1-6 تعیین جامعه آماری وحجم نمونه…………………………………………… 7
1-7 دورههای مالی مورد آزمون…. 8
1-8 متغیرهای پژوهش……………… 8
1-8-1 متغیرهای وابسته…………… 8
1-8-1-1 کیوتوبین………………….. 8
1-8-1-2ریسک بازار (بتا)………… 9
1-8-2 متغیرهای مستقل……………. 9
1-8-2-2 دقت پیش بینی سود…….. 9
1-8-3 متغیر کنترلی………………… 9
1-8-3-1 اندازه شرکت……………. 10
1-8-3-2 بدهی……………………… 10
1-9 روش پژوهش…………………. 10
1-10 کاربردهای تحقیق………….. 10
1-11 تعریف واژهها و اصطلاحات 11
ریسک شرکت: ریسک عبارت است از احتمال تغییر در مزایا و منافع پیشبینی شده برای یک تصمیم، یک واقعه و یا یک حالت در آینده……… 11
1-12 ساختار کلی پژوهش……….. 11
1-13 خلاصه فصل:……………….. 11
فصل دوم…………………………….. 12
مبانی نظری و پیشینه پژوهش….. 12
2-1 مقدمه……………………………. 13
2-2 روشهای پیش بینی سود…….. 13
2-2-1 مدل باکس- جنکینز……….. 14
2-2-1-1 مراحل عملی روش باکس- جنکینز………………………………… 15
2-2-2 مدل گامزدن تصادفی……… 15
2-3 هدف از پیشبینی سود و گزارش آن………………………………………. 16
2-4 کیفیت پیش بینی سود………… 17
2-4-1 اثر انتشار پیشبینی سود…. 17
2-4-2 اثر تکرار پیشبینی سود….. 18
2-4-3 دقت پیشبینی سود…………. 19
2-4-4 اثر نوع پیشبینی (سالانه یا فصلی)………………………………… 19
2-4-5اثر افق پیش بینی (بلند مدت یا کوتاه مدت)…………………………… 20
2-5 ماهیت ریسک…………………. 21
2-5-1 ریسک چیست؟……………. 21
2-5-2 انواع ریسک……………….. 21
نمودار (2-1) انواع ریسک……. 22
2-6 پیشینه تحقیق………………….. 23
2-6-1 پیشینه خارجی…………….. 23
2-6-2 تحقیقات انجام شده در داخل ایران…………………………………… 28
2-7 خلاصه فصل:………………….. 31
فصل سوم…………………………….. 32
روششناسی تحقیق…………………. 32
3-1 مقدمه……………………………. 33
3-2 روش تحقیق………………….. 33
3-3 تعیین جامعه آماری وحجم نمونه…………………………………………. 34
3-4 دوره های مالی مورد آزمون. 35
3-5 تبیین مدل تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر ها……………………….. 35
نمودار (4-1) مدل مفهومی تحقیق… 35
3-6 متغیر وابسته…………………. 36
متغیر وابسته…………………………. 36
3-6-1-2-2 ریسک غیر سیستماتیک یا ریسک خاص شرکت:……………. 36
3-7 متغیرهای مستقل:……………… 37
3-7-1 تعداد پیشبینی سود………… 37
3-7-2 انتشار دقیق پیشبینی سود.. 37
3-8 متغیر کنترلی…………………… 38
3-8-1 اندازه شرکت……………….. 38
اندازه شرکت به وسیله لگاریتم ارزش بازار سرمایه شرکت در انتهای سال مالی……………………………………. 38
3-9 روشهای جمعآوری و منابع دادههای تحقیق……………………… 38
3-10 روش تجزیه وتحلیل داده ها 39
3-10-1 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی……………….. 40
مراحل آزمون………………………… 42
3-11 خلاصه فصل:……………….. 45
تجزیه و تحلیل دادهها……………. 46
مقدمه4-1……………………………… 47
4-2 آمار توصیفی………………….. 47
جدول شماره 4-1 شاخصهای توصیف کننده متغیرهای تحقیق………………… 48
4-3 تجزیه و تحلیل دادهها……….. 48
4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها……………………………….. 49
جدول(4-2) نتایج آزمون کلموگروف -اسمیرنوف برای متغیرهای وابسته تحقیق…………………………………….. 49
4-5 خلاصه تجزیه وتحلیلها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان میشود………………………………… 50
4-5-1 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول:………………….. 50
