برتری در کارآیی :یعنی برتری در تبدیل ورودیها به خروجیها، ورودیها عبارتند از، نیروی کار سرمایه، مدیریت تکنولوژی خروجی ها عبارتند از: خدمات یا محصولاتی که ارائه میشود.
- برتری در نوآوری: برتری در دستیابی به هر چیز جدید در روش عملیات سازمان میباشد نوآوری موفقیت آمیز ویژگی منحصر به فردی به سازمان میدهد که رقبا فاقد آن هستند (هیل وجونز[1]، 2004، 54).
با توجه به مطالب اشاره شده در بالا و با عنایت به اهمیت وضرورت استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع کوچک به طور کلی هدف تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به سؤال زیر است:
بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط کارکنان بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی چه تأثیری دارد؟
1-3. سؤال آغازین
پرسش آغارین تحقیق حاضر عبارت است از:
بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط کارکنان بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی چه تأثیری دارد؟
1-4. اهمیت و ضرورت تحقیق
در اقتصاد نوین و رکود اقتصادی امروزی که تغییرات فنآوری، سیاسی، اجتماعی و فـرهنگی بسیار متداول شده است، سازمانها برای حفظ و بقای خود دائماً در حال تغییر و تطابق خود با شرایط جدید هستند. این تغییرات ممکن است در تمام ابعاد سازمان از استراتژیها و تاکتیکها و روشها گرفته تا محصولات و خدمات شرکت را در بر گرفته و دچار تحول و دگرگونی نماید. حال این سؤال مطرح است در یک فضای کاملاً رقابتی و رقابت لجامگسیخته چراغ هدایت سازمان چیست؟ در واقع در این عرصه چه چیزی میتواند سازمانها را از این تغییرات به سلامت عبور دهد. برای رکود اقتصادی مـوجود در این سالها باید از کوچکترین روزنهها که امید شکوفایی اقتصاد و در آن نمایان است، استفاده شود. در دنیای متلاطم و رکود اقتصادی نوین سازمانها، اولاً: باید محیط خارجی را خود به منظور شناخت فرصتها و تهدیدها بیشتر مورد توجه قرار دهند. ثانیاً: محیط درونی خود به منظور متمایز سازی و شناخت قوتها و ضعفها باید بذل توجه فراوان قرار گیرد و اینکه چرا برخی از شرکتها نسبت به برخی دیگر سودآورتر می باشند علت چیست؟ دلیل این سؤال را باید در عوامل درونی سازمان جستجو کرد عواملی که باعث خارج کردن رقبای سازمان از گردونه رقابت میشوند عوامل رقابتی سازمان میباشند در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی به علت شرایط جدید ایجاد شده و بوجود آمدن رقبای دیگر در عرصه صنعت و تولید این صنایع نیازمند این چنین نگرشی به درون سازمان هستند که بتوانند با توجه به عوامل ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبای دیگر متمایز گردند و تحقیق حاضر در جهت شناخت نقاط متمایز سازی و ایجاد مزیت رقابتی بر رقبای دیگر صنایع کوچک میباشد و چون رقبای صنایع کوچک از تکنولوژی روز استفاده میکنند پس باید به دنبال مزیت رقابتی پایدار و متمایز کننده برای خود باشند.
در تحقیق حاضر سعی بر این شده است تا به استناد نظریهها و تحقیقات انجام یافته در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین مزیت رقابتی، بررسی و مورد مداقه بیشتر قرار گیرد. همچنین نظر به روشهای سنتی موجود در صنایع کوچک کشور و با توجه به اینکه هم اکنون استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در قلمرو مکانی مورد نظر به عنوان یک نیاز شناخته میشود و موضوع جدیدی میباشد و همچنین به دلیل کمبود پژوهشهای صورت گرفته در رابطه با موضوع مزیت رقابتی درونی در ایران، این موضوع نیازمند بحث بیشتری می باشد.
