ﺗﺤﻮل درﺳﺎﺧﺘﺎر
ﺗﺤﻮل در ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺴﺘﻠﺰم اﯾﺠﺎد دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﺳﺎزﻧﺪه در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻋﺪ، ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ، روﯾﻪ ﻫﺎ وﺿﻮاﺑﻂ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻫﺴﺘﻨﺪ از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺒﻨﺎی ﻋﻤﻠﮑﺮد اﺟﺮاﯾﯽ و ﻓﺮاﯾﻨـﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی وﺧﺪﻣﺎﺗـﯽ اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ آﻧﻬﺎ را از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﯽ ﺷﮑﻞ دﻫﻨﺪه ﻓﻀـﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺤﻮل ﻧﯿﺰ داﻧﺴﺖ. ﻓﺮاﻫﻢﮐﺮدن ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﮐﻪ ﺑﺎزﻧﮕﺮی دﻗﯿﻖ وﺗﻐﯿﯿﺮ درﻫﺮﯾﮏ ازاﺟﺰای ﺳﺎزﻧﺪه ﺳﺎﺧﺘﺎرﺳﺎزﻣﺎن را اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮﺳﺎزد ﺧﻮد ﻣﺴﺘﻠﺰم ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻧﻈﺎرﺗﯽ ﻣﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ داﺧﻠﯽ وﻣﺤﯿﻄﯽ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮرﻣﻘﻄﻌﯽ و ﻣﺮﺣﻠﻪای داﺋﺮ ﺷﻮد و ﺑﺮاﺳﺎس ﻫﺮﯾﮏ ازﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﺳﺎﺧﺘﺎری وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﻋﻤﻠﯿـﺎترادرارﺗﺒﺎط ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ اﻧﺘﻈﺎرات و ﻓﻀﺎی ﻣﻄﻠﻮب ﺗﺤﻮل ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮاردﻫﺪ. ﺑﺪﯾـﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﺳﺎﺧﺘـﺎری ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪﯾﻬﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای وارد ﺷﺪن ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﺗﺤﻮل ﻣﺸﺨـﺺ و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﺮای ﺗﺤﺮﮐﺎت ﻣﺜﺒﺖ درآﺳﺘﺎﻧﻪ ﺗﺤﻮل آﻣﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد. دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑـﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺗﺤﻮلﯾﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻓﻌﻞ واﻧﻔﻌﺎﻻت ﺳﯿﺴﺘﻢ را در ﺳﻄﺤﯽ ﮔﺴﺘﺮده ﺗﺮ. ﮐﯿﻔﯿﺘﯽ ﺑﻬﺘـﺮازآﻧﭽﻪ ﻫﺴﺖ ﺑﻬﺒﻮدﺑﺨﺸﺪ ﺑﺎ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﭘﺎره ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی ﺗﺴﻬﯿﻞ ﮐﻨﻨـﺪه ﻋﻤﻠﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد اﯾﻦ ﻣﺪاﺧﻠﻪﮔﺮﻫﺎ اﻏﻠﺐ درﮐﻨﺎرﻗﺴﻤﺘﻬﺎی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ اﯾﺴﺘﮕﺎه ﻣﮑﻤﻞ ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪه ﺑﻪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯿﻬﺎی ﺑﺨﺶ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﭼﯿﺮه ﺷﺪن آن ﺑﺮدﺷﻮارﯾﻬﺎی اﺟﺮاﺋﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﺤـﻮل ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. (ﺗﺴﻠﯿﻤﯽ، ۱۳۷۶،۱۲۴)
نمودار ۲-۸: ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺑﻌﺪ از ﺗﺤﻮل و ﺳﺎﺧﺘﺎرﻗﺒﻞ از ﺗﺤﻮل
۱-۱-۲- ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎری
اﻧﻮاع ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻗﺼﺪ اﯾﺠﺎد آن را دارد، ﻣﺘﻨﻮع و ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻮع ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺘﮑﯽ ﺑﻪﻫﺪف ﻣﻮردﻧﻈﺮ، از آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در ﺳﻄﺢ ﻓﺮدی ﺗﻐﯿﯿﺮ، ﻫﺪف ﻣﺪﯾﺮان اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﮐﺎرﮐﻨﺎن اﺳﺖ. آﻣﻮزش، ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺬﯾﺮی و اﻧﺠﺎم ﻣﺸﺎوره از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺮاﺗﮋی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان در ﻫﻨﮕﺎم اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺳﻄﺢ ﻓﺮدی ﺑﮑﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. ﺑﻄﻮر ﻣﺸﺎﺑﻪ وﻗﺘﯽ ﻫﺪف ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ در رﻓﺘﺎر ﮔﺮوﻫﯽ اﺳﺖ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻈﯿﯿﺮ آﻣﻮزش ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ، ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺎزﺧﻮر و ﻣﺸﺎوره ﻓﺮاﯾﻨﺪی، اﺳﺘﻔاده شود.
سؤالات تحقیق
- چه عواملی در ایجاد فساد در نظام اداری ایران مؤثرند؟
- آیا تفاوت معناداری در راهبردها ، روش ها وشیوههای مبارزه با فساد اداری میان وضعیت موجود با مطلوب وجود دارد؟
فرضیات تحقیق: فرضیات سؤال اول تحقیق
- وضعیت اقتصادی جامعه و کارکنان دولت از جمله عوامل مؤثر در بروز فساد اداری است.
