2-3- 8 مدیریت مالکیت فکری در ارتباط دانشگاه و صنعت……………………………………………. 89
2- 3- 9 تجاری سازی تحقیق؛ چالشها و راهکارها………………………………………………………. 89
2- 3- 10 مفهومسازی ارتباط دانشگاه و صنعت……………………………………………………………. 95
2-3- 11 مطالعه تطبیقی ارتباط دانشگاه و صنعت در کشورهای مختلف…………………………….. 106
2-4 ابعاد و مؤلفهای مستخرجه از مبانی نظری و پیشینه تحقیق…………………………………………. 113
فصل سوم: روششناسی تحقیق
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………. 116
3-1 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 116
3-2 جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………. 116
3-3 نمونه آماری و روش نمونه گیری و حجم نمونه……………………………………………………… 117
3-4 ابزار گردآوری دادهها و روایی و پایایی……………………………………………………………….. 118
3-4-1 طراحی و ارزیابی پرسشنامه…………………………………………………………………………… 118
3-5 روشهای تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………… 121
3-6 مراحل اجرایی تحقیق……………………………………………………………………………………… 122
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………. 124
4-1 توصیف آماری ویژگی های پاسخ دهندگان…………………………………………………………… 124
4-1-1 توزیع پاسخگویان بر حسب متغیر جنسیت………………………………………………………… 124
4-1-2 توزیع پاسخگویان بر حسب گروه های سنی………………………………………………………. 125
4-1-3 توزیع پاسخگویان بر حسب متغیرسابقهی کاری………………………………………………….. 126
4-1-4 توزیع پاسخگویان بر حسب متغیر میزان تحصیلات……………………………………………… 127
4-1-5 وضعیت متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………… 128
4-2 تجزیه و تحلیل داده ها در ارتباط با فرضیات تحقیق……………………………………………….. 132
4-2-1 آزمون کولموگروف-اسمیرنوف……………………………………………………………………….. 132
4-2-2 آزمون فرضیهها…………………………………………………………………………………………… 133
4-2-2-1 ضرایب همبستگی……………………………………………………………………………………. 133
4-2-2-2 رگرسیون دومتغیره………………………………………………………………………………….. 135
4-2-2-3 تحلیل رگرسیون چندمتغیّره………………………………………………………………………… 140
فصل پنجم: جمع بندی ، یافته های پژوهش، بحث و تفسیر و نتیجه گیری
5-1 جمع بندی……………………………………………………………………………………………………. 144
5-2 یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 145
5-3 یافته های جانبی تحقیق……………………………………………………………………………………. 152
5-4 بحث و تفسیر یافته های تحقیق…………………………………………………………………………. 155
5-5 نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………….. 159
5-6 محدودیتهای تحقیق …………………………………………………………………………………….. 160
5-7 پیشنهادهای حاصل از نتایج تحقیق …………………………………………………………………….. 161
5-8 توصیه های کاربردی ………………………………………………………………………………………. 162
5-9 پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی………………………………………………………………….. 163
منابع و مآخذ
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………… 164
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………. 171
ضمائم………………………………………………………………………………………………………………… 178
چکیده
رابطه صنعت و دانشگاه در کشورهای صنعتی و توسعه یافته بسیار مهم است. اما این موضوع در اغلب کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته یکی از موارد و مسائل پیچیده به شمار میرود. در همین راستا هدف از این تحقیق بررسی عوامل ساختاری موثر بر همکاری های متقابل دانشگاه و صنعت با رویکرد بازاریابی در دانشگاه های استان مرکزی بوده است.
تحقیق حاضر، یک پیمایش مقطعی میباشد که در دسته تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری این مطالعه را اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد استان مرکزی و مدیران و کارشناسان پژوهشی این دانشگاه ها تشکیل می دهند. با لحاظ اینکه تعداد افراد جامعه آماری محدود بودند برای تمام افراد جامعه پرسشنامه پست شد و سرشماری صورت گرفت. برای تعیین اعتبار از روایی صوری و محتوایی و برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ بوسیله نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین هر سه متغیر مستقل این پژوهش و متغیر وابسته رابطه معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام حدود1/92 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط دو متغیر “ایجاد ساختاری بازارگرا در جهت شناسایی نیازهای علمی صنایع” و “ایجاد ساختاری منعطف در دانشگاه ها به منظور انتقال سریع دانش به صنایع ” تبیین شد.
کلید واژه: همکاری دانشگاه و صنعت، عوامل ساختاری، استان مرکزی
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
دانشگاه و صنعت دو نهاد کلیدى جامعه در دنیاى دانایى محور کنونى است. اگر در گذشته نیازى به برقرارى رابطه بین این دو نهاد جامعه احساس نمىشده ولى امروز الزام ایجاد چنین ارتباط و تعاملى بین این دو نهاد، بیش از پیش آشکار شده است. لازمه برقراری ارتباط بین این دو بخش رسیدن به درک صحیح و سودمند از یکدیگر است. در جوامع پیشرفته ارتباط بین مهمترین ارائهدهندگان اصلی خدمات آموزشی یعنی دانشگاه و صنعت به صورت خودجوش و سازمانی است به نحوی که صنعتگر بدون دانشگاهی و دانشگاهی بدون صنعتگر امکان رشد و تعالی نخواهند داشت و برای جامعه سودمند نخواهد بود. تربیت نیروى متخصص و کارآمد از یک طرف و اشتغال به کار فارغ التحصیلان دانشگاه از سوى دیگر مسائلى است که در این زمینه ذهن آدمى را به خود مشغولمى کنند. دانشگاه محل تربیت نیروى تحصیلکرده و متخصص است و صنعت هم نهاد تولید کننده و عرضه کننده کالاها و خدمات. از همین رو در مطالعه حاضر تلاش خواهیم نمود به بررسی تاثیر عوامل ساختاری بر همکاریهای متقابل صنعت و دانشگاه بپردازیم. با این مقدمه، این فصل از پژوهش به بررسی کلیات پژوهش از قبیل تعریف و اهمیت موضوع، قلمرو تحقیق، فرضیات اصلی، محدودیتها و تعاریف واژگان تحقیق خواهد پرداخت تا دیدگاهی جامع از مسیر مطالعه ایجاد گردد.
1-1- بیان مسأله
ساختار سازمانی به همراه اهداف، تکنولوژی، و منابع انسانی جزء ارکان اصلی هر سازمان محسوب میشود. ساختارسازمانی به جنبههای متشکل یا تنظیم شده روابط موجود میان اجزاء یک مجموعه سازماندهی شده اشاره داشته و روابط گزارشدهی، کانالهای ارتباط رسمی، تعیین مسئولیت و تفویض اختیار تصمیمگیری را روشن میسازد (Schroeter, 2010