1-7 مدل تحقیق………………………………………………………………………………………. .. 7
1-8 روش تحقیق………………………………………………………………………………………. .. 7
1-8-1 نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها………………………………. 7
1-8-2 ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات……………………………………… 8
1-8-3 نحوه سنجش متغیرها و گردآوری دادهها……………………… 8
1-8-4 روایی و پایایی وسیله اندازه گیری………………………….. 8
1-8-5 قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………. 9
1-8-6 جامعه و نمونه آماری……………………………………………………….. 9
1-8-7 روش تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………. 9
1-9 متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آنها…………………………….. .. 10
1-10 ساختار تحقیق……………………………………………………………………………… .. 11
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………. 14
2-2 سرمایه اجتماعی……………………………………………………………………….. 14
2-2-1 تقسیم بندی انواع سرمایه…………………………………………….. 14
2-2-2 سرمایه اجتماعی: ظهور…………………………………………………… 15
2-2-3 سرمایه اجتماعی: دیدگاهها و تعاریف………………………. 17
2-2-4 ابعاد سرمایه اجتماعی…………………………………………………… 21
2-2-5 اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی در سازمان……………… 25
2-3 سرمایه فکری………………………………………………………………………………….. .. 27
2-3-1 ابعاد سرمایه فکری………………………………………………………….. 31
2-3-2 اهمیت مطالعه سرمایه فکری در سازمان……………………. 39
2-4 ظرفیت نوآوری: دیدگاهها و تعاریف……………………………………… .. 42
2-4-1 مدلهای سنجش ظرفیت نوآوری………………………………………….. 44
2-4-2 اهمیت مطالعه ظرفیت نوآوری در سازمان………………….. 46
2-4-3 پیشینه تجربی ظرفیت نوآوری………………………………………… 48
2-5 پیشینه تجربی پژوهش………………………………………………………………. 50
2-5-1 پیشینه تجربی سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری…….. 50
2-5-2 پیشینه تجربی سرمایه اجتماعی و ظرفیت نوآوری……… .. 51
2-5-3 پیشینه تجربی سرمایه فکری و ظرفیت نوآوری…………. 54
2-6 خلاصه فصل…………………………………………………………………………………….. 55
فصل سوم: روششناسی
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………. 59
3-2 روش تحقیق…………………………………………………………………………………… 59
3-3 محدودهی زمانی پژوهش………………………………………………………….. 60
3-4 قلمرو مکانی پژوهش…………………………………………………………………….. .. 60
3-5 جامعه آماری………………………………………………………………………………. 60
3-5-1 نمونه آماری……………………………………………………………………….. 61
3-6 ابزار جمعآوری اطلاعات……………………………………………………………… .. 62
3-7 روش گردآوری دادهها………………………………………………………………….. .. 62
3-8 اعتبار و روایی ابزار سنجش…………………………………………………… .. 63
3-9 روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل دادهها……………………… .. 63
3-10 مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………. 66
3-11 متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………… 67
3-12 خلاصه فصل…………………………………………………………………………………… 68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………. 71
4-2 تحلیلهای آماری توصیفی………………………………………………………… 71
4-2-1 بررسی اطلاعات دموگرافیک………………………………………………. 71
4-2-2 بررسی توزیع فراوانی متغیرهای پژوهش……………………. 76
4-3 تحلیلهای تک متغیره………………………………………………………………. 79
4-3-1 سنجش گویههای بعد ساختاری سرمایه اجتماعی…………. 79
4-3-2 سنجش گویههای بعد شناختی سرمایه اجتماعی…………… 81
4-3-3 سنجش گویههای بعد رابطهای سرمایه اجتماعی…………. 82
4-3-4 سنجش گویههای سرمایه فکری………………………………………….. 84
4-3-5 سنجش گویههای ظرفیت نوآوری………………………………………… 88
4-4 آزمون نرمال بودن دادهها……………………………………………………….. .. 90
4-5 تحلیلهای دو متغیره:…………………………………………………………….. 90
