فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………………………..11
-
- فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………………………..11
- فرضیه های فرعی………………………………………………………………………………………………………11
- جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق ………………………………………………………………………………….12
قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..12
- قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………. 12
- قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………………………………. 12
- قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………………………………….13
- تعاریف واژه های کلیدی تحقیق …………………………………………………………………………………….13
فهرست مطالب |
عنوان صفحه
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………16
مروری بر مبانی و چارچوب نظری………………………………………………………………………………….16
مفاهیم ارزیابی عملکرد سازمانها………………………………………………………………………… …………………….16
- تعاریف ارزیابی عملکرد ……………………………………………………………………………………….16
- ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد ………………………………………………………………………..17
- انواع سطوح ارزیابی عملکرد …………………………………………………………………………………20
- دیدگاههای سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد …………………………………………………………..20
- مدلهای ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………22
- راهنمایی های انتخاب شاخصها ی عملکرد………………………………………………………………33
مفاهیم کلاس جهانی سازمان ها……………………………………………………………………………… 35
- جهانی شدن ………………………………………………………………………………………………………..35
- سازمانهای کلاس جهانی ……………………………………………………………………………………….36
- دیدگاههای صاحبنظران در مورد سازمان های کلاس جهانی ………………………………………38
- ویژگیهای کلیدی سازمانهای کلاس جهانی……………………………………………………………….39
- مولفه های کلیدی سازمانهای کلاس جهانی………………………………………………………………48
- مدیریت سازمانهای کلاس جهانی…………………………………………………………………………..52
مفاهیم ارزیابی عملکرد در سازمان ها ی کلاس جهانی……………………………………………… 57
- مفهوم ارزیابی عملکرد در کلاس جهانی …………………………………………………………………57
- شاخصهای عملکرد در کلاس جهانی ……………………………………………………………………..58
فهرست مطالب |
عنوان صفحه
- روش ارزیابی عملکرد در سازمانهای کلاس جهانی ………………………………………………….59
مروری بر پیشینه تحقیق…….. …………………….62
پیشینه داخلی تحقیق …………………………………………………………………………………………………62
- تحقیقات در زمینه ارزیابی عملکرد سازمانها …………………………………………………………….63
- تحقیقات در زمینه کلاس جهانی سازمانها ……………………………………………………………….64
- پیشینه خارجی تحقیق ……………………………………………………………………………………………..67
- مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………69
- آشنایی با جامعه مورد تحقیق ……………………………………………………………………………………….70
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….76
- نوع و روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 76
- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………… ………………..77
- نمونه آماری و روش نمونه گیری…………………………………………. ……………………….78
- روش و ابزار گردآوری اطلاعات…… ………………………..78
پرسشنامه و متغیر های تحقیق.. ……………………….79
- متغیر مستقل …………………………………………………………………………………………………………….81
- متغیر وابسته …………………………………………………………………………………………………………….81
روایی و پایایی پرسشنامه….. ………………………82
- روایی (قابلیت اعتبار ) پرسشنامه………………………………………………………………………………….82
- پایایی (قابلیت اعتماد ) پرسشنامه…………………………………………………………………………………83
- نحوه پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………84
فهرست مطالب |
عنوان صفحه
- آمار توصیفی ……………………………………………………………………………………………………………84
آمار استنباطی …………………………………………………………………………………………………………..85
- آزمون کلموگروف-اسمیرنف ………………………………………………………………………………..85
- مدل یابی معادلات ساختاری …………………………………………………………………………………85
- تحلیل عاملی تاییدی …………………………………………………………………………………………….86
- آزمون فریدمن ……………………………………………………………………………………………………86
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها
- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 89
تجزیه و تحلیل توصیفی تحقیق …………….. …………………… 89
- وضعیت میزان تحصیلات…………………………………………………………………………….. ………………. 89
- وضعیت میزان سن……………………….. ……………………. 90
- وضعیت جنسیت……………………….. ……………………. 91
- وضعیت میزان سابقه کار……………………. …………………….. 92
- بررسی نرمال بودن توزیع متغیر ها ( آزمون گولموگرف – اسمیرنف) ……………………………..93
- . آزمون فرضیه ها با استفاده از آمار توصیفی ………………………………………………………………….94
تجزیه و تحلیل استنباطی تحقیق …………… ……………………. 97
آزمون تحلیل عاملی تاییدی بر اساس مدل معادلات ساختاری ………………………………………..97
- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول ………………………………………………………………………………97
- تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم ……………………………………………………………………………100
- آزمون های نیکویی برازش مدل ……………………………………………………………………………….103
- رتبه بندی متغیرها با استفاده از آزمون فریدمن ……………………………………………………………..106
فهرست مطالب |
عنوان صفحه
فصل پنجم : نتایج ، پیشنهادات
- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………… 109
نتایج و یافته های حاصل از تحقیق……………. ……………………. 109
- نتایج توصیفی تحقیق………………….. ……………………. 109
نتایج استنباطی تحقیق………………….. ……………………..111
- نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی بر اساس مدل معادلات ساختاری…………………………..111
- نتایج آزمون های نیکویی برازش مدل بر اساس شاخص های برازش ……………………….113
- پیشنهادها و ارائه راهکارها………………… ……………………. 114
- پیشنهادها برای تحقیقات آتی…………….. ……………………… 116
- محدودیت ها و مشکلات تحقیق…………………… ……………………. 116
منابع و مأخذ………………………………………………………………………………………………………… ……………. 117
منابع فارسی…………………. …………………… 118
منابع انگلیسی……………….. …………………….120
پیوست ها و ضمائم…………….. …………………… 122
چکیده انگلیسی………………. …………………….. 156
فهرست جداول |
عنوان صفحه
- معیارهای اصلی و زیر معیارهای تشخیص کلاس جهانی…………………………………………………….61
- جمع بندی تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع تحقیق ……………………………………………………68
- متغیرهای جمعیت شناسی پرسشنامه ……………………………………………………………………………….80
- فرضیه های تحقیق همراه با شماره سئوالات متناظر……………………………………………………………80
- امتیاز بندی پنج گزینه ای طیف لیکرت ……………………………………………………………………………81
- ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه …………………………………………………………………………………….84
- توزیع فراوانی بر حسب میزان تحصیلات ………………………………………………………………………..89
- توزیع فراوانی بر حسب میزان سن ………………………………………………………………………………….90
- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت …………………………………………………………………………………….91
- توزیع فراوانی برحسب میزان سابقه کار …………………………………………………………………………..92
- توزیع نرمال متغیرها ……………………………………………………………………………………………………..94
- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………….95
- مقادیر شاخص های برازش مدل ونتیجه برازش …………………………………………………………….104
- نتایج کلی آزمون فریدمن …………………………………………………………………………………………….106
- نتایج کلی فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………..107
فهرست نموداره |
عنوان صفحه
- مسئله تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..8
- چرخه عملکرد ………………………………………………………………………………………………………………….19
- هفت شاخص عملکرد ……………………………………………………………………………………………………….23
- ماتریس ارزیابی عملکرد …………………………………………………………………………………………………… 24
- هرم عملکرد ……………………………………………………………………………………………………………………..26
- مدل تحلیل ذینفعان ……………………………………………………………………………………………………………30
- مدل تعالی سازمان ……………………………………………………………………………………………………………..31
- متد ممیزی وارتقای سیستم ارزیابی عملکرد ………………………………………………………………………….32
- برخی از ابعاد جهانی شدن ………………………………………………………………………………………………….35
- مولفه های کلیدی سازمانهای کلاس جهانی……………………………………………………………………………48
- الگوی اجرایی WCM………………………………………………………………………………………………………54
- ماتریس انتخاب استراتژیهای تولید در کلاس جهانی……………………………………………………………..55
- الگوی ارزیابی جهت دستیابی به کلاس جهانی ……………………………………………………………………59
- مدل مفهومی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………..69
- مشخصات شرکت سیمان نهاوند ……………………………………………………………………………………….70
- توزیع فراوانی بر حسب میزان تحصیلات ……………………………………………………………………………..90
- توزیع فراوانی بر حسب میزان سن ……………………………………………………………………………………….91
- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت …………………………………………………………………………………………92
- توزیع فراوانی برحسب میزان سابقه کار ……………………………………………………………………………….93
- برازش مدل در حالت استاندارد (1) …………………………………………………………………………………….98
- برازش مدل در حالت استاندارد (2) …………………………………………………………………………………….99
- برازش مدل کلی در حالت استاندارد (1) …………………………………………………………………………..101
- برازش مدل کلی در حالت استاندارد (2) …………………………………………………………………………….102
چکیده :
امروزه تولیدکنندگان برای بقاء خود در فضای جهانی به ناچار به سوی تولید در کلاس جهانی روی آورده اند و به خوبی به این باور رسیده اند که تولید در کلاس جهانی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت برای بقاست .
