1-6 تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………………………………………………… 13
1-7 سازماندهی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. 13
فصل 2: مبانی تحقیق وبررسی پیشینه تحقیق……………………………………………………………………… 16
2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-2 مبانی نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 17
2 -2-1 کارآفرینی اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………………. 17
2-2-1-1 تعریف کارآفرینی اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………… 17
2- 2-1-2 مفهوم کارآفرینی اجتماعی………………………………………………………………………………………………………… 18
2-2-1-3 کسب و کارهای اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………. 25
2-2-1-4 نظریه های کارآفرینی اجتماعی……………………………………………………………………………………………….. 26
2-2-1-5 طبقه بندی کارآفرینان اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 28
2-2-1-6 اشتراکات و تفاوت های کارآفرینی اجتماعی و اقتصادی……………………………………………………………… 30
2-2-2 تامین مالی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
2-2-3 انوع تقسیم بندی روش های تامین مالی………………………………………………………………………………….. 34
2-2-3-1 درآمد زایی………………………………………………………………………………………………………………………………. 36
2-2-3-1-1 تجاری سازی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 36
2-2-3-1-2 درآمد حق عضویت……………………………………………………………………………………………………………………… 45
2-2-3-1-3 مدیریت کارآمد…………………………………………………………………………………………………………………………. 46
2-2-3-2 سرمایه گذاری………………………………………………………………………………………………………………………… 58
2-2-2-2-1 منابع شخصی………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
2-2-3-2-2 نیکوکاری ریسک
پذیر………………………………………………………………………………………………………………. 58
2-2-3-3 کمک های مالی………………………………………………………………………………………………………………………… 63
2-2-3-3-1 کمک های مالی توسط شرکت…………………………………………………………………………………………………. 66
2-2-3-3-2 کمک های مالی افراد………………………………………………………………………………………………………………… 69
2-2-3-3-3 وقف…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 73
2-2-3-3-4 اهدای زمان …………………………………………………………………………………………………………………………….. 78
2-2-3-3-5 تامین مالی جمعی…………………………………………………………………………………………………………………… 94
2-2-3-4 کمک های دولتی……………………………………………………………………………………………………………………… 105
2-3 مدل های تامین مالی کارآفرینان اجتماعی………………………………………………………………………………. 112
2-4-1 پیشینه تحقیقا داخلی………………………………………………………………………………………………………………….. 137
2-4-2 پیشینه تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………………….. 137
2-5 جمع بندی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………. 140
فصل 3 روش شناسی تحقیق………………………………………………………………………………………………
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 148
3-2 روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….. 148
3-2-1 طرح تحقیق آمیخته………………………………………………………………………………………………………………….. 148
3-2-1 فرآیند اجرایی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 149
3-3 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………… 150
3-4 روش نمونه گیری و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………. 150
3-5 حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
3-6 روش گردآوری دادها………………………………………………………………………………………………………………………. 151
3-7 اعتبار بیرونی تحقیق(پایایی)…………………………………………………………………………………………………………….. 152
3-8 اعتبار درونی تحقیق(روایی)……………………………………………………………………………………………………………… 152
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………… 152
فصل 4 تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………….
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 155
4-2 آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………… 155
4-2-1 متغیرهای جمعیت شناسی………………………………………………………………………………………………………. 155
4-4-2-1-1 سن پاسخ دهندگان مدل……………………………………………………………………………………………………….. 156
4-2-1-2 تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………….. 158
4-2-1-3 جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………………………….. 159
4-2-1-4 سال شکل گیری کسب و کارها……………………………………………………………………………………………… 160
4-2-2 آمار توصیفی متغیرها………………………………………………………………………………………………………………. 162
4-3 آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………… 175
4-3-1 تحلیل داده های کیفی…………………………………………………………………………………………………………………… 175
4-3-2 مدل معادلات ساختاری……………………………………………………………………………………………………………… 182
4-3-2-1 ارزیابی ویژگی های فنی مدل اندازه گیری…………………………………………………………………………………. 182
4-3-2-1-1 پایایی سازه ها وروایی همگرا……………………………………………………………………………………………………. 182
4-3-2-3 روایی واگرا…………………………………………………………………………………………………………………………………… 183
4-3-2-3 معناداری متغیرها و بارورها عاملی(بخش اندازه گیری)…………………………………………………………. 184
4-3-2-4 معناداری متغیرها و ظرایب مسیر(بخش ساختاری)……………………………………………………………………. 188
4-4 برازش کلی تحلیل مسیر…………………………………………………………………………………………………………. 190
فصل 5 نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………………………………. 215
5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 193
5-2 تحلیل براساس سوالهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 193
5-3 بحث و جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………. 195
5-4 محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….. 222
5-5 پیشنهادات تحقیق براساس مبانی نظری………………………………………………………………………………………….. 222
5-5-1 پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 222
5-5- 2 پیشنهادات جهت تحقیقات آینده…………………………………………………………………………………………………….. 222
فهرست مراجع……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 223
پیوست یک: پرسش های مصاحبه………………………………………………………………………………………………………………… 235
پیوست دو: سوال های پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………. . 236
