قانونگذار پس از بیان موضوع ادغام در ماده ۱۰۵ قانون برنامه پنجم توسعه، در ماده ۱۰۷ قانون مذکور برای اولین بار به تشریح مشارکت مدنی در قانون مذکور پرداخته است. مشارکت مدنی با تشکیل گروه اقتصادی با مشارکت دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی به منظور تسهیل و گسترش فعالیت اقتصادی وتجاری برای یک دوره بر اساس قرارداد کتبی پس از ثبت در مرجع ثبت شرکتها در قالب شرکت مدنی مجاز میباشد[۱].
در مشارکت مدنی، یک ساختار شرکتی به عنوان وسیله و محمل فعالیت مشترک مورد استفاده قرار نگرفته است و طرفین فقط بر توافق های قراردادی خود تکیه میکنند[۲].
هر چند که برخی از اساتید و فعالان اقتصادی تعریف ادغام و مشارگت مدنی را یکی میداند لکن کنسرسیومها از جمله مشارکتهای انتفاعی در حوزه تجارتهای بین المللی دارای ماهیت حقوقی مجزا محسوب میگردند. مشارکتهای انتفاعی، واحد تجاری مشترکی است که توسط دو یا چند مشارکت کننده برای مقصود مشخص تجاری، مالی و یا فنی ایجاد میگردد.[۳]
بطور کلی دو نوع مشارکتهای انتفاعی از هم متمایز شده اند. مشارکتهای حقوقی که مشارکتهای واجد شخصیت حقوقی میباشند و مشارکتهای مدنی که فاقد شخصیتهای حقوقی میباشند. هر چند در برخی از کشورهای اروپایی کنسرسیوم میتواند در قالب شرکتهای تجاری تشکیل گردد، لکن در اکثر کشورها، قراداد کنسرسیوم خارج از قالب شرکتهای تجاری بوجود میآیند و میتواند شکل آزادتری از سازمان که دارای مشخصات مشارکت میباشد در مرجع ثبت شرکتها به ثبت برسد. در عرف بین المللی تشکیل کنسرسیوم به مفهوم ایجاد شخصیت حقوقی جداگانه و مستقل نمی باشد و در واقع عملا یک نوع مشارکت به طور غیر مستقیم بین اعضاء کنسرسیوم به وجود میآید، بدون آنکه رابطه حقوقی بین آنها ایجاد گردد.
تشکیل گروه اقتصادی با منافع مشترک با مشارکت دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی به منظور تسهیل و گسترش فعالیت اقتصادی و تجاری برای یک دوره محدود و براساس قراردادی کتبی پس از ثبت در مرجع ثبت شرکتها در قالب شرکت مدنی و ضوابط و شرایط مربوط به آن و با رعایت موازین اسلامی و اصل منع اضرار به غیر و منع انحصار مجاز است. تغیـیر در حیـطه اختیارات مدیران شرکتهای مدنی مذکور و از جمله کنسرسیوم، در قـرارداد در قبـال اشـخاص ثالـث قابل استناد نیست و اعضاء گروه بطور تضامنی مسؤول پرداخت دیون گروه از اموال شخصی خود میباشند، مگر این که با اشخاص ثالث طرف قرارداد به ترتیب دیگری توافق شده باشد.
عملیات مربوط به دفاتر تجاری، بازرسی و تصفیه، مطابق ماده(۶) و احکام باب یازدهم قانون تجارت و مواد (۱۵۱) و (۱۵۲) لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ انجام میشود.
فوت یا حجر یا ممنوعیت قانونی یکی از اشخاص حقیقی یا انحلال یا ورشکستگی یکی از اشخاص حقوقی موجب انحلال گروه میشود مگر این که در قرارداد تشکیل گروه اقتصادی طور دیگری مقرر شده باشد.
این نوع از مشارکت مدنی در حقیقت با حفظ شخصیت شرکاء ایجاد میشود . هر چند که با در نظر گرفتن قواعد عمومی و بدون تحقق و ایجاد شخصیت حقوقی جدید، به نظر میرسد تشکیل شرکت مدنی امکان پذیر باشد . اما هم از لحاظ ماهیت و هم از لحاظ اهلیت و نحوه اقدامات ثبتی و مالی، تفاوتهای اساسی با ادغام شرکتهای تجاری دارد که با توجه به موضوع مقاله پرداختن به آن ما را از چارچوب بحث خارج می کند.
