2-1-5- شایستگی مدیران…………………………………………………………………………………. 18
2-1-6- ضرورت شایستگیها درحوزههای منابع انسانی ………………………………………….. 18
2-1-7- الگوهای شایستگی ……………………………………………………………………………… 19
2-1-8- ویژگیهای مدل شایستگی ……………………………………………………………………. 19
2-1-9- انواع شایستگی منابع انسانی…………………………………………………………………… 20
2-1-10- فرهنگ واژگان شایستگی ……………………………………………………………………. 21
2-1-11- سطح شایستگی ……………………………………………………………………………….. 22
2-1-12- مدل شایستگی کروافورد……………………………………………………………………… 24
2-1-13- مدل شایستگی بروفی وکلی ………………………………………………………………… 25
2-1-14- مدل شایستگی استوارت ویندسی…………………………………………………………… 25
2-1-15- قابلیتهای شایستگی منابع انسانی ………………………………………………………… 26
2-1-16- مهارتهای مدیریتی منابع انسانی ………………………………………………………….. 28
2-1-17- عوامل و دلایل رویکرد سازمان به نظام های جدید و پرورش و مدیران …………. 29
بخش دوم: توسعه سازمان…………………………………………………………………………………. 33
2-2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………. 33
2-2-2- تعاریف و نظرات ……………………………………………………………………………….. 34
2-2-3- چرا مطالعه و بررسی توسعه سازمانی لازم است …………………………………………. 35
2-2-4- مراحل و روشهای تحقیق ……………………………………………………………………. 36
2-2-5- نقش مدیریت در توسعه سازمانی…………………………………………………………….. 38
بخش سوم: رابطه شایستگی منابع انسانی وتوسعه سازمانی ……………………………………….. 40
2-3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………….. 40
2-3-2- ویژگیهای شایستگی منابع انسانی در توسعه سازمانی …………………………………. 40
2-3-3- مدیریت عملکرد منابع انسانی و توسعه سازمانی………………………………………….. 41
2-3-4- نقش مدیریت در منابع انسانی وتوسعه سازمانی …………………………………………. 41
2-3-5- مسیر آینده در توسعه سازمانی و شایستگی منابع انسانی ……………………………….. 42
بخش چهارم: پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………… 43
2-4-1-سابقه تحقیق……………………………………………………………………………………….. 43
2-4-2- بخشی از تحقیقات انجام شده درداخل کشور……………………………………………… 43
2-4-3- بخشی از تحقیقات انجام شده درخارج کشور…………………………………………….. 47
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 53
3-2- روش پژوهش……………………………………………………………………………………….. 53
3-3- مشخصات پژوهش ………………………………………………………………………………… 54
3-4- جامعه آماری………………………………………………………………………………………….. 54
3-5- تعیین حجم نمونه …………………………………………………………………………………… 55
3-6- روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………… 56
3-7- شیوه اجرای تحقیق………………………………………………………………………………….. 56
3-8- روش گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………. 57
3-9- ابزار گردآوری اطلاعات ………………………………………………………………………….. 58
3-10- برآورد روایی ابزارسنجش ………………………………………………………………………. 59
3-11- قابلیت اعتقاد و پایای ابزار اندازه گیری ……………………………………………………… 60
3-12- تجزیه وتحلیل دادهها ……………………………………………………………………………. 61
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها
آمار توصیفی مدیران شرکت مخابرات استان اصفهان………………………………………………… 63
4-1- توزیع فراوانی و درصد جنسی مدیران…………………………………………………………. 63
4-2- توزیع فراوانی و درصد تحصیلی مدیران ……………………………………………………… 64
4-3- توزیع فراوانی و درصد تاهل مدیران …………………………………………………………… 65
4-4- توزیع فراوانی و درصد سنی مدیران …………………………………………………………… 66
4-5- توزیع فراوانی و درصد سابقه کارمدیران……………………………………………………….. 67
آمار توصیفی کارکنان شرکت مخابرات استان اصفهان………………………………………………. 68