فهرست شکل ها
شکل1-1 کارآفرینی اجتماعی مکمل دولت و بازار………………………………………………………………………………………….. 4
شکل2-2 عوامل موفقیت کارآفرینی اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 27
شکل2-3 کمک مالی متقابل………………………………………………………………………………………………………………………………. 40
شکل2-3 نقشه پرتوی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 42
شکل3-4 ذینفعان تامین مالی در سامانه سیدز………………………………………………………………………………………………… 103
شکل2-5 شرکت های اجتماعی جاسازی شده…………………………………………………………………………………………………. 3 11
شکل2-6 شرکت های اجتماعی یکپارچه………………………………………………………………………………………………………….. 114
شکل2-7 شرکت های اجتماعی خارجی………………………………………………………………………………………………………………. 115
شکل2-8 مدل حمایتی کارآفرین………………………………………………………………………………………………………………………. 116
شکل2-9 مدل واسطه بازار……………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
شکل2-10 مدل استخدام……………………………………………………………………………………………………………………………………… 118
شکل2-11 مدل هزینه خدمات………………………………………………………………………………………………………………………….. 119
شکل2-12 مدل کمک های مالی…………………………………………………………………………………………………………………………. 120
شکل2-13 مدل ارتباط بازار………………………………………………………………………………………………………………………………….. 121
شکل2-14 مدل پیچیده……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 123
شکل2-15 مدل ترکیبی………………………………………………………………………………………………………………………………………… 124
شکل2-16 مدل فرانشیز……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 125
شکل2-17 مدل شرکت خصوصی و غیرانتفاعی……………………………………………………………………………………………………. 126
شکل2-18 تامین مالی کارآفرینان اجتماعی………………………………………………………………………………………………………. 127
شکل3-1 روش ترکیب داده ها………………………………………………………………………………………………………………………….. 149
شکل3-3 فرایند اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… 149
شکل4-1 نسبت سنی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………………………………… 157
شکل4-2 نسبت تحصیلی پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………………. 158
شکل 4-3 نسبت جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………………… 159
شکل 4-4 سال شکل گیری کسب و کار……………………………………………………………………………………………………………. 161
شکل 4-5 سال فروش محصولات………………………………………………………………………………………………………………………… 164
شکل 4-7 ضرایب استاندارد مدل………………………………………………………………………………………………………………………… 187
شکل 4-8 مقادیر تی مدل…………………………………………………………………………………………………………………………. 189
فهرست جداول
جدول2-1 تعریف کارآفرینی اجتماعی………………………………………………………………………………………………………. . . 17
جدول2-2 ماتریس ارزش بازگشت………………………………………………………………………………………………………………. 43
جدول2-3 مکانیزم تخصیص قیمت…………………………………………………………………………………………………………….. 44
جدول2-4 میزان برگشتی مورد نیاز از تصمیمات سرمایه گذاری…………………………………………………………………. 60
جدول2-5 عوامل اثرگذار بر اقدام فعالیت های خیرخواهانه و وقف…………………………………………………………………. 76
جدول2-6 ابعاد داوطلبانه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 92
جدول2-7 بودجه دولتی برای زیر مجموعه سازمان های غیرانتفاعی مختلف آمریکا……………………………………… 110
جدول2-8 توصیف اختصارات شرکت های اجتماعی……………………………………………………………………………………. 9 11
جدول2-9 تامین مالی شرکت ها در چرخه عمر……………………………………………………………………………………………….. 132
جدول2-10 انواع بودجه ی مرحله توسعه………………………………………………………………………………………………………….. 133
جدول 2-11 پیشینه تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………. 137
جدول 2-12 پیشینه تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………………………… 137
جدول 3-1 جدول مورگان………………………………………………………………………………………………………………….. …… 151
جدول4-1 فراوانی سن پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………………………….. 156
جدول 4-2 فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………………….. 157
جدول4-3 فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………………………. 159
جدول4-4 فراوانی سال شکل گیری کسب و کار………………………………………………………………………………………………. 160
جدول4-5 آمار توصیفی متغیر اولویت سازمان…………………………………………………………………………………………………… 162
جدول4-6 میزان حمایت کسب و کارها از سازمان ها و موسسه ها…………………………………………………………………… 163
جدول4-7 میزان استفاده از فروش خدمات و محصولات شرکت ها…………………………………………………………………… 163
جدول4-8 موقعیت بازار کسب و کارها در سه سال گذشته………………………………………………………………………………… 165
جدول4-9 در دوسال گذشته اولین شرکت در ارائه محصولات جدید………………………………………………………………. 165
جدول 4-10 میزان آزمایش شرکت ها در زمینه ورود به بازارهای جدید………………………………………………………….. 166
جدول4-11 موانع پیش روی کسب و کارهای اجتماعی……………………………………………………………………………………… 166
جدول4-12 میزان دریافت حق عضویت……………………………………………………………………………………………………………. 166
جدول4-13 میزان تمایل مشتریان به پرداخت به هر قیمتی که برای محصولات و خدمات…………………………… 167
جدول4-14 نوع مدیریت سازمان………………………………………………………………………………………………………………………… 167
جدول 4-15 میزان مهارت های مدیریت کسب و کارها………………………………………………………………………………….. 168
جدول 4-16 میزان استفاده کسب و کارهای اجتماعی از روش تامین مالی جمعی………………………………………. 168
جدول4-17 انواع روش های جمع آوری کمک های مالی و اعانه……………………………………………………………………. 169
جدول4-18 میزان استفاده کسب و کارها اجتماعی از موقوفات……………………………………………………………………….. 171
جدول4-19 نوع کارکنان…………………………………………………………………………………………………………………………………… 172
جدول 4-20 میزان تاثیر مهارت های کارکنان در زمینه مزایای مورد نظر……………………………………………………… 173
جدول 4-21 میزان حمایت های دولتی……………………………………………………………………………………………………………. 175
جدول4-22 میزان استفاده از سرمایه گذاری…………………………………………………………………………………………………… 179
جدول4-23 ضرایب میانگین واریانس استخراج شده، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ……………………………………… 183
جدول4-24 اعدا معناداری بخش اندازه گیری مدل معادلات ساختاری………………………………………………………… 187
جد