4-5-1-1 فرضیه فرعی اول: دقت پیشبینی سود بر ارزش شرکت شرکت تاثیر دارد……………………………… 50
جدول (4-3): ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر دقت پیش بینی و ارزش شرکت…………… 50
4-5-1-1-1 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون:.. 50
جدول(4-4) تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه فرعی اول……………… 50
4-5-1-1-2 بررسی نرمال بودن خطاها :………………………………….. 52
4-5-1-1-3 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل و کنترلی:………. 52
جدول (4-5) جدول بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل و کنترلی…….. 52
4-5-1-1-4 برآورد رابطه خطی بین متغیر دقت پیشبینی سود و ارزش شرکت (کیوی توبین)……………….. 53
جدول (4-6) نتایج ضرایب آزمون فرضیه فرعی اول از اصلی اول….. 53
4-5-1-2تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه فرعی دوم از فرضیه اصلی اول:……………………………………. 54
4-5-1-1-1 فرضیه فرعی دوم: تعداد پیش بینی سود شرکت بر ارزش شرکت تاثیر دارد…………………….. 54
جدول (4-7): ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر تعداد پیشبینی سود و ارزش شرکت.. 54
4-5-1-1-2 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون:.. 55
جدول(4-8) تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه فرعی دوم از اصلی اول…………………………………………….. 55
4-5-1-1-3 بررسی نرمال بودن خطاها:………………………………… 55
4-5-1-1-4 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل:…………………… 56
جدول (4-9) آزمون تشخیص هم خطی…………………………………………….. 56
4-5-1-1-5 برآورد رابطه خطی بین متغیر تعداد پیشبینی سود و ارزش شرکت (کیویتوبین)…………………. 56
جدول (4-10) ضرایب مدل رگرسیون چندگانه…………………………………… 56
4-5-2 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم:………………….. 57
4-5-2-1 فرضیه فرعی اول: دقت پیشبینی سود بر ریسک بتا شرکت تاثیر دارد……………………………… 57
جدول (4-11) : ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر دقت پیش بینی سود و ریسک بتا…………. 57
4-5-2-1-1 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون:.. 58
جدول(4-12) تحلیل واریانس رگرسیون برای فرعی اول از اصلی دوم………………………………………… 58
4-5-2-1-2 بررسی نرمال بودن خطاها:………………………………… 58
4-5-2-1-3 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل:…………………… 59
جدول ( 4-13 ) بررسی هم خطی بین متغیرهای فرضیه فرعی اول از اصلی دوم………………………………………… 59
4-5-2-1-4 برآورد رابطه خطی بین متغیر دقت پیش بینی و ریسک شرکت (بتا)……………………………………. 59
جدول (4-14) نتایج ضرایب آزمون فرضیه فرعی اول از اصلی دوم…… 59
4-5-2 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم:………………….. 60
4-5-2-2 فرضیه فرعی دوم: تعداد پیشبینی سود بر ریسک شرکت (بتا) تاثیر دارد……………………………… 60
جدول (4-15) ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر تعداد پیش بینی سود و ریسک شرکت (بتا)……………………………………….. 60
4-5-2-2-1 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون:.. 60
جدول(4-16) تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه فرعی دوم از اصلی دوم……………………………….. 60
