1-6 قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….14
1-7 تعریف واژگان تخصصی ………………………………………………………………………………………………………14
فصل دوم : مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1 اعتماد…………………………………………………………………………………………………………………………………17
2-1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….17
2-1-2 اعتماد چیست؟…………………………………………………………………………………………………….19
2-2 مدل و چارچوب تئوریکی بحث اعتماد…………………………………………………………………………………..21
2-2-1 مدل اعتماد از دیدگاه مارتینز………………………………………………………………………………….21
2-2-1-1 جنبه های شخصی اعتماد………………………………………………………………………23
2-2-1-2 جنبه های مدیریتی اعتماد………………………………………………………………………23
2-2-1-3 ترکیب جنبه های شخصی و مدیریتی در اعتماد………………………………………..24
2-2-2 مدل مبنی بر ارزش ها ، نگرش ها و حالات…………………………………………………………….24
2-2-2-1 ارزش ها نقش آنها در اعتماد…………………………………………………………………24
2-2-2-2 نگرش ها …………………………………………………………………………………………..25
2-2-2-3 حالات و احساسات……………………………………………………………………………..27
2-2-2-4 ارتباط ارزش ها ، نگرش ها و حالات ……………………………………………………29
2-3 اعتماد سازی………………………………………………………………………………………………………………………..29
2-3-1 گام اول فرهنگ سازی…………………………………………………………………………………………..30
2-3-2 گام دوم رهبری……………………………………………………………………………………………………30
2-3-3 گام سوم ارتباطات………………………………………………………………………………………………..31
2-4 فرآیند اعتماد………………………………………………………………………………………………………………………..33
2-5 نارسایی اعتماد……………………………………………………………………………………………………………………..34
2-6 اعتماد و نظریه پردازان سازمانی………………………………………………………………………………………………36
2-6-1 اعتماد و مشاوران مدیریتی…………………………………………………………………………………….37
2-7 اعتماد به رهبر………………………………………………………………………………………………………………………40
2-8 اعتماد به سازمان…………………………………………………………………………………………………………………..41
2-9 اعتماد بین شخصی ………………………………………………………………………………………………………………43
2-10 ابعاد اعتماد………………………………………………………………………………………………………………………..44
2-11 رابطه سرمایه اجتماعی و اعتماد پذیری………………………………………………………………………………….45
2-12 انواع اعتماد در سازمان………………………………………………………………………………………………………..46
2-13 روش های اعتماد سازی در بین کارکنان یک سازمان………………………………………………………………47
2-14 شیوه های تقویت اعتماد سازی…………………………………………………………………………………………….48
2-15 نقش مدیران در مسیر اعتماد سازی در سازمان……………………………………………………………………….50
2-16 ایجاد اعتماد فردی………………………………………………………………………………………………………………51
2-17 ایجاد اعتماد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………..52
2-18 شبکه اعتماد ……………………………………………………………………………………………………………………..53
2-19 توسعه شعاع اعتماد…………………………………………………………………………………………………………….53
2-20 مزایای سرمایه اجتماعی در سازمان……………………………………………………………………………………….54
2-21 اعتماد و سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………….55
2-22 ارزیابی 360 درجه……………………………………………………………………………………………………………..58
2-22-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….58
2-22-2 مفهوم ارزیابی عملکرد و تعاریف آن…………………………………………………………………….59
2-22-3 تاریخچه ارزیابی………………………………………………………………………………………………..61
2-22-4 اهداف ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………….63
2-22-5 مزایای ارزیابی عملکرد ………………………………………………………………………………………63
2-22-6 نکات مورد ارزیابی ……………………………………………………………………………………………65
2-22-7 معیارهای ارزیابی ………………………………………………………………………………………………66
2-22-8 انواع ارزیابی کنندگان عملکرد……………………………………………………………………………..66
2-23 روش های متداول ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………….68
2-24 مصاحبه های بعد از ارزیابی ………………………………………………………………………………………………..73
2-25 شرایط اجرای طرح ارزیابی و مدیریت عملکرد………………………………………………………………………74
2-26 نگاهی به ارزیابی 360 درجه و جایگاه آن……………………………………………………………………………..76
2-26-1 ارزیابی 360درجه چیست؟………………………………………………………………………………….77
2-26-2 اهداف ارزیابی 360 درجه……………………………………………………………………………………79