4-6- توزیع فراوانی و درصد جنسی کارکنان………………………………………………………… 68
4-7- توزیع فراوانی و درصد تحصیلی کارکنان……………………………………………………… 69
4-8- توزیع فراوانی و درصد تاهل کارکنان ………………………………………………………….. 70
4-9- توزیع فراوانی و درصد سنی کارکنان…………………………………………………………… 71
4-10- توزیع فراوانی و درصد سابقه کارکارکنان…………………………………………………….. 72
4-11- آمار استنباطی……………………………………………………………………………………….. 73
4-12- میان قابلیت رهبری در مدیران و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد……….. 73
4-13- میان قابلیت راهبردی مدیران و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد………….. 75
4-14- میان قابلیت تخصصی مدیران و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد…………. 76
4-15- میان قابلیت تعامل مدیران و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد…………….. 78
4-16- میان قابلیت فردی مدیران و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد…………….. 79
4-17- میان مولفه مشتری مداری مدیران و توسعه سازمان رابطه معنا داری وجود ندارد …… 79
4-18-آماراستنباطی مربوط به کارکنان شرکت مخابرات استان اصفهان………………………….. 80
4-19- میان قابلیت راهبردی کارکنان و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد…………. 80
4-20- میان قابلیت راهبردی کارکنان و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد…………. 81
4-21- میان قابلیت تخصصی کارکنان و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد………… 83
4-22- میان قابلیت تعامل کارکنان و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد…………….. 85
4-23- میان قابلیت فردی کارکنان و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد…………….. 87
4-24- میان مؤلفه مشتری مداری کارکنان و توسعه سازمانی رابطه معناداری وجود دارد……. 88
4-25- میان شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمان رابطه وجود دارد ………………………… 90
فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادها)
5-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 93
5-2- بررسی یافتههای تحقیق……………………………………………………………………………. 93
5-3- یافتههای مربوط به مدیران شرکن مخابرات اصفهان…………………………………………. 94
5-4- یافتههای کارکنان در توسعه سازمانی شرکت مخابرات اصفهان……………………………. 95
5-5- نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………….. 96
5-6- محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………. 96
5-7- پیشنهادها……………………………………………………………………………………………… 97
5-7-1 پیشنهادهای کاربردی……………………………………………………………………………… 97
5-7-2 پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………………………………… 98
5-7-3- پیشنهادهای بهبود توسعه سازمانی……………………………………………………………. 98
5-7-4- پیشنهادهای برای محققین آینده………………………………………………………………. 99
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………… 100
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………….. 101
فرمولهای تجزیه و تحلیل دادهها ………………………………………………………………………. 102
پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………… 115
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- ابعاد شایستگی های متخصصان منابع انسانی ایران……………………………………… 17
جدول 2-2- سطوح شایستگی……………………………………………………………………………….. 23
جدول2-3- مدل شایستگی بروفی و کلی………………………………………………………………….. 25
جدول2-4- الکوی برنامه ریزی هفت مرحله ای…………………………………………………………. 37
جدول 3-1- توزیع پرسشنامه در بین منابع انسانی شرکت مخابرات…………………………………. 56
