1-10-4- بهره وری کارکنان……………………………………………………………………………………………………………..24
1-10-5- اهرم مالی…………………………………………………………………………………………………………………………25
1-10-6- توسعه درآمدهای کارمزد……………………………………………………………………………………………………25
1-10-7- رشد………………………………………………………………………………………………………………………………..25
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..28
2-2- سهم بازار………………………………………………………………………………………………………………………………29
2-3-عوامل موثر بر سهم بازار بانکها………………………………………………………………………………. ………………30
2-4- عوامل کیفی……………………………………………………………………………………………………………………………31
2-4-1- رفتار کارکنان………………………………………………………………………………………………………………………31
2-4-2- شایستگی و مهارت کارکنان………………………………………………………………………………………………….42
2-4-3- نوآوری در خدمات بانکی…………………………………………………………………………………………………….43
2-4-4- سود و تسهیلات…………………………………………………………………………………………………………………46
2-4-5- نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات…………………………………………………………………………………………..49
2-4-6- امکانات فیزیکی………………………………………………………………………………………………………………….52
2-4-7- قابلیت اعتماد……………………………………………………………………………………………………………………..53
2-4-8- تنوع در خدمات………………………………………………………………………………………………………………….54
2-4-9- سهولت در خدمات……………………………………………………………………………………………………………..55
2-4-10- رضایتمندی مشتریان………………………………………………………………………………………………………….58
2-5-عوامل کمی……………………………………………………………………………………………………………………………..61
2-5-1- نسبتهای سودآوری……………………………………………………………………………………………………………61
2-5-2- نسبتهای فعالیت……………………………………………………………………………………………………………….70
2-5-3-نسبتهای کارایی…………………………………………………………………………………………………………………77
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….84
3-2-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………85
3-3- جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..85
3-4- نمونه و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………….86
3-5- روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………87
3-6- روایی و پایایی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………88
3-7- روش تجزیه و تحلیل نتایج………………………………………………………………………………………………………90
3-7-1- تجزیه و تحلیل توصیفی……………………………………………………………………………………………………….90
3-7-2- تحلیل استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………..91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..93
4-2-توصیف دادهها…………………………………………………………………………………………………………………………94
4-3- آزمون میانگین یک جامعه………………………………………………………………………………………………………115
4-4- آزمون t جهت شناسایی عوامل کیفی اثر گذار بر سهم بازار بانک…………………………………………………116
4-5- آزمون میانگین یک جامعه………………………………………………………………………………………………………120
4-6- آزمون tجهت شناسایی عوامل کمی اثر گذار بر سهم بازار بانک…………………………………………………120
4-7- رتبه بندی عوامل کیفی اثر گذار بر سهم بازار بانک……………………………………………………………………122
4-8- رتبه بندی عوامل کمی اثر گذار بر سهم بازار بانک……………………………………………………………………124
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..126
5-2- نتایج و یافتههای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………126
5-2-1- شناسایی عوامل کیفی…………………………………………………………………………………………………………126
5-2-2- شناسایی عوامل کمی…………………………………………………………………………………………………………128
5-2-3- رتبه بندی عوامل کیفی و کمی اثر گذار بر سهم بازرا بانک صادرات………………………………………..128
5-2-4- نمونه ای از نتایج مطالعات پیشین………………………………………………………………………………………..129
5-3- بحث و نتیجه………………………………………………………………………………………………………………………..130
5-4- محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………131
5-5- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………………..131
5-5-1- توصیه ای برای تحقیقات آینده……………………………………………………………………………………………131
5-5-2- پیشنهادهای اجرایی……………………………………………………………………………………………………………132
منابع و مأخذ
فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………….138
فهرست منابع غیر فارسی…………………………………………………………………………………………………………………142
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..150
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1- ضریب آلفای کرونباخ……………………………………………………………………………………………………………………………..90
4-2-1- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال1……………………………………………………………………………………………………………94
4-2-2- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال2……………………………………………………………………………………………………………95
4-2-3- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال3……………………………………………………………………………………………………………95
4-2-4- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال4……………………………………………………………………………………………………………95