4-5-1 ارتباط بین سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری و ظرفیت نوآوری 90
4-5-2 ارتباط بین بعد ساختاری با سرمایه فکری و ظرفیت نوآوری 91
4-5-3 ارتباط بین بعد شناختی با سرمایه فکری و ظرفیت نوآوری 92
4-5-4 ارتباط بین بعد رابطهای با سرمایه فکری و ظرفیت نوآوری 92
4-6 تحلیل عاملی (تأییدی) …………………………………………………………….. .. 93
4-6-1 تخمین استاندارد مدل……………………………………………………… 95
4-6-2 مدل T-values…………………………………………………………………………… 95
4-7 آزمون مدل پژوهش:…………………………………………………………………… 99
4-7-1 مدل مفهومی:……………………………………………………………………….. 99
4-7-2 بررسی شاخصهای مدل………………………………………………………… 101
4-7-3 تخمین استاندارد مدل……………………………………………………. 101
4-7-4 مدل T-values…………………………………………………………………………. 103
4-8 آزمون فرضیههای پژوهش……………………………………………………………… .. 104
4-9 خلاصه فصل…………………………………………………………………………………… 111
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………….. 113
5-2 مروری بر چارچوب کلی تحقیق…………………………………………………… .. 113
5-3 یافتههای پژوهش……………………………………………………………………… 114
5-3-1 یافتههای حاصل از تحلیلهای تک متغیره……………………… .. 114
5-3-2 یافتههای حاصل از تحلیلهای دو متغیره……………………… .. 115
5-3-3 یافتههای حاصل از تحلیلهای چند متغیره و آزمون فرضیهها 115
5-4 بحث و نتیجهگیری……………………………………………………………………. 116
5-5 پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………. 121
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………… 121
5-5-2 پیشنهاد برای پژوهشهای آتی………………………………………. 122
5-6 محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………. 122
5-7 خلاصه فصل…………………………………………………………………………………… 123
منابع و مآخذ
6-1 منابع فارسی:………………………………………………………………………….. 125
6-2 منابع انگلیسی:……………………………………………………………………… 127
پیوستها
7-1 آزمونهای پارامتریک………………………………………………………………….. .. 141
7-2 آزمونهای ناپارامتریک………………………………………………………… 141
7-3 خروجی تحلیل عاملی تاییدی……………………………………………….. 144
7-4 خروجی مدل مفهومی اول………………………………………………………… 144
7-5 خروجی مدل مفهومی دوم………………………………………………………… 145
7-6 خروجیهای مربوط به ضریب آلفای کرونباخ………………………….. .. 146
7-7 پرسشنامه………………………………………………………………………………………… .. 147
1-1 مقدمه
در اقتصاد قرن حاضر، مدلهای توسعه بر پایه دانش و نوآوری بنا شده است. در واقع نوآوری از عوامل کلیدی موفقیت سازمانی محسوب میشود که قادر به خلق مزیتهای تکنولوژیکی است و سازمان را برای مواجهه با موانع پیشروی اجرای استراتژیهای رقابتی و دیگر چالشهای استراتژیکی مهیا میکند. به عبارت بهتر تغییر ماهیت محیط تجاری به اقتصاد رقابتی، دیگر همچون گذشته بر داراییهای مشهود تاکید نمیکند بلکه داراییهای دانش محوری همچون تکنولوژی، اطلاعات، دانش سازمانی و نوآوری مورد توجه هستند که سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری این بستر را برای توسعه اقتصادی و توسعه تکنولوژیکی فراهم میآورند. سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در واقع با ایفای نقش کاتالیزوری خود سازمان را در رسیدن به اهداف خود یاری میرسانند.
تحقیق حاضر تلاش میکند با بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری و همچنین تجزیه و تحلیل ارتباط این دو سرمایه با ظرفیت نوآوری مدیران را در امر تصمیم گیری یاری رساند.
در این فصل از تحقیق با توجه به موضوع، به طور خلاصه بیان مسئله، ضرورت انجام تحقیق، فرضیهها، اهداف و روش پژوهش پرداخته و در نهایت تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش ارائه میگردد. در واقع هدف از این فصل ارائه دیدی کلی در خصوص چیستی و چگونگی اجرای پژوهش است تا با ارائه یک نقشه کلی به خواننده، زمینه درک سایر فصول فراهم گردد.
