7
4.1 پرسش های پژوهش ………………………………………………………………………………………….
8
5.1 اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………………
8
6.1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات …………………………………………………………………………….
9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………… 12
1.2 پارادایم ……………………………………………………………………………………………………………….
14
2.2 پارادایم اثباتگرایی ……………………………………………………………………………………………
15
2-2-1هستیشناسی اثباتگرایی ………………………………………………………………………….
15
2-2-2 شناختشناسی اثباتگرایی ………………………………………………………………………
16
2-2-3 روششناسی اثباتگرایی …………………………………………………………………………..
17
2-2-4 کاربرد پارادایم اثباتگرایی در مدیریت …………………………………………………….
17
2-2-5 ارزیابی پارادایم اثباتی ……………………………………………………………………………….
18
3.2 پارادایم تفسیری ………………………………………………………………………………………………..
19
2-3-1 هستیشناسی تفسیری …………………………………………………………………………….
20
2-3-2 شناختشناسی تفسیری …………………………………………………………………………..
21
2-3-3 روششناسی تفسیری ……………………………………………………………………………….
21
2-3-4 کاربرد پارادایم تفسیری در مدیریت …………………………………………………………
22
2-3-5 ارزیابی پارادایم تفسیری …………………………………………………………………………..
23
4.2 پارادایم انتقادی ………………………………………………………………………………………………
24
2-4-1 ارزیابی پارادایم انتقادی …………………………………………………………………………….
25
5.2 ارزیابی و نقد پارادایمها ………………………………………………………………………………………
27
2-5-1 رویکرد اثباتی ……………………………………………………………………………………………
27
2-5-2 رویکرد تفسیری ………………………………………………………………………………………..
30
2-5-3 رویکرد انتقادی …………………………………………………………………………………………
34
6.2 انتخاب پارادایم …………………………………………………………………………………………………..
37
7.2 پارادایم اسلامی ………………………………………………………………………………………………….
39
2-7-1 ضرورت استفاده از پارادایم اسلامی ………………………………………………………….
41
8.2 تاریخچه آموزش عالی ………………………………………………………………………………………..
46
2-8-1 چالشها و مسائل اصلی آموزش عالی ………………………………………………………..
54
2-8-2 وضعیت سیاستگذاری و راهبری در آموزش عالی ………………………………….
55
2-8-3 نارساییهای قوانین حاکم بر نظام آموزش عالی ………………………………………
57
· نارساییهای قانونی …………………………………………………………………………………..
58
· نارساییهای انتخاب دانشجو ……………………………………………………………………
60
· نارساییهای مرتبط با منابع انسانی-کارکنان آموزشی ……………………………
62
· نارساییهای مرتبط با منابع انسانی-کارکنان غیرآموزشی ……………………..
64
· نارساییهای مرتبط با منابع مالی ……………………………………………………………
65
2-8-4 افت تحصیلی و ناکارایی داخلی آموزش عالی …………………………………………..
68
2-8-5 نارساییهای دورههای علمی-کاربردی در آموزش عالی ………………………….
69
9.2 توسعه فرهنگی در ایران …………………………………………………………………………………….
72
10.2 جهانی شدن …………………………………………………………………………………………………….
73
11.2 مطالعات فرهنگی و جهانی شدن ……………………………………………………………………
74
2-11-1 تاثیرات جهانی شدن ………………………………………………………………………………
77
2-11-2 جهانی شدن و هویت ملی ……………………………………………………………………..
77
12.2 مفهوم دانش …………………………………………………………………………………………………….
80
2-12-1 تعاریف دانش ………………………………………………………………………………………….
80
2-12-2 تعریف علم ………………………………………………………………………………………………
81
2-12-3 مرز علم و دانش ……………………………………………………………………………………..
82
2-12-4 انواع دانش ……………………………………………………………………………………………
83
2-12-5 تعامل دانش صریح و ضمنی …………………………………………………………………..
83
2-12-6 ایجاد دانش ……………………………………………………………………………………………..
84
2-12-7 روشهای دانش آفرینی در سازمان ………………………………………………………….
84
2-12-8 کاربرد دانش ……………………………………………………………………………………………
85
2-12-9 دانش به مثابه یک عامل تولید ……………………………………………………………….
86
2-12-10 ویژگیهای جامعه دانش ………………………………………………………………………..
86
2-12-11 اصول مدیریت دانش ……………………………………………………………………………
87
2-12-12 فرهنگ معرفتی تولید دانش جدید ……………………………………………………..