4-5-2-2-2 بررسی نرمال بودن خطاها:………………………………… 61
4-5-2-2-3 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل:…………………… 61
جدول (4-17) بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل………………………. 61
4-5-2-2-4 برآورد رابطه خطی بین متغیر تعداد پیشبینی سود و ریسک شرکت (بتا)…………………………… 62
جدول (4-18) ضرایب رگرسیون مدل فرضیه……………………………………. 62
4-5-2 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم :…………………. 62
4-5-2-3 فرضیه فرعی سوم از اصلی دوم: تعداد پیشبینی سود بر ریسک غیر سیستماتیک شرکت تاثیر دارد……………………………………. 62
جدول (4-19) : ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر تعداد پیشبینی و ریسک غبر سیستماتیک……………………………… 62
4-5-2-3-1 بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون:.. 63
جدول(4-20) تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه فرعی سوم از اصلی دوم……………………………….. 63
4-5-2-3-2 بررسی نرمال بودن خطاها:………………………………… 64
4-5-2-3-3 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل:…………………… 64
جدول (4-21) بررسی هم خطی بین متغیرهای فرضیه فرعی سوم از اصلی دوم……………………………….. 64
4-5-2-3-4 برآورد رابطه خطی بین متغیرتعداد پیش بینی سود شرکت و ریسک غیر سیستماتیک…………… 65
جدول (4-22) نتایج ضرایب آزمون فرضیه فرعی سوم از اصلی دوم….. 65
4-5- 2تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم :…………………. 65
4-5-2-4 فرضیه فرعی چهارم: دقت کیفیت پیشبینی سود شرکت بر ریسک شرکت تاثیر دارد…………………….. 65
جدول (4-23) : ضریب همبستگی، و آزمون دوربین- واتسون بین متغیر دقت پیش بینی سود و ریسک غیر سیستماتیک……………………………… 66
4-5-2-4-1بررسی وجود رابطه خطی بین متغیرهای مورد آزمون:.. 66
جدول(4-24) تحلیل واریانس رگرسیون برای فرضیه فرعی چهارم از اصلی دوم……………………………. 66
4-5-2-4-2 بررسی نرمال بودن خطاها:………………………………… 67
4-5-2-4-3 بررسی هم خطی بین متغیرهای مستقل:…………………… 67
جدول (4-25) بررسی هم خطی بین متغیرهای فرضیه فرعی چهارم از اصلی دوم……………………………….. 67
4-5-2-4-4 برآورد رابطه خطی بین متغیر دقت پیش بینی سود و ریسک غیر سیستماتیک شرکت……………. 68
جدول (4-26) نتایج ضرایب آزمون فرضیه فرعی چهارم از اصلی دوم.. 68
فصل پنجم……………………………. 70
5-1 مقدمه…………………………… 71
5-2 ارزیابی و تفسیر نتایج آزمون فرضیهها……………………………… 71
5-2-1 نتایج فرضیه اصلی اول….. 71
5-2-1-1 فرضیه فرعی اول: دقت پیشبینی سود شرکت بر ارزش شرکت تاثیر دارد……………………………… 72
5-2-1-2 فرضیه فرعی دوم: تعداد پیشبینی سود بر ارزش شرکت تاثیر دارد……………………………………. 72
5-2-2 نتایج فرضیه اصلی دوم….. 72
5-2-2-1 فرضیه فرعی اول: دقت پیش بینی سود شرکت بر ریسک بتا تاثیر دارد……………………………… 72
5-2-2-2 فرضیه فرعی دوم: تعداد پیشبینی سود بر ریسک بتا تاثیر دارد………………………………………….. 73
5-2-2-3 فرضیه فرعی سوم: تعداد پیشبینی سود شرکت بر ریسک غیر سیستماتیک تاثیر دارد……………… 73
5-2-2-4 فرضیه فرعی چهارم: دقت پیشبینی سود بر ریسک غیر سیستماتیک تاثیر دارد……………… 73
5-3 مقایسه نتایج پژوهش با نتایج سایر تحقیقات:………………………. 74
5-4 نتیجهگیری کلی تحقیق:…….. 75
5-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافتههای تحقیق:………………………………… 76
