2-4- انواع ساختار سازمانی.. 18
2-4-1- ساختار سازمانی برنز و استاکر. 18
2-4-1-1- ساختار مکانیکی.. 18
2-4-1-2- ساختار ارگانیکی: 19
2-4-2- انواع ساختار از دیدگاه مینتزبرگ 21
2-4-2-1- ساختار ساده 21
2-4-2-2- بوروکراسی ماشینی.. 22
2-4-2-3- بوروکراسی حرفهای.. 22
2-4-2-4- ساختار بخشی یا شعبهای.. 22
2-4-2-5- ادهوکراسی.. 22
2-5- طراحی واحدهای سازمانی بر مبنای نگرش سنتی.. 23
2-5-1- سازماندهی بر مبنای وظیفه. 23
2-5-2- سازماندهی بر مبنای محصول. 24
2-5-3- سازماندهی با توجه به نوع مشتری.. 25
2-5-4- سازماندهی بر مبنای ناحیه ی جغرافیایی.. 26
2-6- دیگرتعیین کننده های ساختار سازمانی.. 26
2-6-1- استراتژی.. 27
2-6-2- اندازه سازمان. 27
2-6-3- تکنولوژی(فن آوری). 27
2-6-4- محیط.. 28
2-6-5- قدرت- کنترل. 28
2-6-6- فرهنگ سازمانی.. 29
بخش دوم: آمادگی برای پذیرش تغییر سازمانی.. 29
2-7- تعاریف و مفاهیم تغییر سازمانی.. 30
2-8- اهمیت و ضرورت توجه به تغییر سازمانی.. 32
2-9- محرک های تغییر. 33
2-10- فرایند تغییر سازمانی.. 35
2-11- اهمیت و ضرورت در آمادگی برای پذیرش تغییر. 35
2-12- ابعاد پذیرش تغییر سازمانی.. 36
2-12-1- مشارکت در تغییر سازمانی.. 37
2-12-2- پشتیبانی از تغییر. 37
2-12-3- درک ضرورت تغییر سازمانی.. 37
2-12-4- آگاهی و اطلاع رسانی.. 38
2-12-5- مقاومت نکردن. 38
2-13- انواع تغییر سازمانی.. 40
2-13-1- تغییر توسعه ای.. 40
2-13-2- تغییر انتقالی.. 41
2-13-3- تغییر بنیادی 41
2-13-5- تغییرات برنامه ریزی نشده 43
2-13-6- تغییر دستوری: 43
2-13-7- تغییر مشارکتی: 44
2-14- موانع فراروی تغییر سازمانی.. 44
2-14-1- موانع فردی فراروی تغییر سازمانی.. 45
2-14-1-1- عادت.. 45
2-14-1-2- الگوها و انگاره های ذهنی.. 46
2-14-1-3- امنیت.. 46
2-14-1-4- انسدادهای ادراکی.. 46
2-14-1-5- جمود فکری افراد. 47
2-14-1-6- عوامل اقتصادی.. 47
2-14-1-7- خوگرفتن به آداب و رسوم. 47
2-14-1-8- اضطراب.. 47
2-14-2- موانع سازمانی فراروی تغییر سازمانی.. 47
2-14-2-1- ساختار سازمانی.. 48
2-14-2-2- تهدید کردن قدرت مدیران. 49
2-14-2-3- تهدید ناشی از شیوه تخصیص منابع. 49
2-14-2-4- تهدید متخصصان. 49
2-14-2-5- لزوم یادگیری مهارت های پرمشقت.. 49
2-14-2-6- برهم خوردن ائتلافهای گروهی.. 50
2-14-2-7- موانع مدیریتی.. 50
2-14-2-8- قوانین و مقررات خشک و دست و پاگیر. 51
2-15- عوامل مؤثر بر تغییر سازمانی.. 51
2-15-1- مشارکت کارکنان در امر تغییر. 52
2-15-2- سبک رهبری تحولی.. 52
2-15-3- آموزش… 52
2-15-4- اعتماد کارکنان به همدیگر. 53
2-15-5- ساختار سازمانی ارگانیکی.. 53
2-15-6- حمایت از تغییر. 54
2-15-7- ایجاد اشتتیاق واقعی برای تغییر. 54
2-15-8- کار گروهی.. 55
2-16- تحقیقات داخلی.. 55
2-17- تحقیقات خارجی.. 57
2-18- چارچوب نظری و مدل تحلیلی پژوهش… 60
2-18-1- مدل مفهومی پیشنهادی.. 65
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- نوع و روش پژوهش… 67
3-2- جامعه آماری پژوهش… 67
3-3- نمونه و برآورد حجم نمونه پژوهش… 68
3-4- ابزارهای گردآوری اطلاعات.. 69
3-4-1- پرسشنامه ساختار سازمانی 69
3-4-2- پرسشنامه آمادگی برای پذیرش تغییر سازمانی.. 71
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها 72
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- توصیف آماری دادهها 75
4-1-1- توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت.. 75
4-1-2- توزیع آماری نمونه بر حسب تحصیلات.. 76
4-1-3- توزیع آماری نمونه بر حسب سنوات خدمت.. 77
4-1-4- توزیع آماری نمونه بر حسب سن.. 78
4-2- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه های ساختار سازمانی و میزان آمادگی برای پذیرش تغییر. 79
4-3- آمار استنباطی: تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش… 93
فصل پنجم: تبحث و نتیجه گیری
5-1- جمع بندی.. 104
5-2- بحث و تفسیر یافته های پژوهش… 104
5-3- پیشنهادات پژوهش… 111
5-3-1- پیشنهادات کاربردی.. 111
5-3-2- پیشنهادات پژوهشی.. 113
فهرست منابع
منابع فارسی.. 115
منابع لاتین.. 121
پیوست
پیوست.. 125
فهرست اشکال و نمودار صفحه
شکل شماره (2-1): ابعاد ساختار سازمانی.. 16