88
13.2 موانع توسعه علمی …………………………………………………………………………………………..
92
· ریشههای تاریخی ………………………………………………………………………………………….
92
· عوامل سیاسی ……………………………………………………………………………………………….
93
· عوامل فرهنگی- اجتماعی …………………………………………………………………………….
93
· عوامل اداری- مدیریتی …………………………………………………………………………………
94
· سایر مشکلات ………………………………………………………………………………………………..
96
14.2 تقسیمبندی موانع تولید دانش ……………………………………………………………………….
97
2-14-1 موانع ذاتی ………………………………………………………………………………………………
98
2-14-2 موانع عرضی ……………………………………………………………………………………………
100
· موانع درون حوزهای ………………………………………………………………………………
100
· رواج پژوهش بدون آموزش …………………………………………………………………..
100
· ضعف در نیروی انسانی علمی- دانشگاهی(اموزشی-پژوهشی) …………….
100
· فقدان محافل علمی – پژوهشی در گرایشهای مدیریت …………………….
101
· فقر روششناسی در مدیریت ………………………………………………………………..
102
· فقدان زایندگی در کاربرد روششناسی ………………………………………………..
103
· آموزش بیکفایتی علمی- دانشگاهی ……………………………………………………
103
· ریاکاری پژوهش ……………………………………………………………………………………
104
· دشمنورزی با دانش غیر ………………………………………………………………………
105
· غیردوستی وغریبهپرستی(بیاعتقادی به تولیدات داخلی) …………………..
106
· غربت رابطه علمی سازنده بین دانشجو استاد ………………………………………
107
· بهره هوشی گرایشهای مدیریت …………………………………………………………….
108
· دسترسی نداشتن به ماحذ دانشی موجود …………………………………………….
108
· پاسداری از روششناسی ……………………………………………………………………….
109
· موانع فراحوزهای ……………………………………………………………………………………
110
· گسست بین تاریخ علمی ملی- دینی …………………………………………………..
110
· تنزل جسارت در تولید نظریه ملی ……………………………………………………….
111
· جست و جوی قهرمان و پیرپرستی ………………………………………………………
111
· قحطی گفتمان و تضارب آرا …………………………………………………………………
112
· حجاب معاصرت …………………………………………………………………………………….
112
15.2 پیشینه پژوهش ……………………………………………………………………………………………….
113
2-15-1 پیشینه داخلی ………………………………………………………………………………………..
113
2-15-2 پیشینه خارجی ………………………………………………………………………………………
116
16.2 مدل مفهومی مبانی نظری ………………………………………………………………………………
119
فصل سوم: روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………… 118
1.3 روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………..
121
2.3 روشهای گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………….
122
3-2-1 منابع کتابخانهای ………………………………………………………………………………………
122
3-2-2 پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………….
123
3.3 روایی و پایایی پرسشنامه …………………………………………………………………………………..
123
4.3 روش تعیین روایی ……………………………………………………………………………………………..
123
5.3 روش تعیین پایایی …………………………………………………………………………………………….
123
603 جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………….
126
3-6-1 قلمرو مکانی پژوهش ………………………………………………………………………………..
128
3-6-2 قلمرو زمانی پژوهش …………………………………………………………………………………
128
7.3 روشهای تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………
128
3-7-1 روش دلفی …………………………………………………………………………………………………
129
3-7-2 آزمونهای ناپارامتری ………………………………………………………………………………….
131
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل دادهها ………………………………………………………………………….. 133
1.4 انجام پرسشنامه اول …………………………………………………………………………………………..
134
4-1-1 فرصتهای تولید دانش …………………………………………………………………………….
135
4-1-2 چالشهای تولید دانش ……………………………………………………………………………….
135
2.4 ارزیابی پرسشنامه دوم با استفاده ازآزمونهای ناپارامتری ………………………………….
135
· آزمون علامت برای سوالات 19-1 …………………………………………………………………..
138
· آزمون فریدمن برای سوالات 23-20 ………………………………………………………………
145
· آزمون علامت برای سوالات 23-20 ………………………………………………………………..
148
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری …………………………………………………………………………………. 156
1.5 بحث و نتیجهگیری بر اساس سوالات پژوهش ………………………………………………….
157
5-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش ………………………………………………………………………
157
5-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش ………………………………………………………………………
158
5-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش ……………………………………………………………………..
