– هنجار ذهنی و تمایل مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
– سودمندی درک شده و نگرش مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- سهولت استفاده درک شده و نگرش مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- اعتماد و نگرش مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- اعتماد و کنترل رفتاری درک شده مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- اعتماد و هنجار ذهنی مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- اعتماد و سودمندی درک شده مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
- سهولت استفاده درک شده و اعتماد مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز.
1-5- فرضیه های پژوهش
- بین سودمندی درک شده و تمایل مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین نگرش و تمایل مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین کنترل رفتاری درک شده و تمایل مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین هنجار ذهنی و تمایل مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین سودمندی درک شده و نگرش مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین سهولت استفاده درک شده و نگرش مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین اعتماد و نگرش مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین اعتماد و کنترل رفتاری درک شده مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین اعتماد و هنجار ذهنی مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین اعتماد و سودمندی درک شده مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
- بین سهولت استفاده درک شده و اعتماد مشتریان نسبت به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شعب بانک مسکن تبریز، رابطه وجود دارد.
1-6- جنبه جدید بودن و نوآوری پژوهش
به استناد نتایج بدست آمده از مجموعه تحقیقات قبلی، مدل TAM و TPB از رایجترین مدلها و تئوریهایی هستند که به نحو چشمگیری برای تشریح عوامل اثرگذار بر پذیرش سیستمهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی کاربران و مشتریان مورد استفاده قرار گرفتهاند. در این پژوهش سعی بر آن است از اعتماد نیز به عنوان یکی از مهمترین سازههایی که تأثیری به سزا در پذیرش بانکداری الکترونیک دارد و با هدف توسعه TAM و TPB بهره برداری به عمل آید.
1-7- روش شناسی پژوهش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی است. برای جمعآوری دادههای ثانویه از روش کتابخانهای شامل مطالعه کتب، اسناد و مدارک و مقالات و سایر منابع اطلاعاتی و برای دادههای اولیه از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. بنابراین روش تحقیق کتابخانهای و میدانی محسوب میشود.
جامعه آماری در پژوهش حاضر نامحدود و کلیه کاربران خدمات بانکداری الکترونیک بانک مسکن در سطح شهر تبریز میباشد و از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل توصیفی برای توصیف نمونههای مورد بررسی با رسم نمودار، تهیه جداول توافقی و جداول توزیع فراوانی و محاسبه شاخصها و برای تحلیل استنباطی، جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPss19 استفاده گردید و همچنین با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی به کمک نرم افزار20 Amos مدل تحقیق ارائه گردید.
1-8- محدودیتها و موانع پژوهش
نبود قوانین لازم، عدم یکپارچگی سیستم بانکداری کشور و آماده نبودن زیر ساختهای مخابراتی و لینک نشدن بانکها در سراسر کشور را میتوان از موانع این پژوهش دانسته و نبود فرهنگسازی درست درباره بانکداری الکترونیک و به تبع آن آشنایی محدود افراد با این صنعت جدید و روشهای استفاده از آن و به نوعی بیاعتمادی آنها و در نهایت امتناع از پر کردن پرسشنامههای توزیع شده را نیز میتوان یاد آور شد.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
” فهرست مطالب “
چکیده فارسی……………………. 1
فصل اول : کلیات پژوهش
-1-1مقدمه…………………………………………………. 2……………………………………………….
1-2- بیان مساله…………………………………………………. 3……………………………………………….
1-3- ضرورت انجام تحقیق…………. 4
1-4- اهداف پژوهش………………….. 5
1-4-1- هدف اصلی………………….. 5
1-4-2- اهداف فرعی…………………. 5
1-5- فرضیه های پژوهش…………………………………………………. 6……………………………………………….
1-6- جنبه جدید بودن و نوآوری پژوهش…………………………………….. 7
1-7- روش شناسی پژوهش…………. 7
1-8- محدودیت ها و موانع پژوهش…………………………………………………. 8……………………………………………….
1-9- متغیرهای پژوهش………………. 8
فصل دوم : ادبیات پژوهش
بخش اول – مبانی نظری
2-1-1- مقدمه………………………… 11
2-1-2- تجارت الکترونیک……….. 11
2-1-3- بانکداری الکترونیک……… 13
2-1-3-1- تعریف بانکداری الکترونیک……………………………….. 14
2-1-3-2- مزایای بانکداری الکترونیک……………………………….. 15
2-1-3-3- مشکلات بانکداری الکترونیک در ایران…………………… 17
2-1-3-4- کانال های بانکداری الکترونیک……………………………….. 17
2-1-3-5- عملیات بانکداری الکترونیک در سیستم بانکی کشور.. 20
2-1-3-6- بانکداری الکترونیک در ایران………………………………………. 21
2-1-4- مدل های مرتبط در پذیرش فناوری اطلاعات………………………. 23
2-1-4-1- تئوری عمل مستدل (TRA)…………………………………………………. 24……………………………………………..