1-2 بیان مسئله
در اقتصاد چند دهه گذشته منظور از ثروت بنگاه صرفا داراییهای مشهود بنگاه بود. اما اکنون تعیین کننده توان رقابتی یک بنگاه، داراییهای دانشی و نامشهود میباشد. حال منابع نامشهود از چنین اهمیتی برخوردار شدهاند که روند سرمایهگذاری بر روی این داراییها نسبت به داراییهای مشهود رشد بیشتری داشته است. به طوری که در سال 2002، 75% از ارزش شرکت براساس داراییهای نامشهود آن سازمان بود (کاپلان و نورتن، 2003). بنابراین شرکتها ملزم به شناسایی و مدیریت داراییهای نامشهود به منظور بهبود و ارتقا مستمر آنها و دستیابی به عملکردی بهینه میباشند (بونتیس، 1998). امروزه مدیران با چالشهای محیطی متعددی مواجه هستند. اگر بستری برای شکوفایی دانش ضمنی موجود در ذهن افراد به دانش صریح فراهم نباشد و این دانش در سازمان به اشتراک گذاشته نشود نمیتوان انتظار داشت که مدیران پاسخی درخور به محیط رقابتی و پویای امروز داشته باشند.
سازمانها نیازمند نوآوری برای کسب مزیت رقابتی پایدار هستند. و ظرفیت نوآوری از اساسیترین ویژگیهای سازمانی جهت دستیابی به مزیت رقابتی است. بنابراین شناسایی عوامل محرک ظرفیت نوآوری نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت.
بسیاری از مطالعات نشان میدهند که سرمایه اجتماعی میتواند محرکی برای کسب دانش، منابع، فناوری، ترویج یادگیری سازمانی و در نهایت تسهیل کنندهی نوآوری برای سازمانها باشد (برت، 2000). از آنجا که سرمایه اجتماعی در حوزه مدیریت رفتار و فرهنگ سازمانی جای دارد، دستیابی به سازمانی نوآور از این رهگذر دور از انتظار نیست. همچنین سرمایه اجتماعی میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیاری کند (ناهاپیت و گوشال، 1998). و با ایجاد اعتماد و همکاری بین بخشهای مختلف بنگاه و تعامل با سرمایههای خارج از سازمان میتواند مشوقی برای نوآوری شود. توانمندی یک موسسه در سرمایه فکری بنگاه نهفته است که به سازمان قدرت رقابت میبخشد (قلیچ لی و مشبکی، 1385). فرآیند نوآوری نیازمند باور و حمایت سیستم سازمانی است. یعنی ایجاد شرایطی که ایده های نو و تجارب تازه قدرت باروری داشته باشند. از جمله دیگر مزایای ارزیابی سرمایههای فکری در سازمان میتوان به شناسایی و تعیین داراییهای نامشهود، تشخیص الگوهای جریان دانش در سازمان، اولویت بندی مباحث کلیدی دانش، تسریع یادگیری سازمانی و ایجاد فرهنگ عملکردگرا اشاره نمود (فقیهی و فیضی، 1385) که وجود عوامل مذکور در ایجاد جوی برای تبلور نوآوری سازمانی بیتاثیر نخواهد بود.
از موضوعات مهم در بعد سازمانی نوآوری، ظرفیت بنگاه است که مجموعهای از منابع، شایستگیها و دانش است. که بررسی آن امکان ارزیابی پتانسیل هر بنگاه، مقایسه آن با رقبا جهت اخذ تصمیمات استراتژیک، سرمایه گذاریهای هدفدار، انتخاب تکنولوژی مناسب و مدیریت اثربخش را فراهم میکند. ظرفیت نوآوری بنگاه تنها به بخش تحقیق و توسعه داخلی بستگی ندارد بلکه به بخش تولید، بازاریابی، مدیریت مالی و دیگر بخشها نیز وابسته است (ناجی میدانی و عربشاهی، 1391). برای بهبود کارایی همکاری بین بخشها و اعطای دید بلندمدت به کارکنان، بنگاه نیازمند یک سرمایه اجتماعی قوی میباشد. با افزایش ذخیره سرمایه اجتماعی در سازمان تمایل کارکنان به تبادل دانش و اطلاعات، یادگیری دانش روز و نیز موفقیت تیمها و گروههای کاری افزایش مییابد که میتواند منجر به بهرهگیری از ظرفیت نوآوری گردد (پرندی، 1388).
