2-13- ساختار و جو سازمانی برای سازمانهای دانش محور……………… 44
2-14- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش……………………. 48
2-16- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور………… 59
فصل سوم روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه………………………………….. 65
3-2- روش تحقیق……………………………….. 66
3-3-جامعه آماری و تعداد نمونه…………………………. 68
3-4-روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………………. 68
3-5- مراحل انجام پژوهش……………………………. 70
3-6- سوالات تحقیق……………………………… 71
3-7- فرضیههای تحقیق…………………………….. 71
3-8- تشریح چارچوب عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور….. 72
3-9-روایی و پایایی ابزار اندازه گیری……………………….. 87
3-9-1- روایی ابزار اندازه گیری………………………… 87
3-9-2- پایایی ابزار اندازه گیری……………………….. 88
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه………………………………….. 91
4-2- ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………… 92
4-3-آزمون اهمیت عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور………. 94
4-4-آزمون توانایی سنجش عوامل موفقیت مدیریت دانش توسط شاخصها……….. 99
4-5- مطالعه موردی……………………………… 113
4-5-1- معرفی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو…………………. 113
4-5-2- ضرورت به کار گیری مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو…… 115
4-5-3- آمادگی برای مدیریت دانش…………………….. 117
4-5-4-ارزیابی آمادگی مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو………. 118
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه…………………………………. 142
5-2-خلاصه فصلهای پیشین…………………………. 143
5-3-نتایج و یافتههای تحقیق………………………….. 146
5-4-چارچوب نهایی شده در این تحقیق…………………….. 151
5-5- مقایسه نتایج پژوهش با تحقیقات قبلی…………………… 153
5-6- پیشنهادات مستخرج از پایان نامه……………………… 156
5-7- پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده…………………….. 159
فهرست منابع………………………………. 161
پیوستها………………………………… 173
فهرست جدولها
عنوان
صفحه
جدول 2-1- انواع دانش ………………………………………………………………………………………………………………………21
جدول 2- 2- رویکردهای فرایندی و تعاملی در مدیریت دانش …………………………………………………………29
جدول 2- 3- مروری بر سایر چارچوبهای مدیریت دانش ………………………………………………………………..34
جدول 2- 4- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش مستخرج از ادبیات موضوع ……………………………….55
جدول 2-5- عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور مستخرج از ادبیات…62
جدول 3- 1 – عوامل و شاخصهای موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور ………………..74
جدول 3- 2 – آزمون آلفای کرونباخ ……………………………………………………………………………………………………..89
جدول 4-1- ویژگیهای جمعیت شناختی خبرگان پاسخگو به پرسشنامه اول ……………………………………93
جدول 4-2- اطلاعات قسمت اول پرسشنامه اول (اهمیت عوامل) …………………………………………………….95
جدول 4- 3- آزمون دو جملهای قسمت اول پرسشنامه اول (اهمیت عوامل) ……………………………………96
جدول 4- 4- رتبه بندی و تعیین میزان اهمیت عوامل بر مبنای آزمون فریدمن ……………………………..98
جدول 4- 5- توانایی سنجش شاخصها برای عامل پشتیبانی و تعهد مدیریت عالی ……………………..100
جدول 4-6 -توانایی سنجش شاخصها برای عامل ساختار و زیرساختهای سازمانی ……………………101
جدول 4-7-توانایی شاخصها برای سنجش عامل توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی …………………….103
جدول 4-8 -توانایی شاخصها برای سنجش عامل فرهنگ سازمانی ………………………………………………104
جدول 4-9-توانایی شاخصها برای سنجش عامل الگوبرداری و اندازه گیری عملکرد ……………………….106
جدول 4-10-توانایی شاخصها برای سنجش عامل زیر ساختارهای سیستمهای اطلاعاتی …………..107
جدول 4-11- توانایی شاخصها برای سنجش عامل کار تیمی و گروههای تعامل اجتماعی ………….108
جدول 4-12- توانایی شاخصها برای سنجش عامل مدیریت تغییر ……………………………………………….110
جدول 4-13- توانایی شاخصها برای سنجش عامل استراتژی و اهداف …………………………………………111
