2-1-2-ارتباط با طبیعت ……………………………………………………………………………….. 19
2-1-2-1-ارتباط با طبیعت در ادیان دیگر………………………………………………………… 19
2-1-2-2-آثار تاثیر اومانیسم بر روابط بین انسان با طبیعت……………………………………. 20
2-1-2-3-ارتباط انسان با طبیعت در دین اسلام …………………………………………………. 21
2-1-3-ارتباط انسان با دیگران ……………………………………………………………………….. 22
2-1-3-1-بررسی آراء اندیشمندان و مکاتب و نهضت های مختلف در خصوص ارتباط با دیگران 23
2-1-3-2-دیدگاه اسلام در مورد ارتباط انسان با دیگران …………………………………….. 30
2-1-4-ارتباط انسان با خود …………………………………………………………………………… 32
2-1-4-1-دیدگاه اندیشمندان و مکاتب در مورد ارتباط انسان با خود ……………………… 32
2-1-4-2-دیدگاه دانشمندان اسلامی در مورد از خود بیگانگی………………………………. 34
2-1-4-3-دیدگاه قرآن در مورد روابط انسان با خود ………………………………………….. 35
2-2-چکیده پژوهشهای انجام یافته ………………………………………………………………….. 37
2-2-1-پژوهشهای انجام یافته در داخل از کشور ……………………………………………….. 37
2-2-2-پژوهشهای انجام یافته در خارج از کشور……………………………………………….. 42
2-2-3-خلاصه و جمعبندی ………………………………………………………………………….. 44
فصل سوم: بررسی ارتباط خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن و بررسی ارتباط انسان با خدا از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن
3-1-ارتباط خداوند با انسان …………………………………………………………………………….. 48
3-1-1-مبانی …………………………………………………………………………………………….. 48
3-1-1-1-مبناء آفرینندگی …………………………………………………………………………. 48
3-1-1-2-مبنا مالکیت ……………………………………………………………………………….. 50
3-1-1-3-مبنا ربوبیت ……………………………………………………………………………….. 51
3-1-1-4-مبنا رحمانیت و رحمیت ……………………………………………………………….. 53
3-1-1-5-مبنا امتحان کنندگی……………………………………………………………………… 54
3-1-1-6-مبنا هدایتگری………………………………………………………………………….. 57
3-1-1-7-دادگری……………………………………………………………………………………. 59
3-1-2-نگاه ترکیبی…………………………………………………………………………………….. 63
3-1-3-دلالتهای تربیتی ……………………………………………………………………………… 64
3-1-3-1-اصل رأفت و مهربانی مربی…………………………………………………………….. 65
3-1-3-1-1- روش خیرخواهی …………………………………………………………………. 66
3-1-4-2-اصل امتحان (ابتلاء)……………………………………………………………………… 67
3-1-3-2-1-روش فراهم سازی شرایط مواجهه با امتحان ………………………………….. 68
3-1-3-3-اصل هدایتگری مربی…………………………………………………………………. 69
3-1-3-3-1-روش اصلاح مربی ………………………………………………………………… 70
3-1-3-3-2-روش ارائه الگو …………………………………………………………………….. 71
3-1-3-4-اصل تناسب تکلیف با وسع ………………………………………………………….. 72
3-1-3-4-1-روش عرضه تکالیف در سطح بالا ……………………………………………. 73
3-1-3-5-اصل عدم تبعیض ………………………………………………………………………. 74
3-1-3-5-1-روش برتری بر اساس ملاک ………………………………………………….. 75
3-1-3-6-اصل عدالت در مجازات ……………………………………………………………….. 76
3-1-3-6-1-روش مجازات به قدر خطا……………………………………………………… 78
3-2-ارتباط انسان با خداوند از منظر قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن ……………………….. 79
3-2-1-مبانی …………………………………………………………………………………………….. 79
3-2-1-1-مبنا گرایش فطری انسان نسبت به خداوند …………………………………………… 79
3-2-1-2-مبنا مملوکیت انسان ……………………………………………………………………… 82
3-2-2-دلالتهای تربیتی ……………………………………………………………………………….. 84
3-2-2-1-اصل احیاء و شکوفایی فطرت ………………………………………………………… 84
3-2-2-1-1-روش بهرهوری از عقل و اندیشه ………………………………………………. 85
3-2-2-1-2-روش بهرهمندی از تعالیم انبیاء الهی ………………………………………….. 86
3-2-2-2-اصل تن سپردن به مالکیت خدا ……………………………………………………….. 88
3-2-2-2-1-روش عبادت………………………………………………………………………. 90
3-2-2-2-2- روش رویگردانی از عبودیت غیر خدا……………………………………….. 91
3-3-باهمنگری(بررسی ارتباط خداوند با انسان از منظر قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن).. 94
3-4-با همنگری(بررسی ارتباط انسان با خداوند از منظر قرآن مجید و دلالتهای تربیتی آن). 96
فصل چهارم: بررسی ارتباط انسان با خود از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن
4-1-مبانی …………………………………………………………………………………………………. 100
4-1-1-مبناء توانایی جهت خودشناسی و خودسازی…………………………………………….. 100
4-1-2-مبناء بازگشت نتایج اعمال به خود ………………………………………………………… 102
4-1-3-مبناء خروج از اعتدال، ظلم به خود ……………………………………………………….. 104
4-2-دلالتهای تربیتی ………………………………………………………………………………….. 107
4-2-1-اصل خودشناسی………………………………………………………………………………. 107
4-2-1-1-روش شناخت فطری……………………………………………………………………. 108
4-2-1-2-روش شناخت عقلی…………………………………………………………………….. 108
4-2-1-3-روش شناخت وحیانی………………………………………………………………….. 109
4-2-2-اصل خودسازی……………………………………………………………………………… 109
4-2-2-1-روش تفکر……………………………………………………………………………….. 110
4-2-2-2-روش مراقبه ……………………………………………………………………………… 111
4-2-3-اصل عاقبت اندیشی راجع به نتایج اعمال ………………………………………………. 111