2-26-3 مزیت های بازخور 360 درجه……………………………………………………………………………..80
2-26-4 دلایل استفاده از بازخور 360 درجه در سازمان ها ………………………………………………….81
2-27 کارایی………………………………………………………………………………………………………………………………87
2-27-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….87
2-27-2 رابطه کارایی با بهره وری و اثربخشی …………………………………………………………………..88
2-27-3 عوامل موثر در کارایی…………………………………………………………………………………………89
2-28 تست فیزیکی اعتماد……………………………………………………………………………………………………………90
2-29 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته ………………………………………………………………………………..92
2-29-1پیشینه خارجی…………………………………………………………………………………………………….92
2-29-2 پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………..95
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….99
3-2 روش اجرایی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………..99
3-3 روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………101
3-4 جامعه و نمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………102
3-5 روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………..102
3-6 ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………104
3-7 سوالات پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………..106
3-8 متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………106
3-9 رویی و پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………….107
3-9-1 پایایی……………………………………………………………………………………………………………….107
3-9-2 روایی……………………………………………………………………………………………………………….108
3-9-2-1 روایی ابزار اندازه گیری تحقیق…………………………………………………………….109
3-9-2-2 روایی نمایی (ظاهری)…………………………………………………………………………109
3-10 معدل معادلات ساختاری……………………………………………………………………………………………………110
3-11 تحلیل عاملی……………………………………………………………………………………………………………………110
3-12 تست فیزیکی اعتماد…………………………………………………………………………………………………………111
3-13 روش ها و فنون آماری …………………………………………………………………………………………………….111
3-13-1 آزمون فرض های اساسی رگرسیون…………………………………………………………………….113
3-13-2 آزمون های مرتبط با روابط متغیرها…………………………………………………………………….113
3-13-2-1 آزمون معنی دار بودن ضریب متغیر مستقل…………………………………………..113
3-13-2-2 ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده …………………………………………..114
3-14 مدل های مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………………………..114
3-14-1 مدل مفهومی تحلیل تست فیزیکی………………………………………………………………………114
3-14-2 مدل مفهومی ارتباط بین اعتماد و کارایی……………………………………………………………..115
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….118
4-2 یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش …………………………………………………………………………………..118
4-2-1 آمار توصیفی مربوط به ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان……………………………….118
4-3 آمار استنباطی تحلیل فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………..122
4-3-1 معادله اصلی تحقیق : تاثیر شبکه اعتماد برکارایی سازمانی در شهرداری تهران…………….123
1-نرمال بودن
2- استقلال خطاها
3-عدم وجود اثر هم خطی شدید (خود همبستگی جدی) بین متغیرهای مستقل
4-3-2 فرضیه اصلی تحقیق : شبکه اعتماد برکارایی سازمانی در شهرداری تهران تاثیر معنادار دارد…………………………………………………………………………………………………………………………………………126
4-4 معادله فرعی تحقیق تاثیر ابعاد شبکه اعتماد برکارایی سازمانی در شهرداری تهران……………………….126
4-4-1 فرضیه فرعی اول تحقیق……………………………………………………………………………………..129
4-4-2 فرضیه فرعی دوم تحقیق……………………………………………………………………………………..130
4-4-3 فرضیه فرعی سوم تحقیق…………………………………………………………………………………….130
4-4-4 فرضیه فرعی چهارم تحقیق………………………………………………………………………………….130
4-4-5 فرضیه فرعی پنجم تحقیق……………………………………………………………………………………131
4-4-6 فرضیه فرعی ششم تحقیق……………………………………………………………………………………131
4-4-7 فرضیه فرعی هفتم تحقیق…………………………………………………………………………………….132
4-5 رتبه بندی عوامل تاثیر گذار بر کارایی سازمانی در شهرداری تهران……………………………………………132
4-6 تحلیل عاملی……………………………………………………………………………………………………………………..133
