2-2- مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………………14
2-2-1- مفهوم سود و وجه نقد و اهمیت آنها………………………………………………………………………………15
2-2-2- مفهوم سود درگزارشگری مالی………………………………………………………………………………………..16
2-2-3- تجزیه و تحلیل صورتهای مالی…………………………………………………………………………………….18
عنوان صفحه
2-2-4- فرصتهای رشدوساختار سرمایه(اهرم)……………………………………………………………………………….20
2-2-5- فرصتهای رشد و سود تقسیمی……………………………………………………………………………………..21
2-2-6- فرصتهای رشد و کیفیت سود……………………………………………………………………………………….23
2-3- چرخهی عمر شرکت………………………………………………………………………………………………………….24
2-4- جریان نقد آزاد………………………………………………………………………………………………………………….26
2-4-1- ﺟﺮﻳﺎن ﻧﻘﺪ آزاد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ………………………………………………………………………………………………….26
2-4-2- ﺑﺎزده ﺟﺮﻳﺎن ﻧﻘﺪ آزاد………………………………………………………………………………………………………27
2-4-3- ﺟﺮﻳﺎن ﻧﻘﺪ آزاد ﺑﺮای شرکت……………………………………………………………………………………………27
2-4-4- جریان نقد عملیاتی………………………………………………………………………………………………………..28
2-5- تعریف مدیریت جریانهای نقدی………………………………………………………………………………………..29
2-5-1- انگیزه شرکت ها از مدیریت جریان های نقدی………………………………………………………………….29
2-5-2- انگیزه افزایش رفاه سهامداران………………………………………………………………………………………….31
2-5-3- انگیزه تسهیل قابلیت پیش بینی………………………………………………………………………………………..31
2-5-4- افزایش رفاه مدیریت……………………………………………………………………………………………………..31
2-6- روشهای مدیریت جریان های نقدی…………………………………………………………………………………..32
2- 7- رابطه میان مدیریت جریان نقدی و تئوری اثباتی حسابداری…………………………………………………..34
2-8- فرصتهای رشد، تداوم سود و بازده جریانهای نقد آزاد………………………………………………………..34
2-9- نتیجهگیری و ارائه مدل مفهومی پژوهش……………………………………………………………………………….37
2-10- پژوهشهای داخلی ………………………………………………………………………………………………………..38
2-11- پژوهشهای خارجی ……………………………………………………………………………………………………..40
2-12- خلاصهی فصل………………………………………………………………………………………………………………42
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………..44
3-2- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….45
عنوان صفحه
3-3- قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….45
3-3-1- قلمرو موضوعی پژوهش………………………………………………………………………………………………..45
3-3-2- قلمرو زمانی پژوهش……………………………………………………………………………………………………..45
3-3-3- قلمرو مکانی پژوهش……………………………………………………………………………………………………..45
3-4- فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………45
3-5- متغیرهای پژوهش و نحوه سنجش آنها ……………………………………………………………………………..46
3-5-1- جریانهای نقدی آزاد …………………………………………………………………………………………………..46
3-5-2- جریان نقد آزاد هر سهم ……………………………………………………………………………………………….47
3-5-3- بازده جریان نقد آزاد ……………………………………………………………………………………………………47
3-5-4- فرصتهای رشد …………………………………………………………………………………………………………47
3-5-5- تداوم سود ………………………………………………………………………………………………………………..48
3-5-6- علامت اختصاری متغیرها ……………………………………………………………………………………………..49
3-6- جامعهی آماری پژوهش………………………………………………………………………………………………………49
3-7- روش گردآوری اطلاعات و دادههای پژوهش………………………………………………………………………..50
3-8- روش کلی تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………………..50
3-9- روشهای آماری ……………………………………………………………………………………………………………..51
3-10- مدل پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………..51
3-10-1- روش آزمون فرضیهها ……………………………………………………………………………………………….51
3-10-2- تحلیل رگرسیون ………………………………………………………………………………………………………52
3-10-2-1- ضریب تعیین…………………………………………………………………………………………………………..53
3-10-2-2- ضریب همبستگی …………………………………………………………………………………………………..54
3-10-2-3- آزمون کلموگروف اسمیرنوف ………………………………………………………………………………….54
3-10-3- آزمون معنادار بودن R………………………………………………………………………………………………….54
3-10-4- آزمون معنادار بودن در الگوی رگرسیون ………………………………………………….. …………………56
عنوان صفحه
3-10-4-1- آزمون معنادار بودن معادله رگرسیون ………………………………………………………………………..56
3-10-4-2- آزمون معنادار بودن ضرایب ……………………………………………………………………………………57
