزش قهرمانی باید زمینه را برای ورود حامیان در ورزش فراهم کنند. یکی از اولین نیازها جهت ورود حامیان به ورزش شناختن عواملی است که مانع از حمایتمالی شرکتهای خصوصی است در ورزش میشود، از آنجا که جذب حامیان مالی برای ورزش استان کرمان نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسانه دارد، لذا محقق برآن است تا با بررسی وتحلیل ورزش این استان موانع حمایتمالی شرکتهای خصوصی در این حوزه را شناسایی و اولویتبندی کند، و بتواندگامی هر چند کوچک در راه گسترش بیشتر ورزش استان کرمان بر دارد.
1-2 تعریف مسئله و بیان سوالهای اصلی تحقیق
امروزه ورزش این پتانسیل را دارد که تاثیر مهمی را بر جامعه بگذارد (امری،2002). ورزش نه تنها مزایایی برای سلامتی دارد بلکه در ویژگیهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک منطقه و کشور سهم دارد. امروزه شرکتها یاد گرفتهاند که چطور از محیط مناسب ورزش و ورزشکاران استفاده کنند و رایج ترین روش برای استفاده از این محیط حامی مالی شدن به عنوان بخشی از برنامههای ارتقاء و ترویج شان است. بیشترین حمایت از ورزش کشور را دولت و منابع مالی دولتی بر عهده دارند که به دلیل کاهش سرمایهی دولت برای سرمایهگذاری در ورزش، بعضی مواقع پاسخگوی نیاز ورزش کشور نمیباشد (ایزدی،1384). درنتیجه سازمانهای مختلف که مسئولیت امر ورزش کشور را بر عهده دارند قادر نخواهند بود با اتکا به بودجهی دولتی نیازهای خود را تأمین نمایند (فائد،1386). به طوری که در چند سال اخیر مشاهده شد، بسیاری از تیمهای ورزشی به دلیل نبود وضع مالی خوب و حامیان مالی از شرکت در مسابقات مختلف کشوری و بینالمللی بازماندهاند. بنابراین سرمایهگذاری مؤسسات و شرکتهای خصوصی در صنعت ورزش، بحثی است که سالهای متمادی مورد توجه بوده و به طور روزافزون به اهمیت آن افزوده میشود (آزادان،1391). درحال حاضر مسئله حامی مالی در اکثر باشگاهها و تیمهای ورزشی درکشور ما به عنوان یکی از دغدغههای مهم و اساسی مدیران ورزشی درآمده است (خسرومنش،1388). با این حال، با توجه به شرایطی که امروزه بر ورزش کشور حاکم است، معلوم میشود که شرکتها و کارخانجات مشهور و پرسرمایه از سرمایهگذاری در ورزش خودداری مینمایند. به طوری که بیشتر رشتههای ورزشی برخی از استانها و شهرها، به دلیل عدم وجود حامی مالی، از شرکت در مسابقات داخلی، ملی و بین المللی باز میمانند (یزدانی،1390). بدیهی است که چرخهی سرمایه، حامیان و ورزش در صورتی که در یک تعامل مثبت و اصولی در کنار هم قرار گیرند باعث رشد و گسترش یکدیگر شده و به تبع آن موجب درگیر شدن بخشهای مختلف جامعه و از همه مهمتر باعث رشد ورزش کشور و عوامل تولید میشود که در نهایت منجر به اشتغال زایی میگردند (یزدانی،1390). شرکتها برای حمایتمالی از بخش ورزش و یا هر بخش دیگری دلایل و اهداف خاصی را دنبال میکند که اگر مدیران ورزشی زمینه را برای این کار مهیا کنند، بخش ورزش با حمایتمالی این شرکتها رشد بخصوصی را خواهد داشت. موضوع حامیانمالی ورزشی به دلیل تأثیرات بسزایی که در توسعهی اقتصادی صنعت ورزش داشته است همواره مورد توجه محققان بوده است،در این رابطه ( گی کو،2004) به شرایط و نظام اقتصادی کشورها به عنوان عامل مهم در جذب حامیانمالی برای ورزش اشاره میکند و وجود ساختار رقابتی در اقتصاد کشورها را به عنوان یک عامل محرک برای توسعهی حمایتمالی از ورزش میداند.در صورتی که یافتههای پژوهشی هودا (2001) بیانگر آن است که اصل سود مورد انتظار،مهمترین عامل جذب حامیان در ورزش است.از سوی دیگر استرلایز(2005)، نقش نمایش تلویزیونی را در جذب حامیانمالی اساسی شمرده و بیان میکند هر چه نمایش تلویزیونی و ماهوارهای مسابقات ورزشی در سطوح ملی و بین المللی وسیع تر باشد میزان جذب حامیان مالی بیشتر خواهد بود. الهی و همکارانش (1386) در بررسی موانع توسعه جذب درآمد حاصل از حمایتمالی در صنعت فوتبال ایران موانعی را مورد شناسایی قرار داد که عبارتند 1. موانعی که ریشه در ساختار اقتصادی کل کشور دارند. 2. موانعی که مرتبط با صنعت فوتبال کشور بودند. 3. موانعی که مربوط به هماهنگی بین بخشی و بین سازمانی بودند. احسانی و همکارانش (1387) نیز در بررسی علل عدم حمایت اسپانسرها از ورزش بانوان شهر اصفهان عنوان کردند شرکتها به دلیل عدم اطمینان از سرمایه گذاری در بخش ورزش بانوان، عدم دسترسی به اهداف خود و انتقال ضعیف پیام تجاری شرکت حاضر به سرمایهگذاری در این صنعت نمیباشند.