در این راستا تحقیق حاضر، تاثیر نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها را در شرکت سیمان نهاوند مورد بررسی قرار می دهد .
جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان شرکت سیمان نهاوند ( دفتر مرکزی و کارخانه ) که دارای تحصیلات دیپلم به بالا ، تخصص، دانش و علم مرتبط با موضوع تحقیق هستند ، تشکیل می دهد که مشتمل بر 136 نفر بودند و به علت محدود بودن و کوچک بودن جامعه آماری و بالا رفتن دقت انجام کار، افراد جامعه آماری را به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید . روش تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی واز نظر روش اجرا توصیفی – پیمایشی می باشد .
با توجه به موضوع و مبانی نظری تحقیق ، از بین مولفه های کلاس جهانی سازمانها، پنج مولفه ( کاهش زمان انتظار مشتری ، کاهش هزینه ها ، تامین انتظارات مشتری ، کاهش زمان رسیدن به بازار و خلاقیت و نوآوری )که کلیدی تر بودند انتخاب گردید و به عنوان متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه ای بر اساس فرضیه ها و متغیرها تحقیق تهیه و دربین افراد نمونه آماری توزیع گردیده وتعداد 120 پرسشنامه بصورت کامل دریافت شد و سپس داده های گردآوری شده با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تاییدی براساس مدل معادلات ساختاری) و نرم افزارهایLisrel8.5 و SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج و یافته ها از برازش مدل حاکی از آن است که ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها نقش بسزایی را ایفا می کند .
واژه های کلیدی : ارزیابی عملکرد ، کلاس جهانی سازمانها ، خلاقیت ، نوآوری ، تامین انتظارات مشتری
مقدمه
در محیط تجاری قرن بیست و یکم، جهانی شدنِ فعالیت های اقتصادی، صنعتی و خدماتی یکی از مهمترین تغییرات در این قرن می باشد . اصطلاح جهانی شدن به فرایندی اطلاق می شود که جهان را فشرده ساخته و به شکل گرفتنِ فضای یکپارچه و واحد کمک می کند. این فرایند، ابعاد گسترده و گوناگونی دارد که عبارت اند از:
ارتباطات ، یکبارچگی اقتصادها، دنیای منقبض، صنعت و تولید ، تجارت آزاد ، سرمایه داری، قدرت انحصاری، علامت تجاری،رشدمحیط، برابری /نابرابری، فرهنگ، برونسپاری، فناوری /اینترنت ( مارتین 1993) .
همانطور که اشاره شد ، جهانی شدن مفهومی تک بعدی نیست و دارای ابعاد متعددی است . جهانی شدن باعث گستردگی تجارت میان ملت های مختلف شده و به این ترتیب رقابت از بازارهای محلی و ملی به بازارهای بین المللی کشیده شده است. در این بازارهای بین المللی فقط سازمان هایی موفقند که بتوانند جهانی بیندیشند و محلی عمل کنند. به عبارت دیگر تنها سازمان هایی که تولید در کلاس جهانی را پیاده سازی کرده اند می توانند در عرصه رقابت جهانی موفق شوند.
با توجه به مطالب فوق الذکر، سازمان های کلاس جهانی پدیده نوینی از سازمان ها هستند که عملکرد رقابتی بالا را در عرصه رقابت جهانی نوید می دهند. آنها به طور موفقیت آمیزی قابلیتهای تولیدی جهت دست یابی به یک مزیت رقابتی مستمر در زمینه هایی از قبیل هزینه ، کیفیت ، تحویل کالا، انعطاف پذیری و نوآوری بهبود می بخشند .
در همین راستا می توان بیان کرد که سازمانهایی که مایل به فعالیت در کلاس جهانی هستند لازم است که نقش عوامل موثر در دستیابی به سازمانهای کلاس جهانی را مدنظر داشته باشند . یکی ازاین عوامل موثر ارزیابی عملکرد می باشد .
