2-3. قسمت دوم: یگانگی فرد – سازمان………………………………………………………………………………………………….34
2-3-1. یگانگی فرد – سازمان. 34
2-3-2. یگانگی فرد و سازمان، انتظارات و جاذبه سازمانی.. 36
2-3-3. تعریف یگانگی فرد – سازمان. 38
2-3-4. تناسب فرد – سازمان و پیامدهای رفتاری آن. 40
الف) سازگاری ارزشها 41
ب) سازگاری اهداف… 42
ج) سازگاری شخصیت… 42
د) سازگاری محیط کاری.. 43
و) سازگاری الزامات (نیازمندی های) سازمان و KSAS.. 43
2-3-5. مدل مفهوم سازی تناسب فرد سازمان کریستف(1996) 44
2-3-6. تناسب فرد – سازمان. 46
2-3-7. مبانی نظری یگانگی فرد- سازمان. 48
الف: چهارچوب جذب، انتخاب و افت اشنایدر. 48
ب: مدل جذب – تشابه بایرن(1971) 49
ج: نظریه هویت اجتماعی تجفل و ترنر(1985) 49
د: نظریه سازگاری کار دیویس و لوفگوئیست (1984) 50
2-3-8. یگانگی فرد – سازمان در مقابل سایر انواع یگانگی.. 50
2-3-9. مفاهیم یگانگی فرد – سازمان 54
الف: یگانگی تکمیلی .. 54
ب: یگانگی مکمل.. 55
ج: یگانگی عرضه و نیاز. 56
د: یگانگی توانایی وتقاضا 57
2-3-10. معیارهای ارزیابی یگانگی فرد- سازمان. 57
2-3-10-1. ارزشها 57
2-3-10-2. شخصیت… 58
2-3-10-3. اهداف… 59
2-3-10-4. دانش، مهارت ها وتوانایی ها 59
2-3-11. اندازه گیری یگانگی فرد- سازمان. 61
2-3-2. تأملی کوتاه بر سنجش و اندازه گیری یگانگی ذهنی فرد- سازمان 64
2-3-13. مروری بر روشهای سنجش موجود یگانگی ذهنی فرد- سازمان 64
2-4. قسمت سوم: اخلاق حرفه ای …..…………………………………………………………………………………………65
2-4-1. مقدمه. 66
2-4-2. اخلاق حرفه ای.. 66
2-4-3. اخلاق.. 67
2-4-4. تعریف اخلاقیات… 68
2-4-5. تاریخچه. 69
2-4-6. حرفه. 70
2-4-7. رویکرد تحلیل مفهومی به حرفه. 71
2-4-8. تحلیل فرایندی حرفه. 71
2-4-9. اخلاق حرفه ای.. 75
2-4-10. اخلاق حرفه ای آموزش و تدریس… 78
2-4-11. الزامات اخلاق حرفه ای معلمی از منظر تعالیم اسلامی.. 79
2-4-12. مؤلفه های اخلاق حرفه ای.. 82
الف: . شایستگی حرفه ای: 82
ب: شایستگی تربیتی : 82
ج:. نحوه برخوردبا موضوعات حساس: 82
د: احترام به همکاران: 83
و: احترام نهادن به مؤسسه وسازمان: 83
ح: احترام به دانش آموزان : 83
2-4-13. نقش راهبردی اخلاق حرفه ای در موفقیت سازمان. 90
2-4-14. نقش اخلاق حرفه ای در نظام مشارکت… 90
2-4-15. آثار فرا سازمانی اخلاق حرفه ای.. 93
2-5. رابطه بین متغیرها…………………………………………………………………………………………………..94
.. …………….94
2-6-1 تحقیقات انجام شده درداخل کشور. 95
2-6-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 103
.. 107
پژوهش
. 113
.. 114
.. 114
115
116
119
روایی پرسشنامه ها 119
پایایی پرسشنامه ها 119
… 120
. 123
.. 123
130
139
. 146
… 146
.. 147
… 147
… 152
154
1-6-5. پیشنهاد های کاربردی.. 154
2-6-5. پیشنهادهای اجرایی برای تحقیقات آتی.. 158
… 158
1-7-5. محدودیتهای تحت کنترل محقق.. 158
2-7-5. محدودیتهای خارج از کنترل محقق.. 159
عناوین فهرست نمودارها و اشکال صفحه
شکل (1-1) مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………………………….. 8
شکل (1-2) هفت صفت اخلاق حرفه ای …………………………………………………………………………………73
نمودار (1-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت …………………………………………… 124
نمودار (2-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سن ………………………………………………. 125
نمودار (3-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات ………………………………. 126
نمودار( 4-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب رشته تحصیلی ……………………………………127
نمودار (5-4) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب سابقه ………………………………………………..128
نمودار( 6-4) توزیع نرمال سلامت سازمانی ……………………………………………………………………………132