160
2.5 پیشنهادات پژوهش ……………………………………………………………………………………………
161
5-2-1 پیشنهادات کاربردی …………………………………………………………………………………
161
5-2-2 پیشنهادات پژوهشی …………………………………………………………………………………
164
3.5 محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………………….
164
فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………………………… 166
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………………………………. 172
مقدمه
پویایى شگرف علمى در شناخت جهان هدفدار و قانونمند، با اتکا به خلّاقیتهاى نهفته الهى و قوّه فعال اندیشه و ارزش بخشیدن به مرتبه تفکر و تعلیم و تعلم، به نوآفرینى و پیشرفت فضاى عمومى زندگى و ارتقاى تمدن بشر منجر شده است. این پیشرفت، حاصل تلاقى و تلفیق فرهنگها و تمدنهاى گوناگون و نتیجه فرایند رشد یابندهاى در ابعاد مختلف است که توانمندى، توسعه و استقلال واقعى کشورها را ـ که با توانایى آنها در تولید علم و تحقیقات نسبت مستقیم دارد ـ در بر مىگیرد. (ملکیان1389)
ارتقاى شناخت و معرفت جامعه در تمام زمینهها، بیش از پیش در گرو توسعه علمى است. براى تحقق توسعه علمى باید بسترهاى مناسب علمى فراهم شود؛ چراکه تولید علم از نشانههاى آفرینش فرهنگى است که فقط در یک مجموعه منظم و خلّاق صورت مىگیرد. باید توجه داشت که تولید علم بدون توجه به زمینههاى فرهنگى و منزلت اجتماعى و تحول فکرى و نهادینه و نظاممند کردن و به عبارتى، مدیریت منطقى و مؤثر امکانپذیر نیست. بدون تردید، هم سرچشمه دردها و هم آغاز درمانشان در توسعهیافتگى علمى است.
توجه به تجدید ساختار علمى کشور، رفع اقدامات موازى و توجه به حرمت و منزلت نهاد دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان از بدیهىترین لوازم و مقتضیات تحرّک و توسعه علمى هستند که با مدیریت و برنامهریزى مؤثر مىتوان در تولید علم مورد تأکید مقام معظم رهبرى گامى بلند برداشت تا شاهد ارتقاى جایگاه واقعى کشورمان در عرصه علمى و بینالمللى و تولید علم به جاى ترویج آن بود. (عاملی1383)
بررسی سیاست ها و برنامههای توسعه کشورهای صنعتی گویای این واقعیت است که این کشورها به اهمیت و جایگاه علم و فناوری واقف بوده و این دو را محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود تلقی کردهاند. بدون شک کشور ما نیز باید برای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 توسعه علمی را محور توسعه قرار دهد؛ زیرا دانش بنیان توسعه همه جانبهای است که رکن و اساس آن دانایی است.
هدف این پژوهش، شناسایى فرصتها و چالشهای پیش روى تولید دانش مدیریت در راستاى توجه دادن سیاستگذاران، مسئولان، برنامهریزان و رؤساى دانشگاهها به این مهم و برنامهریزى براى مدیریت مؤثر آن مىباشد.
- بیان مساله
ضرورت ارتقای علمی جوامع اسلامی در جهان کنونی، امری غیرقابل انکار است. ایجاد زمینههای تبادل علمی با سایر جوامع به منظور بهرهبرداری بجا از دستآوردهای آنها و نیز ترویج آرا و اندیشههای علمی خویش در محافل علمی جهان، یکی از گزینههای ضرورت بخشی به تولید اندیشه است. رکود علمی حاکم بر جوامع اسلامی که پس از دوران شکوفایی تمدن اسلامی اتفاق افتاد، زمینه را برای پیشرفت و استفاده جوامع غربی از پتانسیلهای علمی مسلمین فراهم آورد، به گونهای که بلافاصله پس ازا ین رکود، شاهد بالا گرفتن پیشرفتهای علمی در غرب بودیم از این روی بیجا نیست اگر بگوییم رکود مسلمین در حوزههای علمی، یکی از علل عمده تسلط جوامع غربی بر آنها بود. (همتی،1386)
بدیهی است نجات از این وضعیت به گونهای که ملل اسلامی بتوانند در پیشرفت جهان علم و اندیشه، دخیل بوده و نقش بسزا داشته باشند و بلکه بسان دوران شکوفایی تمدن اسلامی، دیگران را سفرهنشین علم خویش کنند، در گرو بها دادن به علم و اندیشه در حوزههای مختلف آن و در یک کلام تحقق یک نهضت و خیزش عمومی در راستای تولید علم است.
