2-2-3 مدل پنج سطحی گاسکی جهت ارزشیابی رشد حرفه ای ……………………………………………………………………………………………..35
2-2-4-مولفه های توسعه حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………………………………………35
2-2-5 مقیاس های سنجش توسعه حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………………………37
2-2-5-1 دستیابی به فرصت های یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………………………37
2-2-5-2 مشارکت با همکاران و همتایان برای دستیابی به اهداف شغلی ………………………………………………………………………………..37
2-2-5-3 ایجاد محیط یادگیری اثربخش …………………………………………………………………………………………………………………………………..38
2-2-5-4 تلاش برای ارزیابی خویشتن ………………………………………………………………………………………………………………………………………38
2-2-5-5 تعهد در مبادله برنامه آموزشی …………………………………………………………………………………………………………………………………..39
2-2-5-6 پیگیری تغییرات و ارائه بازخورد به برنامه آموزشی …………………………………………………………………………………………………..40
2-2-5-7 مشارکت در کارگاهها و سمینارها ……………………………………………………………………………………………………………………………..41
2-2-5-8 هدایت تحقیق عملیاتی دانش آموزان(اقدام پژوهی) …………………………………………………………………………………………………41
2-2-5-9.بهبود کیفیت تدریس …………………………………………………………………………………………………………………………………………………41
2-2-5-10 عضویت در انجمن های حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………………………41
2-2-6 شرایط لازم برای عملکرد اثربخش و حرفه ای معلمان در مدرسه …………………………………………………………………………………42
2-2-7 دو نظریه متمایز برای توانا سازی معلمان و نحوه انظباق آن با مدیریت مدرسه محور………………………………………………….42
2-2-8 فضای مناسب بیان اندیشه ٬پروراندن خرد جمعی ٬افزایش سطح دانش……………………………………………………………………….43
2-2-9 موانع توسعه حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..44
2-2-10 ویژگی های ارتقای حرفه ای معلمان …………………………………………………………………………………………………………………………..44
2-2-11 عوامل موثر در تولید دانش حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………………………45
2-2-12 تعاریف متعدد توسعه حرفه ای …………………………………………………………………………………………………………………………………….45
2-2-13 تعاریف اختیار و قدرت در مدیریت
آموزشی………………………………………………………………………………………………………………..48
2-2-13-1 قدرت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..49
2-2-13-2 مسئولیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….49
2-2-13-3 اختیار ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………49
2-2-14 تمایز قدرت و اختیار ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
2-2-15 مزایای تفویض اختیار …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..50
2-2-16 تمرکز و عدم تمرکز ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..51
2-2-17 تمرکز زدایی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….52
2-2-18 فرهنگ تفویض اختیار در آموزش و پرورش…………………………………………………………………………………………………………………53
2-2-19 سیستم های آموزشی متمرکز و غیر متمرکز ………………………………………………………………………………………………………………53
2-2-20 محاسن سیستم آموزشی متمرکز و غیر متمرکز …………………………………………………………………………………………………………54
2-2-20-1 محاسن سیستم آموزشی متمرکز ……………………………………………………………………………………………………………………………54
2-2-20-2 محاسن سیستم آموزشی غیرمتمرکز …………………………………………………………………………………………………………………….54
2-2-21 چرا مدیریت مدرسه محور؟ ………………………………………………………………………………………………………………………………………….54
2-2-22 سیستم بهبود کیفیت آموزشی (SOF) در مدیریت مدرسه محور ………………………………………………………………………………55
2-2-23 توسعه توسعه نیروی انسانی مدارس آینده در برنامه بازشناسی حرفه ای (PRP) ……………………………………………………..56
2-2-24 اهداف اصلی برنامه هدایت آموزشی مدارس از طریق برنامه (DOF) …………………………………………………………………………57
2-2-25 آموزش و پرورش کارآ و اثربخش در آیینه تجارب سایر کشور ها ………………………………………………………………………………57
2-2-26 چالشهای مدیریت مدرسه محور در ایران و جهان ………………………………………………………………………………………………………59
22-2-27 فضای باز مشارکتی و فضای باز تعمقی………………………………………………………………………………………………………………………59
2-2-28 مدیریت مشارکتی در مدارس ………………………………………………………………………………………………………………………………………60
2-2-29 از خود مختاری تا خود سود مندی معلمان گامهایی برای استقرار مدارس خود محور……………………………………………….61
2-2-30 سیاست های مدیران مدارس خودگردان در جهت توسعه حرفه ای معلمان ……………………………………………………………..61
2-2-31 بررسی نقش رهبری مدارس در شرکت فعال معلمان در امور مدرسه ………………………………………………………………………..63
2-2-31-1 رویکرد مدیریت افراطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………64
2-2-31-2 رویکرد مدیریت گرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..64