در مرجع ثبت شرکتها دستور العمل پیشنهادی نحوه ثبت مشارکت مدنی با دستور العمل نحوه ثبت ادغام شرکتهای تجاری بسیار متفاوت میباشد. دستور العمل پیشنهادی نحوه ثبت مشارکت مدنی بشرح ذیل میباشد :
دستور العمل پیشنهادی نحوه ثبت شرکتهای مدنی در مراجع ثبت شرکتها وموسسات غیر تجاری
در راستای تکالیف مقرر در ماده ۱۰۷ قانون برنامه پنجم توسعه، مبنی بر ثبت گروههای اقتصادی (از جمله مشارکتهای مدنی، مشارکتهای انتفاعی، کنسرسیوم و جوینت ونچر ) در مرجع ثبت شرکتها در قالب شرکت مدنی و در جهت ایجاد رویه واحد در مراجع ثبت شرکتها سراسر کشور، رعایت موارد و ارائه مدارک و مستندات بشرح ذیل الزامی میباشد :
- با توجه به اقسام مختلف گروه اقتصادی استفاده از عناوین مختلفی از جمله گروه اقتصادی، مشارکت مدنی ،مشارکت انتفاعی، کنسرسیوم و تشکل گروه اقتصادی در نام شرکت بلا مانع میباشد.
- در گروه اقتصادی بعد از نام شرکت باید عبارت ( شرکت مدنی ) قید گردد. تایید نام گروه اقتصادی با در نظر گرفتن پرداخت حقوق دولتی و قانون منع استفاده از اسامی بیگانه و سایر قوانین موضوعه صورت میپذیرد.
- در گروه اقتصادی، حداقل تعداد اعضاء گروه دو شخص حقوقی و حقیقی میباشد.
- موضع فعالیت گروه اقتصادی میبایستی بصورت منجز و با صراحت در در چارچوب تسهیل و گسترش فعالیتهای اقتصادی و تجاری باشد.
- مدت فعالیت گروه اقتصادی محدود میباشد.
- تابعیت گروه اقتصادی با توجه به ماده یک قانون ثبت شرکتها تعیین میگردد.
- با توجه به ثبت گروه اقتصادی در مرجع ثبت شرکت ها، مرکز فعالیت و یا اقامتگاه اصلی میبایستی در اوراق و اسناد قید گردد.
- میزان سرمایه و یا قرارداد گروه اقتصادی میبایستی مشخص گردد.
مدارک لازم جهت ثبت گروه اقتصادی بشرح ذیل میباشد :
- دو نسخه اظهارنامه که توسط تمامی اعضاء گروه اقتصادی امضا شده باشد.
- دو نسخه قرارداد کتبی (تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی) که توسط تمامی اعضاء گروه اقتصادی امضاء شده باشد.
- ارائه مدارک اعضاء گروه اقتصادی بشرح ذیل:
الف – اشخاص حقیقی گروه اقتصادی : تصویر برابر با اصل شناسنامه صفحه اول و کارت ملی در صورت داشتن توضیحات ،صفحه توضیحات( یک نسخه)
ب – اشخاص حقوقی گروه اقتصادی : تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس و آخرین آگهی تغییرات مدیران، معرفی نامه نماینده شخص حقوقی تصویر برابر با اصل صفحه اول شناسنامه وکارت ملی نماینده حقوقی
- پرداخت تعرفهها و حق الثبت و حق الدرج با توجه به میزان سرمایه و یا قرارداد، توسط اداره کل ثبت شرکتها تعیین میگردد.
- در مراجع ثبت شرکتها دفتر مخصوصی برای ثبت شرکتهای مدنی در نظر گرفته میشود و شرکتهای مدنی مرقوم به ترتیب دارای شماره ثبت خواهند بود و بالتبع آن شناسه ملی دریافت مینمایند.
- پس از ثبت شرکتهای مدنی در ادارات ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، مراتب جهت اطلاع عموم با هزینه متقاضی در روزنامه رسمی منتشر میگردد.
- در خصوص نحوه انحلال و تصفیه کنسرسیوم در حقوق ایران، احکام باب یازدهم قانون تجارت و مواد (۱۵۱) و (۱۵۲) لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ انجام میشود. فوت یا حجر یا ممنوعیت قانونی یکی از اشخاص حقیقی یا انحلال یا ورشکستگی یکی از اشخاص حقوقی موجب انحلال گروه میشود مگر اینکه در قرارداد تشکیل گروه اقتصادی طور دیگری مقرر شده باشد[۴].