تحقق تحول علمی و ایجاد علم برای جوامع اسلامی خصوصاً جامعه دینی ایران از جهاتی به شرح ذیل ضرورت دارد: (عاملی،1383)
1- جهانی شدن اسلام که هدف عالیه حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه هدی ـ علیهم السلام ـ است، متوقف بر اموری است. یکی از مهمترین آنها، آن است که جوامع اسلامی بتوانند در حوزههای مختلف علمی از غرب سبقت گرفته و در علوم مختلف، صاحب رأی و نظر نوین گردند. بدیهی است یکی از نتایج عمده این توسعه علمی در سطح بینالمللی، جهانی شدن اسلام است. زمانی مسلمین میتوانند در محافل علمی جهان خود را نشان دهند و توجه جهان غرب را به خود جلب کنند که از یک نشاط علمی به روز و کارآمد برخوردار باشند و نیازمندی جهان غرب به علم و فکر مسلمین احساس گردد. آنجاست که اسلام میتواند به عنوان دین جامع و پیشرو در تمام شؤونات بشری، خود را جاودانه به دنیا معرفی کند و شاهد قدرت واقعی خود در جذب انسانها به سوی خود، باشد در غیر اینصورت در بر پاشنه سابق (یعنی دوران رکود تمدن اسلامی) خواهد چرخید. (عاملی1383)
2- فرهنگ مدرن غرب بر بنیادهای اومانیستی و سکولاری مبتنی بوده و به دنبال ساختن تمدنی با همان صبغه و نگاه خاص خویش است. بدیهی است جهانی سازی این فرهنگ و تمدن که الآن غرب در پی آن است، و لازمهاش ورود به جامعه دینی ما نیز هست، چه بسا هویت دینی و فرهنگی ما را تحت الشعاع قرار داده و باعث جذب نخبگان به سوی این فرهنگ شود. قهراً نتیجه چنین بحران هویتی که متوجه جامعه ما میشود از دو حال خارج نیست یا موجب استحاله نخبگان در این فرهنگ وارداتی است و یا گرفتار آمدن آنها در دام تردید و انزوا نسبت به فرهنگ دینی و ملی خود است. از این رهگذر است که ارتقاء کیفی علم و اندیشه و غنی سازی فرهنگ و تمدن اسلامی جهت صیانت مسلمین از انفعالپذیری نسبت به فرهنگ و تمدن غرب، در قالب نهضت تولید علم که منتهی به احیاء تمدن فراگیر اسلامی باشد، امری ضروری خواهد بود. بدیهی است هرگاه یک خیزش عمومی در راستای توسعه علمی و فرهنگی به وقوع بپیوندد و در سایه آن اندیشمندان و نخبگان به جای پرداختن به شرح و بسط مطالب وارداتی و تقلید از آنها به تولید علم و نظریه جدید بیندیشند و از ساحت گزارهها به ساحت نظریهپردازی و تولید گزاره پیش بروند، شاهد انقلابی عظیم در حوزههای مختلف علمی خواهیم بود.
(رفیع پور1381)
در سند چشمانداز هر کشوری نقش برجستهای به حوزه علوم انسانی در ارتقای زندگی ملی آن کشور داده شده است. بیتردید ارتقای تولیدات این حوزه از دانش میتواند مسیر پیشرفت عالمانه کشور را به سمت اهداف عالی آن هموار سازد اما خلق این نوع دانش در کشور ایران دچار نوعی کندی است اگرچه دیرینگی این حوزه به قدمت حضور آدمی بر روی کره خاکی است. تمدن افزون بر 2500 ساله ایران نیز تجلی پیشینه این حوزه از دانش بشری است اما با وجود این در مقایسه با علوم تجربی و طبیعی تولیدات حوزه علوم انسانی و اجتماعی چشمگیر نیست. (دانایی فرد1388)