- روابط خویشاوندی و آشنایی کارکنان بخش های دولتی با ارباب رجوع در بروز پدیده فساد اداری نقش دارد.
- یارانههای دولتی از جمله عوامل موثر در بروز فساد در نظام اداری ایران است.
- چندنرخیبودن ارز در بروز پدیده فساد اداری مؤثری دارد.
- ارتباط مستقیم و مکرر اربابرجوع با کارکنان بخشهای دولتی در بروز فساد اداری نقش مؤثری دارد.
- عدم حساسیت جامعه نسبت به ترویج معیارهای اخلاقی در بروز فساد اداری نقش مؤثری دارد.
- افراط در وضع قوانین و مقررات به منظور محدود نمودن بخش خصوصی در بروز پدیده فساد اداری نقش مؤثری دارد.
- محدودیتهای تجاری و واردات کالا در بروز فساد اداری در نزد کارکنان و سازمانهای دولتی مؤثر است.
- پاسخگویی کم و ناکافی بخش دولتی موجبات فراهم آوردن فضای مناسب جهت بروز فساد اداری میشود.
- وسعت دخالتهای دولت در تصدیگری امور اقتصادی موجبات بروز فساد اداری را فراهم میآورد.
- عدم اصلاح یا تغییر قوانین مالیاتی در راستای سادهسازی و شفافیت در بروز پدیده فساد اداری نقش مؤثری دارد.
- روشهای ناموفق بازرسی و نظارت سازمانهای نظارتی یکی از عوامل موثر در بروز فساد در نظام اداری ایران است.
فرضیههای سؤال دوم تحقیق
- تفاوت معنیداری میان وضعیت موجود در اعطای مردمسالاری بیشتر به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر مبارزه با فساد اداری با وضعیت مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری در افزایش حقوق کارکنان بخش دولتی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش فساد اداری میان وضعیت موجود با وضعیت مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری میان وضعیت موجود در اجرای مجازاتهای شدید در ارتباط با فساد در بخش دولتی به عنوان یکی از سازوکارهای مؤثر مبارزه با فساد اداری با وضعیت مطلوب موجود است.
- تفاوت معنیداری در اصلاح و یا تغییر نظام مالیاتی به عنوان یک سازوکار موثر در کاهش فساد اداری میان وضعیت موجود باوضعیت مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری میان وضعیت موجود در ایجاد مؤسسات مستقل مبارزه با فساد به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر کاهش فساد اداری باوضعیت مطلوب موجود است.
- تفاوت معنیداری در امر تسریع در خصوصیسازی و عدم تصدیگری بخش دولتی بعنوان سازوکاری مؤثر در کاهش فساد اداری میان وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری میان وضعیت موجود در افزایش شفافیت بودجه به عنوان راهکاری مؤثر در مبارزه با فساد اداری با وضعیت مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری در امر مقررات زدایی و آزادسازی اقتصادی بیشتر به عنوان سازوکارهای مؤثر در کاهش فساد اداری میان وضعیت موجود با مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری میان وضعیت موجود در کنترل قیمتها و تورم کمتر به مثابه راهحلی مؤثر در امر مبارزه با فساد اداری با وضعیت مطلوب موجود است.
- تفاوت معنیداری میان وضعیت موجود در اجرای مجازاتهای شدید در ارتباط با فساد در بخش خصوصی به عنوان یکی از سازوکارهای مؤثر در کاهش فساد اداری با وضعیت مطلوب وجود دارد.
- تفاوت معنیداری در نحوه اجرای سرمشق توسط رهبری و تعیین راهبردهای مناسب به مثابه راهکاری مؤثر در مبارزه با فساد اداری میان وضعیت موجود با مطلوب وجود دارد.
جامعه آماری: متشکل از سه جامعه به ترتیب اعضای هیئت علمی رشتههای مدیریت، حسابداری، حقوق ، علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاهای تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی و تربیت مدرس و همچنین واحدهای دانشگاهی تهران شمال، تهران جنوب و تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی ـ مدیران و کارشناسان ارشد سازمانهای نظارتی و بازرسیکننده در تهران از قبیل سازمان بازرسیکلکشور، سازمان حسابرسی تعزیرات حکومتی محاسبات و در نهایت مدیران شرکتهای دولتی تابعه وزارتخانههای نفت و بازرگانی و صنایع و معادن.
به برخی از نتایج حاصل از این تحقیق به اختصار اشاره میگردد :
- موثرترین عامل بروز فساد اداری که با بهره گرفتن از آزمون تحلیل و اریانس فریدمن حاصل گردید، «وسعت دخالت دخالت های دولت در امور اقتصادی» میباشد.
- مؤثرترین روش یا راهکار مقابله با فساد اداری که با بهره گرفتن از آزمون یادشده رتبهبندی شده «مردمسالاری بیشتر» میباشد. مراد از مردمسالاری بیشتر، حق سؤالکردن از مراجع قدرت (دولت، قوه قضائیه و …) و به عبارتدیگر پاسخگو بودن آنان در برابر جامعه مدنی و مطبوعات آزاد و احزاب مستقل و واقعی است.
- مورد قابل ذکری که از اهمیت شایانی برخوردار است و میتواند از جمله دستاوردهای شاخص این تحقیق قلمداد گردد، انتخاب راهکار «ایجاد موسسات مستقل بازدارنده فساد» به عنوان کماثرترین روش مبارزه با فساد اداری از جانب جامعه آماری مربوط میباشد که در اولویت آخر رتبهبندی مزبور قرار گرفته است.