جدول 4-14- توانایی شاخصها برای سنجش عامل فرایند های مدیریت دانش ……………………………112
جدول 4-15 -آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عاملپشتیبانی و تعهد مدیریت عالی سازمان ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….119
جدول 4 -16-آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل ساختار و زیر ساخت های سازمانی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………120
جدول 4-17 -آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل توسعه سرمایه انسانی و اجتماعی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….122
جدول 4 – 18- آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل فرهنگ سازمانی ……………..124
جدول 4-19- آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل الگوبرداری و اندازه گیری عملکرد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….125
جدول 4- 20- آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل زیر ساختار های سیستمهای اطلاعاتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..126
جدول 4- 21-آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل کار تیمی و گروههای تعامل اجتماعی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..128
جدول 4- 22-آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل مدیریت تغییر …………………….130
جدول 4- 23-آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل استراتژی و اهداف ………………131
جدول 4- 24- آزمون دو جملهای و میانگین شاخصها و امتیاز عامل فرآیند های مدیریت دانش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….133
جدول 4- 25- جدول اطلاعات امتیاز مطلوب عوامل موفقیت مدیریت دانش و امتیاز عوامل در ستاد …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….135
جدول 4- 26-رتبه بندی عوامل موفقیت مدیریت دانش در ستاد نانو بر مبنای آزمون فرید من …..137
جدول 4- 27- آزمون Mann-Whitney U به منظور مقایسه وضعیت جاری مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و وضعیت مطلوب مدیریت دانش ………………………………………………………139
فهرست شکلها
عنوان
صفحه
شکل 2-1- تفاوت داده، اطلاعات و دانش …………………………………………………………………………………………..17
شکل 2-2- چرخهی مدیریت دانش سازمانی و فرآیندهای اصلی ………………………………………………………33
شکل 3-1- چارچوب پیشنهادی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….86
شکل 5-1- چارچوب نهایی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور …….152
فهرست نمودارها
عنوان
صفحه
نمودار 4-2- مقایسه وضعیت فعلی مدیریت دانش در ستاد نانو با وضعیت مطلوب ………………………..136
فصل اول
مقدمه وکلیات طرح تحقیق
1-مقدمه و کلیات طرح تحقیق
1-1-مقدمه
امروزه به دلیل تشدید فضای رقابتی، کشورها و نیز سازمانها در تصمیمگیری و اتخاذ استراتژی رقابتی خود تنها به منابع محدود درون سازمانی و یا اطلاعات تصادفی کسبشده از فضای پیرامون اکتفا نمیکنند و در حقیقت داشتن اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و به روز از فضای اطراف یکی از ابزارهای قدرت در سطح ملی و سازمانی محسوب میشود. از این رو سازمانها تلاش میکنند به بهترین منابع اطلاعاتی در مورد محیط کسبوکار و فعالیت خود دست یابند و از آنها به طور مؤثر در برنامهریزیهای راهبردی خود بهره بگیرند (Clarke& Turner, 2004). این که دانش یکی از مهمترین داراییهای سازمان در نظر گرفته میشود غیر قابل انکار است و به طور فزایندهای برای حفظ مزیت رقابتی سازمان، مدیریت میشود ( Chang et al , 2009).
در صنایع با تکنولوژی پیشرفته و سازمانهای مبتنی بر دانش از قبیل نانو و بیوتکنولوژی حیطههای جدیدی ظهور، تکامل و به بلوغ میرسد و خیلی سریع از رده خارج میشود بنابراین، مدیران تصمیمات تجاری راهبردی را نه تنها بر مبنای اطلاعات ساختار یافته بلکه همچنین باید بر مبنای اطلاعات ناقص، پویا و مبهم اخذ نمایند. بنابراین باید از پلت فورم مدیریت دانش استفاده نمایند تا مدیران از روند تغییرات و سرعت آنها غافل نباشند (Bafiares-Alcantara et al , 2003) .