4-2-5- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال5……………………………………………………………………………………………………………96
4-2-6- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال6……………………………………………………………………………………………………………96
4-2-7- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال7……………………………………………………………………………………………………………96
4-2-8- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال8……………………………………………………………………………………………………………97
4-2-9- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال9……………………………………………………………………………………………………………97
4-2-10- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال10………………………………………………………………………………………………………..97
4-2-11- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال11………………………………………………………………………………………………………..98
4-2-12- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال12………………………………………………………………………………………………………..98
4-2-13- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال13………………………………………………………………………………………………………..98
4-2-14- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال14………………………………………………………………………………………………………..99
4-2-15- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال15………………………………………………………………………………………………………..99
4-2-16- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال16………………………………………………………………………………………………………..99
4-2-17- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال17……………………………………………………………………………………………………..100
4-2-18- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال18……………………………………………………………………………………………………..100
4-2-19- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال19……………………………………………………………………………………………………..100
4-2-20- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال20……………………………………………………………………………………………………..101
4-2-21- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال21…………………………………………………………………………………………………….101
4-2-22- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال22……………………………………………………………………………………………………..101
4-2-23- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال23……………………………………………………………………………………………………..102
4-2-24- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال24…………………………………………………………………………………………………….102
4-2-25- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال25……………………………………………………………………………………………………..102
4-2-26- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال26……………………………………………………………………………………………………..103
4-2-27- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال27……………………………………………………………………………………………………..103
4-2-28- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال28……………………………………………………………………………………………………..103
4-2-29- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال29……………………………………………………………………………………………………..104
4-2-30- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال30……………………………………………………………………………………………………..104
4-2-31- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال31……………………………………………………………………………………………………..104
4-2-32- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال32…………………………………………………………………………………………………….105
4-2-33- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال33……………………………………………………………………………………………………..105
4-2-34- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال34……………………………………………………………………………………………………..105
4-2-35- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال35……………………………………………………………………………………………………..106
4-2-36- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال36……………………………………………………………………………………………………..106
4-2-37- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال37……………………………………………………………………………………………………..106
4-2-38- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال38……………………………………………………………………………………………………..107
4-2-39- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال39……………………………………………………………………………………………………..107
4-2-40- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال40……………………………………………………………………………………………………..107
4-2-41- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال41……………………………………………………………………………………………………..108
4-2-42- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال42……………………………………………………………………………………………………..108
4-2-43- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال43……………………………………………………………………………………………………..108