5-6 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی:…………………………………………. 77
5-7 محدودیتهای تحقیق………….. 77
منابع و مآخذ…………………………. 78
چکیده
با توجه به اهمیت افشاء برای افشاکننده، مخاطب افشاء و برای کل جامعه، و با توجه به این که تصمیمگیریهای بازیگران عرصه بازار سرمایه به ویژه سرمایهگذاران فعال در بورس اوراق بهادار در محیطی انجام میشود که عدم اطمینان برآن حاکم است؛ آنان نیازمند اطلاعاتی هستند که بر اساس آن بتوانند منابع را به سمت سرمایهگذاریهای پر بازده و با ریسک منطقی هدایت کنند. در این پژوهش به بررسی تاثیر کیفیت پیشبینی سود) که یکی از موارد افشاء در گزارشهای مدیریت میباشد) بر ارزش شرکت و ریسک شرکت پرداخته شده است. از اینرو از بین کل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نمونهای به اندازه 130 شرکت برای یک بازه زمانی 6 ساله از 1385-1390 انتخاب شد و دادههای مربوط به این شرکتها جمعآوری و مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق به منظور فرضیهسازی و انجام آزمونها معیارهای کمی برای کیفیت پیشبینی سود همانند تعداد انتشار پیشبینیهای سود و دقت در پیشبینی سود تعریف شدند هم چنین برای ارزیابی ارزش شرکت از معیار کیویتوبین و برای ارزیابی ریسک شرکت از بتا و ریسک غیر سیستماتیک استفاده شده است. برای تعیین تاثیر مذکور از مدل رگرسیونی چند متغیره استفاده شده است به طور کلی نتایج حاصل از مدلهای رگرسیونی بیانگر آن است که کیفیت پیشبینی سود مدیریت بر ارزیابی بلندمدت سرمایهگذار از ریسک شرکت تاثیر میگذارد.
در این پژوهش روابط منفی مهمی بین ریسک غیر سیستماتیک و کیفیت پیشبینی سود مدیریت مشاهده شده است. به طور کلی نتایج حاصل مدلهای رگرسیونی بیانگر این است که کیفیت پیشبینیهای سود خود میتواند بر ریسک غیر سیتماتیک شرکت تاثیرگذار باشد نتایج تحقیق نشان میدهد که دقت در پیشبینیهای سود و مداومت در ارائه پیشبینی سود توسط مدیریت، دقیقا ریسک خاص شرکت را که نشات گرفته از رفتار و عملکرد خاص خود شرکت میباشد، تحت تاثیر قرار میدهد و با افزایش کیفیت پیشبینی سود ریسک غیر سیستماتیک شرکت کاهش مییابد.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
در این پژوهش به بررسی تاثیر کیفیت پیشبینیهای سود بر ارزش و ریسک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. از آنجایی که سرمایهگذران و گردآورندگان سرمایه به جریان ثابت اطلاعات برای ارزیابی ریسک و قضاوت در مورد آینده و ارزشیابی سرمایه شرکت تکیه میکنند، پیشبینیهای مدیریت از سود شرکت نیز یکی از همین اطلاعات میباشد که مورد توجه سرمایهگذاران و سهامداران است. در این راستا بررسی میزان تاثیر کیفیت پیشبینیهای سود ارائه شده توسط مدیریت خود مبحثی جدا از تاثیر ارائه گزارشها شامل پیشبینیهای سود میباشد. لذا در فصل حاضر به بررسی همین موضوع با ارائه کلیات موضوع تحقیق، و مساله تحقیق آغاز شده و سوالات اصلی مرتبط با مساله عنوان شده است و با ضرورت تحقیق، اهداف مربوط به آن و فرضیههای تحقیق که شامل دو فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی است ادامه یافته است. در این فصل ساختار کلی پژوهش، متغیرها، فرضیهها و اهداف کلی پژوهش اشاره شده است.