1-5. اهداف تحقیق
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات در عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی میباشد. که در راستای این هدف، اهداف زیر دنبال میشود:
- 1. بررسی تأثیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر نوآوری در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی.
- 2. بررسی تأثیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر ارائه کیفی خدمات ( کیفیت خدمات) در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی.
- 3. بررسی تأثیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر پاسخگویی به نیاز مشتریان در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی.
- 4. بررسی تأثیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآیی صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی
1-6. چارچوب نظری تحقیق
در تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی در صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی، نظریه مبتنی بر منابع داخلی سازمان «هیل و جونز» به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شده طبق این نظریه عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی عبارتند از:
- برتری در نوآوری
- برتری در کیفیت
- برتری در پاسخگویی به نیاز مشتریان
- برتری در کارآیی
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
فصل اول : کلیات | 1 |
مقدمه | 2 |
بیان مسئله | 3 |
سؤال آغازین | 5 |
اهمیت و ضرورت تحقیق | 5 |
اهداف تحقیق | 6 |
چارچوب نظری تحقیق | 7 |
مدل تحلیلی تحقیق | 8 |
مدل عملیاتی پژوهش | 9 |
فرضیههای تحقیق | 10 |
قلمرو تحقیق | 10 |
محدودیتهای تحقیق | 11 |
تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق | 11 |
تعریف عملیاتی متغیرها تحقیق | 12 |
معرفی صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 14 |
فصل دوم : ادبیات و مبانی نظری تحقیق
بخش اول : فنآوری اطلاعات و ارتباطات
مقدمه |
17
18
18 |
تاریخچهی سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه | 19 |
سیستم اطلاعات و سیر تکامل سیستمهای اطلاعاتی | 19 |
مفاهیم فنآوری اطلاعات | 20 |
تعریف فنآوری اطلاعات و ارتباطات | 22 |
|
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
شبکههای ارتباطی | 23 |
سیستمهای پرداخت الکترونیکی | 24 |
تجارت الکترونیکی | 25 |
مسیر رشد اینترنت | 28 |
اتوماسیون اداری | 29 |
دولت الکترونیک | 30 |
سازمانهای مجازی وامتیازات رقابتی | 32 |
مباحث حقوقی واخلاقی فنآوری اطلاعات و مزیتهای آن | 32 |
بخش دوم: مزیت رقابتی درونی | 36 |
مقدمه | 36 |
رقابت | 37 |
دلایل رقابتی | 37 |
جهانی شدن و رقابت در صنایع جهانی | 38 |
مزیت رقابتی حاصل از تکنولوژی اطلاعات | 41 |
دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان در مزیت رقابتی | 42 |
رویکردهای مرتبط با عوامل مزیت رقابتی مبتنی بر منابع | 42 |
منابع ایجاد مزیت رقابتی | 43 |
صنایع کوچک | 45 |
ویژگیهای صنایع کوچک | 47 |
نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه صنعتی و اقتصادی | 51 |
نقش صنایع کوچک در اقتصاد جهانی | 52 |
استراتژی رقابتی در صنایع نوظهور | 54 |
موانع رشد و توسعه صنایع کوچک در ایران | 55 |
|
فهرست مطالب
عنوان | صفحه | ||
بخش سوم: تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی | 56 | ||
مقدمه | 56 | ||
بخش چهارم : پیشینه تحقیق | 62 | ||
مقدمه | 62 | ||
تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور | 62 | ||
تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور | 64 | ||
فصل سوم: مواد و روشها و روششناسی تحقیق
روش تحقیق |
69
69 |
||
جامعه و نمونه آماری | 69 | ||
ابزار جمع آوری اطلاعات | 75 | ||
روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات | 75 | ||
روش تجزیه و تحلیل داده های آماری | 76 | ||
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها | 77 | ||
مقدمه | 78 | ||
بخش اول : توصیف آماری سؤالات پرسشنامه | 79 | ||
بخش دوم: تجزیه و تحلیل استنباطی داده های آماری (آزمون فرضیه های تحقیق) | 86 | ||
