2-1-3- مهمترین مکتبهای تصوف……………………………………………………………………….12
2-1-3-1- مکتب بصره…………………………………………………………………………………………12
2-1-3-1-1-مکتب بغداد………………………………………………………………………………………12
2-1-3-1-2- مکتب خراسان…………………………………………………………………………………13
2-1-2- تصوف عابدانه و عاشقانه…………………………………………………………………………..13
2-2- ملامتیه و ملامتیان…………………………………………………………………………………………21
2-2-1- شکلگیری ملامتیه……………………………………………………………………………………21
2-2-2-بعضی از مهمترین اصول ملامتیان………………………………………………………………..24
2-2-3-انحراف ملامتیه…………………………………………………………………………………………..24
2-2-4-دو نمونهی مشهور از ملامتیان………………………………………………………………………25
2-3-قلندریه………………………………………………………………………………………………………….26
2-3-1-واژهی قلندر………………………………………………………………………………………………26
2-3-1-1- ریشهی کلمه و اشتقاق آن………………………………………………………………………26
2-3-1-2- معنی واژهی قلندر………………………………………………………………………………….28
2-3-2- رند و قلندر………………………………………………………………………………………………33
2-3-3- آداب و سنتهای قلندریان…………………………………………………………………………39
2-3-4- از مسجد به میخانه رفتن…………………………………………………………………………….40
2-3-5- قلندریات………………………………………………………………………………………………….42
- فصل سوم: مقدمهای بر مغ و ادبیات مغانه…………………………………………………….52
3-1-ریشه و اشتقاق مغ و مجوس…………………………………………………………………………….52
3-2-مغان چه کسانی بودند؟……………………………………………………………………………………55
3-3-مغ در اصطلاح عرفانی…………………………………………………………………………………….55
- فصل چهارم: کلیاتی راجع به پیر………………………………………………………………..57
4-1-واژهشناسی پیر……………………………………………………………………………………………….57
4-2-ریشهی واژهی پیر…………………………………………………………………………………………..58
4-3-پیر و ترکیبات آن……………………………………………………………………………………………59
4-4-وظیفهی پیر……………………………………………………………………………………………………60
4-5-شرایط پیر بودن………………………………………………………………………………………………60
4-6-اهمیت پیر………………………………………………………………………………………………………61
4-7- تشبیهات به کار رفته در باب پیر……………………………………………………………………….61
4-8- پیر ظاهری و باطنی…………………………………………………………………………………………62
4-9- پیر طریقت و پیر قلندری…………………………………………………………………………………64
4-9-1- داستان شیخ صنعان……………………………………………………………………………………..65
4-9-2- شیخ صنعان در غزلیات عطار……………………………………………………………………….67
4-9-3- شخصیت واقعی شیخ صنعان کیست؟……………………………………………………………69
4-9-4-شیخ صنعان و منصور حلاج…………………………………………………………………………70
4-10- مفاهیم اراده شده از پیر…………………………………………………………………………………72
فصل پنجم: مشرب حافظ………………………………………………………………………….73
- بحث بر سر صوفی بودن حافظ………………………………………………………………………73
5-2- اوضاع تصوف در زمان حافظ………………………………………………………………………..73
- حافظ، ملامتیه و قلندریه…………………………………………………………………………………78
5-3-1- آیا حافظ ملامتی بوده است؟………………………………………………………………………78
5-3-2- حافظ و قلندر…………………………………………………………………………………………..94
- انتقاد اجتماعی و ریاستیزی…………………………………………………………………………….94
- سبک حافظ………………………………………………………………………………………………….97
- تأثر حافظ از پیشینیان……………………………………………………………………………………103
5-6- 1- سنایی……………………………………………………………………………………….104
5-6-2-عطار…………………………………………………………………………………………..106
5-6-3-خواجو……………………………………………………………………………………….109
فصل ششم: مسئلهی پیر در دیوان حافظ……………………………………………………….114
نظر حافظ راجع به پیر………………………………………………………………………………….114
- لزوم وجود پیر……………………………………………………………………………………..114
- لزوم اطاعت از پیر……………………………………………………………………………….114
