1-8) قلمرو مکانی تحقیق- 9
1-9)تعریف نظری و عملیاتی متغیرها: 9
1-9-1)تعریف نظری: 9
1-6-2) تعریف عملیاتی متغیرها: 11
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق
2-1-1)مبانی نظری تحقیق- 13
2-1-2)تبیین فلسفی دین- 13
2-1-3)تبیین جامعه شناختی دین- 14
2-1-4)کنش اجتماعی دین- 15
2-1-4-1)حمایت اجتماعی- 16
2-1-4-2)مهار اجتماعی- 17
2-1-5)توصیف لغوی دین- 17
2-1-6)مفهوم دین- 18
2-1-7)تعریف دینداری در پژوهش حاضر- 19
2-1-8)مؤلفه های دینداری- 20
2-1-9)تعریف عملیاتی دینداری- 22
2-1-10)نظریه های تحول روانشناختی دین- 22
2-1-11)نظریه های تحول دینی- 23
2-1-11-1)آلپورت– 23
2-1-11-2)پیاژه 23
2-1-11-3)کولبرگ– 25
2-1-11-4)فالر- 26
2-1-11-5)اوسر- 26
2-1-12)ساختار دین از دیدگاه اندیشمندان غربی- 27
2-1-13)ساختار دین از دیدگاه اندیشمندان مسلمان- 28
2-1-13-1)دیدگاه ابوحامد غزالی- 28
2-1-14)معنویت– 29
2-1-14-1) ارتباط فرا فردی یا ارتباط با خدا 30
2-1-14-2) ارتباط انسان با خدا به گونه ارتباط همه خدایی- 31
2-1-14-3) ارتباط انسان با خدا به گونه ارتباط همه درخدایی- 32
2-1-14-3) ارتباط انسان با خدا بگونه کارگزاری خدا 32
2-1-14-4) ارتباط انسان با خدا بگونه تعاملی با خدا 33
2-1-14-5) ابزارهای اندازه گیری مذهبی بودن از نظر اسلام: 33
2-1-15)روش های سنجش دینداری- 33
2-1-16)روش های پژوهش در مطالعات دینی- 37
2-1-16-1)روش فراتحلیلی و روش های بررسی تحولی- 37
2-1-16-2)روش توصیفی- 38
2-1-17)مشکلات و محدودیت های سنجش دینداری- 38
2-1-18)ذهنیت جدید دینی- 40
2-1-19)تغییرات دینی در ایران- 42
2-1-19)مذهب: 42
2-1-20)جهت گیری مذهبی از دیدگاه صاحبنظران غرب: 43
2-2-20-1)دیدگاه آلپورت: 43
2-1-20-1)ماهیت ابعاد جهتگیری مذهبی- 44
2-2)رفتار اخلاقی- 46
2-2-1)اخلاق اداری- 47
2-2-2)اخلاق شغلی(اخلاق کار) 48
2-2-3)اخلاق حرفهای- 49
2-2-4)اخلاق سازمانی– 50
2-2-5)ارزشهای اخلاقی سازمان- 51
2-2-6)اخلاق مدیریت– 53
2-2-8)رفتار اخلاقی و غیراخلاقی- 56
2-3) زمینه های طرح رهبری اخلاقی و شکل گیری آن- 57
2-3-1) مفاهیم کلی رهبری اخلاقی- 60
2-3-2)دیدگاه های گوناگون در زمینه رهبری اخلاقی- 61
2-3-3) ویژگی های اساسی رهبری اخلاقی- 64
2-3-4)نقش رهبری در کمال سازمانی و پنج سبک رهبری اخلاقی- 65
2-3-6)سبکهای رهبری اخلاقی- 69
2-3-7)راهکارهای اجرای اخلاق در سازمان- 72
2-3-8)نقش مدیران در افزایش اخلاق کار و بهرهوری- 73
2-3-9)توسعه اخلاق سازمانی- 73
2-3-9)فلسفه اخلاق و مدل های آن- 76
2-3-10)موانع رشد اخلاق در سازمانها 76
2-3-11)عوامل نهادینه سازی اخلاق در سازمان- 78
2-3-12)نظریه تحول اخلاقی سازمانها 80
2-4)پیشینه تحقیق- 81
2-5) الگوی مفهومی تحقیق- 83
فصل سوم: روش تحقیق
3- 1) مقدمه- 85
3- 2) نوع تحقیق- 85
3-3) روشها و ابزار گردآوری اطلاعات– 86
3-3-1) روش بررسی اسناد و مدارک– 86
3-3-2)روش میدانی- 86
3-4)مقیاسهای اندازهگیری متغیرها 87
3- 5) مقیاس اندازهگیری نگرشها 87
3-6)طرح تحقیق- 87
3-6-1)هدف مطالعه- 87
3-6-2- نوع مطالعه- 87
3-6-3)میزان دخالت محقق در پژوهش– 88
3-6-4)مکان بررسی: طبیعی و ساختگی- 88
3-6-5)واحد تجزیه و تحلیل:افراد ، زوجها، گروهها، سازمانها 88
3-6-6)افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دورهای- 88
3-6-7)جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش– 88
3-6-8) حجم نمونه آماری- 89
3-7-1) ثبات سنجهها 89
3-7 -2 ) سازگاری درونی سنجه ها 89
3-7) آزمون فرض نرمال بودن متغیرها: 91
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری
4-1)مقدمه- 94
4-2) بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی- 94
4-2-1 )جنسیت– 94
4-2-2) تاهل- 95
4-2-3 )سن- 95
4-2-4 )تحصیلات– 96
4-3 ) آزمون فرضیات تحقیق (جهت گیری مذهبی درونی و رهبری اخلاقی) 97
4-3-2- آزمون فرضیه فرعی اول- 98
4-3-3-آزمون فرضیه فرعی دوم- 99
4-3-4- آزمون فرضیه فرعی سوم- 100
4-3-5- آزمون فرضیه فرعی چهارم- 100
4-3-2- آزمون فرضیه فرعی پنجم- 101
4-3-3-آزمون فرضیه فرعی ششم- 102
4-3-4- آزمون فرضیه فرعی هفتم- 103
4-3 ) آزمون فرضیات تحقیق (جهت گیری مذهبی بیرونی و رهبری اخلاقی) 103
4-3-2- آزمون فرضیه فرعی اول- 104
4-3-3-آزمون فرضیه فرعی دوم- 105
4-3-4- آزمون فرضیه فرعی سوم- 105
4-3-5- آزمون فرضیه فرعی چهارم- 106
4-3-2- آزمون فرضیه فرعی پنجم- 106
4-3-3-آزمون فرضیه فرعی ششم- 107
4-3-4- آزمون فرضیه فرعی هفتم- 108