2-2-31-3 رویکرد رهبری مشارکتی …………………………………………………………………………………………………………………………………………64
2-2-32 رابطه توسعه حرفه ای معلمان و مدیران با مدرسه محوری تحت تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر (مکف)…………………….65
2-2-33 مشارکت در تصمیم گیری و توسعه حرفه ای معلمان ………………………………………………………………………………………………..67
2-2-34 طراحی ساختارهای محلی و ملی برای توسعه حرفه ای مداوم …………………………………………………………………………………..69
2-3 پیشینه داخلی و خارجی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………71
2-3-1 پیشینه داخلی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….71
2-3-2 پیشینه خارجی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..75
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………82
3-2 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..82
3-2-1 مراحل پیگیری اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………..83
3-3 جامعه آماری٬نمونه و روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………….83
3-3-2 قلمرو زمانی و مکانی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………….84
3-3-3 روش نمونه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………84
3-4 متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..85
3-5 ابزارهای جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………………………………85
3-5-1 روش کتابخانه ای …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………85
3-5-2 روش میدانی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………85
3-6 پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..86
3-6-1 معرفی پرسشنامه توسعه حرفه ای ……………………………………………………………………………………………………………………………….86
3-6-2 معرفی پرسشنامه مدیریت مدرسه محور ……………………………………………………………………………………………………………………..87
3-6-3 چگونگی طراحی نهایی پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………….88
3-6-3-1 روایی (Validity) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………89
3-6-3-2 پایایی( Rliability) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..90
3-7 آزمون پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ ……………………………………………………………………………………………………….91
3-7-1 آزمون پایایی پرسشنامه مدیریت مدرسه محور…………………………………………………………………………………………………………….91
3-7-2 آزمون پایایی پرسشنامه توسعه حرفه ای …………………………………………………………………………………………………………………….92
3-8 روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………93
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل یافته های پژوهشی
4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..95
4-2 یافته های توصیفی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….95
4-2-1 توزیع مدرک تحصیلی (مدیران و معلمان)……………………………………………………………………………………………………………………95
4-2-2 توزیع سنی (مدیران و معلمان) ……………………………………………………………………………………………………………………………………96
4-2-3 توزیع بر حسب سابقه خدمت(مدیران و معلمان)………………………………………………………………………………………………………….97
4-2-4 توزیع فراوانی بر اساس مدیریت مدرسه محوری ………………………………………………………………………………………………………..98
4-2-5 توزیع فراوانی بر اساس توسعه حرفه ای …………………………………………………………………………………………………………………….. 99
4-3 یافته های استنباطی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………….99
4-3-1 فرض نرمال بودن داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………100
4-3-2 آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………102
4-3-2-1 آزمون فرضیه اصلی :بین توسعه حرفه ای با مدیریت مدرسه محوری از دیدگاه مدیران و دبیران رابطه وجود دارد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….102
4-3-3 آزمون فرضیه های فرعی………………………………………………………………………………………………………………………………………………103
4-3-3-1 آزمون فرضیه فرعی اول …………………………………………………………………………………………………………………………………………..103
4-3-3-2آزمون فرضیه فرعی دوم …………………………………………………………………………………………………………………………………………. 104
4-3-3-3آزمون فرضیه فرعی سوم …………………………………………………………………………………………………………………………………………..105
4-3-3-4 آزمون فرضیه فرعی چهارم ………………………………………………………………………………………………………………………………………105
4-3-3-5 آزمون فرضیه فرعی پنجم ……………………………………………………………………………………………………………………………………….106
4-3-3-6 آزمون فرضیه فرعی ششم ………………………………………………………………………………………………………………………………………..106
4-3-3-7آزمون فرضیه فرعی هفتم …………………………………………………………………………………………………………………………………………107
4-3-3-8 آزمون فرضیه فرعی هشتم ………………………………………………………………………………………………………………………………………108