4-2-44- جدول فراوانی و درصد فراوانی سوال44……………………………………………………………………………………………………..109
4-2- 45 جدول میانگین و انحراف معیار پاسخ سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………..111
4-2-46 جدول میانگین و انحراف معیار متغیرهای مستقل کیفی…………………………………………………………………………………….114
4-2- 47 جدول میانگین و انحراف معیار متغیرهای کمی………………………………………………………………………………………………114
4-3-جدول انحراف معیار و خطای معیار میانگین متغیرهای کیفی آزمون t……………………………………………………………………..116
4-4- جدول آماره t و مقادیر معنی داری متغیرهای کیفی آزمون t………………………………………………………………………………….117
4-5-جدول انحراف معیار و خطای معیار میانگین متغیرهای کیفی آزمون t……………………………………………………………………..121
4-6- جدول آماره t و مقادیر معنی داری متغیرهای کیفی آزمون t………………………………………………………………………………..121
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-1- عوامل کیفی و کمی اثر گذار بر سهم بازار بانک………………………………………………………………………………………….22
نمودار 2-1 ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎﺕ……………………………………………………………………………………………………………….56
نمودار 2-2 تغییرات پیوسته در ارایه خدمات و نوآوری………………………………………………………………………………………………. 57
چکیده
توسعه اقتصادی یک کشور منجر به بهبود جایگاه آن کشور در زمینههای مالی و اقتصادی در جهان میگردد. یکی از ابزارهای لازم و موثر برای توسعه اقتصادی، وجود نظام بانکی کارآمد است. یک نظام بانکی سودآور و قوی بهتر میتواند در مقابل تکانههای منفی بازار مقاومت کند و به نظام مالی یک اقتصاد، ثبات بخشد. از این رو دستیابی به یک نظام بانکداری سود آور و قوی زمانی حاصل می گردد که بانک ها دارای سهم بازار حداکثری باشند. سهم بازار به معنی بخش مهمی از کل بازار است که سازمان آن را به خود اختصاص داده و برنامههای بازاریابی خود را در راستای رفع نیازهای آن تنظیم مینماید. از آنجا که یکی از مهم ترین اهداف بانکها در نظام بانکداری ایران کسب سهم بازار حداکثری میباشد و ارتقاء سهم بازار بانک ها منجر به کسب موفقیت، فرصتهای رشد و افزایش قدرت رقابتی، کسب شهرت و اعتبار و نهایتاً کسب سود و بقای سازمان می گردد. پژوهش حاضر با عنوان” شناسایی و رتبه بندی عوامل کمی و کیفی تاثیر گذار بر سهم بازار بانک صادرات شهر اصفهان” به انجام رسیده است. از تعداد 1050 نفر کارمند بانک صادرات شهر اصفهان با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 281 نفر از شعب مختلف به طور تصادفی انتخاب شد. برای آزمون فرضیهها پس از پردازش اطلاعات به کمک نرم افزار SPSS ، از روشt مستقل و آزمون فریدمن رتبه بندی صورت پذیرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از این بود که بین عوامل کیفی نظیر رفتار کارکنان، رضایتمندی مشتریان، شایستگی و مهارت کارکنان، سود و تسهیلات، نوآوری در خدمات بانکی، احساس امنیت، نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات بانکی، امکانات فیزیکی بانک و سهم بازار بانک صادرات شهر اصفهان از نظر آماری ارتباط معنیدار وجود دارد و رتبه بندی آنها از نظر اهمیت اثر گذاری بر سهم بازار بانک صادرات به ترتیب نوشته شده در بالا است (از بیشتر به کمتر). بین عوامل کمی نظیر نسبت های سودآوری، نسبتهای فعالیت، نسبتهای کارایی و سهم بازار بانک صادرات شهر اصفهان نیز از نظر آماری ارتباط معنیدار وجود دارد و رتبه بندی آنها از نظر اهمیت اثر گذاری بر سهم بازار بانک صادرات به ترتیب بالا نوشته شده است( از بیشتر به کمتر).
واژگان کلیدی: سهم بازار بانک صادرات، عوامل کیفی، عوامل کمی.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه:
توسعه اقتصادی یک کشور منجر به بهبود جایگاه آن کشور در زمینههای مالی و اقتصادی در جهان میگردد. یکی از ابزارهای لازم و موثر برای توسعه اقتصادی، وجود نظام بانکی کارآمد است. بانکها نبض فعالیتهای مالی هستند و وضعیت حاکم بر آنها میتواند تاثیر مهمی بر سایر بخشهای اقتصادی یک جامعه داشته باشد. بانکها با سازماندهی و هدایت دریافتها و پرداختها امر مبادلات تجاری و بازرگانی را تسهیل کرده موجب گسترش بازارها، رشد و شکوفایی اقتصادی میگردند. این موضوع به ویژه برای ایران که در آن بازاری برای بدهی وجود ندارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، و به عنوان تنها فراهم کننده وجوه عمل میکنند و پایداری آنها مهم ترین چالش نظام مالی کشور است(برگر، 2008، ص46). بنابراین، یک نظام بانکی سودآور و قوی بهتر میتواند در مقابل تکانههای منفی بازار مقاومت کند و به نظام مالی یک اقتصاد، ثبات بخشد (آتاناسگلو، 2008 ، ص 121). از این رو دستیابی به یک نظام بانکداری سود آور و قوی زمانی حاصل می گردد که بانک ها دارای سهم بازار حداکثری باشند. سهم بازار به معنی بخش مهمی از کل بازار است که سازمان آن را به خود اختصاص داده و برنامههای بازاریابی خود را در راستای رفع نیازهای آن تنظیم مینماید.
