1-7-1- تعاریف مفهومی واژه ها……………………………………………………………………………………………………………….10
1-7-2- تعاریف عملیاتی واژه ها……………………………………………………………………………………………………………..11
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
فصل دوم:مبانی نظری و تجربی تحقیق
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-2- تاریخچه آموزش های ضمن خدمت……………………………………………………………………………………………………12
2-3- آموزش و بهسازی منابع انسانی……………………………………………………………………………………………………………15
2-4- تعریف آموزش…………………………………………………………………………………………………………………………………18
2-5- اهداف آموزش کارکنان…………………………………………………………………………………………………………………..20
2-6- اهمیت و لزوم آموزش کارکنان………………………………………………………………………………………………………21
2-7- ویژگی ها و اصول آموزش در سازمان……………………………………………………………………………………………..24
2-8- انواع دوره های آموزش کارکنان:…………………………………………………………………………………………………………..24
2-8-1: آموزشهای قبل از خدمت……………………………………………………………………………………………………………….24
2-8-2- آموزشهای بدو خدمت…………………………………………………………………………………………………………………….25
2-8-3- آموزشهای ضمنخدمت ………………………………………………………………………………………………………………..25
2-8-4- اصول آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………………………….25
2-9- کارکرد های آموزش کارکنان………………………………………………………………………………………………………………..27
2-10- ارزیابی اثر بخشی دورههای آموزشی…………………………………………………………………………………………………28
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
2-10- 1- اثر بخشی درونی……………………………………………………………………………………………………………………………30
2-10-2- اثربخشی بیرونی……………………………………………………………………………………………………………………………..31
2-11- عوامل مؤثر بر اثربخشی دورههای آموزشی………………………………………………………………………………………..34
2-12- دلایل سنجش اثربخشی دورههای آموزش کارکنان…………………………………………………………………………..36
2-13- الگوی عمومی ارزیابی اثر بخشی دورههای آموزشی………………………………………………………………………….36
2-13-1- مدل تلفیقی ارزیابی و اثربخشی آموزشی………………………………………………………………………………………3
6
2-13-2- مدل انگیزشی اثربخشی آموزشی نئو……………………………………………………………………………………………37
2-13-3- مدل انتقالی اثربخشی بالدوین و فورد……………………………………………………………………………………………37
2-13-4- مدل کرک پاتریک………………………………………………………………………………………………………………………….38
2-14- توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………………………………….40
2-14-1- تعریف توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………………….41
2-14-2- ابعاد توانمند سازی ………………………………………………………………………………………………………………………43
2-15- پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….47
2-15-1- پژوهش های داخلی…………………………………………………………………………………………………………………….47
2-15-2- پژوهش های خارجی……………………………………………………………………………………………………………………..50
2-15-3-جمعبندی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….52
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
2-16- مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………53
فصل سوم :روش تحقیق
3-1- مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..54
3-2- مراحل انجام پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………….55
3-3- روش و طرح تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………..56
3-4- جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………56
3-5- نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………..57
3-6- ابزارهای گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………….57
3-7- روایی و پایایی ابزار جمع آوری دادهها…………………………………………………………………………………………………58
3-7-1- روایی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..59
3-7-2- پایایی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………59
3-8- روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………………………………………60
3-8-1: تجزیه و تحلیل توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………60
3-8-2: تجزیه و تحلیل استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………60
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………61
4-2- اطلاعات جمعیتشناختی……………………………………………………………………………………………………………………..61
- جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………………………………….62
- سن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………63
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
4-2-3-تحصیلات…………………………………………………………………………………………………………………………………………..64
4-2-4-سابقه کاری………………………………………………………………………………………………………………………………………..65
4-3- بررسی فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..65
4-3-1- فرضیه اصلی اول………………………………………………………………………………………………………………………………66
4-3-2- فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………………………………………………………………67
4-3-3- فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………………………………………..67
4-3-4- فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………………………………………………………….68
4-3-5- فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………………………………………………………….69
4-3-6- فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………………………………………………………………………69
4-3-7- فرضیه فرعی ششم…………………………………………………………………………………………………………………………..70
4-3-8- مقایسه میانگین رتبهی متغیرها با استفاده از آزمون فریدمن………………………………………………………..71
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..72
5-2- یافتههای جمعیت شناختی تحقیق……………………………………………………………………………………………………..72
5-3- بررسی فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..73
5-3-1- فرضیه اصلی اول………………………………………………………………………………………………………………………………73
5-3-2- فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………………………………………………………………73
5-3-3- فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………………………………………..74
5-3-4- فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………………………………………………………….74
5-3-5- فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………………………………………………………….74
عنوان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه
5-3-6- فرضیه فرعی پنجم…………………………………………………………………………………………………………………………..75
5-3-7- فرضیه فرعی ششم…………………………………………………………………………………………………………………………..75
5-4- بحث و بررسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….75
5-6- پیشنهادات کاربردی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………76
5-7- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………77
5-8- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………………………………….78
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..79
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………………………84
پیوست
پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..86
Abstract………………………………………………………………………………………………………………………………………………93
فهرست جداول
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
جدول3-1. نحوه امتیازبندی پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت…………………………………………….58
جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس جنسیت……………………………………………………………………..62
جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سن……………………………………………………………………………..63
جدول 4-3 – توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سطح تحصیلات………………………………………………………..64
جدول 4-4- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سابقه کاری……………………………………………………………….65
جدول 4-5 – نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف………………………………………………………………………………….66
جدول 4-6- نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………66
جدول 4-7. نتایج تحلیل فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………………………………….67
جدول 4-8 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………..68
جدول 4-9- نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………..68
جدول 4-10 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی چهارم………………………………………………………………………69
جدول 4-11 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی پنجم………………………………………………………………………..70
جدول 4-12 – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی ششم………………………………………………………………………..70
جدول شماره 4-13- نتایج آزمون مقایسه میانگین رتبهی متغیرها با استفاده آزمون فریدمن………………..71
فهرست نمودار
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
نمودار 3ـ1 : فرآیند تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….55
نمودار 4-1 – توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس جنسیت………………………………………………………………………62
نمودار 4-2- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سن………………………………………………………………………………63
نمودار 4-3 – توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سطح تحصیلات…………………………………………………………64
نمودار 4-4- توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر اساس سابقه کاری………………………………………………………………….65
فهرست اشکال
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
ش