4-3-3-9 آزمون فرضیه فرعی نهم ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 109
4-3-3-10 آزمون فرضیه فرعی دهم ………………………………………………………………………………………………………………………………………109
4-3-3-11 آزمون فرضیه فرعی یازدهم ………………………………………………………………………………………………………………………………….110
4-3-3-12 آزمون فرضیه فرعی دوازدهم ………………………………………………………………………………………………………………………………..111
4-3-3-13 آزمون فرضیه فرعی سیزدهم ………………………………………………………………………………………………………………………………..111
4-3-3-14 آزمون فرضیه فرعی چهاردهم………………………………………………………………………………………………………………………………..112
4-4-3-15آزمون فرضیه فرعی پانزدهم……………………………………………………………………………………………………………………………………113
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
5-2 یافته های توصیفی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….118
5-2-1ویژگیهای شخصی افراد نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………118
5-3 بحث در مورد یافته های استنباطی و فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………118
5-3-1 بحث در مورد فرضیه اصلی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………119
5-3-2 بحث در مورد یافته های فرضیه های فرعی تحقیق ………………………………………………………………………………………………….. 119
5-3-2-1 یافته های فرضیه فرعی شماره 1 …………………………………………………………………………………………………………………………….119
5-3-2-2 یافته های فرضیه فرعی شماره 2 …………………………………………………………………………………………………………………………….119
5-3-2-3 یافته های فرضیه فرعی شماره 3 …………………………………………………………………………………………………………………………….120
5-3-2-4 یافته های فرضیه فرعی شماره 4 …………………………………………………………………………………………………………………………….120
5-3-2-5 یافته های فرضیه فرعی شماره 5……………………………………………………………………………………………………………………………. 120
5-3-2-6 یافته های فرضیه فرعی شماره 6 …………………………………………………………………………………………………………………………….121
5-3-2-7 یافته های فرضیه فرعی شماره 7 …………………………………………………………………………………………………………………………….121
5-3-2-8 یافته های فرضیه فرعی شماره 8 …………………………………………………………………………………………………………………………….121
5-3-2-9 یافته های فرضیه فرعی شماره 9 …………………………………………………………………………………………………………………………….122
5-3-2-10 یافته های فرضیه فرعی شماره 10 ……………………………………………………………………………………………………………………….122
5-3-2-11 یافته های فرضیه فرعی شماره 11 ……………………………………………………………………………………………………………………….122
5-3-2-12 یافته های فرضیه فرعی شماره12 ………………………………………………………………………………………………………………………..123
5-3-2-13 یافته های فرضیه فرعی شماره13………………………………………………………………………………………………………………………….123
5-3-2-14 یافته های فرضیه فرعی شماره14 ………………………………………………………………………………………………………………………..123
5-3-2-15 یافته های فرضیه فرعی شماره 15………………………………………………………………………………………………………………………..124
5-4محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..125
5-4-1محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر………………………………………………………………………………………………………………………125
5-4-2 محدودیت های در اختیار پژوهشگر:…………………………………………………………………………………………………………………………….126
5-5 پیشنهادهای تحقیق:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..126
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی برپایه یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….126
5-5-2 پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی………………………………………………………………………………………………………127
1مقدمه:
نظام های آموزش و پرورش طی دهه های پایانی قرن بیستم، هم جهت با تحولات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این دوران، به الگوهای مشارکتی و غیر متمرکز گرایش یافته اند. این الگوها، که به نحوی، زاده تحولات محیط و تغییر نگرش و انتظارات جامعه است، با توسل به ساختارهای انعطاف پذیرتر، نوید بخش مشارکت بیشتر طبقات متفاوت جامعه (بویژه علاقمندان به سرمایه گذاری مالی و آموزشی و تربیتی در مدارس ) والدین، مدیران، معلمان، کارکنان اداری مدارس و دانش آموزان در فرایند تصمیم گیری بود، اثربخشی و کار آمدی نظام آموزشی را به ارمغان آورد (جعفری مقدم ،1381،صص35-36) . در این راستا تغییر در یک جز آموزش و پرورش بدون تغییرات در اجزای دیگر آن اصلاح یک جز از کل است که به اصلاح کل منجر نخواهد شد (نیکنامی ،1387،ص71) .
اصطلاح مدیریت مدرسه محور گرچه در سطح جهانی رایج شده ولی اقدامات عملی در این مورد در کشورهای مختلف، تحت نام های متفاوتی از قبیل مدرسه خود گردان، خود مختاری مدرسه، توانمند سازی مدرسه، مدیریت مشارکتی، تصمیم گیری مدرسه محور و… صورت گرفته است، با هر اسمی که معرفی شود، آنچه تحت آن اسم اتفاق می افتد، انتقال اختیار و قدرت به صحنه اصلی و مرکزی آموزش و پرورش یعنی مدرسه است (علاقه بند ،1388 ،ص180) .