اصولاً ارزیابی عملکرد و بازنگری برنامه ها و استراتژی ها از الزامات موثر مدیریت به شمار می رود. تحقق، اصلاح و بهبود اهداف، بدون ارزیابی و بازنگری، امکان پذیر نمی باشد و رهبران سازمان ها نمی توانند بدون توجه به واقعیات و نتایج حاصل از آنها ، مدیریت موثر خود را بر فرایند ها اعمال کنند.
به هر حال، با توجه به ضرورت دستیابی سازمانها به کلاس جهانی و مولفه های مربوطه ، در این پژوهش سعی برآن شده است که نقش ارزیابی عملکرد را به عنوان یکی از عوامل موثر در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها مورد بررسی قرار داده و با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج حاصل از آنها ، موجب پیشرفت شرکتها و سازمانها محلی و منطقه ای و باعث رسیدن به مزیت رقابتی در زمینه های مختلف نسبت به رقبای دیگر گردد .
پژوهش حاضر ، در پنج فصل تنظیم و ارائه گردیده است :
فصل اول : کلیات تحقیق : در این فصل مفاهیم کلی پژوهش اعم از بیان مسئله ، اهمیت موضوع و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیه های تحقیق ، جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق، قلمرو تحقیق و در انتهای فصل تعاریف واژه های کلیدی تحقیق ارائه گردیده است .
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق : در این فصل مبانی نظری موضوع تحقیق اعم از مفاهیم ارزیابی عملکرد سازمانها ، مفاهیم کلاس جهانی سازمانها ، مفاهیم ارزیابی عملکرد در کلاس جهانی سازمانها و پیشینه تحقیق و مختصر درباره آشنایی با جامعه آماری تحقیق که شرکت سیمان نهاوند می باشد ، تشریح می گردد .
فصل سوم : روش شناسی تحقیق : در این فصل نوع و روش تحقیق ، روش و ابزار گردآوری اطلاعات ، جامعه و نمونه آماری ، روایی و پایایی پرسشنامه و نحوه پردازش داده ها را بیان می کند .
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها : در این فصل داده ها و اطلاعات جمع آوری شده را در قالب جداول جداگانه و نمودارهای مربوطه وآزمونهای آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده می شود .
فصل پنجم : نتایج ، پیشنهادات: در این فصل به نتیجه گیری از تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و همچنین پیشنهادها و رهنمودهای لازم با توجه به نتایج بدست آمده و محدودیتهای موجود در اجرای تحقیق بیان گردیده و در پایان فصل هم موضوعاتی جهت پژوهشهای آتی پیشنهاد می گردد.
فصل اوّل
کلیات تحقیق
- مقدمه
- طرح و بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- اهداف تحقیق
- فرضیه های تحقیق
- جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق
- قلمرو تحقیق
- تعاریف واژه های کلیدی تحقیق
1-1- مقدمه
هر تحقیق ، فرآیندی علمی است که طی آن پژوهشگر تلاش می کند تا برای یک مسئله ، پاسخی نظری پیدا کند . یا برای حل یک مشکل واقعی در دنیای ی عمل راهکاری بیابد .در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته شده است و مفاهیم کلی تحقیق اعم از بیان مسئله ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف و فرضیه های تحقیق ، جدیدی بودن و نوآوری تحقیق، قلمرو تحقیق و تعاریف واژه های کلیدی تحقیق ارائه گردیده است .
1-2- طرح و بیان مسئله
امروزه ورود به بازار های جهانی ، یکی از مسائل مهم کشورهای در حال توسعه می باشد که با ظهور بازارهای بین المللی ، عرضه محصولات در این بازارها و گسترش تجارت ، موجب گسترش عرصه رقابت در فضای بین المللی و جهانی گردیده و چرخه توسعه تکنولوژیهای جدید و نوآوریهای فنی مستمر به خلق بازارهای جدید منجر شده است . بنابراین باید از حاصل دانش بشری و آخرین پیشرفتهای علمی در حوزه های مختلف مدیریت تولید و عملیات به بهترین شکل برای دستیابی به تولید محصولات در کلاس جهانی بهره برداری کرد تا تولید کنندگان در عرصه رقابت قادر به ارائه محصولاتی با قابلیت فروش و عرضه در بازارهای جهانی باشند .