به هر حال مروری بر تحقیقات نشان میدهد که برخی محققان موانع توسعهی حمایت ورزشی را در شرایط و نظام اقتصادی کشورها جستجو کردهاند (الهی و همکاران ،گی کو). و برخی دیگر عواملی چون عدم نمایش گستردهی تلویزیونی مدیریت نامؤثر بازاریابی و اعتبار پایین آرم یا نشان ورزش مورد حمایت را درتوسعهی جذب حمایتمالی مورد تأکید قرار دادهاند (استرلایز، س2005).
بررسی جامع محقق نشان داد که مروری جامع بر موانع حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان صورت نگرفته است و اکثر تحقیقات درسطوح دیگر ورزش و یا در خارج از کشور انجام شده و هیچ تحقیقی در این سطح از ورزش و ورزش قهرمانی استان کرمان صورت نگرفته است و یا محقق به آن دسترسی پیدا نکرده بنابراین سوال اصلی مطالعه حاضر این است که چه موانعی پیش روی شرکتهای خصوصی برای حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان کرمان وجود دارد؟ و اولویت بندی این موانع چگونه است؟
1-3 اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق
از سال 1950و بهرهگیری ورزش از رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون سبب اقبال بیسابقه جامعه از ورزش شد درنتیجه ورزش به عنوان کسب وکار بخشی ازجامعه رواج یافت کسب وکار ورزش نیازمند به مجموعهای ازملازمات سازمانی،حقوقی،اجرایی ومالی بود در برخی ازجوامع این ملازمات فراهم شد و ورزش به یک صنعت مبدل شد. ازاین روسهم ورزش دربرخی ازملل به حدود 2تا3 درصدتولید ناخالص ملی رسید این دستاوردها سبب شده که برخی کشورها به توسعه ورزش از منظرتوسعه یک صنعت مینگرند و ازآن به عنوان وسیلهای برای رونق اقتصادی امید دارند (جماعت،1390).
همچنین فاکتورهایی که در رشد و توسعهی ورزش اثرگذار و لزوم تحقیق درزمینه حمایت مالی ورزشی را روشن میسازند، عبارتنداز: افزایش تعداد وقایع ورزشی، رشد وتوسعهی اوقات فراغت ، افزایش امکانات، وقایع وشرکت کنندگان ورزشی، شناسایی ورزش به عنوان یک عامل سلامتی ، افزایش حجم رسانهها، رشد بازاریابی درصنعت ورزش، افزایش وگسترش کالاها وخدمات ورزشی برای گستره متنوعی ازتقسیمات بازار، رشد فرصتهای سودآورخلق شده به وسیلهی ورزش، رشدتکنولوژی خدمات،کالاها و تمرینات ورزشی، افزایش حمایتمالی وسرمایهگذاری ورزشی از بین ارتباطات تجارت عمومی، جهانی شدن ورزش و افزایش در اندازهی بازارهای جهانی ورزش و….
