1-7- قلمرو مکانی وزمانی تحقیق…………………………………………………………………………………….. 8
1-8- تعاریف مفهومی وعملیاتی واژههای تحقیق………………………………………………………………….. 8
1-9- جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق…………………………………………………………………………… 11
فصل دوم ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 13
بخش اول توانمند سازی
2-1-1- تعریف کلامی توانمندسازی………………………………………………………………………………… 14
2-1-2- معانی اولیه توانمندسازی……………………………………………………………………………………. 14
2-1-3- مفهوم وتعاریف توانمندسازی……………………………………………………………………………… 15
2-1-4- جنبه های توانمندسازی……………………………………………………………………………………… 18
2-1-5- انواع توانمندسازی……………………………………………………………………………………………. 19
2-1-6- فرایند توانمندسازی از دیدگاه بلانچارد………………………………………………………………….. 19
2-1-7- توانمندسازی فردی وتوانمندسازی روانشناختی………………………………………………………… 20
2-1-8- عوامل توانمندسازی کارکنان………………………………………………………………………………… 21
2-1-9- توانمندسازی روانشناسانه چیست؟……………………………………………………………………….. 23
2-1-10- چرا توانمندسازی باید روانشناسانه انجام شود؟………………………………………………………. 24
2-1-11- ساختار روانشناختی و توانمندسازی…………………………………………………………………….. 25
2-1-12- ابعاد توانمندسازی روان شناختی………………………………………………………………………… 26
2-1-13- عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی…………………………………………………………….. 30
2-1-14- توانمندی شغلی……………………………………………………………………………………………… 30
2-1-15- مدیریت منابع انسانی و نقش آن درتوانمندسازی……………………………………………………. 31
2-1-16- رویکردهای توانمندسازی…………………………………………………………………………………. 31
2-1-17- سازمان ها به عنوان وسایل توانمندسازی جامعه………………………………………………………. 32
2-1-18- انگیزش درونی، درگیر شدن در فرایند خلاقیت، و خلاقیت………………………………………. 34
2-1-19- توانمندسازی روانشناختانه و انگیزش درونی…………………………………………………………. 35
2-1-20- انگیزه موفقیت……………………………………………………………………………………………….. 35
2-1-21- رهبر توانمندساز و توانمندسازی روانشناختانه………………………………………………………… 36
2-1-22- توانمندسازی روانشناختانه و درگیر شدن در فرایند خلاقیت……………………………………… 38
بخش دوم نوآوری
2-2-1- نوآوری…………………………………………………………………………………………………………. 39
2-2-2- ضرورت تکنولوژی و نوآوری محصول در توسعه سازمان…………………………………………… 42
2-2-3- تفاوت خلاقیت و نوآوری…………………………………………………………………………………. 43
2-2-4- نوآوری و اختراع……………………………………………………………………………………………… 44
2-2-5- نقش مدیر در خلاقیت و نوآوری…………………………………………………………………………. 44
2-2-6- انواع نوآوری…………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-6-1- نوآوری های تدریجی……………………………………………………………………………………. 46
2-2-6-2- نوآوری رادیکال…………………………………………………………………………………………… 47
2-2-6-3-نوآوری هایی متمایز……………………………………………………………………………………….. 50
2-2-6-4- نوآوری های ارزش………………………………………………………………………………………. 50
2-2-6-5-نوآوری های پیشرفته غیرمنتظره…………………………………………………………………………. 50
2-2-7- چگونه شرکت ها می توانند به صورت موفق نوآوری کنند؟………………………………………… 51
2-2-8- نوآوری رادیکال بر هم زننده یا تداوم بخش در کسب و کار……………………………………….. 52
2-2-9- نقش فرهنگ سازمان در خلاقیت و نوآوری……………………………………………………………. 54
2-2-10- نقش ساختار سازمانی بر نوآوری و خلاقیت…………………………………………………………. 55
بخش سوم :پیشینه تحقیق
2-3-1- تحقیقات خارجی…………………………………………………………………………………………….. 56
2-3-2- تحقیقات داخلی …………………………………………………………………………………………… 57
فصل سوم روش تحقیق
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………. 64
3-2 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 64
3-2-1- از نظر هدف…………………………………………………………………………………………………… 64
3-2-2- ازنظر روش……………………………………………………………………………………………………. 64
3-3- گامهای فرآیند اجرای تحقیق …………………………………………………………………………………. 65
3-4- جامعه آماری ، نمونه و تعیین حجم نمونه…………………………………………………………………… 65
3-5- روشهای گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………….. 66
3-6- ابزارگردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………….. 67
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………. 67
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………. 69
فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 72
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری……………………………………………………………………. 72
4-2-1- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت……………………………………………………………… 72
4-2-2- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن ………………………………………………………………….. 73
4-2-3- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظرتحصیلات …………………………………………………………… 74
4-2-4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تأهل………………………………………………………………….. 75
4-3- تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………. 76
4-4- آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………….. 77
4-4-1- نرمال بودن داد ه ها ( آزمون کلموگروف- اسمیرنف)…………………………………………….. .. 77
4-4-2- آزمون همبستگی پیرسن…………………………………………………………………………………….. 78
4-4-3- آزمون دوربین- واتسون…………………………………………………………………………………….. 78
4-4-4- بررسی خطی بودن ارتباط متغیر وابسته با متغیرهای مستقل…………………………………………. 78
4-4-5-بررسی نرمال بودن خطاها……………………………………………………………………………………. 79
4-5- فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 81
4-5-1- فرضیه اول……………………………………………………………………………………………………… 81
4-5-2- فرضیه دوم ……………………………………………………………………………………………………. 83
4-5-3- فرضیه سوم…………………………………………………………………………………………………….. 85
4-5-4- فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………………….. 87
4-5-5- فرضیه پنجم……………………………………………………………………………………………………. 89
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. 93
5-3- یافته های تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. 93
5-3-1- نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه اول………………………………………………………………………….. 93
5-2-2- نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه دوم…………………………………………………………………………. 94
5-2-3- نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه سوم…………………………………………………………………………. 95
5-2-4- نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه چهارم………………………………………………………………………. 96
5-2-5- نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه پنجم ………………………………………………………………………. 97
5-3- پیشنهاد های کاربردی ………………………………………………………………………………………….. 98
5-4- پیشنهاداتی برای محققان آینده ……………………………………………………………………………….. 99
5-5- محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………….. 99
پیوست ها
پیوست الف:پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………… 101
پیوست ب:جدول های آماری. ……………………………………………………………………………………… 103
منابع وماخذ
منابع فارسی. ……………………………………………………………………………………………………………. 126
منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………. 129
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………. 134
فهرست جداول
جدول 4- 1- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت……………………………………………………….. 72
جدول 4-2- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن……………………………………………………………… 73
جدول 4- 3- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات …………………………………………… 74
جدول 4- 4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تأهل…………………………………………………………… 75
جدول 4-5-آزمون کلموگروف- اسمیرنف ………………………………………………………………………. 77
جدول 4-6-آزمون همبستگی پیرسن بین متغیرهای مستقل ووابسته………………………………………….. 78
جدول 4-7- آزمون احساس شایستگی بر نوآوری کارکنان…………………………………………………….. 81
جدول4-8- آزمون رگرسیون احساس شایستگی بر نوآوری کارکنان………………………………………… 81
جدول4-9-تحلیل واریانس رگرسیون احساس شایستگی بر نوآوری کارکنان………………………………. 82
جدول 4-10- ضرایب معادله رگرسیون احساس شایستگی بر نوآوری کارکنان……………………………. 82
جدول 4-11- آزمون احساس اعتماد بر نوآوری کارکنان……………………………………………………….. 83
جدول4-12- آزمون رگرسیون احساس اعتماد بر نوآوری کارکنان…………………………………………… 83
جدول4-13-تحلیل واریانس رگرسیون احساس اعتماد بر نوآوری کارکنان…………………………………. 84
جدول 4-14- ضرایب معادله رگرسیون احساس اعتماد بر نوآوری کارکنان………………………………… 84
جدول 4-15- آزمون احساس مؤثر بودن بر نوآوری کارکنان…………………………………………………… 85