در این راستا ، سازمانهایی که به تولید محصولات در کلاس جهانی رسیده اند، از سایر سازمانها متمایز هستند و عامل ایجاد این تمایز، ویژگیهای آنها است. بر این اساس با مرور منابع و مراجع علمی مربوطه ، چهارده ویژگی اصلی این سازمانها استخراج گردیده است که برای دستیابی سازمانها به کلاس جهانی می بایست ویژگیهای این سازمانها را در خود پرورش دهند . این ویژگی های کلیدی که می توانند از جهت تعریف و آنالیز شایستگی های ضروری و اصلی سازمانها در آینده و ایجاد مزیت رقابتی کلاس جهانی برای آنها مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
چشم انداز روشن ، فرهنگ کیفیت فراگیر ، فرآیندهای کارا ، تکنولوژی مدرن ، یکپارچگی پویای شبکه زنجیره تأمین ، تقدم کارکنان ، بهبود مستمر از طریق یادگیری مداوم ، ساختار سازمانی مبتنی بر تیم ، مشارکت با مشتریان ، سیستم شناسایی نتایج مثبت و پاداشدهی به آنها ، حضور الکترونیکی در عرصه جهانی، مسئولیت اجتماعی جدید، ساختار سازمانی مجازی ، مسئولیت نسبت به محیط زیست و اکولوژی ( بلانچارد ، 2004 – فارسیجانی،2005)
با توجه به ویژگیهای سازمانهای کلاس جهانی که بیان گردید، برای اینکه سازمانها محلی و منطقه ای که تمایل دارند در دنیای رقابت دارای مزیت و برتری نسبت به رقیبهای خود در تولید و عملیات کسب نمایند ضروری و لازم است که ویژگیهایی که در سازمانهای کلاس جهانی وجود دارند، در خود بطور شایسته عملی و پرورش دهند تا بتوانند عملکرد سازمان را در راستای چشم انداز و استراتژی مشخص و معین سازمان به بهترین نحو ارائه نمایند و با اندازه گیری و سنجش عملکرد به نقاط قوت و ضعف سازمان بر اساس اهداف و برنامه های تعیین شده اشراف پیدا می کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف و توجه بیشتر به نقاط قوت سازمان باعث تحقق اهداف و گامی جهت جهانی شدن سازمان برداشته می شود.
بنابراین ، درصورتی که ارزیابی و سنجش عملکرد با دیدگاه فرایندی و بطور صحیح و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاههای اجرایی و اعتماد عمومی به عملکرد سازمانها و کارایی و اثربخشی دولت میشود . در بخش غیردولتی نیز موجب ارتقای مدیریت منابع، رضایت مشتری، کمک به توسعه ملی، ایجاد قابلیتهای جدید میگردد و همچنین مولفه های کلیدی واساسی کلاس جهانی سازمانها را می توان در شرکتها و سازمانها اجرایی نمود .
برای آشنایی با مولفه ها و شاخص های سازمانهای کلاس جهانی می توان بیان کرد که سازمانهای کلاس جهانی دارای مولفه هایی هستند که هفت مولفه از این مولفه ها ، کلیدی و اثر بیشتری بر قابلیت رقابتی برای کلاس جهانی شدن سازمان دارد که از اعمال خاص و قابل اجرا در شرکتها و سازمانها می باشند . این مولفه های اساسی عبارتند از:
الف – کاهش زمان انتظار
ب – کاهش هزینه های عملیاتی
ج – شفاف سازی عملکرد کسب و کار
د – کاهش زمان عرضه محصول به بازار یا زمان عرضه خدمت به مشتری( کاهش زمان رسیدن به بازار )
ه – ساده و موثر کردن فرایندهای تامین منابع خارجی
و- مدیریت عملیات و مکانهای چند گانه و جهانی
ز – تامین انتظارات مشتری (رُس ، 1991)
با توجه به موارد فوق ، یکی از اهداف حائز اهمیت بیشتر شرکت هایی که در صنایع مختلف کشور فعالیت دارند ( به خصوص شرکتهایی که در صادرات محصول به دیگرکشورها فعالیت دارند) این است که به مولفه های اساسی و کلیدی سازمانهای کلاس جهانی فوق الاشاره دست یابند تا بتوانند در بازارهای بین المللی حضور چشمگیری داشته و موجب افزایش خریداران خارجی و افزایش صادرات محصول و نهایتاً موجب سودآوری بیشتر در راستای منافع ملی کشور شود .