جدول 3-2- تفکیک فرضیههای پرسشنامه شایستگی مدیران………………………………………….. 58
جدول 3-3- تفکیک فرضیههای پرسشنامه شایستگی کارکنان…………………………………………. 59
جدول 3-4-پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………….. 61
جدول 4-1 درصد جنسی مدیران……………………………………………………………………………. 63
جدول 4-2 وضعیت تحصیلی مدیران……………………………………………………………………… 64
جدول 4-3 وضعیت تاهل مدیران……………………………………………………………………………. 65
جدول 4-4 وضعیت سنی مدیران……………………………………………………………………………. 66
جدول 4-5 وضعیت سابقه کار مدیران……………………………………………………………………… 67
جدول 4-6 درصد جنسی کارکنان ………………………………………………………………………….. 68
جدول 4-7 وضعیت تحصیلی کارکنان……………………………………………………………………… 69
جدول 4-8 وضعیت تاهل کارکنان…………………………………………………………………………… 70
جدول 4-9 وضعیت سنی کارکنان ………………………………………………………………………….. 71
جدول 4-10 وضعیت سابقه کار کارکنان………………………………………………………………….. 72
جدول 4-11- ضریب همبستگی قابلیت رهبری مدیران و توسعه سازمانی…………………………. 73
جدول 4-12- نتایج آماری تحلیل رگرسیون ……………………………………………………………… 74
جدول4-13- ضرایب رگرسیون مؤلفه قابلیت رهبری در مدیران……………………………………… 74
جدول 4-14- ضریب همبستگی قابلیت راهبردی مدیران و توسعه سازمانی……………………….. 75
جدول 4-15- نتایج اماری تحلیل رگرسیون مدیران……………………………………………………… 76
جدول4-16- ضرایب رگرسیون راهبردی مدیران…………………………………………………………. 76
جدول 4-17- ضریب همبستگی قابلیت تخصصی مدیران و توسعه سازمانی……………………… 77
جدول 4-18- نتایج اماری تحلیل رگرسیون قابلیت تخصصی مدیران……………………………….. 77
جدول4-19- ضرایب رگرسیون قابلیت تخصصی مدیران………………………………………………. 78
جدول 4-20- ضریب همبستگی قابلیت تعامل مدیران و توسعه سازمانی …………………………. 78
جدول 4-21- ضریب همبستگی قابلیت فردی مدیران و توسعه سازمانی…………………………… 79
جدول 4-22- ضریب همبستگی قابلیت مشتری مداری مدیران و توسعه سازمانی………………. 79
جدول 4-23- ضریب همبستگی قابلیت رهبری کارکنان و توسعه سازمانی………………………… 80
جدول4-24- نتایج اماری تحلیل رگرسیون رهبری کارکنان…………………………………………….. 81
جدول4-25- ضرایب رگرسیون رهبری کارکنان………………………………………………………….. 81
جدول 4-26- ضریب همبستگی قابلیت راهبردی کارکنان……………………………………………… 82
ز |
جدول 4-27-نتایج آماری تحلیل رگرسیون کارکنان……………………………………………………… 83
جدول4-28 ضرایب رگرسیون راهبردی کارکنان ………………………………………………………… 83
جدول 4-29-ضریب همبستگی قابلیت تخصصی کارکنان……………………………………………… 84
جدول 4-30- نتایج اماری تحلیل رگرسیون ………………………………………………………………. 84
جدول4-31- ضرایب رگرسیون تخصصی کارکنان………………………………………………………. 84
جدول 4-32- ضریب همبستگی قابلیت تعامل کارکنان…………………………………………………. 85
جدول 4-33- نتایج اماری تحلیل رگرسیون تعامل کارکنان…………………………………………….. 86
جدول4-34- ضرایب رگرسیون تعامل کارکنان……………………………………………………………. 86
جدول 4-35-ضریب همبستگی قابلیت فردی کارکنان………………………………………………….. 87
جدول 4-36- نتایج اماری تحلیل رگرسیون قابلیت فردی کارکنان…………………………………… 88
جدول4-37- ضرایب رگرسیون فردی قابلیت کارکنان………………………………………………….. 88
جدول4-38- ضریب همبستگی مولفه مشتری مداری کارکنان………………………………………………… 89
جدول 4-39- نتایج آماری تحلیل رگرسیون کارکنان…………………………………………………… 90
جدول 4-40-ضرایب رگرسیون مشتری مداری کارکنان………………………………………………… 90
جدول 4-41- ضریب همبستگی…………………………………………………………………………….. 91
جدول 4-42- نتایج آماری تحلیل رگرسیون………………………………………………………………. 91
جدول 4-43- ضرایب رگرسیون…………………………………………………………………………….. 91