فصل پنجم : بحث و تفسیر و نتیجهگیری و پیشنهادها | 96 | ||
مقدمه | 97 | ||
نتیجه گیری | 97 | ||
پیشنهادها | 99 | ||
منابع و ماخذ | 103 | ||
پیوست ها | 108 | ||
|
فهرست جدول ها
شماره | عنوان | صفحه |
1-1 | زمان بندی مراحل انجام تحقیق | 10 |
1-2 | آمار مربوط به تعداد کارگاههای صنعتی استان آذربایجان شرقی | 15 |
1-3 | آمار مربوط به اشتغال صنایع کوچک در استان آذربایجان شرقی | 15 |
1-4 | آمار مربوط به میزان سرمایهگذاری در استان آذربایجان شرقی | 16 |
1-5 | آمار مربوط به میزان ارزش افزوده صنایع کوچک استان آذربایجان شرقی | 16 |
2-1 | دوره شروع سیستم های فنآوری اطلاعات | 19 |
2-2 | انواع شبکههای ارتباطی | 23 |
3-1 | نمونه آماری به تفکیک سهم هر شهرک صنعتی | 74 |
3-2 | تقسیم بندی سؤالات پرسشنامه | 75 |
3-3 | آزمون پایایی سؤالات بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات پرسشنامه | 76 |
3-4 | آزمون پایایی سؤالات عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی پرسشنامه | 76 |
4-1 | توزیع فراوانی و درصد پاسخ های نمونه آماری به سؤال جنسیت | 79 |
4-2 | توزیع فراوانی و درصد پاسخ های نمونه آماری به سؤال سن | 80 |
4-3 | توزیع فراوانی و درصد پاسخ های نمونه آماری به سؤال سطح تحصیلات | 81 |
4-4 | توزیع فراوانی و درصد پاسخ های نمونه آماری به سؤال سابقه مدیریت | 82 |
4-5 | توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤالات بکارگیری فنآوری و اطلاعات | 83 |
4-6 | توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونه آماری به سؤالات عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی | 83 |
4-7 | آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق | 84 |
4-8 | آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 86 |
4-9 | تحلیل واریانس فرضیه اول مربوط به مدل رگرسیونی متغیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی | 87 |
4-10 | ضرایب پارامتر فرضیه اول بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی درونی در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 87 |
|
فهرست جدول ها
شماره | عنوان | صفحه |
4-11 | آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و برتری در نوآوری در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 88 |
4-12 | تحلیل واریانس فرضیه 2 مربوط به مدل رگرسیونی متغیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در نوآوری | 89 |
4-13 | ضرایب پارامتر فرضیه 2 بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در نوآوری در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 89 |
4-14 | آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و برتری در کیفیت در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 90 |
4-15 | تحلیل واریانس فرضیه 3 مربوط به مدل رگرسیونی متغیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در کیفیت | 91 |
4-16 | ضرایب پارامتر فرضیه 3 بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در کیفیت در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 91 |
4-17 | آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و برتری در پاسخگوئی به نیاز مشتریان در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 92 |
4-18 | تحلیل واریانس فرضیه 4 مربوط به مدل رگرسیونی متغیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در پاسخگوئی به نیاز مشتریان | 93 |
4-19 | ضرایب پارامتر فرضیه 4 بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در پاسخگوئی به نیاز مشتریان در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 93 |
4-20 | آزمون r پیرسون برای تعیین همبستگی بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در کارآئی در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 94 |
4-21 | تحلیل واریانس فرضیه 5 مربوط به مدل رگرسیونی متغیر بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در کارآئی | 95 |
4-22 | ضرایب پارامتر فرضیه 5 بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر برتری در کارآئی در صنایع کوچک استان آذربایجانشرقی | 95 |
|
|