1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش.. 9
1-4- اهداف پژوهش.. 11
1-5- سوالات پژوهش.. 12
1-6- تعریف متغیرها 13
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1- نیاز به کسب موفقیت
2-1-1-مقدمه 16
2-1-2 تعریف نیاز 18
2-1-3-انواع و ویژگیهای نیاز 18
2-1-4- ارضاء و عدم ارضاء نیاز 20
2-1-5- تعریف موفقیت.. 22
2-1-6- نیاز به کسب موفقیت.. 23
2-1-7- نظریه نیاز به کسب موفقیت مورای. 26
2-1-8- نظریه نیاز به کسب موفقیت مک کللند. 28
2-1-9- ویژگیهای افراد دارای نیاز به کسب موفقیت.. 30
2-1-10- نگرش کارکنان نسبت به موفقیت.. 34
2-1-11- نیاز به کسب موفقیت و جنسیت.. 35
2-1-12- نیاز به کسب موفقیت و توسعه اقتصادی. 36
2-1-13- آموزش نیاز به کسب موفقیت.. 37
2-2- تاب آوری
2-2-1- مقدمه 40
2-2-2- ماهیت و تعاریف تاب آوری. 41
2-2-3- سازه های روانشناختی مرتبط با تاب آوری. 44
2-2-4- ویژگیهای افراد تاب آور 46
2-3- هیجان پذیری
2-3-1- مقدمه 48
2-3-2- ماهیت تنظیم هیجانی. 48
2-3-3- بدتنظیمی هیجان. 51
2-3-4- تفاوت تنظیم هیجان با دیگر سازه های مشابه 53
2-3-5- مدل فرآیند تنظیم هیجانی گروس.. 55
2-3-6- راهبردهای اختصاصی تنظیم هیجان. 57
2-3-7- پیامدهای راهبردهای تنظیم هیجان. 58
2-3-8- بافت اجتماعی تنظیم هیجان. 60
2-3-9- عوامل جمعیت شناختی موثر بر تنظیم هیجان. 61
2-3-10- بدتنظیمی هیجان در روابط با دیگران. 63
2-4- پیشینه پژوهش 64
فصل سوم: روش شناسی
3-1- مقدمه 68
3-2- طرح پژوهش.. 68
3-3- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری. 68
3-4- ابزار های پژوهش.. 69
پرسشنامه نیاز به کسب موفقیت.. 69
مقیاس تاب آوری کانر و دیویسون. 69
مقیاس دشواری در تنظیم هیجان. 70
3-5- شیوۀ اجرا 71
3-6- روش تجزیه و تحلیل. 71
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1- مقدمه 73
4-2- یافتههای توصیفی. 73
4-3- یافته های استنباطی. 75
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه 87
5-2- بحث در یافته ها 87
5-3- نتیجه گیری. 96
5-4- محدودیت های پژوهش.. 97
5-5- پیشنهادات. 98
منابع و مآخذ. 99
پیوستها 110
فهرست جداول و شکل ها
جدول شماره 4-1: آمارههای توصیفی متغیرهای پژوهش 74
جدول شمارۀ 4-2: ضریب همبستگی تاب آوری و ابعاد نیاز به کسب موفقیت 75
جدول4-3: ضریب همبستگی ابعاد دشواری در تنظیم هیجانی و نیاز به کسب موفقیت 76
جدول شمارۀ 4-4:خلاصه تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس مسئولیتپذیری براساس متغیرهای پیش بین 79
جدول شمارۀ 4-5: ضرایب تاثیر، بتا و t رگرسیون گام به گام متغیرهای پیش بین 79
جدول شمارۀ 4-6: خلاصه تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس رقابت جویی بر اساس متغیرهای پیش بین 80
جدول شمارۀ 4-7: ضرایب تاثیر، بتا و t رگرسیون گام به گام متغیرهای پیش بین 81
جدول شماره 4-8: خلاصه تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس سخت کوشی بر اساس متغیرهای پیش بین 82
جدول شمارۀ 4-9: ضرایب تاثیر، بتا و t رگرسیون گام به گام متغیرهای پیش بین 83
جدول شماره 4-10: خلاصه تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس هدفمداری بر اساس متغیرهای پیش بین 84
جدول شمارۀ 4-11: ضرایب تاثیر، بتا و t رگرسیون گام به گام متغیرهای پیش بین 85
شکل شمارۀ 2-1: رفتار انطباقی هنگامی که کوشش برای تحقق هدف خاص با مانع مواجه می شود 21
شکل شمارۀ 2-2: مدل فرآیندی تنظیم هیجان گروس.. 55
فصل اول
کلیات تحقیـق
1-1- مقدمه
در بین افراد بشر کمتر کسی را می توان یافت که علاقه به موفقیت و پیشرفت نداشته باشد. انگیزه کسب موفقیت سبب می شود که انسان شرایط دشوار و سخت زندگی و محیطی را برای کسب موفقیت تحمل کند. نیـاز به موفقیـت و پیـروزی مانند سایر نیازها ظاهراً در سالهای نخستین عمر آموخته می شود و این آموزش تا اندازه زیادی متأثر از حس استقلال و عدم وابستگی است که از سوی پدر و مادر به فرزندان آموخته می شود (سیترز و پورتر[1]، 1372).
انگیزش پیشرفت یا همان نیاز به کسب موفقیت در ردیف انگیزه های اجتماعی قرار دارد. این انگیزه نشان دهنده میل و علاقه فرد نسبت به انجام یک کار و سامان دادن محیط کار پر ثمر، فائق آمدن بر موانع، افزایش میزان کار، رقابت در انجام کار بیشتر و بهترو پیشی جستن نسبت به دیگران است (محمدی زاده، 1377). دیوید مکللند (1961) اظهار کرده است که انگیزۀ پیشرفت عامل موثری در رشد اقتصادی می باشد. فرضیه اصلی وی این است که رابطۀ نیرومندی بین رشد اقتصادی و نیاز به کسب موفقیت وجود دارد. منظور وی این نبود که نیاز به کسب موفقیت تنها تعیین کنندۀ رشد اقتصادی است، بلکه نمود و حضور بالای آن نقش مهمی در افزایش رشد اقتصادی بازی می کند (آنتونیت[2]، 2003).
نیاز به کسب موفقیت یک انگیزه مهم در سازمانهاست، زیرا بسیاری از مشاغل مدیریتی و سمت های کارآفرین و خطر پذیر، نیاز به چنین انگیزه ای برای دست یابی به موفقیت دارند. با این حال برخی از عوامل ممکن است پیشرفت و موفقیت افراد را در سازمانها و نهادها تحت تاثیر قرار دهند که در این میان می توان به متغیرهایی چون تاب آوری و هیجان پذیری اشاره کرد که پژوهش حاضر در صدد این است که رابطه تاب آوری و هیجان پذیری را با نیاز به کسب موفقیت روسای قطار مسافری شرکت قطارهای رجاء مورد بررسی قرار دهد.