بسیاری از سازمانها به سازمان مبتنی بر دانش تغییر شکل دادهاند که مدیریت دانش در آنها نقش کلیدی دارد (Akhavan & Jafari, 2006) . تنها مزیت رقابتی که سازمانها در قرن بیست و یک خواهند داشت آن چیزی است که میدانند و این که چگونه از آن استفاده خواهند کرد (Civi, 2000). پیشرفتهای جدید در فن آوری اطلاعات نوآوری در مدیریت دانش را پشتیبانی کرده است (Jaehun& Sang, 2009) .
بنا بر گفته لی بوویتز[1] (1999) مدیریت دانش ترکیبی از سامانههای مبتنی بر دانش، هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار، بهبود فرایندهای کسب و کار، مدیریت منابع انسانی و مفاهیم رفتار سازمانی میباشد. مدیریت دانش یک استراتژی مهم برای بهبود مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی شده است، زیرا مدیریت مناسب دانش و نفوذ آن در سازمان موجب میشود تا سازمان نوآوری و هوش و انطباق پذیری بیشتری از خود نشان دهد (Wong &Aspinwall, 2004) .
اگرچه اهمیت مدیریت دانش بر کسی پوشیده نیست، اما به نظر میرسد تعداد خیلی کمی از سازمانها به درستی قادر به نفوذ، انتشار و مدیریت دانش در سازمانهای خود هستند (Storey & Barnet, 2000). تعداد چشمگیری از پروژههای مدیریت دانش با شکست مواجه میشوند. این شکست ها به این دلیل است که به کار گیری مدیریت دانش کاری آسان و سهل نیست که سازمانها به راحتی بتوانند از عهده آن برآیند (Mousavidin & Lakshmi, 2008) .
سازمانهایی که نمیدانند چگونه و از کجا باید آغاز کنند و فاقد یک چارچوب صحیح و منسجم باشند در تلاششان برای ایجاد و به کار گیری مدیریت دانش با شکست مواجه خواهند شد (Storey & Barnet, 2000) . اجرا و توسعه مدیریت دانش در یک سازمان، فرایندی بینهایت پیچیده میباشد که شامل جنبههای مختلف تکنولوژیکی، انسانی و سازمانی میباشد. برای اطمینان از اجرای موفق پروژه و در عین حال کاهش پیچیدگی آن لازم است از چارچوبی برای توسعه و به کار گیری مدیریت دانش استفاده شود ( Chalmeta & Grangel, 2008).
1-2- تعریف مسئله و بیان موضوع
در دهه گذشته، تمرکز سازمان ها و دانشمندان از جنبه های مالی سازمان به جنبه ها و فنون بهبود مدیریت دانش و توجه بیشتر به دانش و دارایی های نامشهود سازمان و نحوه مدیریت راهبردی دانش سازمان معطوف شده است. در همین دوره، مدیریت سرمایههای فکری سازمان به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در مدیریت دانش، جهت بهبود کیفیت مدیریت اطلاعات و در نتیجه بهبود کیفیت مدیریت دانش سازمانی مورد توجه قرار گرفت (Wiig & Karl, 2004).
در این دهه به واسطه ظهور نظریه دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه دیدگاه دانش محور آشکار گردید که موفقیت سازمان تنها وابسته به منابع مادی نیست، بلکه مدیریت داراییهای نامشهود و سرمایههای فکری سازمان نیز بر آن اثر بسیاری دارند و این نکته است که میتواند در بلند مدت، باعث ایجاد مزیت و حاشیه رقابتی برای سازمانهای نوآور و موفق گردد (Kruger & Johnson, 2010) .