اورتیز(2006) اظهار می کند که، بواسطه تمرکز زدایی و واگذاری اختیار به مدرسه، همکاری بین والدین و مدرسه بیشتر می شود و هم محیط مدرسه و هم محیط خانه برای یادگیری بهبود می یابد و مسئولیت پذیری به دلیل ارتقای عملکرد کیفی معلمان و کارکنان مدرسه، افزایش می یابد (پیری و دیگران ،1390).
اجرای مدیریت مدرسه محور موجب تغییر نقشها و مسئولیت های کارکنان مدرسه و سازماندهی اداره آموزش و پرورش منطقه از لحاظ اندازه ،کارکرد ها و وظایف می گردد. مسئولیت حرفه ای را جایگزین نظم بورو کراتیک می کند. ساختار مدیریت مدرسه محور به دو طریق ایجاد می گردد :1 – افزایش خود مختاری از طریق رهایی از موازین و مقررات دست و پاگیر و اجباری ،2 – سهیم شدن در اختیار تصمیم گیری با گرو ههای ذینفع عمده مدرسه شامل معلمان، والدین، دانش آموزان و سایر شهر وندان محلی. در مواردی اختیار ایجاد تغییر در سطح مدرسه از طریق نوعی توافق، یعنی صرف نظر کردن مقامات بالا تر از اختیارات و واگذاری آن به سطح مدرسه صورت می گیرد (علاقه بند ،1388،ص180-181) .
بیمبر(1993) تمرکز زدایی به عنوان ابزاری به منظور غلبه کردن برعملکرد ضعیف، فقدان ابتکار، تمرکز برقوانین و مقررات و… استفاده می شود. همچنین اختیار را بین واحدهای محلی توزیع می کند. در تمرکز زدایی، نه تنها قدرت اداری مرکزی کاهش می یابد، بلکه از قدرت مدیران حاکم بر مدارس نیز کاسته می شود. در واقع تفویض اختیار بیشتر، موجبات مشارکت افراد سطح پائین را در امر تصمیم گیری فراهم می کند. مشارکت در تصمیم گیری، رضایت و انگیزش معلمان و کارکنان را ایجاد می کند، کادر مدارس در قبال عملکرد و نتیجه کارخود احساس مسئولیت بیشتری می کنند، امکان نوآوری و خلاقیت به وجود می آید و در نتیجه روشهای جدیدی برای حل مسائل و معضلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان پدید می آید. در این وضعیت، سرعت تصمیم گیری افزایش یافته و زمینه های پرورش رهبران و مدیران فعال و پویا در سطوح پائین تر و در یک کلمه رشد نیروها فراهم می شود (فانی ،1380، ص21).
برای تصمیم گیری در سطح مدرسه، ممکن است یک شورای مدیریت در هر مدرسه ای ایجاد شود که شامل مدیر مدرسه، نمایندگان والدین، معلمان، در مواردی نماینده اهالی محل و در سطح دبیرستان، نماینده دانش آموزان باشد. شورا ممکن است تصمیمات را اتخاذ کند و در موارد دیگر شورا، مدیر مدرسه را در تصمیم گیری مشورت دهد. در هر دو حالت، مدیر مدرسه برای اجرای مدیریت مدرسه محور، نیاز به آموزش در زمینه تصمیم گیری، حل مساله، پویایی های گروهی و مهار تهای رهبری در سطح مدرسه دارد. گفته شده است که مدیریت مدرسه محور برای اجرای موثر لازم است که از شرایط زمینه ای زیر برخوردار باشد :
– مورد حمایت و پشتیبانی همه کار کنان مدرسه باشد.
– کار کنان مدرسه و منطقه آموزشی باید در زمینه مدیریت و تصمیم گیری آموزش ببینند و همچنین یاد بگیرند که چگونه با نقشها و ارتباطات جدید خود را ساز گار نمایند.
– مدیران سازمان مرکزی باید اختیارات را واقعا به مدیران مدارس منتقل کنند و مدیران مدارس به نوبه خود، معلمان و والدین را در این اختیارات سهیم سازند (علاقه بند ،1388،ص181). طرفداران شیوه مشارکتی معتقدند، مدیریت مدرسه محوری باعث افزایش و توسعه ارتباطات بین افراد ذینفع مدرسه از جمله هیاتهای مدیره، مدیران، روسای مناطق آموزشی، معلمان، اولیا دانش آموزان و اعضای جامعه می شود؛ نیز به علت مشارکت همه افراد عملکرد آموزش و پرورش اثر بخش تر خواهد شد. دانش آموزان و معلمان احساس مثبت تری به کار