مدیریت به عنوان شاخهای از علوم انسانی در توسعه جوامع بویژه کشورهای در حال توسعه نقش کلیدی و موثر دارد. جوامع در حال توسعه و از جمله ایران به منظور بهرهگیری موثر از امکانات و منابع خود به انتقال تئوریها و دانش مدیریت کشورهای غربی و دیگر جوامع پیشرفته اقدام می نمودند بعد از گذشت زمان متوجه شدند که این روش نه تنها به بهبود وضع کشورشان کمکی نکرده است بلکه مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه شده است. به عبارت دیگر کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما میوههای تمدن جدید را به وفور و سیلآسا وارد کردهاند، از محصولات تکنولوژیکی گرفته تا نهادهای سیاسی و اقتصادی اما چون قالبهای حقوقی، اخلاقی، فلسفی مناسب این محصولات که باید حول آنها وجود داشته باشد همراه آن انتقال نیافته و چون جایگاه و اقلیم یا محیط زیست مناسبی نتوانستهاند در این جوامع پیدا کنند لذا نقششان بیشتر تخریبی بوده است تا سازندگی و جهتگیری و چارچوب ذهنی این تئوریها قطعا جوابگوی مسائل مدیریت کشورها نبوده است هرچند ممکن است برخی از فنون و تکنیکهای موجود مدیریت در اداره سازمانها کاربرد داشته باشد و ضوابط منظمی را برای بهرهوری موثر در اختیار بگذارد اما حتی اقتباس و اتخاذ تعدیل شده این فنون زمانی موثر خواهد بود که در چارچوب تئوری بومی مدیریت که بر پایه ویژگیهای جامعه تنظیم و تدوین شده باشد، به کارگرفته شوند. (ایران زاده 1381)
تحولات سریع و شگرف در تمامی ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و حرفهای، مدیران امروز را با چالشها و فرصتهای متعددی روبرو ساخته است مواجهه خردمندانه با این چالشها و بهرهبرداری از فرصتها جز با یک نگاه تیزبین، موشکافانه و عالمانه ممکن نیست. زیرا پا به عصری نهادهایم که نظریه و نظریهپردازی و به ویژه دانش حاصل از آن اهمیت ویژهای در حل مسائل بشری یافته و کلید کامیابی فرد، سازمان و ملتها گشته است لذا آموزش و نظامهای آموزشی و تولید کننده دانش اهمیتی بیش از پیش یافته و مدیریت آنها از عوامل تایین کننده کیفیت آموزش به طور اخص وکامیابی ملتها در دستابی به توسعه به طور اعم میباشد بدیهی است مدیرانی در این عرصه موفقترند که از دانش بیشتر و متناسب با جامعه خود برخوردار باشند. (حیدری 1389)
تعیین دقیق و درست چالشهای تولید دانش در کشور ما ضرورتى اکید دارد. چرا که هرگونه تحرکى در عرصه تولید دانش پیشاپیش مستلزم شناخت درست چالشهای آن است.
با توجه به اینکه در کشور ما میزان تولید دانش در حوزه مدیریت در مقایسه با حوزه علوم تجربی و طبیعی بسیار کند است و این در حالی است که در سالهای اخیر به علت استقبال بخشهای مختلف جامعه تقاضا برای تحصیل در این عرصه افزایش یافته و شماری از دانشگاهها به گسترش دوره تحصیلات تکمیلی (ارشد، دکتری) در حوزه مدیریت روی آورده اند براین اساس پژوهش حاضر در صدد است ، ضمن تاکید برضرورت مشارکت و فعال شدن نهضت تولید دانش مدیریت در کشور که شرط حیاتی برای حفظ و تقویت موجودیت، هویت و استقلال و اقتدار کشور است، تحلیلی بر فرصتها و چالشهای موجود درفرایند تولید و توسعه دانش مدیریت در نظام آموزش عالی کشور داشته باشد.