1-2 بیان مسئله
بازار سرمایه یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی هر کشوری محسوب میشود زیرا به عنوان مرکزی برای جمعآوری پساندازها و منابع راکد اشخاص حقیقی و حقوقی و هدایت به سمت مراکز تولیدی و نهایتا در صورت هدایت درست این منابع به سمت تولیدات در حال رشد و سالم، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی را سبب میشود. تحقیقات بسیاری بر پایه اطلاعات منتشر شده از بورس اوراق بهادار انجام گرفته است، که همه این آزمایشات و تحقیقات سعی در پیدا کردن روابط مجهول و ناشناختهای را در بین متغیرهای موجود داشتهاند. پیدا کردن این روابط به منظور افزایش آگاهی بیشتر سرمایهگذاران از وضعیت شرکتهای حاضر در بورس صورت میگیرد، که نتیجه این امر باعث شناخت بهتر سرمایهگذاران از اطلاعات منتشر شده از شرکتهای پذیرفته شده در بورس میشود و نهایتا شناخت بهتر از عملکرد شرکت و پیشبینیهای دقیقتر و با ریسک پایینتری از آینده شرکت را موجب میشود. از سوی دیگر همین روابط کشف شده از طرف مدیریت شرکتها نیز جهت برآورد و تجزیه و تحلیل نتایج عملکرد آنان مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند باعث اصلاح رویه و تغییر روند و حتی شیوه مدیریت شود.
سرمایهگذران و گردآورندگان سرمایه به جریان ثابت اطلاعات برای ارزیابی ریسک و قضاوت در موارد آینده و ارزشیابی سرمایه شرکت تکیه میکنند. تحقیقات قبلی بر این امر تاکید دارند که فعالیتهای افشاگرانه خوب با افزایش ارزش (دورنو و کیم[1] 2005) و کاهش هزینه سرمایه (لئوز و ورچیا [2] 2007، فرانسیس و همکاران [3] 2004، سنگوپتا [4] 1998، بوتوسون [5] 1997، اولوسون، نادا و فرانسیس [6] 2008) و کاهش در ریسک (فریر و لائوکس 2007) و (براون و هیلیگست 2007) در ارتباط هستند. یکی از همین اطلاعاتی که سرمایهگذاران به آن تکیه میکنند، پیشبینیهای مدیریت از سود شرکت میباشد. تحقیقات اخیر نشان میدهد که میزان شرکتهایی که بصورت داوطلبانه اقدام به انتشار پیشبینیهای خود از سود میکنند در حال افزایش است (آنیلوسکی و اسکینر[7] 2007). چرا که مدیریت شرکت از این طریق میخواهد تفاوت اطلاعاتی داخل شرکت را با استفادهکنندگان برون سازمانی به حداقل برساند. تحقیقات قبلی نشان میدهد که کیفیت انتشار پیشبینیهای سود مانند استمرار پیشبینیها و قابلیت اطمینان پیشبینیها و انتشار دقیق پیشبینیها و ویژگیهای دیگر خود تاثیر مضاعفی بر افزایش ارزش شرکت و کاهش انواع ریسک شرکت دارند. افزایش کیفیت پیشبینیهای سود قابلیت اعتماد استفادهکنندگان اطلاعات مالی را بیشتر میکند، و از طرفی اطلاعات نامتقارن را نیز کاهش میدهد تمامی این عوامل دست به دست هم میدهند تا سرمایه گذاران نسبت به ارزشگذاری بالای شرکت با ریسک کمتر مصمم شوند. لکن بررسی تاثیر کیفیت پیشبینی سود انتشاریافته توسط مدیریت و تاثیر این کیفیت پیشبینی سود بر ارزش شرکت و ریسک شرکت در ایران یک موضوع بررسی نشده و جدیدی میباشد.
تمام موارد فوق نهایتا به این سوال منجر میشوند که کیفیت پیشبینیهای سود، چه تاثیری میتواند بر ارزش شرکت و ریسک شرکت داشته باشد؟
در بین مطالعات داخل ایران مطالعات بیشتر بر نحوه پیشبینی سود و چند مورد نیز در مورد کیفیت پیشبینیهای سود تحقیقاتی صورت گرفته است که در ذیل به آنها اشاره میشود:
سلیمانی و طاهری (1390) تحقیق را به بررسی اثردقت پیشبینی سود توسط مدیران بر هزینه سرمایه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است که نهایتا نتیجهگیری میشود: عدم ارائه دقیق پیشبینی سود، منجر به کاهش غیر واقعی در هزینه سرمایه محاسبه شده بر اساس اطلاعات پیشبینی میشود. هم چنین در تحقیقی دیگر توسط رحمانی، بشیریمنش، شاهرخی (1391) انجام شده است نتایج تجربی تحقیق نشان میدهد اگر دفعات پیشبینی مدیریت بیشتر و دقت آن بالاتر باشد، بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. بعلاوه الگوی تحقیق با اضافه کردن متغیرهای کنترلیای نظیر اندازه شرکت، رشد و سودده و زیانده بودن بسط داده شد تا اثر متغیرهای حذفشده را کنترل کند. نتایج این پژوهش نشان میدهد پیشبینی مدیریت بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. هرچه دفعات پیشبینی بیشتر و میزان خطای آن کمتر باشد، اعتبار آن از دید سرمایهگذاران بیشتر خواهد شد.