گفتار هشتم : تفاوت ادغام وتحصیل شرکتها
واحد تجاری که از نظر نقدینگی غنی است یا از تسهیلات استقراض سرمایه برخوردار است میتواند از طریق تحصیل مالکیت در یک شرکت مستقر (مثلا خارج) گسترش صادرات بالقوه خود را در نظر داشته باشد. در این صورت، واحد تجاری میتواند از مجاری بازاریابی آن شرکت برای توزیع محصولاتش بهره مند شود و نیازی به ایجاد یک نمایندگی دائمی از آغاز کار در آن بازار ندارد[۵].
یکی از مباحثی که بتازگی در قوانین و مقررات ایران وارد گردیده است بحث تحصیل شرکت میباشد. این موضوع در جهت تسهیل در واگذاری شرکتهای دولتی مشمول واگذاری در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی میباشند وارد گردیده است. با عنایت به اینکه مباحث حقوقی و ماهیتی هر دو فرایند در قوانین و مقررات تشریح نگردیده است لذا موجب نزدیکی تعاریف فرایند ادغام و تحصیل نزد حقوقدانان گردیده است.
اما بطور کلی، ادغام شرکتهای تجاری با تحصیل متفاوت میباشد، زیرا در تحصیل شرکتهای تجاری موضوع شرکتهای مشمول واگذاری اصل ۴۴ قانون اساسی، چند شرکت (تحصیل شونده) بدون محو شخصیت حقوقی، هر کدام به یک شرکت قابل واگذاری دیگر (تحصیل کننده ) منتقل میگردد و سپس به وزارت امور اقتصادی اجازه دهد نسبت به واگذاری شرکت تحصیل کننده اقدام نمایند. [۶]
در تحصیل شرکتهای تجاری ماهیت حقوقی شرکتها محو نمی شود و فقط از دارایی شرکتها استفاده میگردد و مدیریت و اداره شرکت کمافی السابق وجود دارد.
موارد مربوط به تحصیل در مورد شرکتهای عمومی، خواه خصوصی قابل اعمال میباشد. در حقوق تجارت بین الملل اگر شرکتی که قرار است مالکیت آن تحصیل شود یک شرکت عمومی باشد و قرار باشد سهام آن در بازار بورس بین المللی معامله گردد، مقررات مربوط به خرید سهام شرکتها برای اداره آنها و ادغامها و مقررات حاکم بر تحصیل مالکیت اسامی سهام باید مراعات شوند [۷].
لذا با توجه به تعاریف مذکور در تحصیل شرکت، شخصیت حقوقی شرکتها تحصیل شونده از بین نمی رود، اما در ادغام شرکتهای تجاری، شخصیت حقوقی شرکتهای ادغام شونده محو و از بین میرود. همان طور که بیان شد، تحصیل شرکتهای تجاری برای اولین بار در قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بیان شده است، از طرفی مباحث مربوط به آن تشریح نشده است و نحوه تبدیل و یا واگذاری تعهدات و یا دیون در شرکت جدید با ابهام مواجه میباشد. با در نظر گرفتن عدم محو شخصیت حقوقی شرکتهای تحصیل شونده و همچنین باقی بودن مدیریت شرکتهای قبلی، اینکه چه شخص یا اشخاصی مسئول پرداخت بدهی و دیون وتعهدات شرکت میباشند با ابهام مواجه میباشد.
[۱] – قانون برنامه پنجم توسعه ، انتشارات جنگل چاپ اول سال ۱۳۹۱ ماده ۱۰۷
[۲] – کلایو ام . اشمیتوف ، ترجمه بهروز اخلاقی و همکاران ، حقوق تجارت بین الملل ، انتشارات سمت چاپ دوم سال ۱۳۹۰ صفحه ۵۲۴
[۳] – کلایو ام . اشمیتوف ، ترجمه بهروز اخلاقی ، همان منبع ، ص ۵۲۰
[۴] – اداره نظارت بر ثبت شرکت ها ، اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری کشور
[۵] – کلایو ام . اشمیتوف ، ترجمه بهروز اخلاقی ، همان منبع ، ص ۵۰۷و ۵۰۸
[۶] – قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ، سازمان خصوصی سازی ، وزارت امور اقتصاد و دارایی ماده ۱۸