پژوهش حاضر باتوجه به اهمیت نوآوری از جنبه سازمانی که رشد و بالندگی سازمان، رضایت شغلی کارکنان، ارتقا بهرهوری سازمان، افزایش کمیت وکیفیت تولیدات، کاهش هزینهها، ضایعات و اتلاف منابع را در پی دارد (آقاداود و همکاران، 1389) و درک این واقعیت که سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی میتواند منجر به نوآوری در سطح سازمان شود انجام گرفته است. هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش و اهمیت سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در رابطه با ارتقای ظرفیت نوآوری در صنایع دارویی کشور میباشد. دلیل انتخاب جامعه آماری از صنعت داروسازی، قرار گرفتن شرکتهای این صنعت در سازمانهای با تکنولوژی بالا میباشد. از ویژگیهای این شرکتها چرخه عمرکوتاه، برخورداری از کارکنانی با سطح بالای تخصص و ریسکی بودن است. و همچنین نسبت به شرکتهای با تکنولوژی سطح پایین با رشد یا افول سریع روبرو میشوند. دلیل دیگر آن که صنعت دارویی کشور دیگر همچون گذشته وابسته به حمایت های دولتی و صرفا تولید داروهای ژنریک نیست. و تغییرات محیطی که مهمترین آنها تغییر سیاستها و مقررات دولتی است توانسته برای شرکتهای دارویی فرصت سازی در جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و ایجاد تمایز نماید. صنعت استراتژیک داروسازی ایران نیازمند اتخاذ تدابیری اصولیتر به منظور کسب سهم بازار جهانی و تامین نیازهای دارویی داخلی می باشد. که امیدواریم این پژوهش بتواند ما را در رسیدن به این هدف یاری نماید.
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق
امروزه مدیریت سرمایههای فکری در هر سازمانی تعیین کنندهی بقای آن سازمان است. و مدیریت موثر آن در گرو سرمایه اجتماعی است. شرکت های دارویی نیز در یک محیط تکنولوژیک و مبتنی بر دانش فعالیت میکنند. که از ویژگیهای بارز این صنعت به وجود سرمایه فکری میتوان اشاره کرد. نکته قابل تامل آنکه ترکیبی از سه عنصر سرمایه فکری یعنی سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری در کنار هم در صنعت ذکر شده قابل مشاهده و اندازه گیری هستند.
این صنعت عمدتا یک انتخاب اصلح برای تجزیه و تحلیل سرمایه فکری قلمداد میشود. زیرا این صنعت به داراییهای نامشهود خود در راستای خلق نوآوری وابسته است. بنابراین به مطالعهی دو رکن کلیدی و اساسی دارایی های نامشهود یعنی سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی پرداختیم تا تاثیر آن را بر روی ظرفیت نوآوری در این صنعت که صنعتی با تحقیقات فشرده، محیطی تکنولوژیک و متکی بر نوآوری است؛ درک کنیم.
از دیگر دلایل ضرورت تحقیق میتوان به سرمایه گذاریهای کلان با بازده طولانی مدت در صنعت داروسازی اشاره کرد که مدیران را نیازمند دانش کافی و مناسب در جهت تضمین سرمایه گذاریها مینماید. همچنین حضور کادری مجرب از کارمندان متخصص و اهمیت مالکیت اختراعات و اکتشافات در این صنعت وجود بستری سرشار از اعتماد و همکاری را ضرورت می بخشد. سرمایه اجتماعی با دو مولفهی اساسی همکاری و اعتماد به عنوان یک تسهیل کنندهی جریان دانش موجب تسهیل فرایند نوآوری میگردد. همچنین صنعت داروسازی متکی به فناوریهای تخصصی و پیچیده است که نیازمند دسترسی به افراد هدف، سرعت بالای تبادل اطلاعات و هزینه های پایین بازیابی اطلاعات و نیز تعاملات گسترده است تا بدین وسیله بتواند گوی رقابت را از رقبای خود برباید. شرکتها برای نوآور بودن نیازمند تعامل با محیط خود هستند. که سرمایه اجتماعی (بعد ساختاری) از طریق تسهیم اطلاعات که شالوده نوآوری است؛ این امر را تسهیل می کند. همانطور که یودنت (2005) نتیجه میگیرد، میتوان گفت سرمایه اجتماعی تاثیری افزایشی بر قابلیت های نوآوری دارد.