نمودار( 7-4) توزیع نرمال یگانگی فرد-سازمان …………………………………………………………………….. 134
نمودار (8-4) توزیع نرمال اخلاق حرفه ای……………………………………………………………………………. 137
عناوین فهرست جداول صفحه
جدول (1-2) اصول اخلاق حرفه ای و مصادیق نقض آن ………………………………………………… 83
جدول (1-3) توزیع جامعه آماری پژوهش به تفکیک جنسیت ………………………………………………… 115
جدول (2-3) نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت ………………………………………………………………. 116
جدول (3-3) توزیع گویه های پرسشنامه سلامت سازمانی ………………………………………………………………… 117
جدول( 4-3) توزیع گویه های پرسشنامه یگانگی فرد-سازمان به تفکیک معیارهای فردی و
معیارهای سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………… 118
جدول (5-3) توزیع گویه های پرسشنامه اخلاق حرفه ای ……………………………………………………………….. 119
جدول( 6-3) اطلاعات مربوط به پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی و یگانگی فرد –سازمان
و اخلاق حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………120
جدول(1-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس ………………………………………… 123
جدول( 2-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ سن ………………………………….. 124
جدول( 3-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ میزان تحصیلات…………………..125
جدول( 4-4). فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ رشته تحصیلی……………………126
جدول( 5-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه اعضای هیأت علمی به لحاظ سابقه خدمت………………….. 127
جدول( 6-4) نتیجه آزمون کالوموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن داده ها ………………………………128
جدول (7-4) وضعیت سلامت سازمانی، براساس آزمونt تک گروهی …………………………………………….130
جدول(8-4) وضعیت یگانگی فرد – سازمان، براساس آزمونt تک گروهی……………………………………….132
جدول(9-4) ) وضعیت اخلاق حرفه ای، براساس آزمونt تک گروهی…………………………………………….135
جدول( 10-4) نتایج تحلیل رگرسیون چندمتعیره تأثیر ابعاد سلامت سازمانی بر اخلاق حرفه ای
دبیران مدارس راهنمای شهر همدان…………………………………………………………………………………….. 137
جدول( 11-4.) نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره ابعاد یگانگی فرد-سازمان بر اخلاق حرفه ای
دبیران مدارس راهنمایی شهر همدان…………………………………………………………………………………….138
جدول( 12-4) ضریب همبستگی بین سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای دبیران مقطع راهنمایی
شهر همدان با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………………………. 140
جدول (13-4) بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای دبیران مدارس مقطع
راهنمایی شهر همدان با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………… 140
جدول (14-4) بررسی رابطه بین یگانگی فرد-سازمان و اخلاق حرفه ای از دیدگاه دبیران مقطع
راهنمایی شهر همدان …………………………………………………………………………………………………….. 143
جدول (15-4) ضریب همبستگی بین سلامت سازمانی و یگانگی فرد-سازمان از دیدگاه دبیران
مقطع راهنمایی شهر همدان ………………………………………………………………………………………………….. 146
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1. مقدمه
امروزه سازمان ها شاهد تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی زیادی در محیط پیرامون خود هستند. محیطی که در آن، رقابت فزاینده جهانی، توسعه و گسترش تکنولوژی اطلاعات و تغییرات در ویژگیهای جمعیت شناختی نیروی انسانی و مشتریان در قلب تغییرات قرار دارند (موغلی و همکاران، 1388). آموزش و پرورش یکی از سازمان هایی است که به عنوان اساس و زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر جامعه تلقی می شود. در جهان رقابتی امروز که هم