7-4 مدل معادلات ساختاری……………………………………………………………………………………………………….133
4-7-1 بررسی ضرایب پایایی و روایی…………………………………………………………………………….137
4-8 پاسخ به فرضیات پژوهش براساس روش کمترین توان دوم جزیی (PLS)………………………………….138
4-8-1فرضیه اول………………………………………………………………………………………………………….139
4-8-2 فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………..139
4-8-3 فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………………….140
4-8-4 فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………………………….140
4-8-5 فرضیه پنجم………………………………………………………………………………………………………141
4-8-6 فرضیه ششم………………………………………………………………………………………………………141
4-8-7 فرضیه هفتم ………………………………………………………………………………………………………141
4-9 رتبه بندی عوامل تاثیرگذار برکارایی سازمانی در شهرداری تهران……………………………………………..142
4-10 نتایج آزمون دو جمله ای…………………………………………………………………………………………………..142
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….145
5-2 فرضیه اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………145
5-3 فرضیه های فرعی تحقیق…………………………………………………………………………………………………….146
5-4 بررسی یافته های پژوهش با توجه به آزمون های انجام شده…………………………………………………….146
5-4-1 نتیجه گیری از فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………146
5-4-2 نتیجه گیری از فرضیات فرعی………………………………………………………………………………146
5-5 رتبه بندی عوامل تاثیرگذار برکارایی سازمانی در شهرداری تهران……………………………………………..149
5-6 ابعاد اعتماد………………………………………………………………………………………………………………………..150
5-7 پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………152
5-7-1 پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده………………………………………………………………………156
5-8 مشکلات و تنگناهای تحقیق………………………………………………………………………………………………..157
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………….158
فهرست منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………158
فهرست منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………162
چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………….165
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 2-1 تعاریف اعتماد بر اساس مقاهیم تاکید و ارائه کننده های تعاریف………………………………………21
جدول 2-2 مروری بر سیستم های ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………62
جدول 3-3 گام های تحقیق………………………………………………………………………………………………………..100
جدول 3-4 برآورد پایایی در پیش آزمون نهایی براساس روش آلفای کرونباج…………………………………..108
جدول 4-5 آمار توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی …………………………………………………………………119
جدول 4-6 میانگین ، انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش………………122
جدول 4-7 نتایج آزمون کولموگروف اسمیزنوف…………………………………………………………………………..123
جدول 4-8 رگرسیون شبکه اعتماد برکارایی سازمانی……………………………………………………………………..125
جدول 4-9 ضرایب استاندارد غیر استاندارد آمار معناداری متغیر وارد شده در معادله رگرسیون……………125
جدول 4-10 نتایج آزمون کولمو گروف اسمیرنوف……………………………………………………………………….127
جدول 4-11 شاخصی VIFو تلورانس………………………………………………………………………………………….128
جدول 4-12 رگرسیون ابعاد شبکه اعتماد برکارایی سازمانی …………………………………………………………..128
جدول 4-13 ضرایب استاندارد غیر استاندارد آمار معناداری متغیر وارد شده در معادله رگرسیون…………129
جدول 4-14 ضرایب پایاییی میانگین واریانس تعیین شده و آلفای کرونباخ………………………………………137
جدول 4-15 ضرایت استاندارد و آمار معناداری متغیر وارد شده در معادله رگرسیون………………………….139
جدول 4-16 نتایج معناداری تست فیزیکی اعتماد………………………………………………………………………….143
جدول 4-17 رتبه بندی عوامل تاثیر گذار برکارایی سازمانی……………………………………………………………149
فهرست نمودار ها
عنوان شماره صفحه
نمودار 4-1 جنسیت پاسخ دهندگان……………………………………………………………………………………………..120
نمودار 4-2 وضعیت تاهل پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………….120
نمودار 4-3 سنوات خدمت پاسخ دهندگان……………………………………………………………………………………121
