1-8-3- تعارض زناشویی 14
1-9- تعریف عملیاتی متغیرها 14
1-9-1- تابآوری 14
1-9-2- راهبردهای مقابلهای 14
عنوان صفحه
1-9-3- تعارض زناشویی 15
1-9-4- عوامل جمعیت شناختی 15
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی تحقیق
2-1- مبانی نظری 16
2-1-1- تابآوری 16
2-1-2- راهبردهای مقابلهای 19
2-1-2-1- سبک مقابله مساله مدار 23
2-1-2-2- سبک مقابله هیجان مدار 24
2-1-3- تعارض زناشویی 25
2-2- پیشینه تحقیق 27
2-2-1- پژوهشهای مربوط به تعارضات زناشویی و راهبردهای مقابلهای 28
2-2-2- پژوهشهای مربوط به راهبردهای مقابلهای و تابآوری 31
2-2-3- پژوهشهای مربوط به تعارض زناشویی و تابآوری 33
2-2-4- پژوهشهای مربوط به نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای 37
2-2-5- پژوهشهای انجام شده در زمینهی عوامل جمعیت شناختی 38
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- جامعه آماری 41
3-2- نمونه و روش نمونهگیری 41
3-3- ابزار پژوهش 42
3-3-1- پرسشنامهی تابآوری (CD-RISC) 42
3-3-2- پرسشنامهی تجدیدنظر شدهی سبکهای مقابلهای 43
3-3-3- پرسشنامهی ادراک فرزندان از تعارض والدین 44
عنوان صفحه
3-4- روش تجزیه و تحلیل آماری 45
فصل چهارم: یافتهها
4-1- یافتههای توصیفی 47
4-2- تحلیل آماری مربوط به سؤالات پژوهش 50
4-2-1- پیشبینی تابآوری بر اساس ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی 51
4-2-2- پیشبینی راهبردهای مقابلهای بر اساس ادراک فرزندان از تعارضات
زناشویی52
4-2-3- پیشبینی تابآوری بر اساس راهبردهای مقابلهای با کنترل ادراک فرزندان از
تعارضات زناشویی 54
4-3- مقایسهی متغیرها بر اساس عوامل جمعیت شناختی 58
4-3-1- مقایسهی متغیرهای پژوهش بر حسب ناحیهی آموزشی 58
4-3-2- مقایسهی متغیرهای پژوهش بر حسب شرایط زندگی 59
4-3-3- مقایسهی متغیرهای پژوهش بر حسب جنسیت 60
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- پیشبینی تابآوری بر اساس ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی 62
5-2- پیشبینی راهبردهای مقابلهای براساس ادراک فرزندان از تعارضات زناشویی 68
5-3- پیشبینی تابآوری بر اساس راهبردهای مقابلهای با کنترل فرزندان از تعارضات
زناشویی 71
5-4- تاثیر عوامل دموگرافیک بر راهبردهای مقابلهای و تابآوری فرزندان 74
5-5- کاربردهای نظری و عملی 78
5-6- محدودیتها 79
عنوان صفحه
5-7- پیشنهادها 79
پیوست یک 80
پیوست دو 88
منابع فارسی 97
منابع لاتین 103
مقدمه
خانواده، به عنوان نخستین واحد اجتماعی مرتبط با کودک و نوجوان، و همچنین ارتباط والدین و فرزندان، از جمله مواردی هستند که نظر صاحبنظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کردهاند. خانواده نخستین پایگاهی است که پیوند بین کودک و محیط اطراف او را به وجود آورده و موجب رشد همه جانبهی کودک میشود. از اینرو بیش از تمام محیطهای اجتماعی در رشد و تکامل فرد تأثیر دارد و یکی از فضاهای مؤثر در تکوین ابعاد شخصیتی فرزندان میباشد (سامرز، 2006). کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در ارتباط مستقیم با خانواده سپری میکنند. در نتیجه انتظار میرود که والدین محیطی امن و به دور از استرس را برای رشد هر چه بهتر فرزندانشان فراهم سازند. فرزندان از دوران کودکی تا هنگام بلوغ و بعد از آن دارای مشکلات مخصوص به خود میباشند. بر این اساس، والدین موظف هستند تا با آگاهی داشتن از این مشکلات و خط