4-2-3-1-روش اعطای بینش………………………………………………………………………. 112
4-2-4-1-اصل اعتدال و احقاق حق………………………………………………………………. 114
4-2-4-1-1-روش کسب بصیرت و معرفت ……………………………………………….. 115
4-3-باهمنگری……………………………………………………………………………………………. 116
فصل پنجم: نحوه ارتباط پیامبران خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن
5-1-مبانی …………………………………………………………………………………………………. 119
5-1-1-مبنا رأفت و مهربانی ……………………………………………………………………….. 119
5-1-2-مبنا هدایتگری ………………………………………………………………………………. 121
5-1-3- مبنا تواضع پیامبران…………………………………………………………………………. 122
5-1-4- مبنا صبر و پایداری………………………………………………………………………… 124
5-1-5- مبنا هم زبانی……………………………………………………………………………….. 126
5-2- دلالت های تربیتی…………………………………………………………………………………. 127
5-2-1- اصل رأفت و مهربانی مربی………………………………………………………………. 127
5-2-2- اصل هدایت گری مربی………………………………………………………………….. 127
5-2-3- اصل تواضع مربی………………………………………………………………………….. 127
5-2-3-1- روش ابراز تواضع در مسیر و سلوک اجتماعی……………………………….. 129
5-2-4- اصل صبر و استقامت مربی……………………………………………………………….. 130
5-2-4-1- روش تغافل………………………………………………………………………….. 131
5-2-5- اصل رعایت فهم مخاطب………………………………………………………………… 133
5-2-5-1- روش شناخت استعدادها و توانایی های متربی………………………………… 134
5-2-5-2- روش ارائه بر اساس ترتیب و تسلسل منطقی…………………………………… 134
5-3- با هم نگری…………………………………………………………………………………………. 136
فصل ششم: بررسی ارتباط انسان با دیگران از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن
6-1- مبانی…………………………………………………………………………………………………. 140
6-1-1- مبناء هویت جمعی…………………………………………………………………………. 140
6-2- دلالت های تربیتی…………………………………………………………………………………. 142
6-2-1- اصل سنت گزینی و سنت زدایی………………………………………………………… 142
6-2-1-1- روش سنجش سنتها بر اساس معیار اسلام……………………………………… 145
6-2-2- اصل حفظ و ارتقای فردیت……………………………………………………………… 146
6-2-2-1- روش زمینه سازی برای تاسی به مصداق های حفظ و ارتقای فردیت در تاریخ 148
6-2-2-2- روش ارائه بینش نسبت به ارزش های وجودی فردی آدمی………………… 150
6-2-3- اصل غلبه بر خودمحوری…………………………………………………………………. 151
6-2-3-1- اصل غلبه بر خودمحوری…………………………………………………………. 154
6-2-3-2- گفتگو با دیگران…………………………………………………………………… 155
6-3- با هم نگری…………………………………………………………………………………………. 156
فصل هفتم: بررسی ارتباط انسان با طبیعت از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن
7-1- مبانی…………………………………………………………………………………………………. 160
7-1-1- مبنا طبیعت نشانه ای برای تفکر انسان…………………………………………………… 160
7-1-2- مبنا طبیعت مسخر انسان…………………………………………………………………… 161
7-2- دلالت های تربیتی ………………………………………………………………………………… 162
7-2-1- اصل تفکر در آیات الهی…………………………………………………………………. 163
7-2-1-1- روش تفکر و توجه به آیات الهی……………………………………………….. 164
7-2-2- اصل بهره وری صحیح……………………………………………………………………. 165
7-2-2-2-1- روش ارتقای سطح بینش……………………………………………………… 166
7-3- با هم نگری…………………………………………………………………………………………. 168
فصل هشتم: نتیجه گیری
8-1- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………. 171
8-1-1- ارتباط خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟.. 171
8-1-2- ارتباط انسان با خدا از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟.. 173
8-1-3- ارتباط انسان با خود از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟.. 175
8-1-4- ارتباط پیامبران خدا با انسان از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه میباشد؟ 176
8-1-5- ارتباط انسان با دیگران از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 178
8-1-6- ارتباط انسان با طبیعت از منظر قرآن کریم و دلالت های تربیتی آن چه می باشد؟ 179
8-2- پیشنهاد کاربردی…………………………………………………………………………………… 180
8-3- پیشنهاد پژوهشی……………………………………………………………………………………. 180
8-4- محدودیت ها……………………………………………………………………………………….. 181
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………. 182
منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………… 192
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-پژوهشهای انجام یافته در داخل کشور……………………………………………………. 45
جدول 2-پژوهش های انجام یافته در خارج از کشور……………………………………………….. 46
جدول 3-مبانی اصول و روشهای مربوط به هدف ارتباط خداوند با انسان و دلالتهای تربیتی آن 98
جدول 4-مبانی اصول و روشهای مربوط به هدف ارتباط انسان با خداوند و دلالتهای تربیتیآن 98
جدول 5-مبانی اصول و روشهای مربوط به هدف ارتباط انسان با خود ودلالتهای تربیتیآن. 117
جدول 6-مبانی اصول و روشهای مربوط به هدف ارتباط پیامبران با انسان ودلالتهای تربیتیآن 138
جدول 7-مبانی اصول و روشهای مربوط به هدف ارتباط انسان با دیگران ودلالتهای تربیتیآن 158
جد