ایجاد و گسترش بانکداری اینترنتی
ایجاد و گسترش بانکداری اینترنتی شامل مراحل زیر است:
مرحله اول: ایجاد و تنظیم استراتژی
مرحله دوم : تجزیه و تحلیل و طرلحی
مرحله سوم: انتخاب و توسعه فناوری
مرحله چهارم: پیاده سازی(صادق پور،۱۳۸۶).
مزایای بانکداری الکترونیک
الف- افزایش در آمد
ب- کاهش هزینه
ج- دستیابی در هر مکان و هر زمان
د- گسترش بازار و جذب مشتری(صادق پور،۱۳۸۶).
معایب بانکداری الکترونیک
الف- امنیت پائین شبکه
ب – ضرورت آشنایی با فن آوری
ج-کاهش روابط اجتماعی
د- عدم ارائه برخی خدمات(صادق پور،۱۳۸۶).
گفتار دوم
مقدمه
در حال حاضر، جهانی شدن و فناوری اطلاعات در ترکیب با یکدیگر، محیط بانکداری ناپایداری فراهم می آورند که در آن رقبای جدید و نوآوری، راه های سنتی در آمد بانکها (دریافت سپرده و پرداخت وام) را تحت تاثیر قرار می دهند. دریک مقایسه کلی ساختار سنتی با ساختار نوین صنعت بانکداری در جدول زیر آمده است. keneth,2003))
مقایسه کلی ساختار سنتی با ساختار نوین صنعت بانکداری
بانکداری نوین | بانکداری سنتی |
بازار با مکانی نامحدود | بازار محدود |
رقابت با نامهای تجاری | رقابت بین بانکها |
گستردگی خدمات | محدودیت خدمات |
ارائه خدمت طبق سفارش مشتری(نوآوری) | ارائه خدمت به یک شکل |
بانکهای چند منظوره مجهز به امکانات الکترونیک | تکیه بر شعب |
تمرکز بر هزینه و رشد درآمد | تمرکز بر هزینه |
کسب در آمد از طریق دریافت کارمزد | کسب در آمد از طریق حاشیه سود |
نیروهای رقابتی در صنعت بانکداری
بی ثباتی |
جهانی شدن |
فناوری اطلاعات |
مقررات زدایی |
بازارهای بانکی سنتی |
منبع:www.mtk.ut.ee/doc/febaw630.pdf
مدل پیشنهادی
چهار دسته عوامل تغییر در بانکها طبقه بندی شده اند. هدف از این طبقه بندی آن است که بر اساس راهبرد رقابتی از یکدیگر متمایز شوند. طبقه بندی مبتنی بر مدل پنج نیروی پورتر هستند.
اینها عبارتند از:
- تازه واردان (رقبای)جدید از خارج صنعت بانکداری.
- نو آوری از سوی بانک های موجود که نشان دهنده یک تغییر پله ای در عملکرد بازرگانی هستند.
- واسطه زدائی
- تغییرات مشتریان.
شکل(). مدل مارپیچ سقوط در بازار های بانکی
تازه واردان |
کاهش بازارها
تغییرات مشتری |
نوآوری |
واسطه زدایی |
منبع:www.mtk.ut.ee/doc/febaw6301.pdf
اتخاذ استراتژی در محیط رقابتی
- یکپارچه سازی و ادغام
- حفظ مشتری و مدیریت آن
- ایجاد پایگاه داده ها
- ایجاد نام معتبر و حفاظت از آن
- بکارگیری فناوری.(Brodie,2002).