رویکرد حافظ نسبت به پیر…………………………………………………………………..115
- احساس سرگشتگی………………………………………………………………………….115
- تخطئهی پیران عصر…………………………………………………………………………116
-
- بحث بر سر پیر داشتن یا نداشتن حافظ………………………………………………116
-
6-1-3-3-آفرینش پیر مغان…………………………………………………………………………………..121
6-2- مباحثی راجع به پیر مغان…………………………………………………………………………….123
6-5-1- معانی قاموسی و عرفانی پیر مغان………………………………………………………………124
6-5-2- اظهار نظرها راجع به پیر مغان…………………………………………………………………..127
6-5-3- ویژگیها و آموزههای پیر حافظ…………………………………………………………………137
فصل هفتم: چند مسئلهی مهم راجع به پیر حافظ………………………………………….148
- تأثر حافظ از داستان شیخ صنعان……………………………………………………………………148
7-1-1-شیخ صنعان و پیر مغان……………………………………………………………………………….150
7-2- جام جم و آیینهی اسکندر……………………………………………………………………………..152
7-2-1- جام جم…………………………………………………………………………………………………..153
- پیشینهی کاربرد جام جم در ادبیات فارسی…………………………………………..153
- جام اسکندر…………………………………………………………………………………….159
- ویژگیهای جام جم…………………………………………………………………………..161
- مقصود از جام جم در عرفان………………………………………………………………164
- جام جم و آیینه…………………………………………………………………………………166
- آیینهی اسکندر………………………………………………………………………………………172
شراب………………………………………………………………………………………………174
- صحو و سکر…………………………………………………………………………………………174
- ویژگیهای شراب…………………………………………………………………………………..179
7-3-2-1- ویژگیهای شراب انگوری(زمینی)………………………………………………………179
7-3-2-2- ویژگیهای مشترک شراب انگوری و روحانی………………………………………180
- ویژگیهای مختص شراب روحانی………………………………………………………..183
7-3-3- ترکیبات اضافی به کار رفته با شراب……………………………………………………………186
7-3-4- برخی اصطلاحات مربوط به شراب……………………………………………………………..188
7-3-4-1- بادهی خام…………………………………………………………………………………………..188
7-3-4-2- می مغانه……………………………………………………………………………………………..189
7-3-4-3- هوم……………………………………………………………………………………………………..190
7-3-4-4-پیر دهقان………………………………………………………………………………………………193
7-3-4-5- شیخ جام……………………………………………………………………………………………..194
7-3-4-6-پیر گلرنگ…………………………………………………………………………………………….195
- محل به دست آوردن شراب………………………………………………………………………197
7-3-5-1-خرابات و میخانه……………………………………………………………………………………199
- شخصیتهای مرتبط با شراب……………………………………………………………………202
- شراب در دیوان حافظ………………………………………………………………………………205
7-3-7-1- بادهی عرفانی………………………………………………………………………………..206
7-3-7-2- بادهی انگوری (زمینی)…………………………………………………………………..207
7-3-7-3- بادهی ادبی…………………………………………………………………………………..208
- شراب و عشق……………………………………………………………………………………….211
7-3-8-1-وجوه اشتراک شراب و عشق…………………………………………………………..218
7-3-8-2-مکان عشق………………………………………………………………………………….220
7-3-8-3-شراب، عشق و پیر مغان……………………………………………………………….221
- فصل هشتم: نتیجهگیری………………………………………………………………………….224
- فصل نهم: جدولهای مربوط به بسامد پیر و مشتقات آن در آثار چهار شاعر مذکور…………………………………………………………………………………………………………228
9-1- عطار………………………………………………………………………………………………………….228
9-1-1- الهی نامه………………………………………………………………………………………………..228
9-1-2- دیوان اشعار……………………………………………………………………………………………230
9-1-3- اسرارنامه……………………………………………………………………………………………….232
9-1-4- منطقالطیر………………………………………………………………………………………………234
9-1-5- مختارنامه……………………………………………………………………………………………….235