با بررسی و مطالعه کتب ، منابع و مراجع اصلی موجود در زمینه موضوع مربوطه ، امروزه عوامل مختلفی در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها از قبیل مدیریت دانش ، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی و غیره ایفای نقش می کنند . اینک در این تحقیق در صدد آن هستیم که آیا می توان ” ارزیابی عملکرد ” را یکی دیگر از عوامل موثر در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها برشمرد ؟ آیا در رسیدن به مولفه ها و شاخص های کلیدی سازمانهای کلاس جهانی ، ارزیابی عملکرد تا چه اندازه تاثیر گذار می باشد ؟
بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها می پردازد . به عبارت دیگر، در این تحقیق این مسئله مطرح می شود که آیا ارزیابی عملکرد در شرکت سیمان نهاوند بر مولفه های کلیدی سازمانهای کلاس جهانی اعم از کاهش زمان رسیدن به بازار، تامین انتظارات مشتری ، کاهش هزینه ها ، کاهش زمان انتظار مشتری و ایجاد خلاقیت و نوآوری تاثیر گذار می باشد ؟
بدین منظور جهت رسیدن به اهداف مورد نظر تحقیق و پاسخ دادن به مسئله تحقیق که در مطالب فوق مطرح گردید، شرکت سیمان نهاوند را به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید تا به بررسی موضوع تحقیق پرداخته تا تاثیر ارزیابی عملکرد را در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها مشخص گردد .
مستند به موارد مطروحه در فوق ، که درحقیقت وضعیت بالقوه و مطلوب سازمانها را در صورت موثر بودن ارزیابی عملکرد بر مولفه های اساسی سازمانهای کلاس جهانی را نشان می دهد مسئله تحقیق حاضر ، فاصله بین دو وضعیت موجود و مطلوب خواهد بود که در نمودار (1-1) نشان داده شده است .
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
در جوامع صنعتی امروزیِ کشورهای در حال توسعه ، نحوه دستیابی آنها به کلاس جهانی و ارائه محصولات در همان سطح ، یکی از مسائل بحث برانگیز و مهم می باشد .دانشمندان و متخصصان مدیریت تولید برای مشخص نمودن مسیر حرکت به سمت کلاس جهانی به صورت علمی ، اقدام به گردآوری دانش بشری در قالب الگوهای خاص کرده اند که در ادامه به برخی از این نظرات و تعاریف ارائه شده توسط صاحب نظران اشاره می شود :
اولین کسی که مفهوم تولید در کلاس جهانی را به همه معرفی نمود، “شونبرگر” بود. وی در سال 1986 در مورد تولید در کلاس جهانی بیان می کند : سیستم تولید در کلاس جهانی یک توافق گسترده بر بهبود مستمر کیفیت ، هزینه ، زمان انتظار و خدمت به مشتری است (شونبرگر،1986) .
یکی دیگر از صاحب نظر در این زمینه ، گرین می باشد که تعریف جامعی در مورد سازمانهای کلاس جهانی ارائه می کند : سازمانهای کلاس جهانی ، سازمانهایی هستند که بهترین عملکرد را در کلاس جهانی صنایع مرتبط با خود ارائه می دهند . یعنی ارتباط با مشتریان و تامین کنندگان دارند ، قابلیت عملکردی رقبای خود را می دانند و نقاط ضعف و قوت آنها را می شناسند .
علاوه بر صاحب نظرانی که نام برده شد افرادی مانند روبریچ ، پیتر اوربان بر این باورند که تولید در کلاس جهانی شامل بکارگیری تعدادی از مفاهیم بهره وری می باشد و بایستی مفاهیم تولید بهنگام ، مدیریت کیفیت فراگیر و مشارکت کارکنان به شکل مناسبی در سازمانهای کلاس جهانی ترکیب شوند و وجه تمایز سازمانهای کلاس جهانی ، تلاش جهت بهبود کیفیت ، کاهش هزینه و زمان انتظار، خدمت به مشتری و نوآوری می باشد .