جدول4-16- آزمون رگرسیون احساس مؤثر بودن بر نوآوری کارکنان……………………………………… 85
جدول4-17-تحلیل واریانس رگرسیون احساس مؤثر بودن بر نوآوری کارکنان……………………………. 86
جدول 4-18- ضرایب معادله رگرسیون احساس مؤثر بودن بر نوآوری کارکنان…………………………… 86
جدول 4-19- آزمون احساس معنی دار بودن بر نوآوری کارکنان…………………………………………….. 87
جدول4-20- آزمون رگرسیون احساس معنی دار بودن بر نوآوری کارکنان………………………………… 87
جدول4-21-تحلیل واریانس رگرسیون احساس معنی دار بودن بر نوآوری کارکنان………………………. 88
جدول 4-22- ضرایب معادله رگرسیون احساس معنی دار بودن بر نوآوری کارکنان……………………… 88
جدول 4-23- آزمون احساس آزادی عمل بر نوآوری کارکنان………………………………………………… 89
جدول4-24- آزمون رگرسیون احساس آزادی عمل بر نوآوری کارکنان……………………………………. 90
جدول4-25-تحلیل واریانس رگرسیون احساس آزادی عمل بر نوآوری کارکنان………………………….. 90
جدول 4-26- ضرایب معادله رگرسیون احساس آزادی عمل بر نوآوری کارکنان…………………………. 90
فهرست نمودارها
نمودار4-1- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظرجنسیت………………………………………………………….. 73
نمودار4-2- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظرسن……………………………………………………………….. 74
نمودار 4-3- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر میزان تحصیلات……………………………………………… 75
نمودار 4- 4- وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر تأهل…………………………………………………………… 76
نمودار 4-5 بررسی خطی بودن ارتباط متغیر مستقل متغیراحساس معنی داری با نوآوری………………… 79
نمودار 4-6- بررسی نرمال بودن خطا ها متغیر متغیراحساس معنی داری با نوآوری………………………. 80
نمودار 4-7- هیستوگرم نرمال بودن خطاها متغیراحساس معنی داری با نوآوری…………………………… 80
فهرست شکلها
شکل 2-1- فرآیند نوآوری رادیکال………………………………………………………………………………….. 48
چکیده
امروزه نیروی انسانی ماهر و توانمند، به عنوان عامل مزیت رقابتی سازما نها محسوب میشود. نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی، محور رویکرد ها و فعالیت های سازمانی بوده و اعتلای اهداف و آرمان سازمان نقش اساسی ایفا می کند. توانمند سازی به عنوان عامل نجات بخش و ابزاری شناخته شده در مدیریت ظهور نموده است و به یکی از مهمترین مباحث روز مبدل گشته است.ازطرفی منابع انسانی بایستی در کلیه سطوح به این باور برسند که اصولاً بقای سازمان و رقابت پذیری و تاثیرگذاری در دنیای رقابتی و پیچیده داخلی و بین المللی امروز منوط به خلاقیت و نوآوری همگانی بوده و همه نیروها باید در جهت ایجاد نوآوری و خلاقیت در سازمان فعالیت نماید.
پژوهش حاضر با عنوان تأثیر توانمندسازی روان شناختی بر نوآوری کارکنان (مطالعه موردی: صندوق مهر امام رضا(ع)) انجام گرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و پیمایشی است، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان صندوق مهر امام رضا(ع) می باشد. نمونه آماری هم در این پژوهش بخشی از جامعه آماری است که به صورت طبقه بندی بر اساس تعداد کارکنان در شعب صندوق مهر امام رضا(ع) در استانهای غرب ومرکز انتخاب خواهند شد..نمونه آماری متشکل از 160نفر مدیران و کارکنان می باشد که به صورت طبقه بندی انتخاب گردیدند. روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه میباشد.روایی آن با روش محتوائی،سازه و صوری در حد قابل قبول تائید گردیده است و پایایی اندازهگیری،از طریق فرمول آلفای کرونباخ(0.892)تائید شده است.برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استاندارد شده استفاده شده است ،برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، ابتدا به بررسی نرمال بودن داده ها از طریق آزمون کلموگروف – اسمیرونف پرداخته شده است وسپس تجزیه وتحلیل داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسن ورگرسیون مشخص شده است.نتایج تجزیه وتحلیل داده هانشان می دهد. ابعاد توانمندسازی روان شناختی بر نوآوری کارکنان تأثیر معنی دار دارد.احساس شایستگی بر نوآوری کارکنان تأثیر معنی دار دارد.احساس اعتماد بر نوآوری کارکنان تأثیر معنی دار دارد.احساس مؤثر بودن بر نوآوری کارکنان تأثیر معنی دار دارد.احساس معنی دار بودن بر نوآوری کارکنان تأثیر معنی دار دارد.احساس آزادی عمل بر نوآوری کارکنان تأثیر معنی دار دارد.
کلید واژه:. احساس معنی دار بودن، احساس شایستگی، احساس اعتماد، احساس مؤثر بودن، نوآوری
فصل اول
ک