- اهمیت و ضرورت پژوهش
بررسی روند توسعه کشورهای پیشرفته نشان دهنده آن است که این کشورها به اهمیت و جایگاه تولید علم کاملاً واقف بودهاند و برای تحقق آن به برنامهریزیهای استراتژیک متوسل شدهاند. بدون تردید کشور ما نیز باید برای تحقق اهداف سند چشمانداز، تولید علم را در محور برنامههای توسعه خود قرار دهد. در حقیقت، علم محوری و دانایی مداری بعنوان ستاره راهنمای حرکت دستگاههای اجرایی کشور محسوب میشوند و البته اتخاذ این رویکرد با توجه به مجموعه تحولات بینالمللی کاملاً منطقی به نظر میرسد؛ چرا که برخورداری از روشها، نظریهها و اندیشههای جدید، کلید حل مشکلات و زمینهساز تبدیل تهدیدها به فرصتها میباشد. از آنجایی که بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز به این مهم توجه کردهاند ضرورت توجه به علم و خطمشیهای رسیدن به آن در کشورمان به شدت احساس میشود. ایران کشوری عظیم و در منطقهای حساس و ژئوپلیتیک واقع شده و از اینرو از داخل و خارج با چالشهایی مواجه است که از جمله پیامدهای آن مطرح شدن مسئله ضرورت توانمندی برای ایران اسلامی میباشد. از آنجا که حرکت لازمه رشد و حیات بوده و بحث از لزوم قدرتمند شدن جدیدی به نظر میرسد، شاید پرداختن به تولید علم ضرورت توانمندی باشد. رشته مدیریت از جمله رشتههای علوم انسانی است که بخاطر اهمیت آن در مسایل مدیریتی و رهبری سازمانها و جوامع از اهمیت ویژهای برخوردار است و توجه صاحبنظران و دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده است. در این میان تولید دانش در ایران همواره با موانعی روبرو بوده است که رشته مدیریت از این حیث مستثنی نبوده است. اهمیت رشته مدیریت در امر زمامداری و نیز در امر مدیریت سازمانها و لزوم بازنگری در مبانی مدیریت غربی و همخوانی با ایدههای اسلامی موجب گردیده است تا تولید دانش در رشته مدیریت از اهمیت ویژهای برخوردار شده و شناسایی فرصتها و موانع تولید دانش مدیریت ضرورت یابد. امروزه ضرورت پالایش رشتههای علوم انسانی و اجتماعی بویژه مدیریت در ایران از طریق تولید دانش از مسائل اساسی محسوب می شود و نظام آموزش عالی کشور که متصدی تولید دانش است بایستی اهمیت خود را بر تولید دانش در این زمینه قرار دهد. (جاوید 1389) تحقیقات زیادی در زمینه تولید دانش انجام شده است لیکن تحقیق جامعی که به بررسی چالشها و فرصتهای تولید دانش در رشته مدیریت و با استفاده از روش دلفی و اجماع نظر خبرگان صورت گیرد در میان تحقیقات مشاهده نشد و لذا این مورد می تواند وجه تمایز این تحقیق با تحقیقات دیگر در این موضوع باشد.
- پرسشهای پژوهش
پرسش 1: فرصت ها و چالشهای تولید دانش در حوزه مدیریت در کشور ایران کدامند؟
پرسش 2: تولید دانش مدیریت درنظام آموزش عالی ایران چگونه است؟
پرسش 3: موانع ذاتی و عرضی تولید دانش در کشور ما چیست؟
501 اهداف پژوهش
1-5-1 هدف کلی: شناخت و تبیین فرصتها و چالشهای موجود در زمینه تولید دانش مدیریت در نظام آموزش عالی ایران.
1-5-2 هدفهای فرعی:
- بررسی فرصتهای موجود در زمینه تولید دانش مدیریت
- بررسی چالشهای موجود در زمینه تولید دانش مدیریت
- بررسی موانع ذاتی تولید دانش در عرصه تولید دانش
- بررسی موانع عرضی تولید دانش در حوزه مدیریت
- ارائه راهکار به منظور بهره برداری از فرصتها و تبدیل چالشها به فرصتها
6.1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات
دانش
بکمن (1998) دانش را اینگونه تعریف می کند. 1- اطلاعات قابل کاربرد برای حل مشکل 2- اطلاعات سازماندهی وتحلیل شده برای قابل فهم ساختن اطلاعات. 3- دانش از حقایق، اعتقادات، چشماندازها، مفاهیم، قضاوتها، انتظارات، روشها و دانش تجربی تشکیل شده است.. (حیدری،1389)
از نظر رابطه منطقی میتوان گفت که دانش معادل (Knowledge) در فلسفه و شناختشناسی حوزه زبان انگلیسی مجموعه جامعتر و کلّیتری نسبت به علم فقط معادل (Science) بوده و علم میتواند به نحوی زیر مجموعه دانش به عنوان تمامی آگاهیهای انسانی تلقی شود.
در حوزه زبان فارسی، دانش یا علم باز هم دربرگیرنده تمامی گونهها و حوزههای شناخت و آگاهی در عامترین معنای خویش است.(همتی،1386)
مدیریت
- تعریف مفهومی
استونر مدیریت را فرایند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل کوششهای اعضای سازمان و استفاده از تمام منابع سازمان برای دستیابی به اهداف معین سازمانی تعریف کرده است. (قرائی مقدم 1382)
- تعریف عملیاتی
در این پژوهش منظور از مدیریت، مدیریت دانش میباشد به عبارت دیگر خلق دانش و بکار بستن اصول مدیریت دانش نظیر سرمایهگذاری بالا یرای دانش، استفاده از مدیران دانش، و استفاده از راه حلهای چندگانه و……