3-10-5- تعیین صحت مدل رگرسیون و بررسی تاثیر مدل ارائه شده……………………………………………….57
3-10-6- آزمون دوربین- واتسون ………………………………………………………………………………………………58
3-11- خلاصهی فصل …………………………………………………………………………………………………………….59
فصل چهارم:تحلیل دادههای پژوهش
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….61
4-2- یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………………………….61
4-3-آزمون نرمال بودن داده ها…………………………………………………………………………………………………….65
4-4- همبستگی…………………………………………………………………………………………………………………………68
4-4-1- مفهوم معنی داری در همبستگی……………………………………………………………………………………….68
4-4-2- رگرسیون……………………………………………………………………………………………………………………..69
4-4-3- آزمون دوربین- واتسون………………………………………………………………………………………………….69
4-5- آزمون فرضیهها…………………………………………………………………………………………………………………70
4-5-1- آزمون فرضیه اول ………………………………………………………………………………………………………..70
4-5-2- آزمون نرمال بودن خطاها………………………………………………………………………………………………..73
4-5-3- آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………….82
4-5-4- آزمون نرمال بودن خطاها………………………………………………………………………………………………..84
4-6- خلاصهی فصل………………………………………………………………………………………………………………….94
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای پژوهش
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….96
5-2- نتایج آزمون فرضیهها…………………………………………………………………………………………………………96
5-2-1- نتیجه آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………………………….96
5-2-2- نتیجه آزمون فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………98
عنوان صفحه
5-2-3- خلاصه نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………………….99
5-3- مقایسه نتایج پژوهش حاضر با پژوهشهای قبلی…………………………………………………………………100
5-4- محدودیتهای انجام پژوهش……………………………………………………………………………………………101
5-5- پیشنهادهای حاصل از پژوهش…………………………………………………………………………………………..101
5-5-1- پیشنهادات مبتنی بر فرضیهها…………………………………………………………………………………………101
5-5-2- پیشنهاد برای پژوهشهای آتی……………………………………………………………………………………….102
5-6- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………….102
فهرست منابع
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………….130
منابع غیرفارسی………………………………………………………………………………………………………………………..132
فهرست جداول
جدول 3-1- علامت اختصاری متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………….49
جدول 4-1- علامت اختصاری متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………….62
جدول 4- 2- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در صنایع پتروشیمی…………………………………………………….62
جدول 4- 3- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در صنایع غذایی………………………………………………………….63
جدول 4- 4- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در صنایع خودرو………………………………………………………..63
جدول 4- 5- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در صنایع دارویی…… ………………………………………………….64
جدول 4- 6- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در صنایع سیمان………………………………………………………….64
جدول 4-7- نتیجه آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف برای نرمال بودن متغیر FCFY در صنایع مورد مطالعه ……………………………………………..65
جدول 4-8- ضریب همبستگی پیرسون…………………………………………………………………………………………71
جدول 4-9- خلاصه مدل رگرسیون……………………………………………………………………………………………..75
جدول 4-10- نتایج تحلیل واریانس یکطرفه………………………………………………………………………………….76
جدول 4-11- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت پتروشیمی……………………………………………..77
جدول 4-12- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت غذایی…………………………………………………..78
عنوان صفحه
جدول 4-13- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت خودرو………………………………………………….79
جدول 4-14- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت دارویی…………………………………………………80
جدول 4-15- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت سیمان…………………………………………………..81