بنابراین توجه به تحقیقات در زمینه ارتقاء سهم بازار بانک ها از آنجا ناشی میشود که نقش سهم بازار در کسب موفقیت یا شکست، فرصتهای رشد و قدرت رقابتی، کسب شهرت و اعتبار و نهایتاً کسب سود حداکثری و بقای سازمان به اثبات رسیده است.
- بیان مسئله
هدف اصلی مدیریت بانکی مشابه هر کسب و کار دیگری دستیابی به سود است همانطور که الزام اساسی در تمام فعالیتهای انتفاعی، سود آوری میباشد(برگر، 2008، ص4696). بنابراین از مهم ترین اهداف بانکها در نظام بانکداری ایران کسب سهم بازار حداکثری میباشد. سهم بازار به معنی بخشی از کل بازار است که سازمان آن را به خود اختصاص داده و برنامههای بازاریابی خود را در راستای رفع نیازهای آن تنظیم مینماید. این سهم شامل سهم از منابع پولی و توان در جذب منابع پولی بیشتر و نیز سهم از درآمدها و خدمات بانکی قابل ارایه و تحصیل در صنعت بانکداری میباشد(ابراهیمی، 1386). به اعتقاد بسیاری، ایجاد و حفظ سهم بازار تنها فلسفه شکلگیری نامهای تجاری بوده و نام تجاری قدرتمند مترادف با سود کلان است. اهمیت ارتقاء سهم بازار از آنجا ناشی میشود که نقش سهم بازار در سنجش موفقیت یا شکست بنگاه، فرصتهای رشد و قدرت رقابتی، کسب شهرت و اعتبار و نهایتاً کسب سود و بقای سازمان به اثبات رسیده است.
مطالعه تغییرات سهم بازار دارای دو مزیت است. اول اینکه سهم بازار همبستگی بالایی با سودآوری بانک سرمایهگذار دارد (اکلس، 1988) و شناسایی اهمیت نسبی عوامل کمی بر توضیح تغییرات سهم بازار از نظر عملی معنیدار است. ثانیا سهم بازار در مطبوعات علمی به عنوان نماینده اعتبار بانک سرمایه گذاری کننده مطرح میشود(دنبار، 1998، ص60 و مگینسون ،1991، ص 879) بنابراین بررسی سهم بازار بانک ها دارای اهمیت بسزایی می باشد.
با توجه به تغییرات شدید و سریع بازار، امروزه دیگر ارایه کالا و خدمات با هر کیفیتی مورد قبول نیست بنابراین باید عوامل کیفی موثر بر سهم بازار بانکها مورد توجه قرار گیرد. از جمله این عوامل کیفی اثر گذار میتوان به رفتار کارکنان، شایستگی و مهارت کارکنان، نوآوری در خدمات بانکی، سود و تسهیلات، نحوه پاسخگویی(حسینی، 1389، ص89) و ارائه خدمات بانکی با کیفیت(لین، 2007، ص364)، امکانات فیزیکی بانک(رنجبریان، 1388، ص 88)، احساس امنیت و خدمات ATM (موخلیس، 2009، ص 18)، رضایتمندی مشتریان( وانگ، 2003) اشاره کرد. علاوه بر عوامل کیفی اثر گذار بر سهم بازار بانکها، عوامل کمی نیز در ارتقاء این سهم قابل ملاحظه بوده و باید به آنها توجه کرد. عوامل کمی نتیجه عملکرد مالی ثبت شده است و وابسته به نظرات مشتریان یا کارکنان نیست. این عوامل نسبتهای کلیدی عملکردی نظام بانکی ا