2-6) نظریه های شخصیت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
بخش دوم : مدل پنج عاملی شخصیت Big-5
2-7) پیدایش مدل پنج عاملی در ساخت شخصیت و تحلیل آن………………………………………………………………………………………………..26
2-8) مروری بر تاریخچه مدل پنج عاملی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..26
2-9) مدل پنج عاملی ، یک تئوری هماهنگ شده بزرگ برای شخصیت…………………………………………………………………………….29
2-10) ادبیات اخیر در مورد مدل پنج عاملی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..30
2-11) مدل پنج عاملی مک کری و کاستا…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….31
2-12) مدل پنج عاملی در فرهنگ های مختلف……………………………………………………………………………………………………………………………………..33
2-13) تعیین میزان اهمیت مدل Big-5………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….34
2-14) پایه های تجربی ومفهومی نظریه پنج عاملی…………………………………………………………………………………………………………………………….36
2-15) نظریه صفات و مدل پنج عاملی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….36
2-16) ریز فهرست 5 عامل شخصیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….38
2-16-1) گشودگی نسبت به تجربه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….38 2-16-2) وظیفه شناسی (باوجدانی)………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..39 2-16-3) روان رنجوری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..40 2-16-4) برون گرایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..40 2-16-5) تطابق پذیری (سازگاری)…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..41 2-17) شخصیت Big-5و فرهنگ ملی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….42 2-18) کاستی ها و انتقادات مدل Big-5……………………………………………………………………………………………………………………………………………………43 بخش سوم : سبک های مدیریتی 2-19) سبک های مدیریت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….44 2-20) سیری در نظریات سبکهای مدیریتی……………………………………………………………………………………………………………………………………………46 2-20-1) نظریات خصوصیات ذاتی مدیر…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..46 2-20-2) نظریات رفتاری
مدیریت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..46 2-20-2-1) مطالعات دانشگاه اوهایو……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..47 2-20-2-2) مطالعات دانشگاه میشیگان………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..47
2-20-2-3) مطالعات لیکرت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………48
2-20-2-4) مطالعات بلیک و موتون……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
2-20-2-5) نظریات موقعیتی و اقتضایی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….51
2-20-26-) نظریه مدیریت فرهمند……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….54 2-20-2-7) نظریه مدیریت ممتاز……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………55 2-20-2-8) نظریه مدیریت تیمی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….56 2-20-2-9) نظریه مدیریت خدمتگزار………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..57 2-20-2-10) نظریه مدیریت تحول آفرین………………………………………………………………………………………………………………………………………………57 بخش چهارم : مدیریت مشارکتی
2-21) زمینه پیدایش اندیشه مشارکت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….59 2-22) فلسفه مشارکت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..60 2-23) مبنای نظری مشارکت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….60 2-23-1) تقسیم بندی از نوع اول……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………61 2-23-2) تقسیم بندی نوع دوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….64
2-24) مفهوم مشارکت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………56 2-25) انواع مشارکت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………67
2-26) پیش نیازهای مشارکت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….68 2-27) سطوح مشارکت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….69 2-28) مبانی فکری مشارکت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….71
2-29) اجزای کلیدی برای مشارکت کارکنان…………………………………………………………………………………………………………………………………………71
2-30) ارزشهای بنیادی مشارکت و نتایج آن………………………………………………………………………………………………………………………………………….72
2-31) درجه مشارکت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………72
2-32) پیامدهای مشارکت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..73
2-33) موانع مشارکت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
2-34 ) دلایل عدم مشارکت کارکنان……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………76
2-35) سیر تکوین مدیریت مشارکتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….76
2-36) مفهوم مدیریت مشارکتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………77
2-37) اهداف مدیریت مشارکتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….79 2-38) پیش نیازهای فرآیند مدیریت مشارکتی……………………………………………………………………………………………………………………………………80 2-39) ویژگی های نظام مدیریت مشارکتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..81 2-40) برنامه ها و فنون مدیریت مشارکتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….81 2-41) نتایج و آثار ایجاد نظام مدیریت مشارکتی……………………………………………………………………………………………………………………………..81 2-42) مدیریت مشارکتی درایران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..82 2-43) پیش فرضهای نادرست در مورد مشارکت کارکنان………………………………………………………………………………………………………..87 2-44) منتقدین مدیریت مشارکتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………89 بخش پنجم : پیشینه تحقیق
2-45) پیشینه شخصیت بر اساس مدل پنج عاملی Big-5 …………………………………………………………………………………………………..09
2-46) پیشینه سبک های مدیریتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..95
بخش ششم : معرفی سازمان های مورد بررسی تحقیق
2-48) سازمان مخابرات………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..97 2-49) اداره کل پست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………100 فصل سوم: روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………...104
3-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………105
3-2) نوع تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..105 3-3) روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..106
3-4) متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….106 3-5) جامعه آماری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………106
3-6) نمونه آماری و شیوه نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………….106
3-7) ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..107
3-8) ابزار اندازه گیری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….110 3-9)روایی و پایایی ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………111 3-10) شیوه های تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………………….115 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………………..117
4-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..118
4-2) نتایج توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….118
4-3) تجزیه و تحلیل استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………121
4-3-1) شرکت مخابرات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………121 4-3-1-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………122 4-3-1-2) بررسی فرضیه های اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….126
4-3-2) اداره کل پست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..127 4-3-2-1) بررسی فرضیه فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………128
4-3-2-2) بررسی فرضیه های اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………….132
4-3-3) آزمون T-student 1-3-3-4) مربوط به سازمان مخابرات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….133 4-3-3-2) مربوط به اداره کل پست………………………………………………………………………………………………………………………………………………………134 4-3-4) آزمون فریدمن
4-3-4-1) سازمان مخابرات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………134 4-3-4-2) اداره کل پست………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………135
ف