ارزیابی متغیرهای موثر بر اعتبار پیشبینی سود توسط مدیریت نام تحقیق دیگری است که توسط خوشطینت و اکبری (1386) انجام شده به متغیرهایی که بر یکی از جنبههای کیفیت پیشبینی سود موثر است، پرداخته است که اولا” اعلام خبر منفی (سود پیشبینیشده کمتر از گذشته) نسبت به خبر مثبت واکنش بیشتری در قیمت سهام ایجاد مینماید به عبارت دیگر میزان باور و اعتبار خبر منفی نزد کارگزاران بازار نسبت به خبر مثبت بیشتر است. ثانیا” اندازه شرکتها در میزان باور و قبول سود پیشبینی شده، نزد سرمایهگذاران دارای تاثیر بیشتری است. ثالثا” صحت و تحقق پیشبینیهای گذشته بر باور پیشبینیهای آینده موثر است. رابعا” پیشبینیهای میانمدت نسبت به پیشبینیهای سالانه، واکنش بیشتری را در قیمت سهام ایجاد مینماید و نهایتا” اینکه وجود یا عدم وجود تعدیل در پیشبینیها بر باور و اعتبار پیشبینیهای بعدی تأثیرگذار نیست. بهطور کلی تحقیق حاضر افزایش آگاهی نسبت به اینکه چگونه مدیران میتوانند انتظارات خود از سودهای آتی را با بازار مرتبط سازند، موجب میگردد.
1-3 اهداف تحقیق
نظر به اینکه تشویق به سرمایهگذاری و جذب سرمایههای کوچک و بزرگ به بورس و نهایتاً شرکتهای پذیرفته شده در بورس بیش از پیش صورت میگیرد، متعاقباً باید در تامین نیازهای سرمایهگذاران و هدایت سرمایهها در جهت صنایع و شرکتهای با بازدهی مناسب باید اطلاعات با کیفیت و شفافیت بالا در اختیار سرمایهگذاران قرار بگیرد تا بتوان موارد مناسب جهت سرمایهگذاری و نهایتاً کسب منفعت را برای هر دو گروه سرمایهگذاران و استفادهکنندگان گزارشهای مالی را فراهم کرد.
در این پژوهش با بررسی تاثیر کیفیت پیشبینی سود سعی داریم توجه هر دو گروه مدیریت و سهامداران را به این امر معطوف سازیم تا در برنامههای آتی نسبت به شرایط خاص هر صنعت و شرکت به کیفیت پیشبینیهای ارائه شده از سوی مدیریت توجه ویژهای صورت گیرد، سرمایهگذاران نیز به کیفیت پیشبینیهای سود توجه و علاقه نشان داده و تاثیرات آن را در تصمیمات خود لحاظ کنند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات کیفیت پیشبینی سود بر ارزش شرکت و ریسک شرکت و چگونگی این تاثیرات پرداخته است تا به سئوالهای مربوط در این زمینه پاسخ قانع کنندهای ارائه دهد و پیشنهادهای موثری به استفادهکنندگان این اطلاعات فراهم آورد. بطور خلاصه اهداف تحقیق عبارتند از:
- تعیین تاثیر کیفیت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت.
- تعیین تاثیر کیفیت پیش بینی های سود بر ریسک شرکت.
1-4 سولات تحقیق
سوالات اصلی تحقیق
سوال اصلی اول: کیفیت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال اصلی دوم: کیفیت پیشبینیهای سود بر ریسک شرکت چه تاثیری دارد؟
سوالات فرعی تحقیق