9-1-6- تذکرهالاولیاء…………………………………………………………………………………………..235
9-1-7- مصیبتنامه…………………………………………………………………………………………….235
9-2- خواجو………………………………………………………………………………………………………239
9-2-1- دیوان اشعار……………………………………………………………………………………………239
9-2-2- سایر آثار………………………………………………………………………………………………..240
9-3- حافظ………………………………………………………………………………………………………..241
9-3-1- دیوان اشعار……………………………………………………………………………………………241
9-4-سنایی………………………………………………………………………………………………………….244
9-4-1-دیوان اشعار……………………………………………………………………………………………..244
9-4-2- حدیقهالحقیقه………………………………………………………………………………………….246
9-4-3- سایر آثار…………………………………………………………………………………………………246
9-5- پیر مغان در آثار شاعران همعصر یا پیش از حافظ……………………………………………247
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………..248
چکیدهی انگلیسی………………………………………………………………………………………….273
فصل اول: مقدمه
1-1-مقدمه، هدف و روش تحقیق
یکی از بزرگترین و پرارجترین شاعران ایران زمین که در آسمان ادب این کشور جاودانه میدرخشد، خواجه حافظ شیرازی است. هنر والای این شاعر در غزلسرایی، احاطهی او به علوم مختلف، آشنایی با آثار شاعران فارس و عرب پیش از خود، و از همه مهمتر توانایی او در ایهام و نیز ابهامآفرینی به گونهای که بتواند همزمان جنبههای مختلف عرفان، عشق، طنز، انتقاد اجتماعی و… را در یک غزل یا حتی یک بیت جای دهد، و در عین حال چنان اندیشهها و دیدگاههایش را در زیر لایههای معنایی شعرش پنهان کند که هنوز هم پس از گذشت هفت قرن از وفاتش، بحث و مجادله بر سر یافتن منظور و مقصودش راجع به موضوعات مختلف مطرح در غزلش ادامه دارد، وی را به شاعری پر رمز و راز تبدیل کرده است. روانی و زیبایی اشعارش گاه مسحورکننده است و شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که مردم ایران با هیچ شاعری به اندازهی حافظ مأنوس نیستند. علت این محبوبیت را هم علاوه بر هنرمندی شاعر در زیبا سرودن اشعار، میتوان در چند پهلو بودن مفاهیم و تنیدگی زیرکانهی آنها در هم دانست. لذا هر کسی میتواند بر حسب فهم گمانی داشته باشد و با اشعار این شاعر افسونگر انس بگیرد. به همین طریق هر طایفه و طریقهای نیز او را به خود منتسب کرده و از همکیشان و هممشربان خویش شمرده است.
یکی از مسائل مهم و بحثبرانگیز دیوان حافظ، مسئلهی «پیر» اوست که اغلب با عنوان «پیر مغان» شناخته میشود. اینکه پیر مغان کیست و آیا فردی واقعی است یا خیالی، سؤالی است که غالباً ذهن خوانندگان دیوان حافظ را به خود مشغول داشته و میدارد. دربارهی کیستی یا چیستی این شخصیت یا اصطلاح، اظهار نظرهای فراوانی شده است. برخی به خاطر وجود واژهی «مغ» در این ترکیب، «پیر مغان» را زرتشت دانستهاند و عدهای دیگر که از دید اصطلاحات صوفیه را بررسی نمودهاند، از آن به انسان کامل تعبیر کردهاند، و کسانی هم که از دیدگاه انتقاد اجتماعی به این موضوع نگریستهاند، «پیر مغان» را سمبلی اعتراضی در مقابل شیخان ریاکار صوفیه دانستهاند. در چارچوب مدح پادشاهان هم، بعضی دیگر، مقصود از آن را پادشاه عنوان کردهاند. البته در کنار اینها از پیر مغان به خدا، ائمهی معصومین، امام حسین، عشق، اشاره به مغان پیش از اسلام و…هم تعبیر شده است. برخی از این نظرات چنان متضاد هستند که نمیتوان آنها را در یک مقولهی مشترک گنجاند. اهمیت دانستن منظور حافظ از «پیر» و مشتقات آن در مجموعهی اشعارش، چون «پیر مغان»، «پیر میکده»، «پیر خرابات» و… از این روست که میتواند نمایانگر طرز تفکر، جهانبینی و اعتقادات شاعر بوده، در درک بهتر سایر موضوعات مربوط به حافظ و اشعارش نیز راهگشا باشد.