2-1-4-2- تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB )……………………………. 25
2-1-4-3- مدل پذیرش فناوری (TAM) ………………………………… 26
2-1-4-4- اعتماد…………………….. 27
2-1-5- روابط میان مدل پذیرش فناوری و اعتماد……………………….. 30
2-1-6- روابط میان تئوری رفتار برنامه ریزی شده و اعتماد………….. 31
بخش دوم – پیشینه پژوهش
2-2-1- مروری بر مطالعات انجام شده در داخل کشور…………………………………………………. 32……………………………………………..
2-2-2- مروری بر مطالعات انجام شده در خارج کشور…………………………………………………. 36……………………………………………..
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه…………………………….. 41
3-2- روش تحقیق…………………… 41
3-3- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق…………………………………………………. 42……………………………………………..
3-4- جامعه آماری…………………… 42
3-5- نمونه آماری و روش انتخاب آن…………………………………………………. 42……………………………………………..
3-6- روش جمع آوری داده ها….. 43
3-6-1- پرسش نامه…………………. 43
3-6-2- روایی یا اعتبار پرسش نامه…………………………………………….. 44
3-6-3- پایایی یا قابلیت اعتماد پرسش نامه…………………………………………………. 44……………………………………………..
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها 44
3-7-1- مدل مفهومی پژوهش……. 45
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه…………………………….. 46
4-2- یافته های توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی جامعه آماری…….. 46
4-2-1- جنسیت………………………. 46
4-2-2- سن……………………………. 47
4-2-3- سطح تحصیلات…………………………………………………. 48……………………………………………..
4-2-4- شغل…………………………………………………. 50……………………………………………..
4-2-5- تجربه استفاده از بانکداری الکترونیک……………………………….. 51
4-2-6- مهارت استفاده از رایانه…. 53
4-3- یافته های استنباطی آزمون فرضیه ها………………………………… 54
4-3-1- آزمون فرضیه اول…………………………………………………. 54……………………………………………..
4-3-2- آزمون فرضیه دوم………… 55
4-3-3- آزمون فرضیه سوم……….. 55
4-3-4- آزمون فرضیه چهارم…….. 55
4-3-5- آزمون فرضیه پنجم…………………………………………………. 55……………………………………………..
4-3-6- آزمون فرضیه ششم………. 55
4-3-7- آزمون فرضیه هفتم…………………………………………………. 55……………………………………………..
4-3-8- آزمون فرضیه هشتم…………………………………………………. 55……………………………………………..
4-3-9- آزمون فرضیه نهم…………. 55
4-3-10- آزمون فرضیه دهم………. 57
4-3-11- آزمون فرضیه یازدهم….. 57
4-3-12- آزمون فرضیه دوازدهم… 57
4-4- سایر یافته ها…………………… 57
4-5- ارائه مدل پژوهش…………………………………………………. 58……………………………………………..
4-5-1- نتایج تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر AMOS…………………. 58
4-5-2- بررسی آماره های برازندگی مدل……………………………………….. 61
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه…………………………….. 63
5-2- مروری مختصر بر مسئله، اهداف و چگونگی اجرای پژوهش…………. 63
5-3- بحث……………………………… 63
5-4- نتیجه گیری و پیشنهادات…… 68
5-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………………….70
فهرست منابع و مأخذ…………. 71
پیوست یک : پرسش نامه پژوهش 82
پیوست دو : آزمون نرمالیته( اسمیرنوف- کولموگروف)……………………………………………………….84
چکیده لاتین……………………………. 85
” فهرست جدول ها “
جدول 2-1- مقایسه بانکداری الکترونیکی و بانکداری سنتی……… 16
جدول 3-1- نحوه امتیاز بندی گزینه های پرسش نامه……………………….. 43
جدول 3-2- تقسیم بندی سئوال های پرسش نامه………………………………. 43
جدول 3-3- اندازه گیری آلفای کرونباخ متغیرهای پرسش نامه…….. 44
جدول 4-1- بررسی وضعیت جنسیت اعضای نمونه آماری………………….. 46
جدول 4-2- توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سن به تفکیک جنسیت…………………………………… 47
جدول 4-3- توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سطح تحصیلات به تفکیک جنسیت…………………….. 49
جدول 4-4- توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب موقعیت شغلی به تفکیک جنسیت…………………….. 50
جدول 4-5- توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب تجربه استفاده از بانکداری الکترونیک به تفکیک
جنسیت………………………………….. 52
جدول 4-6- توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب مهارت استفاده از رایانه به تفکیک جنسیت…………. 53
جدول 4-7- خلاصه نتایج فرضیات آزمون…………………………………….. 56
جدول 4-8- مقایسه تمایل به استفاده از بانکداری الکترونیک بین زنان و مردان……………………………………… 57
جدول 4-9- ضرایب مسیر و سطح معنی داری نشانگرهای مدل تحلیل مسیر………………………………………. 59
جدول 4-10- شاخص های برازندگی مدل عمومی AMOS مربوط به چارچوب مفهومی تحقیق…………… 61