1-6-1- قلمرو موضوعی : 10
۱-6-2- قلمرو مکانی: 10
1-6-3- قلمرو زمانی : 10
1-7- روش تحقیق: 10
1-8- تعاریف نظری و عملیاتی واژهها و اصطلاحات… 11
1-8-1- فساد مالی-اداری: 11
1-8-2- راهبردهای درون سازمانی: 11
1-8-3- ارزیابی فساد و تواناییهای نهادی: 11
1-8-4- نهادسازی: 11
1-8-5- پیشگیری وضعی: 11
1-8-6- مجریان قانون: 12
1-8-7- بازیابی و بازگرداندن عواید فساد: 12
1-8-8- سلامتی مالی: 12
فصل دوم: پیشینه تحقیق
2-1- تعریف فساد اداری.. 14
2-1-1- تبیین مفهوم فساد و تعاریف و ابعاد آن از نظر محققین.. 15
2-1-2- دیدگاههای نظری و رویکردهای تئوریک در مورد فساد. 17
2-1-2-1- دیدگاه اخلاق گرایان. 18
2-1-2-2- دیدگاه کارکردگرایان. 19
2-1-3- مفهوم شناسی فساد اداری.. 20
2-1-4- تعریف فساد از منظرهای مختلف… 20
2-1-5- دلایل فساد. 22
2-1-6- اثرات فساد. 23
2-1-7- انواع فساد اداری.. 29
2-1-8- مؤلفههای تأثیرگذار بر فساد اداری.. 35
2-1-9- سیستم ارزیابی عملکرد، نظارت و کنترل: 39
2-1-10- تحلیل تاریخی فساد اداری – مالی: 39
2-1-11- پیامدهای فساد اداری – مالی: 40
2-1-12- تخلفات اداری.. 44
2-1-13- مکانیزم نظم و انضباط در سازمان: 45
2-1-14- کاهش تعارض اهداف فرد و سازمان. 46
2-1-15- انواع روشهای اندازهگیری فساد. 46
2-2- سلامت اداری و هویت اداری.. 49
2-2-1- شفافیت… 51
2-2-2- فساد سازمان یافته یا فساد فردی.. 60
2-2-3- سلامت مالی.. 84
2-2-4- نتیجه گیری: 91
2-3- پیشینه تحقیق.. 92
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 97
3-2- طرح تحقیق.. 97
3-2-1- نوع تحقیق.. 97
3-2-2- هدف تحقیق.. 98
3-3- روش گردآوری دادهها 98
3-4- ابزارگرداوری داده ها 98
3-5- جامعه آماری و حجم نمونه آماری.. 99
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها 100
3-7- پایایی (Reliability) 100
3-8- روایی (Validity) 101
3-8-1- روایی محتوا 101
3-8-2- روائی وابسته به معیار. 101
3-8-3- روائی سازه (مفهومی) 102
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه. 104
4-2- بررسی توصیفی ویژگیهای جمعیت شناختی.. 104
4-2-1- جنسیت… 105
4-2-2- میزان تحصیلات… 106
4-2-3- سن.. 107
4-2-4- سنوات خدمت… 108
4-3- آزمون فرضیات تحقیق.. 108
4-3-1- آزمون فرضیه اول : 109
4-3-2- آزمون فرضیه دوم : 110
4-3-3- آزمون فرضیه سوم: 111
4-3-4- آزمون فرضیه چهارم: 111
4-3-5- آزمون فرضیه پنجم: 112
4-3-6- اولویتبندی اثر متغیرها 113
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 116
5-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها 116
5-2-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول: 116
5-2-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم: 117
5-2-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم: 117
5-2-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم: 117
5-2-5- نتایج حاصل از آزمون فرضیه پنجم: 118
5-3- بحث و نتیجه گیری.. 118
5-4-محدودیت… 122
5-5- پیشنهادها 122
. 126
پیوست… 132
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1 شاخص CPI و BPI برای کشورهای مختلف جهان. 70
ﺟﺪول2-2 ده ﻣﻮرد از ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻓﺴﺎدﻫﺎ در ﮐﺴﺐوﮐﺎر ﺟﻬﺎﻧﯽ.. 71
جدول 3-1 توزیع فراوانی و درصد جامعه آماری بر اساس شعبه. 99
جدول3-2 مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ابعاد ساختاری.. 101
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان. 105
جدول 4-2 توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی پاسخگویان. 106
جدول 4-3 توزیع فراوانی ردهی سنی پاسخگویان. 107
جدول 4-4 توزیع فراوانی سنوات خدمت پاسخگویان. 108
جدول 4-7 نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم. 111
جدول 4-8 نتایج حاصل از آزمون tبرای فرضیه چهارم. 112
جدول 4-9 نتایج حاصل از آزمون tبرای فرضیه چهارم. 113
جدول 4-10 نتایج حاصل از انجام آزمون فریدمن.. 113
جدول 4-11 خلاصه نتایج آماری آزمون فرضیات… 114
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 1-1 مدل مفهومی پژوهش براساس برنامه جهانی مبارزه بافساد سازمان ملل(لانگست،1387) 9
شکل2-1 الگوی فساد. 21
شکل 2-2 ارتباط مفاهیم سلامت اداری، هویت اداری، فرهنگ سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمانی.. 50