موضوع حمایت در ورزش مسألهای است که در تمام دنیا با جدیّت دنبال میشود؛ چرا که در صورت نبود حامیان مالی ورزش بسیاری امتیازاتش را از دست میدهد. اما متأسفانه در کشور ما فرهنگ بازاریابی و بحث حامیان مالی در ابتداییترین مراحل خود قرار دارد و به دلیل ناآشنایی مدیران با این مقوله، هنوز زیر ساختهای لازم برای اینکار شکل نگرفته، محیط حقوقی آن فراهم نشده و آیین نامهها و فرمهای قرارداد تدوین نشده و در یک کلام هیچ کار اساسیای صورت نگرفته است (فاعد، 2006). دردهههای اخیر اغلب دولتها با توجه به کسری بودجه و بحرانهای مالی، اقدام به واگذاری بخشهای دولتی به بخشهای خصوصی کردهاند. درکشور ایران نیز طبق اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه دولت موظف است که بخشهای خود را به بخشهای خصوصی واگذار کند. بخشها و باشگاههای دولتی نیز از این امر مستثنی نیستند و لازم است که باشگاههای ورزشی تحت حمایت بخش خصوصی قرار گیرند. بنابراین باشگاهها و سازمانهای ورزشی باتوجه به این مساله که یکی از راههای تامین بودجه کافی جهت انجام فعالیتهای ورزشی جذب شرکتها و سازمانها جهت حمایتمالی است، باید بازاریابی و در نهایت جذب حامیان مالی را جزء وظایف مهم خود قرار دهند (جماعت، 1390).ادامه حیات باشگاهها و تیمهای معتبر در شرایط کنونی بدون پشتوانه مالی و اقتصادی امکان پذیر نیست. زیرا ورزش نیز مانند هر پروژه ملی دیگر جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده خود نیاز به منابع مالی دارد. گرچه این منابع مالی درحال حاضر از روشهای مختلف نظیر تخصیص اعتبارات دولت درقالب بودجههای مختلف تهیّه میشود، اما این میزان بودجه درمقایسه با سایر فعالیتهای دولتی درصد بسیار ناچیزی از منابع دولتی را به خود اختصاص میدهد (معماری،1386).
بنابراین سازمانهای مختلف که مسئولیت امر ورزش کشور را برعهده دارند قادر نخواهند بود با اتّکا به بودجه دولتی نیازهای خود را تامین نمایند و از طرفی با توجه به تاکید دولت مبنی بر خصوصی سازی در برنامه چهارم توسعه، تمامی باشگاهها برای بقاء چارهای جزء ایجاد درآمد ندارند (محرم زاده ،1385).
استان کرمان بدلیل وجود منابع درآمدی فراوان که قطب معدن کشور می باشد و دارا بودن 37 شرکت بین المللی و جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر می تواند یکی از قطب های ورزش کشور به حساب آید اما بدلیل نبود حامیان مالی مناسب یکی از ضعیف ترین استان ها در بحث ورزش قهرمانی به حساب می آید لذا تحقیقی در این استان برای شناسایی دلایل حامیان برای حمایت نکردن از ورزش ضروری است.
میتوان امید داشت که یافتههای این تحقیق برای دو گروه اهمیت و ضرورت داشته باشد ابتدا برای جامعه ورزش(تیمها و رشتههای حمایت شونده و غیر حمایت شونده) و دوم برای جامعه کسب کار( شرکتها و سازمانهای حمایتکننده و غیر حمایت کننده) بنابراین محقق بر آن شد تا موانع حمایتمالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان را شناسایی و سپس آنها را اولویت بندی کند. حضور حامیانمالی در ورزش و حمایتمالی از این بخش میتواند باعث توسعهی ورزش شود که در نتیجه باعث بهبود کیفیت زندگی،تامین سلامت،نشاط وارتقای اعتمادبه نفس و روحیهی نظم پذیری در افراد شود. ضرورت حضور حامیان مالی در ورزش و حمایتمالی در این بخش به دلیل کاهش سرمایهگذاری دولت دربخش ورزش میتواند جایگزینی برای منابع مالی دولتی باشد. لذا با توجه به وجود موانع در حمایتمالی شرکتها جا دارد که این عوامل شناسایی و اولویتبندی شود تا مسئولین بتوانند با برنامهریزی این موانع را مرتفع کنند تا زمینه برای حضور شرکتهای خصوصی در ورزش استان کرمان فراهم شود. رونق گرفتن حمایت مالی ازورزش سبب بدست آوردن فواید فراوان ذکر شده برای جامعه میشود.
1-4 اهداف تحقیق
1-4-1 هدف کلی
ه