الزامات همراه با عصر دانایی، موجب ظهور و توسعه سازمانهای دانش محوری شده است که برخی ویژگیهای آنها تفاوتهایی اساسی با سازمانهای سنتی دارد. سازمانهای دانشمحور به سرعت غیر قابل باوری در سالهای اخیر رشد کردهاند. لیکن مبحث مدیریت دانش و موفقیت آن در سازمانهای دانش محور نسبت به سازمانهای دیگر در عصر اقتصاد دانشی مهمترو حیاتیتر میباشد. (Wu et al , 2008).
سازمانهای دانش محور سازمانهایی هستند که به طور عمدهای مبتنی بر دانش حرفهای از جمله دانش یا خبرگی مرتبط با یک رشته یا زمینه خاص میباشند که کالا و خدماتی را تولید مینمایند که دانش محور هستند (Den Hertog, 2000) .
مثالی از سازمانهای دانش محور عبارتند از سازمانهای حسابداری، مدیریت، کامپیوتر و مشاوره، نمایندگیهای تبلیغات، شرکتهای با فناوری پیشرفته و سازمانهای تحقیق و توسعه میباشند (Swart& Kinnie , 2003. مهمترین دارائی در سازمانهای دانش محور سرمایه فکری است، بر مبنای این واقعیتها این سازمانها نیاز به مدیریت دانش را احساس میکنند (Mohammadi et al , 2009).
چالش اصلی سازمانها درک مدیریت دانش و چگونگی پیاده سازی آن است. امروزه بزرگترین آرزوی سازمانها تعریف یک مدیریت دانش مناسب سازمان و اداره آن به یک روش موفق است. سازمانها نیاز دارند از عواملی که بر موفقیت مدیریت دانش تأثیر میگذارند آگاه و باخبر باشند (Migdad,2009)، بنابراین بررسی عوامل موفقیت مدیریت دانش در سازمان دانش محور نیز ضروری به نظر میرسد.
بی شک، سازمانهای دانش محور باید در طراحی و به کار گیری مدیریت دانش، در نقش سازمانهای پیشرو ظاهر شوند، و این امر مستلزم شناسایی عوامل حیاتی موفقیت و اقدام عملی بر مبنای این عوامل تأثیرگذار در مراحل مختلف طراحی و به کار گیری مدیریت دانش است.
مطالعه خاصی را در خصوص عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در حوزه سازمانهای دانش محور نمیتوان مشاهده نمود. اما این مطالعه بر مبنای تجارب سازمانهای پیشرو در خصوص مدیریت دانش و مرور ادبیات، سعی در یافتن عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمانهای دانش محور و ارائه و توسعه یک چارچوب جامع از مدیریت دانش بر مبنای عوامل حیاتی موفقیت در این سازمانها تمرکز دارد.
این چارچوب سازمانها را یاری میرساند تا نقاط ضعف مدیریت دانش سازمان خود را شناسایی کرده، شاخصهای نیازمند بهبود را مشخص کرده و برای کسب و حفظ دانش ارزشمند سازمان تلاش نمایند.
1-3- ضرورت انجام تحقیق
امروزه مدیریت دانش به عنوان یکی از اقدامات اصلی سازمانها در گام نهادن به عرصه رقابت جهانى و.
رویارویى با چالشهای جدید کسب و کار مطرح میباشد. درک ضرورت مدیریت دانش از سوى شرکتها با گرایش گسترده آنها در سطح جهان بدین مهم، آشکار میشود. در کشور ما نیز گرچه هنوز شرکتهای معدودى به اقدامات محدودى در این باب دست زدهاند. اهمیت مدیریت دانش بر همگى آشکار شده و بدین لحاظ لزوم اقدامات مطالعاتى و تحقیقاتى در این زمینه احساس میشود.
از آنجا که از سویى با توجه به وضوح اهمیت مدیریت دانش، گریزى از پیاده سازى آن نیست و از سوى دیگر، نرخ شکست پر