با توجه به مطالب فوق الاشاره ، به نظر می رسد که ارائه بهترین عملکرد در سازمان و دانستن قابلیت عملکردی رقبا ، مبنایی برای تغییر استراتژی رقابتی و اهداف عملکردی می باشد و یکی از پایه های اصلی استقرار تولید در کلاس جهانی و بخش اصلی مدیریت بهره وری ، ارزیابی عملکرد می باشد که سازمان برای بهبود عملکرد و درک درست تری از وضعیت فعلی و تشخیص نقاط قوت و ضعف نیاز به اندازه گیری عملکرد خود دارد تا بتواند مولفه های کلیدی سازمانهای کلاس جهانی اعم از تامین انتظار مشتری ، کاهش هزینه ها ، کاهش زمان انتظار مشتری ، خلاقیت و نوآوری و … را در خود بهبود بخشیده و در دستیابی به کلاس جهانی موفقیتهایی کسب نماید .
در همین راستا ، “پارکر ” بر این باور است که ارزیابی عملکرد درسازمانها بسیار مهم و دارای اهمیت می باشدو علل اهمیت و نقش ارزیابی عملکرد را به شرح زیر بیان میکند :
1- ارزیابی عملکرد ، مشخص می کند که مشکل در کجاها وجود دارد و کجاها نیاز به بهبود دارد.
2- ارزیابی عملکرد، به سازمان ها کمک می کند تا فرایندهایشان را بخوبی بشناسند و به این شناخت برسند که چه چیزی را می دانند و چه چیزی را نمی دانند.
3-ارزیابی عملکرد ، موجب اطمینان از این که تصمیمات مبتنی بر واقعییات هستند نه مفروضات و حدسیات ، می شود (پارکر،2002).
با توجه به اهمیت و نقش ارزیابی عملکرد که در بالابیان گردید ، می توان گفت که سازمانها با در نظر گرفتن تاثیر ارزیابی عملکرد بر مولفه های کلاس جهانی ، به نتایجی مفید همچون افزایش کیفیت محصول ، حفظ مشتریان و ورود مشتریان جدید ، افزایش صادرات محصول ، کاهش قیمت تمام شده محصول و افزایش درآمد و غیره دست خواهد یافت و موجب دستیابی به کلاس جهانی سازمانها خواهد گردید .
بنابراین، سازمانهایی که مایل هستند به معیارها و مولفه های کلاس جهانی دست یابند و در بازارهای بین المللی حضور چشمگیری داشته باشند، بررسی نقش ارزیابی عملکرد برای آنها دارای اهمیت خاصی می باشد .
از سوی دیگر، محقق با مطالعه و بررسی کتب و منابع مربوطه دریافت که تا کنون تحقیقی با این عنوان و تحت این موضوع صورت نپذیرفته است ، لذا از این حیث، جدید بودن و اهمیت انجام دادن این تحقیق نمایان گردیده و برخود ضروری و لازم دانسته است که ” نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها” را به عنوان موضوع تحقیق انتخاب نماید تا در مسیر رسیدن سازمانها به کلاس جهانی گامی برداشته شود.
1-4- اهداف تحقیق
هدف تحقیق باید آنچه را که در نهایت و پس از انجام پژوهش حاصل خواهد شد ، نشان دهد .هدف یا اهداف پژوهش باید مسیرهای اصلی پژوهش را مشخص کنند و قابل سنجش و ارزیابی ، روشن، قابل درک و قابل حصول باشند ( مرکز اطلاعات ومدارک علمی ایران ، 1377) .
بنابراین ، اهداف تحقیق حاضر به دو دسته ، هدف اصلی و اهداف فرعی تقسیم گردیده اند که در ادامه به آنها اشاره گردیده است .
1-4-1- هدف اصلی
هدف اصلی این تحقیق “شناخت و آگاهی از نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها” می باشد . با انجام این تحقیق در شرکت سیمان نهاوند سعی بر آن است که تاثیر ارزیابی عملکرد را در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها را دریابیم .
1-4-2- اهداف فرعی
در تحقیق حاضر علاوه بر هدف اصلی ، اهداف فرعی زیر را که بیانگر تشخیص مسیر حرکت تحقیق می باشد ، مدنظر داریم .
- بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد در کاهش زمان انتظار مشتری
- بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها
- بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد در تامین انتظارات مشتری
- بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد در کاهش زمان رسیدن محصول به بازار
- بررسی تاثیر ارزیابی عملکرد در ایجاد خلاقیت و نوآوری
1-5- فرضیه های تحقیق
فرضیه عبارت است از چیزی که محقق به دنبال آن می گردد . به عبارت دیگر فرضیه ، بیان حدسی و فرضی در بیان روابط بین دو متغیر است . فرضیه راهنمای تحقیق است زیرا وظیفه محقق را مشخص می کند تا چه کاری را انجام دهد و دنبال چه چیزی بگردد (صفری شالی،1390).