نمودار 4-4 تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………….121
نمودار 4-5 واکنش احتمال تراکمی مقادیر مشاهده شده و مورد انتظار……………………………………………..124
نمودار 4-6 واکنش احتمال تراکمی و مقادیر مشاهده شده و مورد انتظار…………………………………………..127
نمودار 4-7 مدل تحقیق در حالت تخمین ضریب استاندارد ……………………………………………………………134
نمودار 4-8 مدل کلی تحقیق در حالت معناداری ضرایب t.value………………………………………………….136
فهرست اشکال و تصاویر
عنوان شماره صفحه
شکل 1-1 رابطه بین اعتماد و کنترل منبع……………………………………………………………………………………….6
شکل 1-2 جنبه های مختلف اعتماد و تاثیر گروه ها از یکدیگر………………………………………………………..8
شکل 1-3 شبکه و شعاع اعتماد فوکویاما……………………………………………………………………………………..11
شکل 2-4 مدل اعتماد از دیدگاه مارتینز……………………………………………………………………………………….22
شکل 2-5 فرآیند اعتماد …………………………………………………………………………………………………………….34
شکل 2-6 ارزیابی دوطرفه از قابلیت اعتماد…………………………………………………………………………………….38
شکل 2-7 پیوستار اعتماد …………………………………………………………………………………………………………….38
شکل 2-8 مدل راهنمای تعیین سطح اعتماد……………………………………………………………………………………40
شکل 2-9 ابعاد اعتماد………………………………………………………………………………………………………………….45
شکل 2-10……………………………………………………………………………………………………………………………….54
شکل 2-11 عوامل موثر در تولید سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………..55
شکل 2-12 مدل رها کردن خود در تست فیزیکی…………………………………………………………………………..90
شکل 2-13 مدل گروهی تست فیزیکی اعتماد ……………………………………………………………………………….90
شکل 2-14 مدل گروهی تست فیزیکی اعتماد………………………………………………………………………………..91
شکل 2-15 مدل فردی تست فیزیکی اعتماد…………………………………………………………………………………..91
شکل 2-16 مدل فردی تست فیزیکی اعتماد…………………………………………………………………………………..92
شکل 3-17 مدل رها کردن خود در تست فیزیکی ………………………………………………………………………..111
شکل 3-18 مدل مفهومی تحلیل تست فیزیکی……………………………………………………………………………..115
شکل 3-19 مدل مفهومی ارتباط بین اعتماد و کارایی………………………………………………………………………….116
فهرست روابط
عنوان شماره صفحه
رابطه 2-1 قابلیت اعتماد سازمانی …………………………………………………………………………………………………52
رابطه 3-2 تعیین حجم نمونه ……………………………………………………………………………………………………..103
رابطه 3-3 تعدیل تعیین حجم نمونه…………………………………………………………………………………………….103
رابطه 3-4 محاسبه اندازه نمونه……………………………………………………………………………………………………104
رابطه 3-5 ضریب آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………………108
رابطه 3-6 توزیع دو جمله ای ……………………………………………………………………………………………………111
رابطه 3-7 آزمون خود همبستگی……………………………………………………………………………………………….113
چکیده فارسی
امروزه، تغییر و تحولات سریع عوامل محیطی، میزان پیچیدگی و ابهام را افزایش داده است و در چنین شرایطی استفاده از پارادایم های قدیمی چاره ساز نیست. به همین جهت در این پژوهش تلاش گردیده با یک رویکرد جدید، که مجموعه ای از مفاهیم را جهت مقابله با این شرایط پیچیده با هم مد نظر قرار میدهد استفاده گردد. ترکیبی از مفاهیم رفتاری و مدیریتی که تاکنون در هیچ یک از مدل های مفهومی منتشر شده و به آن اشاره ای نشده است. برای استخراج مدل مفهومی، از نظریه ها و مدلهای مرتبط با موضوعات و تحقیقات پیشین به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت و مدلی که شامل مفاهیم (کارایی سازمان)متغیر مستقل (اعتماد)متغیر وابسته می باشند طراحی و روابط بین آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. سوال اصلی این مطالعه اینست که تا چه حد اعتماد ٬کارایی سازمان را متاثر می سازند. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی و ماتریس کوواریانس همبستگی می باشد. به همین منظور از میان کارکنان شهرداری منقطه شش تهران، عده ای به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها توسط نرم افزارspss , lisrel و تحلیل آنها بوسیله فنون آماری نظیر رگرسیون، تحلیل عاملی تاییدی جهت تایید شاخصهای مناسب و حذف شاخصهای ضعیف و تحلیل مسیر جهت یافتن مسیر بهینه میان متغیرها انجام گردید. در نهایت تدوین مدل ساختاری احصا گردید.
واژگان کلیدی: اعتماد، کارایی، همکاری، فضای سازمان، کنترل
فصل اول
|
کلیات تحقیق |