۹-قصه گویی به شیوه اجرای نمایش داستان
کودکان ممکن است نقش های مختلف داستان را به صورت نمایشنامه به اجر در آورند . پس از ارائه داستان ، درمانگر تلاش میکند تا براحساس های شخصیت های داستان تأکید و گروه را برای رسیدن به تصمیم های کلی از پیرنگ داستان هدایت کند (نیوکامر ، ۱۹۹۳ )

۱۰-قصه گویی از طریق بیان خاطرات کودک
در تکنیک دفتر خاطرات که وست [۱۰۴] ودان [۱۰۵](۱۹۸۵) آن را بر اساس مفهوم اهداف اشتباه زندگی در نظریه آدلر تدوین کردهاند از قصه ها برای کمک به دانش آموزان دبستانی در خود- فهمی روان شناختی و فهم مدیریت رفتار کلاسی شان ، استفاده می شود . در این شیوه داستان به صورت بیان خاطرات یک کودک از اتفاقاتی که بین خود و همکلاسی هایش در مدرسه پیش آمده است ، ارائه می شود . در این خاطرات کودکی داستان بد رفتاری کودک دیگری را توصیف میکند .
به دنبال آن درمانگر درباره انگیزه های کودک بد رفتار ، از کودکان سؤالاتی را پرسیده و آن ها را به چالش می کشد . آن ها با توجه به قصد و شرکت در بحث گروهی ، درباره رفتار مناسب مطالبی میآموزند ، در جریان جلسات ، می توان فضایی را فراهم نمود که دانش آموزان درباره رفتارهای مخرب خود و انگیزه های انجام آن ، گفتگو و بحث کنند .
با توجه به آنچه گفته شد ، به طور کلی کاربرد قصه و ساختار آن در روان درمانی کودک به سه شیوه است :
اول خواندن قصه های قدیمی یا قصه های پریان برای کودکان و استفاده از معانی و نمادهای استعارهای آن ، دوم ، نگارش قصه های درمانی و کار از طریق آن ها با کودک (قصه های درمانی داستان هایی هستند که درمانگر با توجه به مشکل خاص هر کودک و با اهداف خاص برای او مینویسد ) و سوم قصه پردازی خود کودک به عنوان یک شیوه درمانی. در هر صورت چه قصه توسط کودک ارائه شود یا درمانگر و یا به صورت توأم این اهمیت دارد که درمانگر توجه کودک را به احساسات و افکار شخصیت های قصه جلب نماید و از او بخواهد خود را به جای شخصیت ها گذاشته و احساسات و افکار آن ها را بیان کند . بحث درباره نکات مهم قصه ها، رابطه علت و معلولی رویدادها ، شناسایی مشکلات موجود و روش های رویارویی مختلف برای حل مسائل یا عبور از مشکلات و بررسی پیامدها درخواست نظر کودکان برای استنتاج نتایج اخلاقی از قصه ها و بیان آن ها، میتواند از جمله مواردی باشد که درمانگر و کودک به آن می پردازند (شایپرو وراس ، ۲۰۰۲)
- 
- -Lahey ↑
 