جدول 4-16- ضریب همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………………83
جدول 4-17-خلاصه مدل رگرسیون…………………………………………………………………………………………….87
جدول 4-18- نتایج تحلیل واریانس یکطرفه………………………………………………………………………………….88
جدول 4-19- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت پتروشیمی……………………………………………..89
جدول 4-20- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت غذایی…………………………………………………..90
جدول 4-21- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت خودرو………………………………………………….91
جدول 4-22- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت دارویی…………………………………………………92
جدول 4-23- نتایج ضریب رگرسیون چندمتغیره در صنعت سیمان…………………………………………………..93
جدول 4-24- جمعبندی نتایج فرضیهها ……………………………………………………………………………………..94
جدول5-1- خلاصه نتایج آزمون فرضیهها…………………………………………………………………………………….99
جدول5-2- مقایسه نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهشهای قبلی………………………………………………..100
فهرست نمودارها
نمودار 4-1- احتمال نرمال بودن متغیر وابسته در صنایع پتروشیمی…………………………………………………..66
نمودار 4-2- احتمال نرمال بودن متغیر وابسته در صنایع غذایی………………………………………………………..66
نمودار 4-3- احتمال نرمال بودن متغیر وابسته در صنایع خودرویی……………………………………………………67
نمودار 4-4- احتمال نرمال بودن متغیر وابسته در صنایع دارویی……………………………………………………….67
نمودار 4-5- احتمال نرمال بودن متغیر وابسته در صنایع سیمان………………………………………………………..68
نمودار 4-6- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه اول برای صنایع پتروشیمی………………………………….73
نمودار 4-7- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه اول برای صنایع غذایی……………………………………….73
نمودار 4-8 – توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه اول برای صنایع خودرویی…………………………………74
نمودار 4-9- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه اول برای صنایع دارویی………………………………………74
عنوان صفحه
نمودار 4-10- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه اول برای صنایع سیمان……………………………………..75
نمودار 4-11- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه دوم برای صنایع پتروشیمی……………………………….85
نمودار 4-12- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه دوم برای صنایع غذایی…………………………………….85
نمودار 4-13- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه دوم برای صنایع خودرویی………………………………..86
نمودار 4-14- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه دوم برای صنایع دارویی……………………………………86
نمودار 4-15- توزیع خطاهای مدل رگرسیون فرضیه دوم برای صنایع سیمان…………………………………….87
فهرست پیوستها
پیوست الف-1- ………………………………………………………………………………………………………………………103
پیوست الف-2- ………………………………………………………………………………………………………………………105
پیوست الف-3- ………………………………………………………………………………………………………………………112
پیوست الف-4- ………………………………………………………………………………………………………………………118
پیوست الف-5- ………………………………………………………………………………………………………………………124
چکیده
در این پژوهش تحلیل جامعی روی تاثیرفرصتهای رشد شرکت و تداوم سود بر بازده جریانهای نقدی آزادبا تأکید بر نوع صنعت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 5 صنعت فعال (صنایع سیمان، پتروشیمی، غذایی، خودرویی و دارویی) در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. قلمرو زمانی پژوهش شامل یک دوره پنج ساله بر اساس صورتهای مالی سالهای 1386 الی 1391 صنایع مورد مطالعه است. این پژوهش شامل یک فرضیه اصلی میباشد که به دو فرضیه فرعی تقسیم میشود، جهت آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است.طبق بررسیهای بدست آمده از آزمون فرضیه فرعی اول مبنی بر اینکه فرصتهای رشد شرکت بر بازده جریانهای نقدی آزاد تاثیر دارد، مشخص گردید فرضیه فوق در صنایع پتروشیمی، دارویی و سیمان تایید میگردد. هر چند که فرضیه فوق در صنایع غذایی و خودرویی رد میگردد، طبق آزمون فرضیه فرعی دوم مبنی بر اینکه تداوم سود بر بازده جریانهای نقدی آزاد تاثیر دارد، مشخص گردید فرضیه فوق در کلیه صنایع مورد مطالعه رد میگردد.
واژه های کلیدی:بازده جریان نقد آزاد، بورس اوراق بهادار تهران، تداوم سود، فرصتهای رشد.
مقدمه
در