برای نیل به این مقصود، نیازمندیم که از سرچشمههای اندیشه و تأثر او آگاهی داشته باشیم. محمد گلاندام که به عنوان جامع دیوان حافظ شهرت دارد، در مقدمهی دیوان نوشته است که عدهای از دوستان حافظ، اصرار داشتند که خواجه در زمان حیاتش اشعارش را جمعآوری کند. اما وی به دلیل اشتغال زیاد به مطالعه و «تتبع در دواوین فارسی و عربی» فرصت چنین کاری را نداشت. این گفته اگر قابل استناد باشد، نشان دهندهی توجه حافظ به آثار سایر شعرا بوده است. مطالعاتی که در مورد تأثر حافظ از پیشینیانش صورت گرفته، مشترکات وی با تعداد نسبتاً زیادی از شعرا، و تأثیرپذیری او از ایشان -هم در مفاهیم و هم در صورت شعری- را آشکار میکند. بهاءالدین خرمشاهی در مقدمهی جلد 1 «حافظنامه» در بخشی تحت عنوان «تأثیر پیشینیان بر حافظ» حدود بیست شاعر را که حافظ از ایشان تأثیر پذیرفته، برشمرده است. محمد امین ریاحی نیز در مقالهی «سرچشمههای مضامین حافظ» (ریاحی، 1350) چند شاعر دیگر را هم به این مجموعه اضافه کرده است، و مطالعهی آثار شاعران دیگر، به جز کسانی که این دو نفر اشاره کردهاند، شاید افراد بیشتری را نیز بیفزاید. از این رو به نظر میرسد که یکی از منابع ضروری برای آشنایی با خط فکری حافظ، و ویژگیهای جهان شعری او، رجوع به آثار پیشینیانش باشد. بدین منظور از میان شاعران مؤثر بر حافظ، سه تن که به نظر میرسید بیشترین تأثیر را بر وی گذاشته باشند، به عنوان محور مطالعات پیش از حافظ انتخاب شدند.
از جمله مضامین مهمی که در شعر حافظ وجود دارد، عرفان، عشق، طنز و انتقاد اجتماعی است. از همین رو از میان شاعرانی که حافظ از ایشان تأثیر پذیرفته است، سنایی به عنوان یکی از پیشگامان انتقاد اجتماعی، عرفان و قلندریات[1]، عطار از سردمداران عرفان عاشقانه، و خواجو به لحاظ مشابهت سبک غزلسرایی با حافظ، برای بررسی در نظر گرفته شدند. علاوه بر این موضوعات، جریانها و سنتهای شعری و ادبی مؤثر بر موضوع مورد نظر نیز تا حد ممکن و مورد نیاز بحث شدهاند.
ضمناً از آنجا که پیر مراد حافظ ویژگیهای پیران قلندری[2] را دارد، در آثار سایر شاعران نیز این نوع پیر و مسائل مربوط به آن باید برای رسیدن به نتایجی در مورد پیر حافظ، مد نظر قرار گیرد. از همین رو «پیران تصوف» در آثار مورد مطالعه به صورت گذرا، و «پیران قلندری» و مباحث مربوط بدانها مفصلتر بررسی شدهاند. و چون پیران قلندری اغلب در قلندریات و به ویژه در قالب غزل به چشم میخورند، لذا منابع مورد استناد، اغلب دیوان شاعران مذکور بوده است. هرچند سایر آثار ایشان نیز برای یافتن مطالب مربوط به موضوع تحقیقی حاضر اجمالاً مورد مطالعه قرار گرفته است.
برای ورود به موضوع مورد پژوهش، در ابتدا مطالبی کلی راجع به عرفان و تصوف، معرفی برخی مکتبها و فرقههای مهم مورد نیاز این پژوهش از قبیل ملامتیه و قلندریه آورده شده، و سپس تأثر حافظ از پیشینیان، مشرب حافظ، نظر حافظ راجع به پیر و بحث ارادت رسمی داشتن یا نداشتن او به فردی خاص، بررسی نظرات ارائه شده دربارهی پیر مغان حافظ، شیخ صنعان و دو مسئلهی مهم مربوط به پیر مغان یعنی شراب و جام جم مباحث دیگر مطرح شده در این تحقیق هستند. بسامد کاربرد پیر و مشتقات آن در شعر (دیوان اشعار و آثاری که در آنها کاربرد پیر نسبتاً چشمگیر باشد.) چهار شاعر مورد بحث نیز در قالب جدولهایی نشان داده شده است.
ضمناً از آنجا که هدف این تحقیق شناخت پیر حافظ (با توجه به آثار پیشینیان او) است، لذا مطالعهی آثار پیشینیان حافظ فقط به منظور آشنایی با سابقهی کاربرد پیر و چگونگی آن، و نیز آگاهی از سیر فکری، ادبی، فرهنگی، عقیدتی، سنتهای شعری و… پیش از حافظ است تا سرچشمههای «پیر» و به ویژه «پیر مغان» او معلوم شود. لذا استناد به آثار شاعران پیش از حافظ اغلب در قالب شاهد مثال و در داخل مباحث مطرح شده مربوط به کل بحث یا مربوط به حافظ آمده و به هیچ یک از شاعران پیشین بخشی جداگانه اختصاص نیافته است.