نمودار شماره (2-1) سازمان بر مبنای وظیفه. 24
شکل (2-2): مدل محرک های تغییر. 34
شکل شماره (2-3): ابعاد پذیرش تغییر سازمانی.. 37
نمودار(2-2) سازماندهی بر مبنای محصول. 25
نمودار(2-3)سازماندهی بر اساس مشتری.. 25
نمودار(2-4)سازماندهی بر اساس منطقه جغرافیایی.. 26
شکل شماره (2-4) : سه نوع تغییر سازمان. 42
شکل شماره (2-5): موانع فردی فراروی تغییر سازمانی.. 45
شکل شماره (2-6): موانع سازمانی فراروی تغییر سازمانی.. 48
شکل شماره (2-7): عوامل مؤثر بر تغییر سازمانی.. 52
شکل شماره (2-8): ابعاد ساختار سازمانی.. 63
شکل شماره (2-9): ابعاد پذیرش تغییر سازمانی.. 65
شکل شماره (2-10): مدل مفهومی.. 65
نمودار (4-1). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر جنسیت.. 76
نمودار (4-2). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر تحصیلات.. 77
نمودار (4-3). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب متغیر سنوات خدمت.. 78
نمودار (4-4) : توزیع فراوانی گروه نمونه بر حسب سن.. 79
نمودار شماره (4-5) آزمون کالموگراف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن داده ها( ساختار سازمانی ). 93
نمودار شماره (4-6) آزمون کالموگراف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن داده ها( آمادگی برای پذیرش تغییر). 94
فهرست جداول صفحه
جدول شماره (2-1): وجوه تمایز ساختارهای ارگانیک و مکانیک………………………………………………………………. 20
جدول شماره (2-2): فراونی مؤلفه های ساختار سازمانی………………………………………………………………………. 62
جدول شماره (2-3): فراونی مؤلفه های پذیرش تغییر سازمانی…………………………………………………………………. 63
جدول شماره (3-1) تقسیمات جامعه………………………………………………………………………………………….. 67
جدول شماره (3-2) تقسیمات نمونه…………………………………………………………………………………………… 69
جدول شماره (3-3): سوالات مربوط به هر یک از مؤلفه های ساختار سازمانی…………………………………………………. 69
جدول شماره (3-4): سوالات مربوط به هر یک از مولفه های آمادگی برای پذیرش تغییر سازمانی………………………………. 71
جدول شماره (3-5): پایایی پرسشنامه آمادگی برای پذیرش تغییر سازمانی و هر یک از مؤلفه های آن………………………….. 72
جدول (4- 1). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت………………………………………………………………… 75
جدول (4-2). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب تحصیلات………………………………………………………………. 76
جدول (4-3). توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سنوات خدمت………………………………………………………….. 77
جدول (4-4) : توزیع فراوانی و درصد گروه نمونه برحسب سن……………………………………………………………….. 78
جدول شماره (4-5): طیف بازرگان و همکاران………………………………………………………………………………… 80
جدول شماره( 4-6): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه رسمیت……………………………………. 81
جدول شماره( 4-7) : وضعیت و میانگین مؤلفه رسمیت……………………………………………………………………….. 81
جدول شماره( 4-8): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه پیچیدگی…………………………………… 82
جدول شماره( 4-9) : وضعیت و میانگین مؤلفه پیچیدگی………………………………………………………………………. 82
جدول شماره( 4-10): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه تمرکز…………………………………….. 83
جدول شماره( 4-11) : وضعیت و میانگین مؤلفه تمرکز………………………………………………………………………… 83
جدول شماره( 4-12): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه تخصص گرایی…………………………… 84
جدول شماره( 4-13) : وضعیت و میانگین مؤلفه تخصصگرایی…………………………………………………………………. 84
جدول شماره( 4-14) : وضعیت و میانگین متغیرساختار سازمانی و مولفه های آن……………………………………………… 85
جدول شماره( 4-15): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه مشارکت در تغییر…………………………. 86
جدول شماره( 4-16) : وضعیت و میانگین مؤلفه مشارکت در تغییر…………………………………………………………….. 87
جدول شماره( 4-17): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه پشتیبانی از تغییر………………………….. 87
جدول شماره( 4-18) : وضعیت و میانگین مؤلفه پشتیبانی از تغییر……………………………………………………………… 88
