همچنان که ذکر شد بهره وری منابع انسانی تابعی از عوامل مختلف است. لذا در ادامه این عوامل که از منابع مختلف داخلی و خارجی توسط محقق جمعآوری شده را بیان میکنیم:
جدول۲-۸- عوامل موثر بر بهره وری
عوامل موثر بر بهره وری | منبع |
ارتباط مدیران و کارکنان، عوامل انگیزشی، فرهنگ سازمانی، محیط کار، فناوری، کیفیت نیروی کار و عوامل فردی | (لطفیان و دعایی، ۱۳۹۲) |
خودکارسازی اداری | (بارانی، علوی، کرمی و سلیمی، ۱۳۹۲). |
هوش عاطفی | (نظری، طاهری و مرادی، ۱۳۹۲) |
رفتار شهروندی سازمانی(رادمردی و گذشت و ابتکار فردی) | (مایلافشار، رجب زاده و معمارپور، ۱۳۹۱) |
تفویض اختیار | (حاتمی، ۱۳۹۱) |
تأمین نیازهای اساسی کارکنان
مشارکت کارکنان در تصمیم گیری
سبک رهبری مشارکتی مدیر |
(طالقانی، تنعمی، فرهنگی و زریننگار، ۱۳۹۰) |
تاثیر فناوری اطلاعات از طریق فرایند تصمیم گیری غیرمتمرکز و بهبود فرایندکسب و کار بر بهره وری سازمان | (فاریابی و تجویدی، ۱۳۸۹ |
انگیزش، توانمندسازی کارکنان، کیفیت زندگی کاری | (انصاری رنانی و سبزیعلیآبادی، ۱۳۸۸) |
آرامش خاطر و انگیزه نیروی کار
ارز شهای حاکم بر سازمان |
(ابطحی و کاظمی، ۱۳۸۰) |
عوامل انگیزشی، ویژگیهای جمعیتشناختی، شیوه رهبری، رقابت و روحیهپذیری، وضعیت جسمانی و روحی، آموزش کاربردی و عمومی، خلاقیت و نوآوری، سابقه و تجربه | (الوانی و احمدی، ۱۳۸۰) |
عوامل فردی یا شخصی شامل” تجربه، میز ان درآمد، سطح تحصیلات، سن و آموزش”
عوامل محیطی شامل “مشارکت، مناسبات اجتماعی، محتوای کار و خشنودی شغلی” |
(امامیمیبدی، ۱۳۸۴) |
سبک زندگی کاری به عنوان یک عامل روانشناختی | Reham, Eltantawy, Larry Giunipero & Gavin, 2008 |
فرهنگ سازمانی | (Wright, Perrell &Gloet, 2008) & (Seonghee, C.& Harton, 2006) |
تناسب شغل و شاغل، انگیزه، آگاهی و شناخت شغل، رضایت شغلی، کیفیتزندگیکاری، مشارکت فرد در فعالیتهای سازمان
|
(Wysocki, Alen & Kepner, 2006) |
برنامه های انگیزشی | (Rao,2006) |
آموزش منابع انسانی | (هالسینگر(۲۰۰۵)به نقل از لطیفیان و دعایی۱۳۹۲) |
آموزش مناسب، هدایت و مشارکت دادن کارکنان | (Kudyba, 2004) |
کیفیت زندگی کاری | (Estele & Vilfred, 2004) |
دوره های آموزشی مناسب | Huergo, 2004)& (Jaumandreu |
سبک رهبری مشارکتی، گروهی و تیمی | (الیس و دیک، ۲۰۰۳، به نقل از لطفیان و دعایی، ۱۳۹۲) |
توانمندسازی با آموزش و سبک رهبری مناسب | (Nesan & Holt, 2002) |
آموزش و بهبود شرایط محیطی از طریق توانمند سازی و ایجاد اعتماد | Spence & Heather, 2002)) |
فناوری اطلاعات | Jolfson, E & Hieat ,2000) |
آزادی عمل، سازماندهی ابزار، تفویض اختیار و بهبود مهارت | (Bucle R & Chrisrioancenk, 1995) |