براین اساس ، فرضیه های تحقیق شامل فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی میباشد .
1-5-1- فرضیه اصلی
ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها نقش موثری دارد .
1-5-2- فرضیه های فرعی
- ارزیابی عملکرد درکاهش زمان انتظار مشتری تاثیرگذار می باشد .
- ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه ها تاثیرگذار می باشد .
- ارزیابی عملکرد در تامین انتظارات مشتری تاثیرگذارمی باشد .
- ارزیابی عملکرد در کاهش زمان رسیدن محصول به بازار (کاهش زمان عرضه محصول به بازار) تاثیرگذار می باشد.
- ارزیابی عملکرد در ایجاد خلاقیت و نوآوری تاثیرگذار می باشد..
1-6- جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق
با توجه به بررسی سابقه تحقیقات انجام شده ، مطالعاتی درباره ابعاد نظری تحقیق یعنی ارزیابی عملکرد سازمانهاو کلاس جهانی سازمانها انجام شده است ولیکن تا کنون تحقیقی با این عنوان و تحت این موضوع صورت نپذیرفته است ، لذا از این لحاظ ، جنبه جدید بودن موضوع تحقیق نمایان می گردد . این موضوع تحقیق از لحاظ نظری ، منجر به نظریه پردازی و ورود دیدگاههای جدید مدیریتی در سطح کشور و حتی در سطح جهانی می شود و ازلحاظ عملی، منجر به ایجاد راهکارها در توسعه مدیریت علمی و بررسی مباحث مرتبط به ارزیابی عملکرد بخشهای مدیریتی در سطح کشور گردیده و امیدواریم بتوانیم با تحقیق در این زمینه، گامی جهت رسیدن سازمانها و مؤسسات محلی و ملی به کلاس جهانی برداشته شود .
1-7- قلمرو تحقیق
هر محقق لازم است که مرزهای مساله یا مشکل را تبیین نماید ، در غیراین صورت با توجه به زوایای مساله و گستردگی ابعاد از یک طرف و محدودیتهای زمانی و مالی تحقیق از طرف دیگر موجب می شود بجای حل مساله و مشکل و دستیابی به راه حلهای قطعی ، مساله و مشکل انتخاب شده را در خود حل می کند .
بنابراین جهت شناخت دقیق و صحیح مساله مورد تحقیق و دستیابی به راه حلهای دقیق تر ، سازنده و منطقی مرتبط با موضوع پژوهش و از طرف دیگر در نظر گرفتن محدودیتها اعم از هزینه ، زمان و اهداف فردی محقق ، تعیین قلمرو و ابعاد موضوعی ، مکانی و زمانی پژوهش ضروری و و لازم می باشد .
1-7-1- قلمروموضوعی
از لحاظ قلمرو موضوعی ، دراین پژوهش سعی بر آن است که نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمانها ، مورد بررسی قرار گیرد.
1-7-2- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق حاضر شرکت سیمان نهاوند ( دفتر مرکزی و کارخانه ) می باشد .
1-7-3- قلمرو زمانی
این پژوهش از لحاظ قلمرو زمانی مربوط به نیمسال اول 1393 هجری شمسی می باشد که به مطالعات مقدماتی و نظری ، جمع آوری اطلاعات ، تجزیه و تحلیل و نگارش تحقیق پرداخته شده است .
1-8- تعاریف واژه های کلیدی تحقیق
- ارزیابی عملکرد:
” کاپلان و نورتون” نظام ارزیابی عملکرد را فرایند سنجش و اندازهگیری و مقایسه میزان و نحوه دستیابی به وضعیت مطلوب با معیارها و نگرش معین در دامنه و حوزه تحت پوشش معین با شاخصهای معین و در دوره زمانی معین با هدف بازنگری، اصلاح و بهبود مستمر آن تعریف نموده اند ( کاپلان و نورتون ،1996).
بر این اساس ، علم مدیریت این مطلب را بیان می کند که هرچه را نتوانیم اندازه گیری و سنجش کنیم نمی توانیم کنترل کنی