 
- 
- -Scourzelli ↑
 
 
- 
- -Gold ↑
 
 
- 
- -Anna -Freud ↑
 
 
- 
- -Melanie-Klein ↑
 
 
- 
- -Kandreth ↑
 
 
- 
- -Milton-Erikson ↑
 
 
- 
- -Carlson ↑
 
 
- 
- -Bettelhim ↑
 
 
- 
- -Gardner ↑
 
 
- 
- -Tolan ↑
 
 
- 
- -Lober ↑
 
 
- 
- -Arad ↑
 
 
- 
- -Shapiro ↑
 
 
- 
- -Ross ↑
 
 
- 
- -Triezenberg ↑
 
 
- 
- -Mc.Grath ↑
 
 
- 
- -Zipes ↑
 
 
- 
- -Divinyi ↑
 
 
- 
- -Tampson ↑
 
 
- 
- -Rodoulf ↑
 
 
- 
- -Davise ↑
 
 
- 
- -Heffner ↑
 
 
- 
- -Kaplan ↑
 
 
- 
- -Sadock ↑
 
 
- 
- -Kazdin ↑
 
 
- 
- -Rink ↑
 
 
- 
- -Datilu ↑
 
 
- 
- -Friman ↑
 
 
- 
- – Crick ↑
 
 
- 
- -Dodge ↑
 
 
- 
- -Digeorgy ↑
 
 
- 
- -Out ↑
 
 
- 
- -Jangsma ↑
 
 
- 
- -Chambers ↑
 
 
- 
- -The Feeling Word Game ↑
 
 
- 
- -The Guess My Word Story Game ↑
 
 
- 
- -Therapeutic Metaphor ↑
 
 
- 
- -Story Telling With Objects ↑
 
 
- 
- -Oppositional Defiant Disorder ↑
 
 
- 
- -Children Symptom Inventory ↑
 
 
- 
- -Hiward ↑
 
 
- 
- -Conduct Disorder ↑
 
 
- 
- -Attention Deficit Hyperactivity Disorder ↑
 
 
- 
- -Gibell ↑
 
 
- 
- -Stein, D.J. ↑
 
 
- 
- -Ecenbach. ↑
 
 
- 
- -Rey ↑
 
 
- 
- -Faraone ↑
 
 
- 
- -Mac. Mahun ↑
 
 
- 
- -Estes ↑
 
 
- 
- -Thomas ↑
 
 
- 
- -Boork ↑
 
 
- 
- -Achenbach ↑
 
 
- 
- -Edelbrock ↑
 
 
- 
- -Campbell ↑
 
 
- 
- -Hinshaw ↑
 
 
- 
- -Puiy-antich ↑
 
 
- 
- -Biederman ↑
 
 
- 
- -Millberger ↑
 
 
- 
- -Getonze ↑
 
 
- 
- Guerra ↑
 
 
- 
- -Huesmann ↑
 
 
- 
- -Hanish ↑
 
 
- 
- -Patterson ↑
 
 
- 
- -Reid ↑
 
 
- 
- -Dishion ↑
 
 
- 
- -Wach smuth ↑
 
 
- 
- -Forehand ↑
 
 
- 
- -Brody ↑
 
 
- 
- -Robinson ↑
 
 
- 
- -Eyberg ↑
 
 
- 
- -Peed ↑
 
 
- 
- -Roberts ↑
 
 
- 
- -Mc.Mahon ↑
 
 
- 
- -Delfini ↑
 
 
- 
- -Bernal ↑
 
 
- 
- -Rozen ↑
 
 
- 
- -Framo ↑
 
 
- 
- -Emery ↑
 
 
- 
- -Smith ↑
 
 
- 
- -Jahnson ↑
 
 
- 
- -Lobits ↑
 
 
- 
- -Oleary ↑
 
 
- 
- -Porter ↑
 
 
- 
- -Miller ↑
 
 
- 
- -Hans Anderson ↑
 
 
- 
- -Ploisky ↑
 
 
- 
- -Prott ↑
 
 
- 
- Brown ↑
 
 
- 
- -Piajet ↑
 
 
- 
- -Machado ↑
 
 
- 
- -Maylze ↑
 
 
- 
- -Crawly ↑
 
 
- 
- -Schneider ↑
 
 
- 
- -Dube ↑
 
 
- 
- -Oaklander ↑
 
 
- 
- -Dewivedi ↑
 
 
- 
- -Geldard ↑
 
 
- 
- -Scourtz ↑
 
 
- 
- -Newcomer ↑
 
 
- 
- -Muntigal ↑
 
 
- 
- -Brooks ↑
 
 
- 
- -West ↑
 
 
“


