پایان نامه بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی اما عمده ترین طبقات استفاده کننده از این تحقیق را میتوان به شرح ذیل عنوان کرد: 1- سرمایهگذاران و اعتبار دهندگان 2- سازمان بورس اوراق بهادار 3- دانشگاهیان و پژوهشگران حسابداری 4- مدیران شرکتها 5-1 سؤالات تحقیق دو پرسش به شرح زیر در ذهن محقق شکل گرفت که: چه رابطه ای بین درصد مالکیت مدیریتی با سطح محافظه کاری اعمال شده در گزارشگری مالی شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟ چه رابطه ای بین درصد سهام شناور آزاد با سطح محافظه کاری اعمال شده در گزارشگری مالی شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟ 6-1 فرضیههای تحقیق مدیران و مالکان به طور طبیعی گرایش دارند که نسبت به واحد تجاری بیش از اندازه خوشبین باشند. این خوشبینی زیاد موجب می شود که داراییها و درآمد بیشتر بیان شود. محافظه کاری نوشداروی لازم برای این خوشبینی بیش از حد است. کارول دِواین[4] (1963) استدلال می کند که فرونشاندن خوشبینی و القا بدبینی مشکل است. خوشبینی که یک ریال سود ایجاد میکند بیش از بدبینی ایجاد شده به وسیله یک ریال زیان است. پیامدهای خوشبینی بیش از اندازه وخیمتر از پیامدهای بدبینی بیش از اندازه است. تحمل یک زیان واقعی در اثر تخمینی بیش از حد خوشبینانه نسبت به از دست دادن فرصت کسب سود ناشی از ارزش گذاری بیش از حد بدبینانه، جدیتر است؛ زیرا احتمالاً سرمایهگذاران، حسابرس را برای زیانهای بیش نمایی ارزش خالص داراییها و نه کم نمایی ارزش خالص داراییها مورد تعقیب قانونی قرار میدهند. از آنجایی که با سهیم شدن مدیران در مالکیت شرکت، مسئله تعارض منافع تا حدود زیادی حل میشود؛ بنظر می رسد نیاز به مکانیزمهای کنترل انگیزه های منفعت جویانه مدیران کاهش یابد. انتظار می رود حسابداری محافظه کار ، مسئله نمایندگی بین مدیران و سهامداران و همچنین هزینه های نمایندگی شرکت ها را از طریق تسهیل قرارداد کارآمد و اخذ تصمیمات کارآمد در مورد سرمایه گذاری، کاهش دهد. پیش بینی ما برآن است که نیاز به سیاست محافظه کاری حسابداری از سوی سهامداران در شرایطی بیشتر می شود که مسئله نمایندگی بین مدیران و سهامداران چشم گیرتر باشد. با توجه به تقاضای سهامداران، مدیران شرکت با بکارگیری استانداردهای بازبینی برای تشخیص اخبار خوب به عنوان بهره نه اخبار بد به شکل زیان به سهامداران خارجی ملحق می شوند و این کار را در راستای محافظه کاری حسابداری انجام می دهند. بنابراین، نظریه نمایندگی پیش بینی می کند که بین مالکیت مدیریتی و هزینه های نمایندگی، رابطه مثبتی برقرار می باشد(امیری،1389). لذا در این تحقیق، فرضیات ذیل تدوین و آزمون خواهد شد: بین درصد مالکیت مدیران و محافظه کاری حسابداری رابطه وجود دارد. بین درصد سهام شناور آزاد و محافظه کاری حسابداری رابطه وجود دارد. 7-1 روش تحقیق از نظر دانشمند علوم اجتماعی یا پژوهشگری که در علوم کاربردی تحقیق میکند، تحقیق عبارت است از فرایندی که پژوهشگر میکوشد بدان وسیله پیچیدگیهای روابط متقابل بین افراد را بهتر درک کند. پژوهشگر با استفاده از روشهای منظم (سیستماتیک) درباره کنشها و واکنشها، اطلاعاتی را جمع آوری میکند، درباره معنی یا مفهوم آنها میاندیشد، به نتیجههایی میرسد، آنها را ارزیابی میکند و سرانجام این نتایج یا دستاوردها را ارائه میدهد (اعرابی، 1383). به طور خلاصهتر میتوان گفت که تحقیق توصیفی آنچه را که هست توصیف میکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرآیندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط میشوند، مورد بررسی قرار میدهد (بست، 1371). این تحقیق از نظر هدف،تحقیقی کاربردی است زیرا به بررسی روابط متغیرها در بازار اوراق بهادار پرداخته است و به دنبال تبیین روابط و ارائه پیشنهادها جهت ارتقا کارایی بازار می باشد.