نوآوری منجر به مزیت رقابتی، بهبود عملکرد سازمانی، کسب سهم بازار، دسترسی به بازارهای جدید و کاهش هزینه های تولید می گردد که هر کدام از این عوامل به تنهایی آنقدر در اقتصاد امروز دارای اهمیت هستند که می توانند ضرورت انجام هر پژوهشی را به اثبات برسانند.
1-4 اهداف اساسی تحقیق
اهداف اصلی:
- مطالعه و بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی سازمان بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران
- مطالعه و بررسی تاثیر سرمایه فکری بر رابطه ی سرمایه اجتماعی و ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران
اهداف فرعی:
- بررسی اثر بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران
- بررسی اثر بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران
- بررسی اثر بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران
1-5 سوالات تحقیق
سوالات اصلی :
- سرمایه اجتماعی چه تاثیری بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران دارد؟
- سرمایه فکری تا چه اندازهای رابطه میان ابعاد سه گانه سرمایه اجتماعی (ابعاد ساختاری، شناختی و رابطهای) و ظرفیت نوآوری را تعدیل میکند؟
سوالات فرعی:
- بعد ساختاری سرمایه اجتماعی چه تاثیری بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران دارد؟
- بعد شناختی سرمایه اجتماعی چه تاثیری بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران دارد؟
- بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی چه تاثیری بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران دارد؟
1-6 فرضیه های تحقیق
فرضیات اصلی:
: H1 سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
:H2 سرمایه فکری بر رابطهی بین سرمایه اجتماعی و ظرفیت نوآوری تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
فرضیات فرعی:
H1a: بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
H1b: بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
H1c: بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی بر ظرفیت نوآوری در صنایع داروسازی ایران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
H2a: سرمایه فکری بر رابطه بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و ظرفیت نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
H2b: سرمایه فکری بر رابطه بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و ظرفیت نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
H2c: سرمایه فکری بر رابطه بین بعد رابطهای سرمایه اجتماعی و ظرفیت نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
1-7 مدل تحقیق
باتوجه به مباحث تئوریک و پیشینه پژوهشهای انجام گرفته و نیز با در نظر گرفتن فرضیات پژوهش مدل مفهومی ذیل پیشنهاد میگردد.
1-8 روش تحقیق
1-8-1 نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها
از نظر جمعآوری اطلاعات، پژوهش حاضر میتواند در زمره تحقیقات مقطعی باشد زیرا دادهها در یک مقطع زمانی گردآوری شده است. و از نظر هدف، پژوهش فعلی از نوع تحقیقات کاربردی است. زیرا محقق به دنبال تعمیم یافتهها به حوزه پژوهش است و هدف پژوهش ارائه یک بازده عملی و نتیجه کاربردی است. در مجموع پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی و از شاخه پیمایشی است چرا که در این نوع پژوهشها نمونهای منتخب از جامعه مطالعه میشود.
در کلیترین تقسیمبندی، روش تحقیق را کتابخانهای و میدانی در نظر گرفتهاندکه در حال حاضر از هر دو این روشها استفاده شده است. بر این اساس ابتدا جوانب و موضوعات مطالعاتی مربوط به مرور ادبیات موضوعی تحقیق، مورد بررسی و تشریح قرار گرفت و سپس با استفاده از مطالعات میدانی به جمع آوری دادهها و اطلاعات پرداخته شد.
1-8-2 ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات
در پژوهش حاضر با توجه به کارایی بیشتر پرسشنامه در تحقیقات مدیریتی قابل انجام در ایران (آذر، 1373)، بیشترین داده ها و اطلاعات لازم جهت تجزیه و تحلیل سوالات و آزمون فرضیات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است (مقیمی، 1380). به عبارتی در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات و دادهها پرسشنامه، کتب، پایان نامهها، مقالات و اینترنت بوده است.
1-8-3 نحوه سنجش متغیرها و گردآوری داده ها
در پرسشنامه مورد استفاده پژوهش که از ادغام و تلخیص پرسشنامههای سرمایه اجتماعی سازمان مقیمی (1391)، سرمایه فکری بونتیس (1998) و ظرفیت نوآوری صنوبر و همکاران (1390) طراحی شده است با مقیاس پنج گزینهای لیکرت نگرش پاسخگویان نسبت به متغیرهای تحقیق مورد اندازه گیری قرار گرفته است. در هر شرکت تولید دارویی منتخب علاوه بر مدیر عامل، کارشناس بخش تحقیق و توسعه، تولید، بازاریابی و منابع انسانی که تخصص و تجربه لازم برای اظهار نظر در حوزه فناوری (ظرفیت نوآوری) و مدیریت رفتار سازمانی (سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی) را دارند مورد نظرخواهی از طریق پرسشنامه قرار گرفته اند.