جدول 5-1- فرضیات قابلیت ……………………………………………………………………………….. 96
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1-1- ارتباط قابلیتهای شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی ………………………….. 6
شکل2-1– ابعاد شایستگی ازنظراسکات بری منبع انجمن مدیریت پرژوه نیوتن …………………. 24
شکل2- 2- مدل شایستگی استوارت و لیندسی…………………………………………………………… 26
شکل2-3- مدل هریسون برای تشخیص سازمانی، طبقات و طبقات فرعی…………………………. 36
شکل2-4- فعالیت هایی که به «مدیریت اثر بخش تحول» یاری می کنند……………………………. 38
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار4-1: درصدجنسی مدیران شرکت مخابرات استان اصفهان……………………………………… 63
نمودار4-2: تحصیلات مدیران شرکت مخابرات…………………………………………………………… 64
نمودار 4-3 : وضعیت تاهل مدیران………………………………………………………………………….. 65
نمودار4-4 : در صد سنی مدیران…………………………………………………………………………….. 66
نمودار 4-5 : در صد سابقه کار مدیران……………………………………………………………………… 67
نمودار 4-6 : درصد جنسی کارکنان…………………………………………………………………………. 68
نمودار4-7 : وضعیت تحصیلی کارکنان……………………………………………………………………… 69
نمودار 4-8 : وضعیت تاهل کارکنان…………………………………………………………………………. 70
نمودار 4-9 : در صد سنی کارکنان…………………………………………………………………………… 71
نمودار 4-10 : درصد سابقه کار کارکنان…………………………………………………………………… 72
چکیده
نیروهای انسانی شایسته درحقیقت ستاره های پرفروغ واستعدادهای هرکشورنددر محیط کار پویای فعلی هرشرکت یا سازمان باید بتواند نیروهای شایسته را جذب و به مدیریت تواناییهای ایشان بپردازد تا قادر میباشد درسطحی بالاتر از حد متوسط به انجام مسئولیت بپردازد. در پیشینه پژوهش های مدیریت منابع انسانی چنین تعریف شده است: مجموعه دانش، مهارت، ویژگی های شخصیتی، علایق و تجربه ها و توانمندیهای با شغل که دارنده آنها قادر میسازد در سطحی بالاتر از حد متوسط به انجام مسئولیت بپردازند.
توسعه سازمانی یک روش فعال و پربار برای ایجاد تغییر در سازمانها و سیستم در حال فعالیت و تغییر پذیر باشند نه سیستم های انسانی در سازمانها و نه روش های تغییر پیش بینی شده در برنامه های توسعه سازمانی ، یک حالت ایستا و خمودگی ندارند بلکه جریان همیشه در حال تغییر ، سیال و به هم پیوسته هستند . سازمانها برای رقابت و تغییر نیازمند به توسعه سازمانی و بهبود روش می باشند و انتخاب بهترین استراتژی در توسعه سازمان و شناخت سازمان و فرهنگ سازمانی برای شناخت سیستم ضروری است که به بهبود روش ها در سازمان کمک می نماید .
هدف این پژوهش رابطه میان شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی است که در آن شش متغیر اصلی بر اساس مدل شایستگی انجمن متخصصان انسانی ایران شامل قابلیت های رهبری، راهبردی، تخصصی، فردی ، میان فردی ، مشتری مداری می باشد که مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. روش پژووهش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد، جامعه آماری این تحقیق منابع انسانی شرکت مخابرات اصفهان که تعداد آنها 1600 نفر می باشند . نتیجه های بدست امده از این تحقیق نشان داد که بین شایستگی منابع انسانی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و بر مبنای یافته های بدست آمده که مشخص شد که توانمند سازی شایستگی منابع انسانی بر توسعه سازمانی تاثیر دارد .
فصل اول
(کلیات تحقیق)
مقدمه
سازمان ها برای موفقیت نیازمند منابع انسانی توانمند هستند واین نیروها پیش نیاز برای ساخت وحفظ سرمایه فکری هستند همواره نقش مهم وحیاتی در سازمانها را ایفا میکند موفقیت سازمانها با توجه به تهدیدها و فرصتها ع