نکتهی قابل ذکر در مورد ارجاعنویسی این است که اگرچه ارجاع نویسی به روش APAانجام شده است، اما برای سهولت مقایسه، ارجاعنویسی داخل متنی ابیات و مطالب ذکر شده از آثار چهار شاعر مورد بحث، مستقیماً با ذکر نام کتاب صورت گرفته است و علاوه بر شمارهی صفحه، معمولاً شمارهی شعر یا غزل مورد ارجاع هم با حرف ش مشخص شده است. در مورد ارجاعات دیوان حافظ هم، چون چاپهای متعددی از دیوان حافظ، و از انتشاراتیهای مختلف وجود دارد، برای راحتی در ارجاع به ابیات، به ویژه برای خوانندگان، شماره و بیت غزل بر اساس نسخهی تصحیح غنی و قزوینی، به صورت (دیوان حافظ، شماره بیت/شماره غزل) آورده شده است.
1-2-ضرورت و پیشینهی تحقیق
دربارهی پیر مغان در آثار حافظ تا کنون مقالات فراوان و کتابهایی نیز نوشته شده است، در اغلب کتابهای مربوط به حافظ هم، معمولاً بخشی به مسئلهی پیر و پیر مغان او اختصاص یافته است. هر کسی از ظن خود یار این شاعر رند بلند آوازه شده، پیر او را به گونه ای تعبیر کرده است. آنچه در این خصوص جالب توجه مینماید این است که نظرات راجع به این پیر در دیوان حافظ گاه چنان متضاد است که جز افزودن حیرت حاصلی برای مخاطب در بر ندارد. رنگین کمان این نظرات گوناگون، از خدا تا زرتشت را در بر میگیرد. متاسفانه بسیاری از کسانی که در این باره اظهار نظر کرده، مطالبی نوشتهاند، افرادی غیر متخصص در حوزه پژوهش ادبیات بودهاند، و همین علت موجب بروز این همه اختلاف نظر در این باب و به وجود آمدن طیفهای گوناگونی از نظرات شده است. گروهی حافظ را کاملاً بیدین و یا از گروندگان به آیین زرتشت به حساب آورده اند در حالی که گروهی دیگر به عکس او را از روحانیون و عارفان والا مقام شمردهاند.
برخی افراد که علاقهی وافری به فرهنگ باستانی ایران دارند، از ترکیب پیر مغان فقط بخش « مغ» را مدّ نظر قرار داده و تمام همّ خود را بر این پایه بنا نهادهاند که حافظ را با آیین مزدیسنا و کیش مهر و زرتشت پیوند دهند و حتی بعضی از آنان چون ابوالقاسم پرتو نویسندهی کتاب « پیر مغان » او را – به تعبیر خودش – از روشن گشتگان و پیروان آیین زرتشت معرفی کردهاند و در نظر امثال ایشان پیر مغان فردی جز زرتشت نیست.
عدهای دیگر از کسانی هم که در حوزهی شناخت پیر مغان حافظ فعالیت کردهاند، بر عکس گروه اول، فقط بخش اول این ترکیب یعنی «پیر» را به عنوان اصطلاحی در تصوف اسلامی پایهی اظهار نظرها و احیاناً پژوهشهای خود قرار دادهاند و با مقام روحانی و عرفانی والایی که برای حافظ قائل شدهاند، توجه حافظ به طریقی جز دین و شرع و تصوف را دون شأن او دانسته اند، و به این ترتیب از نظر ایشان پیر مغان حافظ نمیتواند کسی جز خدا یا نهایتاً ائمهی معصومین (ع) باشد. افرادی چون فرشبافیان، داریوش آشوری و احمد بهشتی شیرازی در این دسته قرار میگیرند. (البته ناگفته نماند که آقای بهشتی شیرازی به جز خدا موارد دیگری چون عشق و… را نیز به عنوان پیر برای حافظ در نظر گرفته است.)
افرادی هم که با دید واقع بینانهتر و بدون پایفشاری بر عقیده ای خاص بیطرفانه سعی در شناخت پیر حافظ داشتهاند، اغلب به دلیل آشنا نبودن با پیشینهی موضوع پیر و کاربرد آن در آثار شاعران پیش از وی، متأسفانه آنگونه که باید و شاید نتوانستهاند پرده از چهرهی این پیر رازناک و رمزآلود برگیرند.
در این میان افراد اندک شماری از پژوهندگان برجستهی حوزهی عرفان و ادبیات فارسی، با دقت و تیزبینی و جست و جو در عمق موضوع، و نیز با حفظ بیطرفی که از اصول مسلّم تحقیق و تفحص علمی است، به این مسئله پرداختهاند.