1-8-4 روایی و پایایی وسیله اندازه گیری
اعتبار سنجش بستگی به تطابق مفهوم با معرفهای تجربی سنجش آن دارد، اصلیترین روش آزمون اعتبار، بررسی دقیق سنجه مفهوم در پرتو معنای آن و طرح این پرسش جدی است که آیا این ابزار سنجش واقعاً مفهوم مورد نظر را میسنجد یا نه (بیکر، 1382). به این منظور در این تحقیق از اعتبار صوری استفاده شده است. در ضمن از آنجا که پرسشنامه این پژوهش پیش ساخته بود و بارها توسط محققین دیگر مورد استفاده قرار گرفته بود انتظار میرود از روایی مورد نیاز برخوردار باشد. به جهت ارزیابی اعتبار محتوای، پرسشنامهها بهوسیله 6 نفر از اساتید دانشگاه تبریز و سازمان مدیریت صنعتی و 3 نفر از خبرگان صنعت دارویی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین جهت اندازهگیری روایی سازه پرسشنامه ازتحلیل عاملی تائیدی استفاده شده است.
در این پژوهش از روش ثبات درونی به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی آزمون استفاده شده است. که به این منظور یک نمونه اولیه در 6 شرکت دارویی توزیع شده است. پایایی یک ابزار یعنی اینکه تا چه حد آن ابزار دادههای دقیق و درستی را استخراج میکند و در طول زمان با ثبات است و نتیجههای همسان به دست میدهد (خاکی، 1391).
1-8-5 قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی پژوهش: قلمرو مکانی تحقیق حاضر شرکتهای داروسازی کشور ایران در نظر گرفته شده است.
محدوده زمانی پژوهش: این پژوهش با استفاده از داده های مربوط به سال 1392 انجام شده است.
1-8-6 جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای فعال تولید دارویی کشور در نظر گرفته شده است. هماکنون براساس اطلاعات گرفته شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور همچنین سازمان غذا و دارو و سندیکای داروسازی، در100 کارخانه داروسازی در کشور انواع اقلام دارویی تولید میشود.
در این پژوهش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده است و به منظورتعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شده است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 80 بنگاه برآورد شده است. در هر واحد تولید دارو 5 مدیر یا کارشناس از بخشهای تحقیق و توسعه، تولید، بازاریابی، منابع انسانی و مدیرعامل پاسخگوی پرسشنامه بودهاند. برای رفع اثرات پرسشنامههای ناقص و پاسخ داده نشده، حدود 20 درصد حجم نمونه برآورد شده پرسشنامهی اضافی توزیع شد و در نهایت 286 پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل دادهها انتخاب شد.
1-8-7 روش تجزیه و تحلیل دادهها
به طور کلی پژوهش حاضر به پردازش دادهها در سه سطح میپردازد که عبارتند از: تحلیل تک متغیره، تحلیل دو متغیره و تحلیل چند متغیره. در ابتدا متغیرها یک به یک مورد بررسی قرار میگیرند و روابط بین متغیرها مدنظر نیست، که در این مرحله شاخصهای مرکزی و پراکندگی مورد بررسی قرار گرفتهاند و تصویری از جامعه پژوهش به دست آمده است؛ و در مرحله بعدی برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل دو متغیره با استفاده از آزمون پیرسون انجام گرفته است. برای بررسی روایی سازهای و نیز ساختاری متغیرهای تحقیق، شیوهای آماری تحلیل عاملی مورد استفاده قرار گرفته است. از تکنیک تحلیل مسیر نیز در پردازش چند متغیرهها استفاده کردهایم. مدل مفهومی تحقیق از طریق مدل یابی معادلات ساختاری و شاخصهای آماری میزان تبیین مدل بررسی شده است. که بدین منظور از نرم افزار لیزرل که نرم افزار شناخته شده اجرای مدلهای معادلات ساختاری میباشد، استفاده شده است. تحلیل معادلات ساختاری امکان الگ