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه- 111
5-2-نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق- 111
5-2-1- نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی اول تحقیق- 111
5-2-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی دوم تحقیق- 112
5-3-1-پیشنهادات کاربردی- 113
5-4- محدودیت تحقیق- 114
منابع- 115
منابع فارسی- 115
منابع انگلیسی- 117
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1: بخشی از گزاره های نگرش درون سو و برون سو- 45
جدول 2-3 انواع اصلی رهبری- 59
جدول 2-4: مقایسه فرایند نفوذ رهبری سوداگرانه و رهبری تحول آفرین ( کانینگو و کانگر،1996؛ از گلی،1388) 60
جدول 2-3: سبک های رهبری اخلاقی- 72
جدول3-1: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه جهت گیری مذهبی- 91
جدول3-2: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه رهبری اخلاقی- 91
جدول3-3: بررسی توزیع نرمال متغیر های جهت گیری مذهبی و مولفه های رهبری اخلاقی ( آزمون کلوموگروف اسمیرنوف) 92
جدول 4-1: توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان- 94
جدول 4-2: توزیع فراوانی سن پاسخگویان- 95
جدول 4-3: توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان- 96
جدول4-4: آزمون رگرسیون فرضیه اصلی اول تحقیق- 98
جدول4-5: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 98
جدول4-6: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 99
جدول4-7: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 100
جدول4-8: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 101
جدول4-9: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 101
جدول4-6: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 102
جدول4-7: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی هفتم تحقیق- 103
جدول4-4: آزمون رگرسیون فرضیه اصلی اول تحقیق- 104
جدول4-5: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 104
جدول4-6: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 105
جدول4-7: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 106
جدول4-8: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 106
جدول4-9: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 107
جدول4-10: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی اول تحقیق- 107
جدول4-11: آزمون رگرسیون فرضیه فرعی هفتم تحقیق- 108
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1:رابطه بین مقررات قانونی و اصول اخلاقی( دفت،ترجم هپارسائیان و اعرابی،16:1374) 52
شکل2-2:مدل رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی( مقیمی، 173:1380) 56
شکل2-5: چهار عنصر رهبری اخلاقی درک شده و بهبود یافته- 67
83
شکل 4-1: نمودارتوزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت– 95
شکل 4-2: نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان سن- 96
شکل 4-3: نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات– 97
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر جهت گیری مذهبی بر رهبری اخلاقی در بین مدیران شهرداری های ناحیه کاشان میباشد در تحقیق حاضر جامعه مورد تحقیق مدیران مرد و زن شاغل در دستگاه شهرداری کاشان بودند که به صورت سرشماری تعداد 124 نفرانتخاب شدند و پرسشنامه های جهت گیری مذهبی آلپورت و رهبری اخلاقی در بین آنها توزیع گردید در تحقیق مورد نظراز دو پرسشنامه استاندارد پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت (1990) و پرسشنامه رهبری اخلاقی (کالشون 2010) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(جهت نمایش اطلاعات جمعیت شناختی) و آمار استنباطی استفاده شده است. با توجه به فاصلهای – عددی بودن متغیرهای پژوهش و از سوی دیگر نتیجه آزمون کلوموگروف – اسمرینوف جهت آزمونهای استنباطی تحقیق از آزمون رگرسیون خطی استفاده گردید. با توجه به نتایج بدست آمده جه بررسی فرضیات تحقیق به کمک آزمون رگرسیون خطی مشخص گردید بین دو جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی و تاثیرآن ها بر روی رهبری اخلاقی ، جهت گیری مذهبی دارای تاثیر مثبت و معنادار بوده که از بین مولفه های رهبری اخلاقی نیز با توجه به نتایج ضرایب بتای بدست آمده برای آنها به ترتیب مولفه جهت گیری محیطی با ضریب بتای 539/0، تسهیم قدرت با ضریب بتای 518/0 و راستی و درستی با ضریب بتای 503/0 بیشترین درصد پیش بین