مقدمه
2
بیان مسئله
2
اهمیت وضرورت تحقیق
2
سوالات تحقیق
3
فرضیات تحقیق
3
پیشینه تحقیق
4
روش تحقیق
4
روش جمع آوری تحقیق
5
سازمان دهی تحقیق
5
فصل اول : کلیات
7
مبحث اول : متصدی حمل و نقل
7
گفتار اول :تصدی به حمل ونقل
10
گفتار دوم:انواع تصدی به حمل ونقل
14
مبحث دوم: ماهیت قرارداد حمل ونقل
15
گفتار اول :قرارداد حمل ونقل در حقوق مدنی
17
گفتار دوم – قرارداد حمل ونقل در حقوق تجارت
19
مبحث سوم:خصایص (ویژگیهای )قرار دادحمل ونقل
23
گفتاراول: انتقال
23
گفتار دوم : اداره عملیات بوسیله متصدی حمل ونقل
24
گفتار سوم : معوض بودن قرارداد
25
مبحث سوم : بارنامه
26
گفتار اول : الف – تعریف و ویژگیهای بارنامه
26
ز
پ
|
ب – تاریخچه بارنامه
29
ج – مندرجات بارنامه
30
گفتار دوم : انواع بارنامه
32
1)راهنامه کامیون (CMR )
32
2) بارنامه سراسری
33
مبحث پنجم : مبنای مسؤولیت مدنی متصدی حمل ونقل در حقوق ایران وکنوانسیون CMR
33
گفتار اول : مبنای مسؤولیت متصدی حمل ونقل در حقوق ایران
34
گفتار دوم : مبنای مسؤولیت متصدی حمل ونقل در کنوانسیون CMR
40
مبحث ششم : تاریخچه کنوانسیون CMR
41
الف – دامنه کاربرد
42
ب- محدوده اجرا
43
ج – وضعیت ایران در قبال این کنوانسیون
44
فصل دوم : شرایط تحقق مسؤولیت و زمان و میزان مسؤولیت
46
بخش اول : شرایط تحقق مسؤولیت در حقوق ایران و کنوانسیون CMR
47
گفتار اول : وجود قرارداد
47
گفتار دوم : وجود ضرر
50
1- تلف کلی :
52
2- تلف جزیی
54
3- مفقود شدن کالا
56
4- تأخیر در انجام قرارداد حمل ونقل
56
گفتار سوم : شیوه جبران خسارت
60
بخش دوم : زمان و میزان مسؤولیت
63
مبحث اول : زمان شروع وختم مسؤولیت متصدی حمل ونقل
64
مبحث دوم : محدوده مسؤولیت
69
گفتار اول : شرط تحدید
69
گفتار دوم : شرط عدم مسؤولیت
71
مبحث دوم : مسؤولیت متصدی حمل به فعل کارگران وخدمه
73
ح |
فصل سوم : موارد معافیت مسؤولیت متصدی حمل ونقل
78
مبحث اول : خسارات ناشی از علل مربوط به فرستنده یا خود کالا
79
گفتار اول : تقصیر فرستنده
79
بند اول : معیوب بودن بسته بندی
81
بند دوم : اعلام واطلاعات غلط
82
الف – وزن ومحتوی عدلها
82
ب – عدم اعلام قیمت اشیاء گرانبها
84
ج – اعلام نشانی غلط
84
د- اشتباه در علامت وشماره گذاری کالا
85
گفتار دوم : تقصیر گیرنده کالا
86
بند اول : تحویل نگرفتن مال التجاره
86
بند دوم : عدم کنترل در تحویل کالا بوسیله مرسل الیه
87
گفتار سوم : خسارات ناشی از تعلیمات ارسال کننده ویا گیرنده کالا
87
بند اول : عیوب ناشی از کیفیت خاص کالا
88
الف – مخاطرات ذاتی خاص
88
ب – عیب ذاتی کالا وکالاهای فاسد شدنی
89
بند دوم : بسته بندی نامناسب
97
مبحث دوم : خسارات ناشی از علل غیر قابل انتساب به متصدی حمل
98
بند اول : حوادث جوی
103
بند دوم : جنگ واقدامات ضد دولتی
104
بند سوم : مداخله قدرت عمومی ( امر حاکم )
105
بند چهارم : اعتصاب
106
بند پنجم : عمل شخص ثالث
108
بند ششم : شورش یا اغتشاش
108
ط |
مبحث چهارم : مرور زمان
109
گفتار اول : مرور زمان ونظریه شورای نگهبان
110
گفتار دوم : مرور زمان در دعاوی بر علیه متصدی حمل ونقل
112
فصل چهارم : اقامه دعوی مسؤولیت ورژیم حقوقی حاکم بر آن
115
مبحث اول : شرایط اقامه دعوی مسؤولیت
116
گفتار اول : ارسال اخطاریه
117
گفتار دوم : رعایت مهلت مقرر برای اقامه دعوی ( مرور زمان )
118
مبحث دوم : طرفین دعوی
120
گفتار اول : خواهان دعوی مسؤولیت
120
گفتار دوم : خوانده دعوی مسؤولیت
122
مبحث سوم : مرجع صالح طرح دعوی
124
نتیجه گیری
126
پیشنهادات
129
منابع ومأخذ
131
چکیده انگلیسی
136
ی |
ی |
چکیده
در مورد مسؤولیت متصدی حمل ونقل با مقایسه ی که میان قوانین مدنی وتجارت صورت می گیرد به موجب آن مسؤولیت متصدی مفروض است وبه صرف اثبات عدم تقصیر از مسؤولیت مبری نخواهد شد بلکه باید ثابت کند که علت ورود خسارت ناشی از عواملی بوده که هر متصدی مواظبی قادر به جلوگیری از آن نبوده ویا به علت تقصیر ارسال کننده وگیرنده کالا یا اینکه ناشی از عیب خود کالا بوده صورت گرفته است.
لذانتیجه می گیریم ید متصدی امانی نیست زیرا در صورت عدم تقصیر نیز مسؤول بوده و از طرف دیگر ید او ضمانی نیز نمی باشد. زیرا نسبت به مال التجاره التجاره مسؤولیت محض نداشته، مسؤولیت متصدی در قانون تجارت ایران محدود نیست و متصدی در صورت تلف یا گم شدن وتأخیر کالا مسؤول قیمت مال التجاره می باشد.
در این رساله مسؤولیت متصدی با یکی از بهترین کنوانسیون های بین المللی که به مرحله اجرا در کشورهای مورد پذیرش در آمده که کنوانسیون CMRمی باشد به بررسی وتطبیق پرداخته شده است وبه موجب ماده یک آن، هر کشوری که با دولت دیگری که عضو کنوانسیون می باشد قرارداد دوجانبه حمل ونقل منعقد نماید، قرارداد حمل ونقل جاده ای میان آنها صورت گرفته است ومفاد کنوانسیونCMRنسبت به هر دو طرف جاری است وکشور ایران هم از جمله کشورهایی است که به آن ملحق شده است وقرارداد حمل ونقل جاده ای منعقد کرده است.