از آثار خوبی که در زمینهی این پژوهش راهگشا هستند، میتوان موارد زیر را نام برد:
1- پورنامداریان، تقی (چاپ سوم، 1386)، گمشده ی لب دریا، تأملی در معنی و صورت شعر حافظ، تهران: انتشارات سخن
2- خرمشاهی، بهاءالدین (چاپ شانزدهم، 1385)؛ حافظ نامه، شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ)، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
3- مرتضوی، منوچهر (چاپ چهارم 1384) ؛ مکتب حافظ، مقدمهای بر حافظشناسی، تبریز: انتشارات ستوده
و…
اما دربارهی شاعران دیگر پیش از حافظ میتوان گفت ظاهراً حساسیت دربارهی شناسایی پیر و به ویژه پیرانی با ویژگیهای قلندری در آثار ایشان کمتر بوده است، شاید به این دلیل که به اندازهی حافظ بر پیر مغان و بندگی او تأکید نکردهاند. نیز شاید کمتر شاعری به اندازهی حافظ در بین عامه و خاصهی مردم محبوبیت، و با آنان پیوند دارد، لذا آگاهی دربارهی مسائل مربوط به وی و اشعارش بیشتر از سایر شاعران با اقبال عموم و خصوص مواجه بوده و هست.
از میان پژوهشهای انجام شده راجع به پیر در آثار سه شاعر دیگر (سنایی، عطار و خواجو) تا حدودی به مسئلهی پیر در آثار عطار و اغلب با محوریت شیخ صنعان (و به ویژه تأثیر آن بر حافظ) پرداخته شده است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
پایان نامه
فاضلی، مهبود: « سیمای پیر در آثار عطار نیشابوری »، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، 1375، دانشگاه تربیت مدرس
مقالات
مرتضوی،منوچهر (زمستان 1335) یادداشتی درباره تاثر خواجه حافظ از داستان شیخ صنعان (ص 362 تا 393)، شماره 39، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، تبریز
سلیم، عبدالامیر (زمستان 1355) شیخ صنعان (ص 394 تا 416)، شماره 39، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز
کتاب
پور نامداریان، تقی (چاپ چهارم، 1386) ؛ دیدار با سیمرغ، شعر و عرفان و اندیشه های عطار (ویراست 3)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
در مورد خواجو و سنایی اثری که مستقلاً یا به طور عمده پیر را در آثار ایشان بررسی کند، یافت نشد.
در نهایت میتوان گفت؛ از آنجا که عرصهی غزل معمولاً برای آفرینش شخصیتهای جدید به اندازهی کافی گسترده نیست، و شخصیتهای مطرح شده در غزل اغلب ریشه در جای دیگری دارند، و نیز با توجه به تأثیرپذیری حافظ از آثار پیشینیانش که در ادامه بحث خواهد شد، بررسی آثار شاعران پیش از حافظ برای درک صحیحتر برخی مفاهیم و مضامین در دیوان وی نه تنها میتواند راهگشا باشد، بلکه ضروری نیز به نظر میرسد.
لذا در این پژوهش قصد بر این است که «پیر» و به ویژه «پیر مغان» در دیوان حافظ، با تکیه بر سنتهای شعری و آثار شاعران پیش از وی، به ویژه سنایی، عطار و خواجو که به وضوح میتوان تأثیر و رد پایشان را در دیوان حافظ دید، واکاویده شود تا بر این اساس بتوان به نتیجهی دقیقتری دربارهی این شخصیت آرمانی جهان شعر و اندیشهی حافظ دست پیدا کرد و به شناخت جهان بینی این شاعر مرموز و گرانقدر نزدیکتر شد.
1-3-سؤالات پژوهشی
برخی از سؤالاتی که سعی شده است در این تحقیق به آنها پاسخ داده شود، عبارتند از:
- سابقهی کاربرد «پیر» در شعر شاعران پیش از حافظ به چه صورت بوده است؟
- آیا کاربرد «پیر مغان»، «پیر خرابات»، «پیر میفروش» و… که در شعر حافظ فراوان به کار رفتهاند، در شعر شاعران پیش از وی نیز سابقه دارد یا فقط مختص حافظ است؟
- آیا به کار بردن الفاظی چون مغان و خرابات و… نشانگر گرایش حافظ به آیین زرتشتی و انحراف او از اسلام است؟