جدول شماره( 4-19): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه مقاومت نکردن……………………………. 88
جدول شماره( 4-20) : وضعیت و میانگین مؤلفه مقاومت نکردن……………………………………………………………….. 89
جدول شماره( 4-21): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه آمادگی برای تغییر………………………… 89
جدول شماره( 4-22) : وضعیت و میانگین مؤلفه آمادگی برای تغییر……………………………………………………………. 90
جدول شماره( 4-23): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه اطلاع رسانی……………………………… 90
جدول شماره( 4-24) : وضعیت و میانگین مؤلفه اطلاع رسانی…………………………………………………………………. 91
جدول شماره( 4-25): توزیع فراوانی و درصد پاسخها به هریک از گویههای مؤلفه درک ضرورت تغییر………………………. 91
جدول شماره( 4-26) : وضعیت و میانگین مؤلفه درک ضرورت تغییر………………………………………………………….. 92
جدول شماره( 4-27) : وضعیت و میانگین متغیر آمادگی برای پذیرش تغییر سازمانی و مولفه های آن………………………….. 92
جدول شماره (4-28) آزمون کالموگراف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن داده ها( ساختار سازمانی )…………………………….. 93
نمودار شماره (4-5) آزمون کالموگراف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن داده ها( ساختار سازمانی )……………………………… 93
جدول شماره (4-29) آزمون کالموگراف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن داده ها (آمادگی برای پذیرش تغییر)……………………. 94
نمودار شماره (4-6) آزمون کالموگراف- اسمیرنف مبنی بر نرمال بودن داده ها( آمادگی برای پذیرش تغییر)…………………….. 94
جدول شماره (4-30): همبستگی بین ساختار سازمانی با آمادگی برای پذیرش تغییر دبیران مدارس متوسطه شهرستان چهار دانگه… 94
جدول شماره (4-31): آزمون تی تک متغیره برای بررسی وضعیت موجود ساختار سازمانی مدارس متوسطه شهرستان چهار دانگه. 95
جدول شماره (4-32): آزمون تی تک متغیره برای بررسی وضعیت موجود آمادگی برای پذیرش تغییر در مدارس متوسطه شهرستان چهار دانگه 95
جدول شماره (4-33): همبستگی بین رسمیت با آمادگی برای پذیرش تغییر دبیران مدارس متوسطه شهرستان چهار دانگه…………. 96
جدول شماره (4-34): همبستگی بین پیچیدگی با آمادگی برای پذیرش تغییر دبیران مدارس متوسطه شهرستان چهاردانگه………… 97
جدول شماره (4-35): همبستگی بین تمرکز با آمادگی برای پذیرش تغییر دبیران مدارس متوسطه شهرستان چهار دانگه…………… 97
جدول شماره (4-36): همبستگی بین تخصصگرایی با آمادگی برای پذیرش تغییر دبیران مدارس متوسطه شهرستان چهاردانگه……. 98
جدول شماره (4-37) نتایج حاصل از روش رگرسیون گام به گام برای بررسی رابطه پیشبین مولفه های ساختار سازمانی با آمادگی برای پذیرش تغییر 98
جدول (4-38) مقایسه میانگین نمرات آمادگی برای پذیرش تغییر بر حسب جنسیت……………………………………………. 100
جدول (4-39) مقایسه میانگین نمرات آمادگی برای پذیرش تغییر بر حسب تحصیلات…………………………………………. 100
جدول (4-40) :مقایسه میانگین نمرات آمادگی برای پذیرش تغییر بر حسب سابقه خدمت……………………………………… 101
جدول (4-41) :مقایسه میانگین نمرات آمادگی برای پذیرش تغییر بر حسب سن………………………………………………. 102
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین ساختار سازمانی با میزان آمادگی دبیران برای پذیرش تغییر در دبیرستانهای شهرستان چهار دانگه است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهرستان چهار دانگه در سال تحصیلی93 -92 بودند که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 210 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 136 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته ساختار سازمانی و گرایش به پذیرش تغییر استفاده گردید. روایی هر دو پرسش نامه توسط صاحبنظران و اساتید راهنما و مشاور تایید شد و پایایی پرسشنامه ها توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ساختار سازمانی (86/0) و برای تغییر سازمانی (82/0) تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، تی مستقل و تحلیل واریانس) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی و مؤلفه های آن – رسمیت، تمرکز، پیچیدگی و تخصص گرایی-با آمادگی برای پذیرش تغییر رابطه معکوس و منفی دارد. نتای