جمع بندی تجربه کشورهای منتخب
۱-زیر ساخت های آموزشی و فرهنگی
الف: ارائه خدمات متناسب با نیازها،اعتقادات و مهارتهای مشتریان
ب: آگاهی کافی مشتریان از خدمات و مزایای سیستم بانکداری الکترونیکی
تجربه کشورهای منتخب در ارائه خدمات متناسب با نیازها، اعتقادات ومهارتهای مشتریان
کشور | تجربه |
آمریکا
|
۱-خدمات و محصولاتی که توسط بانکهای آمریکایی عرضه می شود با نیاز ها،اعتقادات ،ارزشها ومهارتهای مشتریان سازگاری دارد
۲-آشنایی و سهولت استفاده از رایانه یکی از دلایل پذیرش بانکداری الکترونیکی در امریکا می باشد.
۳-در تجربه امریکا این نتیجه بدست آمد که استقبال مشتریان از تکنولوژی بانکداری نوین نتیجه اجرای برنامه های آموزشی و تبلیغاتی می باشد. |
کانادا | یکی از دلایل رشد قابل توجه خدمات بانکداری الکترونیکی در کانادا این است که مشتریان بانکهای کانادایی پذیرفته اند که تکنولوژی جدید سازگاری زیادی با مهارتها و ماهیت نیاز های آنان دارد. |
تایلند
|
۱-بیش از ۸۰ درصد مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی در تایلند دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
۲-بیش از ۹۵ درصد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیکی آگاهی کافی از کامپیوتر و نحوه استفاده از آن دارند. |
منبع: تاری و عربی ،اولین کنفرانس بین المللی بانکداری الکترونیک،۱۳۸۶
۲-زیر ساخت های اقتصادی
الف: ارائه تسهیلات لازم جهت تشویق افراد به خرید رایانه
درعلم اقتصاد تقا ضا کننده به کسی اطلاق میشود که مایل وقادربه خریدکالا وخدمت موردنیاز خود باشدبه عبارت دیگر شرط کافی آن است که توانایی مالی فرد به او اجازه خریدرا بدهد.
تجریه کشورهای منتخب در آگاهی کافی مشتریان از خدمات و مزایای سیستم بانکداری الکترونیکی
کشور | تجربه |
امریکا
|
۱-بانک ها، بسیاری از خدماتی را که در شعبه عرضه می شود را از طریق وب سایتهای اینترنتی خودبه اطلاع مشتری می رسانند.
۲-در وب سایت بسیاری از بانکها بخشی به نام دفترچه راهنمای الکترونیکی وجود دارد که در آن اطلاعات ارزشمندی در زمینه مزایای خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه می شود.
۳-در وب سایت بانکها مقررات ناظر بر خدمات مختلف بانکداری الکترونیکی ارائه شده است تا مشتری به مقایسه بین مقررات خدمات بانکداری سنتی و بانکداری نوین دست بزند. |
کانادا | |
تایلند
|
۱-بانکها به دنبال راه هایی هستند که بین ابزارهای کاغذی و الکترونیکی پرداخت در زمینه مواردی مانند راحتی استفاده ،داشتن پشتوانه های قانونی قوی ونظایر آن رقابت ایجاد کنند تا مزایای ابزارهای الکترونیکی پرداخت برای مشتری ثابت شود.
۲-بانکهای تایلندی جهت بالا بردن مزایای خدمات بانکداری الکترونیکی سعی در کاهش کارمزد خدمات الکترونیکی بانکی دارند.
۳-اجرای برنامه های تبلیغی و آموزشی دوره ای جهت افزایش سطح آگاهی مشتری در دستور کاربانکهای تایلندی قرار دارد. |
مالزی
|
۱-بانکهای مالزی تمام اطلاعات مرتبط با خدمات و محصولات بانکداری الکترونیکی و مزایای استفاده از این نوع خدمات را در وب سایت بانک قرار داده اند که در طی زمان به روز می شود.
۲-نحوه استفاده از خدمات ارائه شده به طور کامل در وب سایت بانک شرح داده شده است.
۳-مطالب موجود در وب سابت های بانکهای مالزی به زبان های زنده و مهم دنیا ارائه می شود. |
منبع: تاری و عربی، اولین کنفرانس بین المللی بانکداری الکترونیک ،۱۳۸۶