شکل2-3 دسترسی به قانون اطلاعات تعداد کشورها 56
شکل2-4 تاثیر شفافیت دولت بر کنترل فساد،2004. 56
شکل2-5 رابطه بین شفافیت سیاسی و پاسخگویی تاثیر شفافیت سیاسی بر پاسخگویی.. 60
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1 نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت… 105
نمودار 4-2 نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات… 106
نمودار 4-3 نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ردهبندی سنی.. 107
نمودار 4-4 نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سنوات خدمت… 108
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر راهبردهای درون سازمانی مقابله با فساد مالی بر بهبود سلامت مالی در بانک ملی شهرستان کاشان میپردازد. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرسنل شعب بانک ملی حوزه کاشان تشکیل دادهاند که تعداد آنها 182 نفر میباشد وبر اساس جدول مورگان حجم نمونه پژوهش 123 نفر انتخاب شده است و پرسشنامه پژوهش در بین آنها توزیع گردید. در تحقیق مورد نظراز پرسشنامه محقق ساخته که مشتمل بر 32 سوال است،استفاده گردید است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیارو…) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای، فریدمن) با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 18 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، راهبردهای درون سازمانی مقابله با فساد مالی تاثیر معناداری بر بهبود سلامت مالی دارند. از سوی دیگر طبق رتبه بندی آزمون فریدمن متغیر مجریان قانون دارای بالاترین جایگاه در بین سایر متغیرها میباشد و متغیر بازیابی و بازگرداندن عواید فساد دارای پائینترین جایگاه در بین سایر متغیرها میباشد.
کلید واژه ها: راهبردهای درون سازمانی، فساد مالی، سلامت مالی
مقدمه
با مطالعه و تحلیل تاریخی فساد در تمدنهای باستان، مانند ایران، یونان، روم، چین، مصر و هند، مشخص گردیده است که فساد در جوامع بشری قدمتی به اندازه تمدن داشته است و اکنون نیز یکی از مسائل مبتلا به کشورهای جهان میباشد که در بروز نابسامانیها و جنگها و قیام علیه تمدنهای حاکم نقش داشته است. از سوی دیگر، آسیبها و پیامدهای فساد اداری – مالی در سطح جامعه و سازمانها به لحاظ فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیانگر این موضوع است که فساد در سازمانها تبعات بسیار منفی به دنبال داشته و ضمن آلوده ساختن کارکنان سالم و ایجاد جودلسردی و بی اعتمادی در آنها، صداقت و امانت آنها را زیر سؤال برده و کیفیت خدمات عمومی را پایین میآورد؛ به گونهای که مدیران را به فکر مبارزه با این پدیده ترغیب ساخته است.
بسیاری از ارزشهای اخلاقی،آموزههای مذهبی وآداب ورسوم عرفی ابزارهای مناسبی برای پیشگیری ازفساد اقتصادی و مالی میباشتد.در عین حال در دنیای پیچیده و صنعتی امروز که بسیاری از ارزشهای اخلاقی و مذهبی کمرنگ شده و نقش موثر آن در مناسبات فردی و اجتماعی به کناری نهاده شده است، بسیاری از نظامهای حقوقی از طریق وضع قوانین آمره و الزام کننده در صدد نظم بخشی اجتماعی برآمده وسعی کردهاند با وضع قوا نین و مقررات پیشگیرانه ضد فساد واصلاحات سازمانی و ایجاد حساسیت در افکار عمومی، به گونهای از گسترش وفراگیر شدن فسادجلوگیری کنند.از جمله در کنوانسیون بین المللی مبارزه با فسادسازمان ملل متحد که از منابع اصلی این نوشتار است ودر فصل دوم این تحقیق به متدها وراهبردهای مقابله با فساد پرداخته شده است.
از آنجائیکه آسیب شناسی پدیده فساد اداری، مالیهمواره با رویکرد درمانی مد نظر قرارداشته است و مشخص شده است که برخورد با این پدیده از حیث پیشگیری یا درمان آن از اصول علمی لازم برخوردار نبوده و به جای پیشگیری، بیشتر درمان هدف قرار داده میشود، لذا برای به دست آوردن درک بهتری از عوامل بازدارنده فساد اداری – مالی نیاز است تا چنین پژوهش هایی به اجرا درآید. در نهایت با تبیین دغدغههای مسئولان عالیرتبه نظام در خصوص لزوم مبارزه با فساد اداری، مالی و ذکر آماری از سازمان شفافیت بین المللی که طی آن همه ساله رتبه ایران به لحاظ فساد در بین سایر کشورها نزول مییابد، برای پیشگیری یا مبارزه با فساد اداری – مالی چارهای جز بررسی دقیق تر ابعاد موضوع در داخل سازمانها وج