در ضمن این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی می باشد. 8-1 قلمرو تحقیق جامعه آماری: جامعه، بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یک زمان معین، مطلوب ما قرار می گیرند و حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشند. با توجه به اهمیت موضوع، قلمرو تحقیق از نظر زمانی ومکانی و موضوعی مورد توجه قرار گرفته است که بشرح ذیل میباشد: قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق در بر گیرنده اطلاعات 7 ساله شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از سال 1383 است. دوره زمانی تحقیق 6 ساله 83 تا 88 است ، با این وجود از آنجا که در معادلات تحقیق اطلاعات یک سال قبل نیز بعضا جزء متغیرهای مورد مطالعه است، از این رو اطلاعات 7 ساله جمع آوری شده است. قلمرو مکانی: قلمرو مکانی تحقیق بورس اوراق بهادار تهران میباشد. قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق، محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی می باشد. دلیل انتخاب جامعه فوق عبارت است از: دسترسی به اطلاعات مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس ، امکان پذیر است. مهمترین دلیل استفاده از شرکت های بورسی ثبت قیمت های پیشنهادی خرید و فروش سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران توسط کارگزاران است. 1-Accounting Standards 2- Agency Theory [3] – بر اساس تئوری نمایندگی مدیران بدنبال حداکثر نمودن منافع خود می باشند که این منافع لزوما با منافع شرکت همسو نیست. 1 -karol devain (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحــه چکیده فصل اول: کلیات تحقیق 1-1 مقدمه 1 2-1 بیان مسئله 3 3-1 بیان ضرورت و اهمیت موضوع 5 4-1 اهداف اصلی و فرعی 6 5-1 سوالات 7 6-1 فرضیه ها 7 7-1 روش تحقیق 8 8-1 قلمرو تحقیق 9-1 تعاریف مفهومی متغیرها 1-9-1محافظه کاری 2-9-1مالکیت مدیران 3-9-1 سهام شناور آزاد 4-9-1 اندازه شرکت 5-9-1 اهرم مالی 6-9-1 رشد شرکت 9 10 10 11 12 12 13 13 10-1 ساختار پایان نامه 13 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 1-2 مقدمه 15 2-2 مبانی نظری 1-2-2 تعریف محافظه کاری 2-2-2 بررسی اجمالی محافظه کاری 3-2-2 تقاضا برای گزارشگری محافظه کارانه 4-2-2 پیامدهای اقتصادی محافظه کاری 5-2-2 مفاهیم قراردادی محافظه کاری 6-2-2 مفاهیم قراردادی محافظه کاری و چشم انداز اطلاعات 7-2-2 محافظه کاری و قراردادهای بدهی 8-2-2 اقلام تعهدی و محافظه کاری 9-2-2 تمایز بین محافظهکاری پایدار و محافظهکاری موقت حسابداری 10-2-2 محافظه کاری و قراردادهای جبران خدمات مدیریت 11-2-2 محافظه کاری و اداره شرکت 12-2-2 محافظه کاری و حاکمیت شرکتی 13-2-2 محافظه کاری به عنوان معیار برای کیفیت سود 14-2-2 محافظه کاری سازوکاری موثر برای کاهش هزینههای نمایندگی 15-2-2 معیارهای ارزیابی محافظه کاری 16-2-2 روش ها و مدل های اندازه گیری محافظه کاری 17-2-2 مالکیت اعضای هیات مدیره 16 16 17 19 20 23 26 30 31 32 33 33 34 36 38 39 42 52 3-2 پیشینه پژوهش 1-3-2 تحقیقات خارجی 2-3-2 تحقیقات داخلی 53 53 60 فصل سوم :روش شناسی تحقیق 1-3 مقدمه 2-3 روش تحقیق 3-3 فرضیه های تحقیق 4-3 قلمرو تحقیق 5-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه 6-3 روش جمع آوری داده ها 7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 8-3 تعریف عملیاتی متغیرها و نحوه اندازه گیری فصل چهارم:تجزیه وتحلیل دادهها 1-4 مقدمه 2-4 مشخصات نمونه و آزمودنی ها 3-4 فرآیند استخراج اطلاعات 4-4 تجزیه و تحلیل آماری تحقیق فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات 1-5 مقدمه 2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها 3-5 نتایج تحقیقات پیشین 4-5 تحلیل نتایج 5-5 پیشنهادات 1-5-5 پیشنهادات کاربردی 2-5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی 6-5 محدودیت های تحقیق منابع غیر فارسی چکیده انگلیسی 65 65 66 66 67 68 69 مقالات و پایان نامه ارشد 70 73 73 74 75 دستههارشته حسابداری ویرایش"پایان نامه بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی” راهبری نوشتهها نوشته قبلی پیشین
پایان نامه بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و مالکیت مدیریتی